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Dissertações |
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RAISSA PAIVA PIRES
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The Woman in the Role of Judge in Brazilian Courts
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Orientador : TOMAS DE AQUINO GUIMARAES
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MEMBROS DA BANCA :
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TOMAS DE AQUINO GUIMARAES
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EDSON RONALDO GUARIDO FILHO
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ANTÔNIO MOREIRA DE CARVALHO NETO
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PEDRO MIGUEL ALVES RIBEIRO CORREIA
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Data: 17/02/2023
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A partir das últimas décadas do século XX, ocorreram transformações nas profissões jurídicas com o aumento do número de mulheres, fenômeno chamado de “feminização”. A literatura analisada demonstra que o aumento dessa participação não é linear ao longo do tempo, bem como não é homogênea nos aspectos relacionados a funções, áreas de atuação ou cargos. As pesquisas acerca da feminização da profissão jurídica buscam responder questões como: a) de que forma tem ocorrido a participação das mulheres na organização das carreiras jurídicas, tendo em vista que essa é uma profissão que foi consolidada, por hegemonia, a partir de uma perspectiva masculina e, b) qual o impacto da feminização para o Direito e para profissão nessa área de conhecimento. Nessa perspectiva, torna-se relevante o estudo da representação social e da atuação feminina na magistratura, especialmente porque se trata de tema de alta relevância social e pouco explorado na literatura. O objetivo da pesquisa é descrever o exercício do papel de juiz exercido por mulheres. O referencial teórico terá como base o fenômeno do teto de vidro, que demonstra a disparidade de gênero em relação ao acesso das mulheres a posições superiores nas carreiras profissionais em geral, tendo em vista que grande parte dos cargos de liderança e gerência são ocupados por homens. Dessa forma, nota-se que a feminização da profissão de juiz enfrenta diversas barreiras e discriminações que inibem o desenvolvimento profissional da população feminina e resulta em relações desiguais na profissão e na carreira. Será realizada uma pesquisa de caráter descritivo, com abordagem qualitativa, por meio de entrevistas semiestruturadas, com foco na percepção de juízas e juízes brasileiros das cinco regiões do país, tratando de dimensões como o ingresso na carreira, a participação e a posição de mulheres na magistratura, relações psicossociais no trabalho, além de aspectos relacionados a equilíbrio ente a vida familiar e o trabalho. Será realizada, também, análise documental, com foco em documentos administrativos e normativos expedidos pelo Conselho Nacional da Justiça (CNJ) e por tribunais onde atuam os futuros entrevistadas. Os dados serão analisados por meio da técnica de análise de conteúdo, com o auxílio de um software de análise de dados de entrevistas, o IRAMUTEQ.
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From the last decades of the 20th century, there were changes in the legal professions with the increase in the number of women, a phenomenon called “feminization”. The analyzed literature demonstrates that the increase in this participation is not linear over time, as well as it is not homogeneous in aspects related to functions, areas of activity or positions. Research on the feminization of the legal profession seeks to answer questions such as: a) in what way the participation of women in the organization of legal careers has occurred, given that this is a profession that was consolidated, by hegemony, from a perspective male and, b) what is the impact of feminization for the Law and for the profession in this area of knowledge. From this perspective, the study of social representation and the role of women in the judiciary becomes relevant, especially because it is a topic of high social relevance and little explored in the literature. The
objective of the research is to describe the exercise of the role of judge exercised by women. The theoretical framework will be based on the phenomenon of the glass ceiling, which demonstrates the gender disparity in relation to women's access to higher positions in professional careers in general, given that a large part of leadership and management positions are occupied by men. . In this way, it is noted that the feminization of the profession of judge faces several barriers and discrimination that inhibit the professional development of the female population and result in unequal relationships in the profession and in the career. A descriptive research will be carried out, with a qualitative approach, through semi-structured interviews, focusing on the perception of Brazilian judges from the five regions of the country, dealing with dimensions such as career entry, participation and the position of women in the judiciary, psychosocial relationships at work, as well as aspects related to balance between family life and work. A documentary analysis will also be carried out, focusing on administrative and normative documents issued by the National Council of Justice (CNJ) and by the courts where the future interviewees work. The data will be analyzed using the content analysis technique, with the help of an interview data analysis software, IRAMUTEQ.
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Luciano Augusto Braz Melo Franco Bahia
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O BEM-ESTAR E O DESEMPENHO SUSTENTÁVEL DOS EMPREGADOS NO SETOR BANCÁRIO BRASILEIRO EM TELETRABALHO: uma abordagem multimétodo
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Orientador : AMALIA RAQUEL PEREZ-NEBRA
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MEMBROS DA BANCA :
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AMALIA RAQUEL PEREZ-NEBRA
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ESTHER VILLAJOS GIRONA
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FABIANA QUEIROGA
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TATIANE PASCHOAL
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Data: 17/05/2023
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O objetivo deste trabalho foi descrever como se dá a relação de bem-estar e desempenho na prática do teletrabalho de bancários, ou seja, esta relação é linear ou apresenta outras configurações quando se centra no indivíduo e como são suas verbalizações. A pesquisa inova incluindo a abordagem multimétodo com teste de quatro hipóteses. Hipótese 1 afirmava que os empregados que em teletrabalho apresentariam bem-estar maior quando comparados aos empregados presenciais. Hipótese 2 sugeria que os empregados em condição de teletrabalho teriam autoavaliação maiores de desempenho quando comparados aos presenciais. Hipótese 3 esperava-se que fossem encontrados quatro perfis da relação entre bemestar e desempenho. Hipótese 4 esperava que o quadrante feliz e produtivo apresentasse lexos mais positivos quando comparados aos demais. Esta pesquisa de recorte transversal respondida por 255 bancários, foi realizada com aplicação de questionários semiestruturados. O bem-estar geral foi composto por emoções positivas e negativas e satisfação no trabalho e o desempenho geral por desempenho contextual e de tarefa, medidas com aceitáveis qualidades psicométricas. Comparando os grupos, nem o bem-estar e nem o desempenho se diferenciam, refutando Hipóteses 1 e 2, e diferente do que se esperava, foram encontrados 3 perfis, refutando parcialmente H3. Da análise lexical emergiram 5 classes: Classe1 - Produtividade e economia de tempo, Classe2 - Necessidade de contato pessoal, Classe3 - Comparação com os colegas, Classe4 - Comportamentos assediosos e Classe5 – Segmentação família-trabalho. As classes mostram diferenças significativas para o grupo infeliz e produtivo entre duas das cinco classes que descrevem comportamentos de afastamento do trabalho e marginalmente significativo para a classe quatro que descreve comportamentos assediosos. O diagnóstico pode ser utilizado como forma de redução de danos, mas não aumento de recursos. Os sintomas evitativos e orientados para a família encontrados podem estar encobrindo um profundo sofrimento no trabalho, configurando possível estratégia de sobrevivência.
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The objective of this work was to describe how the relationship between well-being and performance occurs in the practice of telecommuting for bank employees, that is, this relationship is linear or presents other configurations when it focuses on the individual and how they are verbalized. The research innovates including the multimethod approach with the test of four hypotheses. Hypothesis 1 stated that telecommuting employees would present greater well-being when compared to face-to-face employees. Hypothesis 2 suggested that telecommuting employees would have higher performance self-assessments when compared to face-to-face employees. Hypothesis 3 expected that four profiles of the relationship between well-being and performance would be found. Hypothesis 4 expected that the happy and productive quadrant would present more positive lexes when compared to the others. This crosssectional survey was answered by 255 bank employees using semi-structured questionnaires. General well-being was composed of positive and negative emotions and job satisfaction and general performance by contextual and task performance, measures with acceptable psychometric qualities. Comparing the groups, neither wellbeing nor performance differ, refuting Hypotheses 1 and 2, and different from what was expected, 3 profiles were found, partially refuting H3. From the lexical analysis, 5 classes emerged: Class1 - Productivity and time savings, Class2 - Need for personal contact, Class3 - Comparison with colleagues, Class4 - Harassing behavior and Class5 - Family-work segmentation. The classes show significant differences for the unhappy and productive group between two of the five classes describing work-away behaviors and marginally significant differences for class four describing harassing behaviors. Diagnosis can be used as a way to reduce harm, but not to increase resources. The avoidant and family-oriented symptoms found may be covering up a deep suffering at work, configuring a possible survival strategy.
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ANA LUIZA DE SOUTO SILVA
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“NOSSA, MAS VOCÊ É LÉSBICA!?”: HETERONORMATIVIDADE E A CONSTRUÇÃO DO SER LÉSBICA NAS ORGANIZAÇÕES
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Orientador : MARCUS VINICIUS SOARES SIQUEIRA
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MEMBROS DA BANCA :
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MARCUS VINICIUS SOARES SIQUEIRA
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GISELA DEMO FIUZA
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TATIANE PASCHOAL
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ELOÍSIO MOULIN DE SOUZA
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Data: 29/05/2023
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Tendo em vista os escassos estudos acerca dos efeitos em ser lésbica no ambiente de trabalho, a presente dissertação tem como objetivo o de se compreender os efeitos da heteronormatividade no ser lésbica nas organizações. A temática foi analisada à luz de referenciais foucaultianos, no que diz respeito à sexualidade e seus dispositivos, bem como de críticas tecidas por Butler quanto ao sistema heteronormativo. Assim, adota um olhar queer, inspirado por uma perspectiva pós-estruturalista e pós-identitária de estudos que compreendem o gênero como uma construção social, cultural e historicamente situada. Foram utilizadas entrevistas em profundidade com trabalhadoras de diferentes áreas de atuação que se identificam, se definem, performam e reproduzem a categoria lésbica. Os achados foram submetidos à Análise do Discurso Foucaultiana (ADF), que possibilitou a investigação dos discursos construídos acerca da realidade social de lésbicas, assim como suas conexões às relações de poder inseridas em seus contextos sociais.
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Considering the scarce studies on the effects of being a lesbian in the workplace, this dissertation aims to understand the effects of heteronormativity on lesbian individuals in organizations. The topic was analyzed in the light of Foucauldian references, regarding sexuality and its devices, as well as criticisms from Butler regarding the heteronormative system. Thus, it adopts a queer perspective, inspired by a post-structuralist and post-identity perspective of studies that understand gender as a socially, culturally, and historically situated construction. In-depth interviews were conducted with female workers from different fields of work who identify, define, perform, and reproduce the lesbian category. The findings were subjected to Foucauldian Discourse Analysis (FDA), which allowed the investigation of the discourses constructed about the social reality of lesbians, also their connections to power relations embedded in their social contexts
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Carlos Lucas Campelo Freitas de Barros
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VALORES ORGANIZACIONAIS E DESEMPENHO ESTRATÉGICO: Estudo em uma Empresa Brasileira do Ramo Financeiro e de Seguros
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Orientador : FRANCISCO ANTONIO COELHO JUNIOR
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MEMBROS DA BANCA :
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FRANCISCO ANTONIO COELHO JUNIOR
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GARDENIA DA SILVA ABBAD
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PEDRO PAULO MURCE MENEZES CAVALCANTE
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ANA CRISTINA BATISTA DOS SANTOS
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Data: 30/05/2023
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A importância do alinhamento entre cultura organizacional e estratégia vem se consolidando ao longo das últimas décadas, tornando esta relação objeto de atenção no contexto das organizações contemporâneas. O alinhamento entre cultura e estratégia é repetidamente abordado pela literatura científica sobre gestão, por tratar dos possíveis efeitos na condução do comportamento ligado ao sucesso organizacional e influenciar, assim, o desempenho organizacional. Isto posto, esta pesquisa tem como objetivo geral testar o efeito preditivo entre a frequência de percepção dos eixos da cultura organizacional, sob a ótica de seus colaboradores, sobre indicadores de desempenho organizacional de uma Empresa brasileira que atua no segmento financeiro e de seguros. Estabeleceu-se a seguinte pergunta de pesquisa: a frequência de percepção dos eixos da cultura organizacional, sob a ótica de seus colaboradores, prediz indicadores de desempenho organizacional de uma Empresa brasileira que atua no segmento financeiro e de seguros? Definiram-se os seguintes objetivos específicos: a) descrever a visão geral de colaboradores acerca da percepção dos eixos da cultura da Organização; b) descrever a influência da percepção dos eixos da cultura organizacional junto às unidades corporativas, para o alcance da estratégia da Organização; c) descrever a influência de percepção dos eixos da cultura junto às unidades de negócio, para o alcance da estratégia da Organização; e d) apresentar evidências de validade interna da escala de frequência de percepção dos eixos da cultura organizacional. Foram definidas hipóteses de pesquisa buscando o relacionamento empírico entre as variáveis, a fim de se verificar as relações existentes entre cultura organizacional e estratégia, sendo a frequência de percepção dos eixos da cultura organizacional, sobre as rotinas de trabalho, a variável antecedente, e o indicador do indicador de aderência estratégica a variável critério. A pesquisa se caracteriza como um estudo de caso, de abordagem mista, descritiva na abordagem qualitativa e explicativa na abordagem quantitativa. O lócus trata de uma Organização privada brasileira, de atuação nacional. O estudo compreendeu três etapas, a saber: na primeira etapa, qualitativa (Q1), foram realizadas entrevistas, junto a colaboradores da Organização, tendo por objetivo levantar impressões e opiniões acerca dos temas em estudo; a segunda etapa, quantitativa (Q2), teve por objetivo medir a frequência de percepção dos eixos de cultura organizacional no dia a dia do trabalho e sua relação preditiva com o alcance do Indicador de Aderência Estratégica, por meio do levantamento (survey) da percepção de colaboradores da Empresa; e, por fim, a terceira etapa, qualitativa (Q3) buscou levantar a percepção de gestores, de diferentes unidades, sobre os resultados obtidos até então, visando, assim, à triangulação metodológica pela complementaridade. Foram realizados procedimentos de análise de conteúdo e procedimento estatístico nas etapas qualitativas. Para a testagem quantitativa das hipóteses de pesquisa, foram realizados testes estatísticos (ANOVA e regressão linear múltipla) para se verificar o grau de predição, na Organização, a partir do possível relacionamento entre as variáveis estudadas. Como resultados deste trabalho, por meio da análise de dados secundários (Q2) foi apresentada relação de predição entre a frequência de percepção dos eixos da cultura organizacional sobre indicadores de desempenho estratégico da Organização. Essa relação de predição entre a variável critério representado pelo indicador IAE (N=695 e R Quadrado Ajustado 0,082), e dois fatores da variável independente (Soft e Hard Skills) associado a variável tipo de unidade (UC/UN) teve relação de significância, a essa relação soma-se ao esforço das etapas qualitativas (Q1 e Q3) cujo resultado apresentou forte aderência entre as variáveis sob a ótica dos entrevistados. Limitações da pesquisa e sugestões para estudos futuros são apresentados ao final deste trabalho.
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The importance of aligning organizational culture and strategy has been consolidating over the last few decades, making this relationship an object of attention in the context of contemporary organizations. The alignment between culture and strategy is repeatedly addressed by the scientific literature on management, as it deals with the possible effects on conducting behavior linked to organizational success and thus influencing organizational performance. This research has the general objective of testing the predictive effect between the frequency of perception of the pillars of organizational culture, from the perspective of its employees, on organizational performance indicators of a Brazilian company that operates in the financial and insurance segment. The following research question was established: do the perception of the pillars of organizational culture, from the perspective of its employees, predict organizational performance indicators of a Brazilian company that operates in the financial and insurance segment? The following specific objectives were defined: a) to describe the general view of employees regarding the perception of the pillars of the Organization's culture; b) describe the influence of the perception of the pillars of the organizational culture with the corporate units, for the achievement of the Organization's strategy; c) describe the influence of perception of the pillars of culture with the business units, for the achievement of the Organization's strategy; and d) present evidence of internal validity of the frequency scale of perception of the pillars of organizational culture. Research hypotheses were defined seeking the empirical relationship between the variables, in order to verify the existing relationships between organizational culture and strategy, being the frequency of perception of the pillars of organizational culture, about work routines, the antecedent variable, and the indicator of the indicator of strategic adherence to the criterion variable. The research is characterized as a case study, with a mixed approach, descriptive in the qualitative approach and explanatory in the quantitative approach. The locus deals with a Brazilian private organization, with national operations. The study comprised three stages, namely: in the first stage, qualitative (Q1), interviews were conducted with the Organization's employees, with the aim of raising impressions and opinions about the topics under study; the second stage, quantitative (Q2), aimed to measure the strength of the application of the pillars of organizational culture in the day-to-day work and its predictive relationship with the achievement of the Strategic Adherence Indicator, through the survey (survey) of the perception of Company employees; and, finally, the third, qualitative stage (Q3) sought to raise the perception of managers, from different units, about the results obtained so far, thus aiming at methodological triangulation through complementarity. Content analysis and statistical procedures were carried out in the qualitative stages. For the quantitative testing of the research hypotheses, statistical tests were performed (ANOVA and multiple linear regression) to verify the degree of prediction, in the Organization, based on the possible relationship between the studied variables. As a result of this work, through the analysis of secondary data (Q2) a prediction relationship was presented between the frequency of perception of the pillars of the organizational culture on the Organization's strategic performance indicators. This prediction relationship between the criterion variable represented by the IAE indicator (N=695 and Adjusted R Squared 0.082), and two factors of the independent variable (Soft and Hard Skills) associated with the variable type of unit (UC/UN) had a significant relationship , to this relationship is added the effort of the qualitative stages (Q1 and Q3) whose result showed strong adherence between the variables from the perspective of the interviewees.
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Analía Amelia Damevin
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Factores intervinientes en la implementación y adopción de un sistema de gestión de cobranzas digitales: El caso Mercurio de la Universidad Nacional del Litoral
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Orientador : JOSIVANIA SILVA FARIAS
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MEMBROS DA BANCA :
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JOSIVANIA SILVA FARIAS
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AMALIA RAQUEL PEREZ-NEBRA
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SIEGRID GUILLAUMON DECHANDT
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KLEVERTON MELO DE CARVALHO
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BRUNO AERIEL REZZOAGLI
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Data: 16/06/2023
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Las organizaciones avanzan hacia una mayor digitalización en todas sus dimensiones y el aprovechamiento de las tecnologías es importante para mejorar la eficiencia de los procesos internos y la provisión de servicios a los ciudadanos. Pero, para que las tecnologías mejoren la productividad, deben ser aceptadas y utilizadas por los empleados de las organizaciones. El objetivo de este estudio fue investigar, por un lado, la combinación de eventos y actividades que dieron origen al sistema analizado y sus características, y, por otro lado, los factores y determinantes, tanto organizacionales, como de los adoptantes, intervinientes en los procesos de implementación, aceptación y adopción de un Sistema de Gestión de Cobranzas Digitales denominado Mercurio en la Universidad Nacional del Litoral (UNL), en Argentina. La investigación se desarrolló bajo el enfoque cualitativo sobre un caso empírico a traves del análisis de contenido de 16 entrevistas semiestructuradas. Además se realizó pesquisa documental para analizar los resultados de la herramienta por medio de estadísticas descriptivas. Se observó que el impulsor más percibido en la implementación fue la Pandemia y la barrera más destacada fue la resistencia al cambio. Por otro lado, los factores más observados de las percepciones de aceptación, adopción y uso fueron los relacionados a las mejoras o el rendimiento que el sistema otorga, y la barrera más destacada fue el factor ansiedad. Ninguna de las barreras percibidas se relaciona a características del sistema como incompatibilidad, complejidad, falta de ventajas o no observabilidad de los beneficios que proporciona la herramienta. Por último, es importante destacar que la palabra pandemia fue expresada en las entrevistas relacionadas a percepciones sobre los factores ventajas relativas, utilidad percibida, expectativa de rendimiento, condiciones facilitadoras e influencia social. El estudio permitió reconocer los factores más importantes que influyeron en la implementación, aceptación y uso de una TIC, estos deben ser considerados en la UNL o en una institución con características similares que deseen en un futuro implementar una nueva tecnología. Asimismo, contribuyó a una mayor institucionalización del tema de la innovación y de la adopción de tecnologías en los espacios públicos.
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Organizations are advancing towards greater digitization in all its dimensions and the use of technologies is important to improve the efficiency of internal processes and the provision of services to citizens. But, for technologies to improve productivity, they must be accepted and used by the employees of the organizations. The objective of this study was to investigate, on the one hand, the combination of events and activities that gave rise to the analyzed system and its characteristics, and, on the other hand, the factors and determinants, both organizational and adopter, involved in the processes. implementation, acceptance and adoption of a Digital Collection Management System called Mercury at the Universidad Nacional del Litoral (UNL), in Argentina. The research was developed under the qualitative approach on an empirical case through the content analysis of 16 semi-structured interviews. In addition, a documentary research was carried out to analyze the results of the tool through descriptive statistics. It was observed that the most perceived driver in the implementation was the Pandemic and the most prominent barrier was resistance to change. On the other hand, the most observed factors in the perceptions of acceptance, adoption, and use were those related to the improvements or performance provided by the system, and the most prominent barrier was the anxiety factor. None of the perceived barriers is related to system characteristics such as incompatibility, complexity, lack of benefits, or non-observability of the benefits provided by the tool. Finally, it is important to highlight that the word pandemic was expressed in the interviews related to the perceptions of the factors relative advantages, perceived usefulness, performance expectation, facilitating conditions, and social influence. The study allowed to recognize the most important factors that influenced the implementation, acceptance and use of an ICT, these must be considered in the UNL or in an institution with similar characteristics that wishes to implement a new technology in the future. Likewise, it contributed to a greater institutionalization of the topic of innovation and the adoption of technologies in public spaces.
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Paulo Emilio Alcantara Pereira
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Big Data Analytics e Data Mining para Avaliação e Previsão da Eficiência Financeira do Setor Bancário Brasileiro: Um Estudo de 2011 a 2022
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Orientador : IVAN RICARDO GARTNER
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MEMBROS DA BANCA :
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CARLOS ROSANO PENA
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IVAN RICARDO GARTNER
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JOSE ALVES DANTAS
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PAULO HENRIQUE DE SOUZA BERMEJO
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Data: 23/06/2023
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O setor bancário como um tópico abrangente de dados está em constante evolução sob as influências publicitárias da era do big data. Verificar os recursos analíticos inovadores de detalhes significativos como métodos de mineração de dados é crucial para o setor bancário, que se esforça para revelar informações valiosas da enorme quantidade de informações e obter uma gestão estratégica e uma satisfação do cliente muito melhores. Em virtude da inexistência de estudos tratando essas modelagens tecnológicas em forma conjunta relacionadas ao desempenho financeiro bancário no cenário brasileiro, este trabalho desenvolveu dois estudos teórico-empíricos completos e complementares entre si, tendo o primeiro utilizado dados primários advindos de entrevistas diretas a vários atores envolvidos com o objeto do estudo, e o segundo se utilizando de dados secundários oficiais e públicos fornecidos pelo órgão regulador dos bancos nacionais, o Banco Central do Brasil. Ao reunir e analisar os modismos da concentração de estudos, informações de recursos on-line, ajudas técnicas e recursos analíticos de informações, esta dissertação em particular contribui para obter insights importantes sobre os avanços sucessivos da análise de big data (BDA) e da mineração de dados (DM) no setor bancário. Dessa forma, o estudo possui como objetivos gerais verificar, num primeiro momento, a influência da BDA no desempenho financeiro bancário e, num segundo tempo, analisar qual a melhor técnica de DM para prever o desempenho financeiro (FP) dos bancos. A proposição em teste nesse estudo é de que essas tecnologias desempenham um papel fundamental na indústria bancária, tornando-se soluções fundamentais para estudiosos de desempenho financeiro corporativo e analistas financeiros. Assim, como conclusão geral, o trabalho sustenta o argumento de que a BDA e a DM exercem, no mercado bancário contemporâneo, influência determinante e finalística para a tomada de decisões da direção corporativa, visto que contribuem de forma fundamental para o desempenho financeiro, podendo até mesmo determinar seu sucesso ou sua falha, a depender da gestão empreendida na análise dos dados. Além disso, o trabalho contribui para as discussões acerca de análise de grandes dados, gestão de ativos, gerenciamento de recursos, entre outros assuntos, sobretudo sob a ótica dos agentes supervisores bancários com ações voltadas para a estabilidade financeira
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The banking sector as a comprehensive data topic is constantly evolving under the advertising influences of the big data era. Verifying the innovative analytical resources of significant details such as data mining methods is crucial for the banking sector, which strives to reveal valuable information from the enormous amount of data and achieve better strategic management and customer satisfaction. Due to the lack of studies dealing with these technological models in a joint form related to banking financial performance in the Brazilian scenario, this work developed two complete and complementary theoretical-empirical studies, the first using primary data from direct interviews with various actors involved with the study object, and the second using official and public secondary data provided by the national bank regulator, the Central Bank of Brazil. By gathering and analyzing trends in concentration studies, online resource information, technical aids, and analytical resources for information, this particular dissertation contributes to gaining important insights into the successive advances in big data analysis (BDA) and data mining (DM) in the banking sector. Thus, the study aims to verify, in a first moment, the influence of BDA on banking financial performance, and in a second moment, to analyze which DM technique is best for predicting financial performance (FP) of banks. The proposition being tested in this study is that these technologies play a fundamental role in the banking industry, becoming fundamental solutions for corporate financial performance scholars and financial analysts. Therefore, as a general conclusion, the work supports the argument that BDA and DM play a determining and finalistic influence on decision-making in corporate management, contributing fundamentally to financial performance, and can even determine its success or failure, depending on the management undertaken in data analysis. In addition, the work contributes to discussions about big data analysis, asset management, resource management, among other subjects, especially from the perspective of banking supervisory agents with actions focused on financial stability.
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ARTHUR DE BRITO BALDINI
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Estudos de eventos suportados por modelos MGARCH: aplicações em eventos corporativos e de política monetária no período entre 2012 e 2022
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Orientador : IVAN RICARDO GARTNER
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MEMBROS DA BANCA :
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CARLOS ROSANO PENA
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IVAN RICARDO GARTNER
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JOSE ANGELO COSTA DO AMOR DIVINO
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JOSE GUILHERME DE LARA RESENDE
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Data: 26/06/2023
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A metodologia de estudo de eventos é a forma mais popular de teste da hipótese dos mercados eficientes na forma semiforte. Contudo, problemas relacionados a presença de heterocedasticidade e a dificuldade de se modelar betas dinâmicos limitam o alcance de seus resultados, fazendo com que modelagens alternativas fossem propostas pela literatura como forma de suporte metodológico. Este trabalho segue essa linha de suportes metodológicos ao utilizar modelos multivariados GARCH (MGARCH) para modelar tanto a heterocedasticidade em estudos de eventos, quanto betas dinâmicos. Com esse objetivo, foram realizados dois trabalhos sobre eventos relativos ao mercado acionário brasileiro entre 2012 e 2022, sendo um deles endógeno à economia brasileira e o outro exógeno. O trabalho envolvendo eventos endógenos ao mercado brasileiro explorou anúncios de ofertas de debêntures por meio de modelos BEKK-GARCH, de modo a verificar como informações sobre mudanças na alavancagem das firmas brasileiras afetariam seus retornos. Os resultados apresentados tanto pela metodologia clássica, quanto pela metodologia com modelos MGARCH indicam uma reação negativa e estatisticamente significante do mercado brasileiro à anúncios de ofertas de debêntures, sendo a maior reação verificada pela metodologia com modelagem de volatilidade. No trabalho envolvendo eventos exógenos ao mercado acionário brasileiro, foi investigada a reação do Ibovespa à anúncios monetários por parte do Federal Open Market Committee (FOMC). Para isso, foi conduzida a metodologia de estudo de eventos considerando os modelos BEKK-GARCH e DCC. Os resultados dos modelos MGARCH estimados indicam uma significante transferência de volatilidade do índice de S&P500 para o Ibovespa, mas não foram verificadas anormalidades de retornos de forma persistente nas datas dos anúncios monetários americanos. Contudo, nas datas em que houve uma reação estatisticamente significante do mercado acionário brasileiro, ela foi explicada por elementos de forward guidance presentes nos comunicados do FOMC. Em conjunto, os resultados dos dois artigos evidenciam diferenças relevantes nas anormalidades de retornos obtidas por meio da metodologia de estudo de eventos clássica e pela metodologia que utilizou modelos MGARCH como suporte.
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The event studies methodology is the most popular way of testing the efficient markets hypothesis in semi-strong form. However, problems related to the presence of heteroscedas- ticity and the difficulty of modeling dynamic betas limit the scope of their results, making alternative models proposed by the literature a form of methodological support. This work follows this line of methodological support by using multivariate GARCH models (MGARCH) to model both heteroscedasticity and dynamic betas in event studies. With this objective, two works were carried out on events related to the Brazilian stock market between 2012 and 2022, one of them being endogenous to the Brazilian economy and the other exogenous. The work involving events endogenous to the Brazilian market explored debt offering annoucements through BEKK-GARCH models, to verify how information about changes in the leverage of Brazilian firms would affect their returns. The results presented both by the classic methodology and by the methodology with MGARCH models indicate a negative and statistically significant reaction of the Brazilian market to announcements of debenture offers, being the biggest reaction verified by the methodology with volatility modeling. In the work involving exogenous events to the Brazilian stock market, Ibovespa’s reaction to monetary announcements by the Federal Open Market Committee (FOMC) was investigated. For this, the event study methodology was con- ducted considering the BEKK-GARCH and DCC models. The results of the estimated MGARCH models indicate a significant transfer of volatility from the S&P500 index to the Ibovespa, but no persistently abnormal returns were observed on the dates of the FOMC announcements. However, on the dates when there was a statistically significant reaction by the Brazilian stock market, it was explained by elements of forward guidance present in the FOMC announcements. Together, the results of the two articles show relevant differences in the abnormal returns obtained through the classical event study methodology and through the methodology that used MGARCH models as support
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ABNER SANTOS BELÉM
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A manifestação da cocriação e codestruição de valor na percepção do cliente de fintechs e a relação com seus traços de personalidade
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Orientador : JOSIVANIA SILVA FARIAS
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MEMBROS DA BANCA :
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ELUIZA ALBERTO DE MORAIS WATANABE
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JOSIVANIA SILVA FARIAS
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KARIM MARINI THOME
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RICARDO TEIXEIRA VEIGA
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Data: 28/06/2023
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Com o surgimento das fintechs no ramo financeiro, uma nova era surgiu para os bancos. Neste contexto, a sobrevivência destas novas empresas torna-se um intenso desafio, sendo indispensável uma procura por novos caminhos para o desenvolvimento de seus modelos de negócios inovadores, com a criação de uma experiência aprimorada para seu cliente e abordagens mais participativas que resultem na transformação dos serviços, criando valor de forma conjunta (cocriação de valor – CCV). Porém, nem sempre estas estratégias participativas saem como planejado, pois muitas vezes trazem resultados negativos para uma ou ambas as partes (cliente e empresa), gerando a codestruição de valor (CDV). Com isto, os clientes que participam ativamente de relações de serviços com uma empresa podem criar valor quando exibem traços e comportamentos esperados que facilitam a integração de recursos. Podem, também, destruir valor quando os atores não manifestam o conjunto esperado de traços e comportamentos. Analisando a literatura sobre o tema, observou-se uma escassez de pesquisas quantitativas sobre o comportamento de CCV e CDV de clientes/usuários de serviços e a relação destes comportamentos com seus traços de personalidade. Portanto, este estudo analisou a relação entre traços de personalidade dos clientes e a cocriação e codestruição de valor na relação de serviços do segmento das fintechs. Para isto, optou-se por um estudo de caráter quantitativo, descritivo e exploratório, no qual foi elaborado um instrumento de coleta que consistiu na adaptação de escalas já desenvolvidas pelos autores Ogunbodede et al. (2022), Yi e Gong (2013) e Rammstedt e John (2007) para a realidade do estudo. Com a aplicação deste instrumento em forma de questionário online foram coletadas 381 respostas de clientes que utilizam regularmente os serviços de fintechs brasileiras. Com a análise destes dados, aplicandose análise fatorial exploratória (AFE), análise fatorial confirmatória (AFC) e modelagem de equações estruturais (MEE) foi possível validar o modelo desenvolvido, testar cinco hipóteses propostas e alcançar os objetivos geral e específicos desta dissertação. Por fim, foram elaboradas as conclusões da dissertação, limitações e indicações para futuras pesquisas no campo do marketing de serviços, fornecendo um aprofundamento da compreensão sobre a relação entre traços de personalidade, cocriação de valor e codestruição de valor no contexto das fintechs
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With the emergence of fintech companies in the financial sector, a new era has arisen for banks. In this context, the survival of these new companies becomes an intense challenge, necessitating a search for new paths for the development of their innovative business models. This involves creating an enhanced customer experience and adopting more participative approaches that result in the transformation of services and the creation of value through co-creation (value cocreation - VCC). However, these participative strategies do not always unfold as planned, often yielding negative results for either or both parties involved (customer and company), leading to value co-destruction (VCD). Consequently, customers who actively engage in service relationships with a company can create value by exhibiting expected traits and behaviors that facilitate the integration of resources. Conversely, they can destroy value when they fail to demonstrate the expected set of traits and behaviors. Analyzing the literature on this subject reveals a scarcity of quantitative research on the VCC and VCD behaviors of service customers/users and their relationship with personality traits. Therefore, this study examined the relationship between customers' personality traits and value co-creation and value codestruction in the context of fintech services. To achieve this, a quantitative, descriptive, and exploratory study was conducted, which involved the development of a data collection instrument. This instrument consisted of adapting scales already developed by authors Ogunbodede et al. (2022), Yi and Gong (2013), and Rammstedt and John (2007) to the study's reality. By applying this instrument in the form of an online questionnaire, 381 responses were collected from customers who regularly use Brazilian fintech services. Through the analysis of this data, employing exploratory factor analysis (EFA), confirmatory factor analysis (CFA), and structural equation modeling (SEM), it was possible to validate the developed model, test five proposed hypotheses, and achieve the general and specific objectives of this dissertation. Finally, conclusions, limitations, and suggestions for future research in the field of service marketing were formulated, providing a deeper understanding of the relationship between personality traits, value co-creation, and value co-destruction in the context of fintechs.
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Raphael Salviano de Souza
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ESTRATÉGIAS PARA A REVALORIZAÇÃO DE RESÍDUOS DE EQUIPAMENTOS ELETROELETRÔNICOS NO BRASIL: APLICANDO PRINCÍPIOS DA ECONOMIA CIRCULAR
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Orientador : PATRICIA GUARNIERI DOS SANTOS
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MEMBROS DA BANCA :
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KARIM MARINI THOME
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PATRICIA GUARNIERI DOS SANTOS
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REGINA NEGRI PAGANI
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SIMONE SEHNEM
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Data: 18/09/2023
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Os resíduos de equipamentos eletroeletrônicos – REEE atualmente figuram como um dos fluxos de resíduos sólidos urbanos em mais rápido crescimento no Brasil e no mundo. O acordo setorial para implantação de sistema de logística reversa de produtos eletroeletrônicos brasileiro foi estabelecido em 2019 e representou um passo relevante para a institucionalização de medidas adequadas para a destinação e o tratamento de REEE provenientes de equipamentos colocados no mercado interno. Contudo, segundo a Green Eletron (2021), somente 3% dos REEE gerados no país são reintroduzidos nas cadeias de valor formal. Ademais, os efeitos do acordo setorial são reativos ao lixo gerado no pós-consumo. Assim, não existem disposições que discorram sobre os processos de design e fabricação de equipamentos eletroeletrônicos. Neste cenário, a economia circular vem recebendo especial atenção entre acadêmicos e profissionais por promover o fechamento do ciclo de vida dos produtos e a criação de novos modelos de negócio que contribuem com o crescimento econômico e o desenvolvimento sustentável. O objetivo desta dissertação é propor estratégias para aprimorar a cadeia de revalorização de REEE nacional por meio da institucionalização de princípios da economia circular nas fases de design e fabricação de equipamentos eletroeletrônicos. Para tanto, realizou-se uma pesquisa aplicada, exploratória e descritiva, de abordagem predominantemente qualitativa, dividida em duas etapas. Primeiramente, na etapa teórica, realizou-se uma revisão integrativa da literatura apoiada no protocolo Methodi Ordinatio. Posteriormente, na etapa empírica, foram realizadas entrevistas semiestruturadas individuais (n = 12) com stakeholders do acordo setorial para produtos de equipamentos eletroeletrônicos. Os insumos coletados nas entrevistas possibilitaram o emprego do método de estruturação de problemas SODA (do inglês, Strategic Options Development and Analysis), que prevê a elaboração de mapas cognitivos individuais e posterior agregação em um mapa único a partir validação pelos participantes da pesquisa. Por fim, verificou-se que, partindo do conceito de economia circular, existem diferentes estratégias de retenção, adição e recuperação de valor que podem ser aplicadas para aprimorar a cadeia de revalorização de REEE no Brasil. Apesar da ênfase nas fases de design e fabricação de equipamentos, essas estratégias perpassam pela revisão do arcabouço normativo, especialmente relacionado à tributação do material proveniente dos processos de desmontagem e separação.
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Waste from electrical and electronic equipment – WEEE currently figures as one of the fastest growing municipal solid waste streams in Brazil and in the world. The sectoral agreement for the implementation of a reverse logistics system for Brazilian electrical and electronic products was established in 2019 and represented a relevant step towards the institutionalization of appropriate measures for the destination and treatment of WEEE from equipment placed in the domestic market. However, according to Green Eletron (2021), only 3% of WEEE generated in the country is reintroduced into formal value chains. In addition, the effects of the sectoral agreement are reactive to the waste generated in the post-consumption period. Thus, there are no provisions that discuss the design and manufacturing processes of electrical and electronic equipment. In this scenario, the circular economy has been receiving special attention among academics and professionals for promoting the closing of the life cycle of products and the creation of new business models that contribute to economic growth and sustainable development. The objective of this dissertation is to propose strategies to improve the national WEEE revaluation chain through the institutionalization of circular economy principles in the design and manufacturing phases of electrical and electronic equipment. To this end, an applied, exploratory and descriptive research was carried out, with a predominantly qualitative approach, divided into two stages. First, in the theoretical stage, an integrative literature review was performed based on the Methodi Ordinatio protocol. Subsequently, in the empirical stage, individual semi-structured interviews (n = 12) were conducted with stakeholders of the sectoral agreement for electrical and electronic equipment products. The inputs collected in the interviews enabled the use of the SODA (Strategic Options Development and Analysis) method of problem structuring, which provides for the elaboration of individual cognitive maps and subsequent aggregation into a single map from validation by the research participants. Finally, it was found that, starting from the concept of circular economy, there are different strategies of retention, addition and recovery of value that can be applied to improve the chain of revaluation of WEEE in Brazil. Despite the emphasis on the design and manufacturing phases of equipment, these strategies go through the revision of the normative framework, especially related to the taxation of material from the disassembly and separation processes.
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RAFAEL ANTUNES FIDELIS
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CAPACIDADES DIGITAIS INDIVIDUAIS COMO RESPOSTA A DESAFIOS EMPRESARIAIS DE PEQUENAS E MÉDIAS EMPRESAS: Um estudo de caso em uma empresa de software com base na teoria dos microfundamentos
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Orientador : PAULO HENRIQUE DE SOUZA BERMEJO
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MEMBROS DA BANCA :
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ANTONIO ISIDRO DA SILVA FILHO
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GEORGE LEAL JAMIL
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JOSIVANIA SILVA FARIAS
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PAULO HENRIQUE DE SOUZA BERMEJO
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Data: 29/09/2023
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Para a Transformação Digital (TD) ser bem-sucedida, exige-se que as organizações integrem o planejamento de negócios à implementação das Tecnologias da Informação e Comunicação (TICs). Nesse sentido, empresas com capacidades digitais individuais podem conseguir realizar esse processo de maneira mais eficaz. Embora haja um consenso sobre a importância do desenvolvimento de recursos digitais entre os funcionários, ainda faltam estudos sobre os impactos das capacidades digitais individuais voltadas aos problemas organizacionais. Esse fato fica ainda mais evidente nas Pequenas e Médias Empresas (PMEs) de desenvolvimento de software, que enfrentam desafios diversos e dependem fundamentalmente de conhecimentos individuais para sua eficiência. A partir dessa lacuna de investigações, esta pesquisa possui como objetivo analisar como as capacidades digitais individuais podem mitigar os desafios empresariais das PMEs de software. Para atingir tal fim, propõe-se uma pesquisa qualitativa, de natureza aplicada e de objetivo exploratório, incorporando Revisão Sistemática da Literatura (RSL) e um estudo de caso com uma empresa desse segmento e porte. A presente pesquisa é baseada nas lentes teóricas dos microfundamentos, que observam aspectos de nível individual que moldam elementos e características em nível de grupo. Como resultado, este estudo busca contribuir na orientação de gestores, empreendedores e pesquisadores sobre o papel das capacidades digitais individuais na solução de problemas organizacionais a partir da TD.
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For Digital Transformation (DT) to be successful, organizations are required to integrate business planning with the implementation of Information and Communication Technologies (ICTs). In this sense, companies with individual digital capabilities may be able to carry out this process more effectively. While there is consensus on the importance of developing digital capabilities among employees, there is still a lack of studies on the impacts of individual digital capabilities aimed at organizational problems. This fact is even more evident in Small and Medium Enterprises (SMEs) of software development, which face diverse challenges and fundamentally depend on individual knowledge for their efficiency. Based on this research gap, this research aims to analyze how individual digital capabilities can mitigate the business challenges of software SMEs. To achieve this end, we propose qualitative research, of an applied nature and with an exploratory objective, incorporating a Systematic Literature Review (SLR) and a case study with a company in this segment and size. This research is based on the theoretical lens of microfoundations, which observe individual-level aspects that shape elements and characteristics at the group level. As a result, this study seeks to contribute to the guidance of managers, entrepreneurs, and researchers about the role of individual digital capabilities in solving organizational problems based on DT.
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Anna Paula de Souza Cunha
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O executivo municipal e o desenvolvimento de capacidades político-relacionais em um contexto de redes de políticas públicas: um estudo de caso sobre o Programa Nacional de Fortalecimento da Agricultura Familiar em Goiás.
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Orientador : DIEGO MOTA VIEIRA
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MEMBROS DA BANCA :
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DIEGO MOTA VIEIRA
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FRANCISCO ANTONIO COELHO JUNIOR
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CAIO CESAR DE MEDEIROS COSTA
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LIA DE AZEVEDO ALMEIDA
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Data: 30/10/2023
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Com uma importância de destaque dentro de estudos em Administração Pública, redes de políticas públicas e capacidades estatais configuram os dois temas centrais deste trabalho. A junção desses importantes conceitos procurou apontar como determinado programa da rede da Política Nacional de Agricultura Familiar desenvolve sua capacidade relacional e política da melhor forma, em atenção ao ambiente considerado. Sendo assim, o objetivo do presente trabalho é o de analisar como a esfera municipal do estado de Goiás conseguem adquirir e ativar capacidades estatais político-relacionais a partir da atuação em rede para a implementação do Programa Nacional de Fortalecimento da Agricultura Familiar (PRONAF). O referencial teórico focou em abarcar os principais pontos sobre redes de políticas públicas e capacidades estatais, junto de marcos históricos e descrição do PRONAF e trajetória da agricultura familiar em contexto brasileiro, de forma a contemplar o que é analisado no capítulo de resultados. Como método, decidiu-se pela abordagem qualitativa junto do estudo de caso, com justificativa em torno das características de observação, interpretação e papel do pesquisador dentro da pesquisa e análise de seus dados, aliada à natureza de estudo descritiva e exploratória. A coleta de dados se fez com o uso da técnica de entrevistas, essas conduzidas por um roteiro semiestruturado e embasado na literatura sobre os dois principais temas aqui levantados. Os resultados obtidos demonstraram como o nível municipal pode trabalhar para desenvolver melhores capacidades político-relacionais em suas tratativas com demais órgãos ligados à problemática da agricultura familiar, diferentes esferas de governo e a sociedade civil, levantando barreiras e desafios de uma melhor implementação do PRONAF e a importância de estreitar laços na condução de objetivos semelhantes e impactos positivos na sociedade
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With a prominent importance within studies in Public Administration, public policy networks and state capabilities configure the two central themes of this work. The combination of these important concepts sought to point out how a given program from the National Family Farming Policy network develops its relational and political capacity in the best way, taking into account the environment considered. Therefore, the objective of the present work is to analyze how the municipal sphere of the state of Goiás manages to acquire and activate political-relational state capabilities through network action for the implementation of the National Program for Strengthening Family Agriculture (PRONAF). The theoretical framework focused on covering the main points about public policy networks and state capabilities, along with historical milestones and description of PRONAF and the trajectory of family farming in the Brazilian context, in order to contemplate what is analyzed in the results chapter. As a method, we decided on a qualitative approach along with the case study, with justification around the characteristics of observation, interpretation and role of the researcher within the research and analysis of their data, combined with the descriptive and exploratory nature of the study. Data collection was carried out using the interview technique, conducted using a semi-structured script and based on the literature on the two main themes raised here. The results obtained demonstrated how the municipal level can work to develop better political-relational capabilities in its dealings with other bodies linked to the issue of family farming, different spheres of government and civil society, raising barriers and challenges for better implementation of PRONAF and the importance of strengthening ties in achieving similar goals and positive impacts on society
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Anderson da Silva Gomes
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Boas Práticas de Gestão Judicial: Análise do Processo de Desenvolvimento e Adoção em Tribunal de Justiça
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Orientador : TOMAS DE AQUINO GUIMARAES
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MEMBROS DA BANCA :
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TOMAS DE AQUINO GUIMARAES
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JOSIVANIA SILVA FARIAS
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MARINA FIGUEIREDO MOREIRA
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FABRICIO CASTAGNA LUNARDI
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Data: 19/12/2023
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Boas Práticas de Gestão Judicial (BPJ) constituem inovações organizacionais com potencial para contribuir no aumento da entrega processual e de desempenho em tribunais de justiça. Sua absorção responde a demandas sociais, econômicas e políticas por uma prestação jurisdicional mais eficiente, justa e acessível. Porém o fenômeno tem sido pouco estudado. Este trabalho considera BPJ como procedimentos, métodos e técnicas de gestão inovadoras de destaque reconhecidas como potencializadoras do desempenho judicial e tem como objetivo geral identificar e descrever o processo de desenvolvimento e adoção de BPJ sob a percepção de atores-chave do Tribunal de Justiça do Distrito Federal e dos Territórios (TJDFT), premiado pelo Instituto Innovare e pelo Conselho Nacional de Justiça (CNJ) nesse quesito. Para isso, essas práticas foram mapeadas e tiveram seu processo de adoção e desenvolvimento analisados em profundidade. Foi realizado um recorte longitudinal de dezembro 2018 a setembro 2023 e usadas técnicas de pesquisa documental e entrevistas na coleta de dados, os quais foram processados por meio da análise de conteúdo. Os resultados demonstraram que etapas e fatores do processo de adoção e desenvolvimento de BPJ interagem dinamicamente, moldando o caminho de cada prática inovadora. Verificou-se que a geração de ideias prospera em uma cultura organizacional estimulante que promove a criatividade, a colaboração e relativa assunção de riscos. O apoio adaptável, porém consistente e estratégico da liderança, o engajamento das equipes e a disponibilização de recursos se mostraram essenciais nesse processo.
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Best Judicial Management Practices (BPJ) are organisational innovations with the potential to contribute to increasing procedural delivery and performance in courts of justice. Its absorption responds to social, economic and political demands for a more efficient, fair and accessible jurisdictional provision. However, the phenomenon has been little studied. This paper considers BPJ as outstanding innovative procedures, methods and management techniques recognized as potentiators of judicial performance and has as its general objective to identify and describe the process of development and adoption of BPJ under the perception of key actors of the Court of Justice of the Federal District and Territories (TJDFT), awarded by the Innovare Institute and the National Council of Justice (CNJ) in this regard. To this end, these practices were mapped and their adoption and development process were analyzed in depth. A longitudinal survey was carried out from December 2018 to September 2023 and documentary research techniques and interviews were used in data collection, which were processed through content analysis. The results showed that steps and factors in the process of adoption and development of BPJ interact dynamically, shaping the path of each innovative practice. Idea generation has been found to thrive in a nurturing organizational culture that fosters creativity, collaboration, and relative risk-taking. Adaptable, yet consistent and strategic support from leadership, team engagement, and the availability of resources proved to be essential in this process.
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Marcellus Silveira Curvello Lopes
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O ECOSSISTEMA DE SERVIÇO E A COCRIAÇÃO DE VALOR NO CONTEXTO CLUBÍSTICO
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Orientador : KARIM MARINI THOME
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MEMBROS DA BANCA :
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JOSIVANIA SILVA FARIAS
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KARIM MARINI THOME
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NELSIO RODRIGUES DE ABREU
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SIEGRID GUILLAUMON DECHANDT
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Data: 20/12/2023
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Os clubes são agremiações onde as pessoas se reúnem para interagir, praticar esportes, realizar eventos, confraternizar ou simplesmente para estar ao ar livre. Muitos destes clubes, como os de Brasília, são considerados patrimônios históricos de suas cidades e que ainda resistem às mudanças ao longo do tempo, mesmo em um mundo cada vez mais competitivo e com mais opções de lazer. Este trabalho buscou, pela ótica da cocriação de valor derivada da lógica dominante do serviço, ver como os clubes do Distrito Federal atuam em suas rotinas e como interagem entre si, procurando melhorar suas ofertas de serviço. Dentre os objetivos da pesquisa, tinha-se que era de caracterizar o ecossistema de serviço no contexto destes clubes, mapear os atores e instituições e caracterizar os mecanismos de cocriação entre as organizações deste ecossistema. Ao realizar entrevistas em profundidade com participantes de três clubes e com o sindicato patronal da categoria, além da observação não participante do pesquisador, obtiveram-se resultados para vários conceitos-chave dos níveis de análise de Reynoso, Barile, Saviano e Spohrer (2018), utilizados para nortear o trabalho. Foi constatado que, apesar de características interessantes como a ideia de uma não agressão mútua entre os clubes e de iniciativas de integração de recursos entre eles, que não pode ser dito que há um ecossistema de serviço neste setor dos clubes, e que a cocriação de valor ocorre de maneira ainda incipiente. Sugeriram-se ações para incentivar a cocriação de valor dentro deste ecossistema que se inicia e uma agenda para pesquisas futuras também foi disponibilizada.
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Clubs are groups where people come together to interact, play sports, hold events, socialize or simply be outdoors. Many of these clubs, like those in Brasília, are considered historical institutions of their cities and still resist changes over time, even in an increasingly competitive world with more leisure options. This work sought, from the perspective of value co-creation derived from the dominant logic of service, to investigate how clubs in the Federal District state in Brazil operate in their routines and how they interact with each other, seeking to improve the service they offer. The research objectives were to characterize the service ecosystem in the context of these clubs, map the actors and institutions and characterize the co-creation mechanisms between the organizations in this ecosystem. By conducting in-depth interviews with participants from three different clubs and the employers' union, in addition to the researcher's non-participant observation, results were obtained for several key concepts, categorized by their respective levels of analysis, that were based off the work of Reynoso, Barile, Saviano and Spohrer's (2018), used to guide this research. It was found that, despite interesting characteristics such as the idea of mutual non-aggression between clubs and initiatives to integrate resources between them, it cannot be said that there is a service ecosystem in this club sector, and that co-creation of value occurs in an incipient way. Actions were suggested to encourage the co-creation of value within this emerging ecosystem and an agenda for future research was also made available.
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PATRICIA GOMES REGO DE ALMEIDA
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GOVERNANÇA DE INTELIGÊNCIA ARTIFICIAL NAS ORGANIZAÇÕES PÚBLICAS: APLICAÇÃO DE FUZZY E CRISP-SET QCA A PROCESSOS E PRÁTICAS QUE CONSIDEREM PRINCÍPIOS ÉTICOS
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Orientador : CARLOS DENNER DOS SANTOS JUNIOR
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MEMBROS DA BANCA :
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CARLOS DENNER DOS SANTOS JUNIOR
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HERBERT KIMURA
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ELAINE MOSCONI
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PEDRO JACOME DE MOURA JUNIOR
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RAQUEL JANISSEK MUNIZ
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Data: 14/02/2023
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A corrida pela regulação e governança global da inteligência artificial (IA) tem desafiado pesquisadores, gestores, juristas, legisladores e a própria sociedade. Enquanto observam esse movimento, organizações públicas que produzem sistemas de IA, se deparam com a necessidade de se estruturarem para que seus sistemas de IA considerem princípios éticos. A presente pesquisa teve como objetivo investigar se as organizações públicas têm incorporado as diretrizes apresentadas pela academia, pela legislação e pelos padrões internacionais, ao seu modelo de governança e de gestão na produção de sistemas de IA que considerem princípios éticos, e como tal fenômeno tem ocorrido. Em uma primeira etapa, a investigação iniciou com pesquisa bibliográfica na literatura especializada sobre regulação e governança de IA, a qual fundamentou o desenho do framework AIR – Artificial Intelligence Regulation – reunindo instituições públicas e privadas de um país para a regulação e governança de IA, destacando os benefícios da combinação entre hard law e soft law nesse desafio. Em uma segunda etapa, buscou-se legislação, padrões internacionais, estratégias, políticas e guias de princípios éticos para uso e desenvolvimento de sistemas de IA elaborados por organizações governamentais. Questionário e roteiro de entrevista foram construídos e submetidos à avaliação por uma banca de juízes, seguida de pré-testes. Foram elaboradas onze proposições sobre os processos e práticas recomendados pela academia, pela legislação em discussão e pelos padrões internacionais para implantação da governança de IA. Procedeu-se uma busca em organizações públicas que tivessem sistemas de IA em operação, resultando em amostra composta de vinte e oito organizações públicas, distribuídas em dezessete países, envolvendo os poderes Executivo, Legislativo e Judiciário. Questionários foram aplicados e entrevistas realizadas, após acordo de profissionais com perfil mais adequado à pesquisa de cada organização da amostra. Com objetivo exploratório e descritivo, em uma abordagem qualitativa e quantitativa, foi utilizado o método Quanlitative Comparative Analysis (QCA), nos modos crisp-set e fuzzy, a partir das respostas de questionários, cujos resultados foram complementados com análise de conteúdo das entrevistas e documentos disponibilizados pelas organizações e pelos governos aos quais elas pertencem. Os resultados permitiram identificar na amostra estudada como processos e práticas dirigidos à aplicação de princípios éticos na produção de sistemas de IA, têm sido combinados e internalizados nos modelos de governança e de gestão de organizações públicas; como utilizaram habilitadores no auxílio da implantação da governança de IA; e como enfrentaram as dificuldades nessa jornada. Os resultados também fundamentaram a elaboração do framework AIGov4Gov que apresenta como os processos e práticas se distribuem em uma organização pública para implantar sua própria governança de IA, unindo unidades de negócio e unidade de TI. E no propósito da governança de IA, como organizações públicas se relacionam com órgãos de governo para padronização, assim como se relacionam com empresas parceiras e terceirizadas para a produção de sistemas de IA em atendimento a princípios éticos. Como contribuição aos gestores e pesquisadores, além do conhecimento das transformações identificadas nas organizações, a pesquisa apresentou um modelo integrado de processos e práticas de governança e de gestão, que se estendem do nível estratégico até o nível operacional de uma organização pública para implantação da sua governança de IA; de maneira que ela possa se inserir na governança de IA de seu país, e, assim, somar ao movimento global de governança de IA.
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The race for regulation and AI global governance has advanced in the field of discussions which fostered many proposals for legislation and the defense of ethical principles’ definition by researchers, public and private managers, government officials, jurists, legislators and by society itself. While observing this challenging movement for all stakeholders, public organizations that produce AI systems are faced with the need to structure themselves to offer digital services based on AI systems that consider ethical principles. This research aimed to investigate whether public organizations have incorporated the guidelines presented by the academy, by legislation and by international standards, to their governance and management models in the production of AI systems that consider ethical principles. The investigation began with bibliographic research on AI regulation and AI governance, which supported the design of an AI regulation and governance framework that encompasses public and private institutions in a country, the AIR – Artificial Intelligence Regulation framework. Eleven propositions were elaborated on the processes and practices recommended by the academy, by the legislation under discussion and by international standards for the implementation of AI governance. A search was carried out in public organizations that had AI systems in operation. As a result, a sample was composed of twenty-eight public organizations, distributed in seventeen countries. With an exploratory and descriptive purpose, through a qualitative-quantitative analysis approach, the Quantitative Comparative Analysis (QCA) method was carried out, in crisp-set and fuzzy modes, both based on questionnaire responses. The QCA results joined to the interviews and public documents’ content analysis. The results supported a few findings in the studied sample: a) how organizations that were most advanced in the implementation of AI governance combined processes and practices distributed at different levels of the organization, aiming at the development of reliable AI systems; b) how they used drivers to help AI governance implementation; and c) how they faced the obstacles in such journey. A framework was built regarding how the joint participation between business units and the IT unit can be adjusted to respond to situations involving AI systems outsourcing, and to expand the benefits of government recommendations (soft laws). As theoretical contributions, the research highlights the need for collaboration between stakeholders in complex intra and interorganizational relationships supported by the Stakeholder Theory; as well as efforts to ensure accountability as an ethical principle which is part of AI governance, supported by the Agency Theory. In addition to the AIR framework, a second framework was elaborated on how processes and practices are distributed in a public organization, with a partnership between the business area and the IT area, in an AI governance model. As a contribution to managers and researchers, in addition to knowledge of the transformations identified in organizations, the research presented an integrated model of governance and management processes and practices, which extend from the strategic level to the operational level of a public organization for its AI governance implementation. By this way, it is expected that public organizations can add itself into its country's AI governance, and thus joins to the global AI governance movement.
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Fabio Augusto Scalet Medina
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ENSAIOS SOBRE RISCO OPERACIONAL
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Orientador : HERBERT KIMURA
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MEMBROS DA BANCA :
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FABIANO GUASTI LIMA
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ELI HADAD JUNIOR
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HERBERT KIMURA
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LEONARDO FERNANDO CRUZ BASSO
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RAUL YUKIHIRO MATSUSHITA
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Data: 27/02/2023
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A presente Tese de Doutorado contém Ensaios sobre Risco Operacional do setor bancário, que ganhou importância após a divulgação dos acordos de Basiléia, pelo grande consumo de capital para fazer frente a esse risco e por seus desafios de gestão, desde a identificação e mensuração até a mitigação. A Tese contém uma revisão da literatura e classificação sistemática dos artigos científicos publicados sobre o tema e os resultados obtidos na busca de se verificar se os eventos de risco operacional de um banco nacional tiveram impacto com a pandemia do novo coronavírus bem como quais variáveis internas do banco podem influenciar as perdas operacionais no período pós pandemia. Por fim, é proposta uma metodologia para realização de Testes de Estresse de Risco Operacional, visando atendimento à regulação.
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This Doctoral Thesis contains Essays on Operational Risk in the banking sector, which gained importance after the disclosure of the Basel Accords, due to the large capital consumption to face this risk and its management challenges, since identification and measurement until mitigation. This Thesis contains a literature review and systematic classification of scientific articles published on the subject and the results obtained in the search to verify whether the operational risk events of a national bank had an impact with the new coronavirus pandemic, as well as which internal variables of the bank may influence operating losses in the post-pandemic period. Finally, a methodology is proposed for conducting Operational Risk Stress Tests.
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3
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Flavio Saab
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A QUALIDADE DA ANÁLISE DE IMPACTO REGULATÓRIO EM AGÊNCIAS REGULADORAS FEDERAIS DO BRASIL
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Orientador : SUYLAN DE ALMEIDA MIDLEJ E SILVA
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MEMBROS DA BANCA :
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NATASHA SCHMITT CACCIA SALINAS
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ADALMIR DE OLIVEIRA GOMES
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ALKETA PECI
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DIEGO MOTA VIEIRA
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SUYLAN DE ALMEIDA MIDLEJ E SILVA
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Data: 13/03/2023
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Esta tese examina a análise de impacto regulatório - AIR como ferramenta de apoio à tomada de decisão, em agências reguladoras federais do Brasil. Apesar de sua ampla utilização, há poucos estudos que avaliam a qualidade da AIR e que examinam sua capacidade analítica de subsidiar boas decisões. Os estudos disponíveis são concentrados nos Estados Unidos e Europa e adotam critérios avaliativos limitados. Para contribuir com a construção de conhecimento sobre o tema, a presente tese tem como objetivo geral investigar a qualidade das AIRs realizadas por agências reguladoras federais brasileiras. Para alcançar este objetivo geral, a tese foi organizada em três estudos independentes, mas complementares entre si. Cada estudo pretende alcançar um objetivo específico: (i) compreender o estágio atual da literatura sobre avaliação da qualidade de AIR; (ii) avaliar a qualidade das AIRs realizadas por agências reguladoras federais brasileiras; (iii) averiguar os fatores que influenciaram a qualidade das AIRs realizadas por agências reguladoras federais brasileiras. O primeiro estudo foi realizado por meio de revisão da literatura, deu um panorama geral sobre a qualidade da AIR em diferentes países e contribuiu com conceitos, métodos e abordagens sobre o tema. No segundo estudo, foi desenvolvido um instrumento avaliativo com 50 critérios de qualidade, que foi aplicado para avaliar 21 AIRs realizadas por agências reguladoras brasileiras. Identificou-se que a análise de impacto no país apresenta fragilidades e inconsistências importantes. O terceiro estudo averiguou, por meio de pesquisa documental e entrevistas, os fatores burocráticos, políticos e institucionais que podem explicar a baixa qualidade da AIR nas agências brasileiras. A análise dos três estudos permitiu conhecer o estado da arte sobre o tema, identificar as fragilidades da AIR nas agências reguladoras brasileiras e explorar os fatores explicativos de sua baixa qualidade. Como contribuições práticas foram indicados caminhos para que o Brasil adote ações, estratégias e procedimentos que qualifiquem a AIR e aumentem a efetividade da regulação no país. Também foi proposta agenda de pesquisa que pode contribuir para o avanço no conhecimento sobre o tema.
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This thesis examines regulatory impact analysis - RIA as a tool to support decision-making in federal regulatory agencies in Brazil. Despite its wide use, there are few studies that assess the quality of RIA and that examine its analytical capacity to support good decisions. The available studies are concentrated in the United States and Europe and adopt limited evaluation criteria. To contribute to the construction of knowledge on the subject, this thesis has the general objective of investigating the quality of RIAs carried out by Brazilian federal regulatory agencies. To achieve this general objective, the thesis was organized into three independent but complementary studies. Each study aims to achieve a specific objective: (i) to understand the current state of the literature on RIA quality assessment; (ii) evaluate the quality of AIRs carried out by Brazilian federal regulatory agencies; (iii) ascertain the factors that influenced the quality of RIAs carried out by Brazilian federal regulatory agencies. The first study was carried out through a literature review, provided an overview of the quality of RIA in different countries and contributed with concepts, methods and approaches on the subject. In the second study, an evaluation instrument was developed with 50 quality criteria, which was applied to evaluate 21 RIAs carried out by Brazilian regulatory agencies. It was identified that the impact analysis in the country presents important weaknesses and inconsistencies. The third study investigated, through documentary research and interviews, the bureaucratic, political and institutional factors that may explain the low quality of RIA in Brazilian agencies. The analysis of the three studies allowed knowing the state of the art on the subject, identifying the weaknesses of RIA in Brazilian regulatory agencies and exploring the explanatory factors of its low quality. As practical contributions, paths were indicated for Brazil to adopt actions, strategies and procedures that qualify RIA and increase the effectiveness of regulation in the country. A research agenda was also proposed that can contribute to the advancement of knowledge on the subject.
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ELOISA GONCALVES DA SILVA TORLIG
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ACESSO AOS DIREITOS E À JUSTIÇA PARA PESSOAS EM SITUAÇÃO DE RUA: O caso dos Centros POP no Distrito Federal.
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Orientador : ADALMIR DE OLIVEIRA GOMES
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MEMBROS DA BANCA :
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ADALMIR DE OLIVEIRA GOMES
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TOMAS DE AQUINO GUIMARAES
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ADRIANA GOURLART DE SENA ORSINI
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MARIA TEREZA AINA SADEK
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PEDRO LUIZ COSTA CAVALCANTE
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Data: 25/05/2023
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Esta pesquisa reconhece as novas abordagens e desafios nos estudos de acesso à justiça, expandindo o termo para "acesso aos direitos e à justiça (ADJ)", considerando uma trajetória de cidadania e inclusão social de grupos vulneráveis que vai além da esfera jurídica, envolvendo diferentes serviços públicos e a participação de diversos atores. Adotando uma abordagem interdisciplinar, a pesquisa tem como objetivo explicar como os arranjos institucionais dos Centros POP influenciam o acesso aos direitos e à justiça das pessoas em situação de rua no Distrito Federal (DF). Para tanto, são utilizados dados primários e secundários provenientes de diversas fontes. A triangulação de técnicas e estratégias para fenômenos sociais complexos (TRI-COMPLEX) apresenta como foi realizada a coleta de dados, utilizando observação participante, entrevistas em profundidade não estruturadas, bem como análise de conteúdo temática. O cerne da pesquisa reside na configuração dos arranjos institucionais entre os Centros POP/DF e os órgãos de defesa de direitos, explorando aspectos centrais dessa estrutura, incluindo suas limitações e potencialidades. Os resultados apontam que as iniciativas conjuntas são conduzidas por meio de instrumentos formais de ação dentro de programas específicos, mas não integradas necessariamente, utilizando-se predominantemente instrumentos informais de coordenação. A pesquisa revela uma escassez de espaços colaborativos para planejamento conjunto de ações, definição de metas e objetivos comuns e participação ativa da população em situação de rua. Além disso, foi constatado os Centros POP/DF enfrentam limitações de autonomia no processo de implementação da política, um cenário de violência nas relações cotidianas no ambiente de trabalho, bem como problemas de saúde mental dos servidores, demandando atenção urgentemente da gestão. Outros aspectos relevantes do estudo incluem: i) o perfil da população em situação de rua; ii) o continuum de articulação entre os Centros POP e diversas instituições; iii) as diferentes camadas de acesso aos serviços dos Centros POP; iv) as propostas de projetos que podem ser implementados no âmbito das unidades. Uma seção específica foi reservada para os principais achados da pesquisa, abordando as implicações teóricas e práticas, e estabelecendo uma agenda de pesquisa. Por fim, o modelo de acesso aos direitos e à justiça provou ser compatível com a aplicação prática, que considera não somente mudanças amplas, mas também as práticas cotidianas, em que a proteção dos direitos deve se constituir uma prioridade incontestável, formando sujeitos (e não objetos) de direitos.
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This research acknowledges new approaches and challenges in access to justice studies, expanding the term to "access to rights and justice (ARJ)", considering a trajectory of citizenship and social inclusion of vulnerable groups that extends beyond the legal sphere, involving various public services and the participation of diverse actors. Adopting an interdisciplinary approach, the research aims to explain how the institutional arrangements of POP Centers influence access to rights and justice for homeless people in the Federal District (DF). To do so, primary and secondary data from various sources are used. The triangulation of techniques and strategies for complex social phenomena (TRI-COMPLEX) demonstrates how data collection was conducted, using participant observation, in-depth unstructured interviews, and thematic content analysis. The core of the research lies in the configuration of institutional arrangements between the POP Centers/DF and the rights defense agencies, exploring central aspects of this structure, including its limitations and potentialities. The results indicate that joint initiatives are conducted through formal action instruments within specific programs, but not necessarily integrated, mainly using informal coordination mechanisms. The research reveals a scarcity of collaborative spaces for joint action planning, setting common goals and objectives, and active participation of the homeless population. In addition, it was found that POP Centers/DF face autonomy limitations in policy implementation, a situation of violence in daily work relationships, as well as mental health problems of employees, urgently requiring management attention. Other relevant aspects of the study include: i) the profile of the homeless population; ii) the continuum of articulation between POP Centers and various institutions; iii) the different layers of access to POP Center services; iv) proposals for projects that can be implemented within the units. A specific section was reserved for the main findings of the research, addressing theoretical and practical implications, and setting a research agenda. Finally, the access to rights and justice model proved to be compatible with practical application, considering not only broad changes but also everyday practices, in which rights protection must constitute an unquestionable priority, forming subjects (and not objects) of rights.
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Bruno Batista de Carvalho Luz
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Legitimidade de cortes constitucionais em contextos de crise: do elastecimento judicial à gestão de ruptura
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Orientador : EDSON RONALDO GUARIDO FILHO
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MEMBROS DA BANCA :
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EDSON RONALDO GUARIDO FILHO
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ADALMIR DE OLIVEIRA GOMES
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SUZANA BRAGA RODRIGUES
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MARIO PROCOPIUCK
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SAMIR ADAMOGLU DE OLIVEIRA
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Data: 31/05/2023
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Esta tese teve como objetivo geral analisar como tensionamentos sociais decorrentes de contextos de crise influenciam legitimidade de cortes constitucionais. Nesse sentido, defende-se que a atuação dessas organizações, quando demandadas por maior protagonismo, pode desgastar a sua autoridade. Esse é o caso do elastecimento, que pode resultar em maiores embates e julgamentos sociais que fragilizam a posição institucional dessas organizações. Em momentos de crise, aumenta-se o protagonismo e o risco de elastecimento e suas consequências disfuncionais. Esse desgaste dá-se pela conversão da crise de fatos em crise de discursiva. O que pode demandar a necessidade de estratégias de gestão de ruptura como esforço de moderação da perda de capital institucional da corte e do jogo de interações no campo. O trabalho, portanto, foca nas cortes constitucionais como organizações imersas na sociedade, indicando riscos associados às ações realizadas, os discursos proferidos, o apoio social e a crise societal. Os objetivos específicos deste estudo foram desenvolvidos nos Capítulos 2 a 5, estruturados na forma de quatro artigos individuais e interdependentes, precedidos de uma introdução geral e integrativa apresentada no Capítulo 1 e sucedidos pelo Capítulo 6, em que são tratadas as conclusões gerais e as recomendações decorrentes da pesquisa. O Capítulo 2, de natureza teórica, caracterizou as cortes constitucionais como organizações institucionalizadas e as condições à sua legitimidade. O Capítulo 3, de natureza teórica, analisou como tensionamentos sociais decorrentes de contextos de crise influenciam a legitimidade de cortes constitucionais. O Capítulo 4, de natureza empírica, analisou como o elastecimento judicial influenciou a autoridade do Supremo Tribunal Federal (STF) no contexto de crise do coronavírus no Brasil no período de 2020 a 2022. O Capítulo 5, de natureza empírica, investigou como a crise de autoridade do STF foi influenciada por mecanismos de moderação no contexto da crise do coronavírus no Brasil no período de 2020 a 2022. Foram utilizados dados documentais de origem legal, debates, exposições, portais institucionais, livros e materiais de mídia. Também foram utilizadas entrevistas com representantes de várias categorias de atores da sociedade. Os resultados apontaram para: (i) o desenho de campo de visibilidade e críticas em torno da legitimidade do STF a partir da identificação de três frames: ofensivo, moderador e defensivo e (ii) o elastecimento judicial enquanto fenômeno interpretativo delineado no campo a partir das lógicas legal, normativa e responsiva; (iii) a dissonância de legitimidade como disfunção do elastecimento judicial que, ao enquadrar as ações e suas repercussões sociais, fragiliza a autoridade das cortes mediante o desgaste do capital institucional nos níveis dos atores legais, da organização legal, do campo legal e da legalidade e; (iv) a gestão de ruptura enquanto conjunto de estratégias de moderação das dissonâncias de legitimidade a partir de táticas segmentadas nas modalidades discursiva, simbólica, relacional e procedimental. Os resultados contribuem para o fomento ao diálogo interdisciplinar entre os campos do direito, da ciência política, dos estudos organizacionais e da administração da Justiça na medida em que aprofundam questões ligadas à natureza político-discursiva do problema da legitimidade de organizações institucionalizadas.
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The general objective of this thesis was to analyze how social tensions arising from crisis contexts influence the legitimacy of constitutional courts. In this sense, it is argued that the performance of these organizations, when demanded for greater prominence, can erode their authority. This is the case of jurisdiction boundary expansion, which may result in greater social clashes and judgments that weaken the institutional position of these organizations. In moments of crisis, the prominence and the risk of expansion and its dysfunctional consequences increase. This attrition is caused by the conversion of the factual crisis into a discursive crisis. This may require the need for disruption management strategies as an effort to moderate the loss of institutional capital of the court and the game of interactions in the field. The paper, therefore, focuses on constitutional courts as organizations immersed in society, indicating risks associated with the actions taken, the discourses delivered, social support and societal crisis. The specific objectives of this study were developed in Chapters 2 to 5, structured in the form of four individual and interdependent articles, preceded by a general and integrative introduction presented in Chapter 1 and succeeded by Chapter 6, in which the general conclusions and recommendations arising from the research are addressed. Chapter 2, theoretical in nature, characterized constitutional courts as institutionalized organizations and the conditions to their legitimacy. Chapter 3, of theoretical nature, analyzed how social tensions arising from crisis contexts influence the legitimacy of constitutional courts. Chapter 4, empirical in nature, analyzed how jurisdiction boundary expansion influenced the authority of the Supreme Federal Court of Brazil (STF) in the context of the coronavirus crisis in Brazil in the period from 2020 to 2022. Chapter 5, empirical in nature, investigated how the STF's authority crisis was influenced by moderation mechanisms in the context of the coronavirus crisis in Brazil in the period from 2020 to 2022. Documentary data from legal sources, debates, exhibits, institutional portals, books, and media materials were used. Interviews with representatives of various categories of society actors were also used. The results pointed to: (i) the design of a field of visibility and criticism around the legitimacy of the STF from the identification of three frames: offensive, moderating and defensive and (ii) jurisdiction boundary expansion as an interpretative phenomenon delineated in the field from legal, normative and responsive logics; (iii) legitimacy dissonance as a dysfunction of judicial expansion that, by framing actions and their social repercussions, weakens the authority of the courts through the attrition of institutional capital at the levels of legal actors, legal organization, legal field and legality and; (iv) the management of rupture as a set of strategies to moderate dissonances of legitimacy based on segmented tactics in discursive, symbolic, relational and procedural modalities. The results contribute to the promotion of interdisciplinary dialogue between the fields of law, political science, organizational studies and administration of justice insofar as they deepen issues related to the political-discursive nature of the problem of legitimacy of institutionalized organizations.
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Cayan Atreio Portela Bárcena Saavedra
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Essays in Machine Learning Applications in Credit Risk
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Orientador : HERBERT KIMURA
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MEMBROS DA BANCA :
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HERBERT KIMURA
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JULIANA BETINI FACHINI GOMES
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ELI HADAD JUNIOR
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FABIANO GUASTI LIMA
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LEONARDO FERNANDO CRUZ BASSO
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Data: 31/05/2023
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A utilização de modelos de aprendizado de máquina para tomada de decisão é consolidada na indústria. Soluções automatizadas de aprendizado de máquina fazem parte do processo de estimativa de perda de crédito esperada. O presente trabalho investiga aplicações de risco de crédito para estimar o parâmetro de probabilidade de inadimplência. Diferentes desafios, que surgem em diferentes estágios do pipeline de automação, são abordados. O primeiro capítulo investiga o uso de variáveis sensíveis ao estimar a probabilidade de inadimplência. Diferentes estratégias, desde a etapa de pré-processamento até a modelagem de algoritmos de classificação, são combinadas para identificar a queda de desempenho causada pela ausência de recursos que possam trazer informações sensíveis. O segundo capítulo utiliza a Análise de Sobrevivência para estimar a probabilidade de inadimplência. Desde a implementação da International Financial Reporting Standard 9 (IFRS 9), métodos para estimar o parâmetro PD tem sofrido mudanças significativas, exigindo aprimoramento frequente das técnicas para atender a nova norma. O terceiro capítulo propõe um método de aprendizado estatístico que incorpora informações sobre pré-pagamento, como um risco secundário, ao estimar a probabilidade de inadimplência. Desta forma, este trabalho fornece uma visão geral de aplicações em estimativa de PD, usando diferentes conjuntos de dados e diferentes métodos de algoritmos de aprendizado de máquina.
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The use of machine learning models for decision making is consolidated in the industry. Machine learning automated solutions are part of the expected credit loss estimation process. The present work investigates credit risk applications to estimate the default probability parameter. Different challenges, that arise at different stages of the automation pipeline, are addressed. The first chapter, investigates the use of sensitive variables when estimating probability of default. Different strategies, from pre-processing step do modeling classifier algorithms, are combined to identify the drop in performance caused by the absence of features that might bring sensitive information. The second chapter uses Survival Analysis to estimate probability of default. Since the implementation of International Financial Reporting Standard 9 (IFRS 9), the method required for estimating the PD parameter has experienced significant changes, demanding frequent improvement on techniques to comply with the new regulation. The third chapter propose a statistical learning method that incorporate information on prepayment, as a secondary risk, when estimating the probability of default. In this way, this work provides an overview of applications in PD estimation, using different datasets, and different methods of machine learning algorithms.
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OMAR OURO-SALIM
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Isomorfismo Institucional na Economia Circular do Desperdício de Alimentos: Uma comparação entre Brasil (América do Sul) e Togo (África Subsaariana)
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Orientador : PATRICIA GUARNIERI DOS SANTOS
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MEMBROS DA BANCA :
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PATRICIA GUARNIERI DOS SANTOS
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DIEGO MOTA VIEIRA
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KARIM MARINI THOME
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ANDREA LAGO DA SILVA
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SIMONE SEHNEM
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Data: 07/06/2023
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A Economia Linear (EL), herdada da Revolução Industrial do século XIX, chegou ao seu limite devido ao esgotamento dos recursos naturais. Nesse contexto, ainda é preocupante que 1,3 bilhão de toneladas de alimentos sejam desperdiçados em todo o mundo a cada ano. Globalmente, o desperdício de alimentos representa desafios para governos, organizações internacionais e cientistas, com impactos negativos no meio ambiente e na segurança alimentar. Devido ao aumento das taxas de desperdício e à complexidade do abastecimento de alimentos em todo o mundo, a transição da cadeia de suprimentos alimentar rumo à Economia Circular (EC) é essencial para um sistema alimentar sustentável. A EC trata da revalorização de resíduos para serem utilizados como matérias com valor agregado. É uma economia sustentável recomendada por países desenvolvidos e atualmente está sendo expandida em países em desenvolvimento. Este estudo visa analisar a mitigação do desperdício alimentar em restaurantes e sua valorização por ONGs em Brasília (Brasil/América do Sul) e Lomé (Togo/África Subsaariana) sob a ótica da Economia Circular e da Teoria Institucional. Neste contexto, foi realizado um estudo quanti-qualitativo, por meio da percepção dos atores de restaurantes e ONGs em ambos os países. Os questionários foram encaminhados via redes sociais e em formato impresso, aos participantes da pesquisa. A comparação dos dados ocorreu por meio da análise de conteúdo e da triangulação. Ressalta-se que a Teoria Institucional foi proposta como lente teórica para a convergência isomórfica de práticas circulares e fornece uma análise aprofundada das pressões institucionais que podem facilitar sua implementação. Os resultados apontam para a necessidade de uma abordagem holística e sistêmica para sistemas eficazes de gerenciamento de desperdício de alimentos, com base em uma teoria consolidada, incluindo o desenvolvimento de definições uniformes de perda e desperdício de alimentos, além de dados acessíveis e comparáveis de desperdícios alimentares. No entanto, mais pesquisas consistentes no campo de EC dos desperdícios alimentares nos países em desenvolvimento ainda são necessárias. Além disso, a conscientização dos atores; a colaboração entre os atores; o apoio financeiro; e a presença de instituições fortes e apropriadas em todos os níveis são essenciais. Adicionalmente, foi observada pouca adoção de estratégias de EC nos restaurantes e áticas de gerenciamento de resíduos semelhantes à EC nas ONGs. Este estudo contribui para o avanço científico, visto que foram identificadas lacunas de pesquisa que podem direcionar estudos futuros e políticas públicas nesse âmbito. Por fim, ressalta-se que esta pesquisa ainda pode trazer ganhos econômicos, sociais e ambientais principalmente no contexto de países em desenvolvimento, tendo em vista a revalorização dos resíduos. Ademais, esses ganhos podem servir como pontos de discussão na implementação de medidas que mitiguem o desperdício alimentar
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The Linear Economy (LE), inherited from the 19th-century Industrial Revolution, has reached its limit due to the depletion of natural resources. In this context, it is still concerning that 1.3 billion tons of food are wasted worldwide each year. Globally, food waste poses challenges for governments, international organizations, and scientists, with negative impacts on the environment and food security. Due to increasing waste rates and the complexity of food supply chains worldwide, the transition of the food supply chain towards a Circular Economy (CE) is essential for a sustainable food system. The CE focuses on the revaluation of waste to be used as materials with added value. It is a sustainable economy recommended by developed countries and is currently being expanded in developing countries. This study aims to analyze food waste mitigation in restaurants and its valorization by NGOs in Brasília (Brazil/South America) and Lomé (Togo/Sub-Saharan Africa) from the perspective of the Circular Economy and Institutional Theory. In this context, a quanti-qualitative study was conducted through the perception of restaurant and NGO actors in both countries. The questionnaires were distributed via social networks and in printed format to the research participants. Data comparison was performed through content analysis and triangulation. It is emphasized that Institutional Theory was proposed as a theoretical lens for the isomorphic convergence of circular practices and provides an in-depth analysis of institutional pressures that can facilitate their implementation. The results indicate the need for a holistic and systemic approach to effective food waste management systems, based on a consolidated theory, including the development of uniform definitions of food loss and waste, as well as accessible and comparable food waste data. However, further consistent research in the field of Circular Economy of food waste in developing countries is still needed. Additionally, actor awareness, collaboration among actors, financial support, and the presence of strong and appropriate institutions at all levels are essential. Furthermore, there was observed limited adoption of CE strategies in restaurants and CE-like waste management practices in NGOs. This study contributes to scientific advancement as it identified research gaps that can guide future studies and public policies in this field. Finally, it is emphasized that this research can still bring economic, social, and environmental benefits, especially in the context of developing countries, considering waste revaluation. Moreover, these gains can serve as discussion points for the implementation of measures that mitigate food waste
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Leonardo Ferreira de Oliveira
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ESSAYS ON INNOVATION CAPACITY IN COURTS
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Orientador : TOMAS DE AQUINO GUIMARAES
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MEMBROS DA BANCA :
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FABRICIO CASTAGNA LUNARDI
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GARDENIA DA SILVA ABBAD
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LUCIANO ROSSONI
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MARCOS DE MORAES SOUSA
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TOMAS DE AQUINO GUIMARAES
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Data: 29/09/2023
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This research aims to identify and measure the main factors associated with innovation capacity in courts. Innovation is a topic that has grown a lot within the public sector, including the Judiciary branch, with the interest of academics and public managers for its potential to respond to the several challenges of today’s society. The quest for increasing efficiency and effectiveness has driven the development and adoption of innovations in courts, which, given their influence on the social and economic development of countries, constitute a subject of great relevance. However, there is a lack of studies that address the innovation capacity in courts. Aiming to contribute to a better understanding of the theme and to fill in this research gap, the studies of this dissertation were developed. Thus, Chapters 2, 3 and 4 respond to specific objectives of the thesis, while chapters 1 and 5 deal, respectively, with the introduction and conclusions and recommendations of the research. Chapter 2 brings the systematization of recent scientific literature, an explanatory theoretical framework was proposed regarding the main factors associated with the innovation capacity in courts, namely: Leadership, Team Behavior, Collaboration, Organizational Resources, Knowledge Management, and Information Technology. Supported by the discussion of the theoretical and practical implications of the framework, six propositions are stated to be tested with empirical research. Chapter 3 makes use of qualitative and quantitative methods, including in-depth interviews with 17 judges and 13 court employees of the Brazilian Judiciary. Using content analysis, the collected data were investigated, corroborating the study carried out in Chapter 2 and revealing a protagonism of some of the factors in enable innovation capacity in courts, namely: Leadership and Team Behavior. The findings of Chapter 3 reinforce that it is critical to innovation capacity in courts to have people trained in innovation methods and techniques, with the availability of time, engagement, and participating both in the team and in the leadership positions. It also emerges as critical to reconcile these factors with the collaboration of key actors, having support in other factors that can be seen as secondary: Organizational Resources, Knowledge Management, and Information Technology. Chapter 4 also uses qualitative and quantitative methods to build the innovation capacity measurement scale in courts. The initial scale items were validated with the assistance of 11 judges and court employees, experts in the subject, who fulfilled the role of evaluators regarding the clarity of language, the practical pertinence, and the theoretical relevance of those items. Data analysis relied on the use of the Content Validity Coefficient. Then, data collection was made resulting in 354 questionnaires answered by the research participants, being 62 judges and 292 officials of the Brazilian Judiciary. Data analysis procedures were performed using Exploratory Factor Analysis, Confirmatory Factor Analysis, and Structural Equation Modeling. The study finds that the main factors that push innovation in courts can be summarized in four factors with high interdependence between them: Leadership, Team Engagement, Collaboration, and Information and Knowledge Management. The factors Leadership and Team Engagement emerged as of greater influence on the perception of the innovation capacity in courts regarding, respectively, the team unit and the organization. Thus, considering the set of studies, seen here as synergistic and complementary essays on innovation capacity in courts, it was possible to deepen the research gap within the current context of Brazilian Judiciary. It is hoped that this work can assist in filling the gap in the scientific field and that its findings can contribute to future studies and improvements in court management practices.
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Esta pesquisa tem como objetivo identificar e medir os principais fatores associados com a capacidade de inovação em tribunais. A inovação é um tema que tem crescido no âmbito do setor público, incluindo o Poder Judiciário, despertando interesse de acadêmicos e de gestores públicos por seu potencial de resposta aos inúmeros desafios da sociedade na atualidade. A busca pelo incremento da eficiência e da eficácia tem impulsionado o desenvolvimento e a adoção de inovações em tribunais, os quais, dada sua influência no desenvolvimento social e econômico dos países, se constituem em assunto de grande relevância. Todavia, carecem estudos que abordem a capacidade de inovação nos tribunais. Visando contribuir para melhor compreensão do tema e para preencher essa lacuna de pesquisa, foram desenvolvidos os estudos dessa tese. Dessa forma, os Capítulos 2, 3 e 4 respondem a objetivos específicos da tese, enquanto os capítulos 1 e 5 tratam, respectivamente, da introdução e das conclusões e recomendações da pesquisa. O Capítulo 2 traz a sistematização da literatura científica recente, propondo um referencial teórico explicativo sobre os principais fatores associados à capacidade de inovação nos tribunais, a saber: Liderança, Comportamento de Equipe, Colaboração, Recursos Organizacionais, Gestão do Conhecimento e Tecnologia da Informação. Apoiadas na discussão das implicações teóricas e práticas do referencial, são apresentadas seis proposições a serem testadas com pesquisas empíricas. O Capítulo 3 faz uso de métodos qualitativos e quantitativos, compreendendo entrevistas em profundidade com 17 juízes e 13 servidores do Poder Judiciário brasileiro. Recorrendo à análise de conteúdo, foram investigados os dados recolhidos, corroborando o estudo realizado no Capítulo 2 e revelando o protagonismo de alguns dos fatores que permitem a capacidade de inovação nos tribunais: Liderança e Comportamento de Equipe. As conclusões do Capítulo 3 reforçam que é fundamental para a capacidade de inovação nos tribunais ter pessoas treinadas em métodos e técnicas de inovação, com disponibilidade de tempo, engajamento e participação tanto na equipe quanto nas posições de liderança. Surge também como fundamental conciliar estes fatores com a Colaboração dos atores-chave, tendo apoio em outros fatores que podem ser vistos como secundários: Recursos Organizacionais, Gestão do Conhecimento e Tecnologia da Informação. O Capítulo 4 também utiliza métodos qualitativos e quantitativos para construir a Escala de medição da capacidade de inovação nos tribunais. Os itens da escala inicial foram validados com o auxílio de 11 juízes e servidores, especialistas no assunto, que cumpriram o papel de avaliadores quanto à clareza da linguagem, à pertinência prática e à relevância teórica das assertivas da escala. A análise dos dados contou com a utilização do Coeficiente de Validade de Conteúdo. Em seguida, foi feita a coleta de dados resultando em 354 questionários respondidos pelos participantes da pesquisa, sendo 62 juízes e 292 servidores do judiciário brasileiro. Os procedimentos de análise dos dados foram realizados por meio de Análise Fatorial Exploratória, Análise Fatorial Confirmatória e Modelagem de Equações Estruturais. O estudo constata que os principais fatores que impulsionam a inovação nos tribunais podem ser resumidos em quatro fatores com alta interdependência entre eles: Liderança, Engajamento da Equipe, Colaboração e Gestão da Informação e do Conhecimento. Os fatores Liderança e Engajamento da Equipe surgiram como de maior influência na percepção da capacidade de inovação nos tribunais no que diz respeito, respectivamente, à unidade da equipe e à organização. Assim, considerando o conjunto de estudos, vistos aqui como ensaios sinérgicos e complementares sobre a capacidade de inovação nos tribunais, foi possível aprofundar a lacuna de pesquisa no contexto atual do Judiciário brasileiro. Espera-se que este trabalho possa auxiliar no preenchimento de lacunas no campo científico e que seus achados possam contribuir para futuros estudos e melhorias nas práticas de gestão dos tribunais.
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Luiz Fernando Câmara Viana
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“Em face de um choque: Inovação e resiliência regional em uma economia emergente."
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Orientador : VALMIR EMIL HOFFMANN
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MEMBROS DA BANCA :
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VALMIR EMIL HOFFMANN
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KARIM MARINI THOME
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PATRICIA GUARNIERI DOS SANTOS
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ISABEL DIEZ-VIAL
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AURORA CARNEIRO ZEN
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Data: 13/12/2023
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Eventos que produzem efeitos econômicos adversos, como a crise financeira de 2008–2010, a pandemia de Covid-19 e o conflito na Ucrânia, têm impactado as economias regionais, e suscitado o interesse tanto pelas condições antecedentes que possibilitam prever resiliência regional, quanto pelos mecanismos acionados diante de um choque. Nesse contexto, esta tese avaliou a inovação, ex ante e em reação a um choque, no processo de resiliência regional. Para alcançar esse objetivo, foi desenvolvida uma pesquisa multimétodo, dividida em quatro estudos interdependentes. Inicialmente, uma revisão de escopo percorreu as bases Scopus e Web of Science e analisou 48 artigos teórico-empíricos com o uso do software MaxQDA e uma análise de correspondência múltipla apoiada por bibliotecas para a linguagem R. Posteriormente, uma regressão logística verificou a relação entre indicadores de inovação pré-choque e a resiliência regional dos 101 municípios brasileiros mais populosos, considerando os efeitos da pandemia de Covid-19. As investigações subsequentes se aprofundaram nos mecanismos de reação ao choque e nas contribuições dos atores regionais. O primeiro estudo é um piloto realizado no cluster calçadista de São João Batista, Santa Catarina, com coleta de dados por meio de entrevistas com um roteiro semiestruturado e análise temática com saturação categorial. Essa pesquisa exploratório-descritiva tem um caráter estrutural na tese, por fundamentar as (sub)categorias de análise e orientar o quantitativo de participantes do próximo estudo. Em seguida, foi conduzido um estudo de múltiplos casos com as indústrias calçadistas de Franca, São Paulo, e Campina Grande, Paraíba. Além das entrevistas, essa investigação empírica também utilizou dados secundários. Além disso, como complemento à análise temática, realizou-se uma análise de conteúdo quantitativa por meio do software KH Coder. Em conjunto, os achados mostram que havia uma visão estreita sobre a inovação como preditora de resiliência regional, ou ainda abrangente, no que diz respeito à capacidade adaptativa. Também revelam que os níveis de inovação pré-choque não aumentaram a probabilidade de resiliência nos municípios brasileiros amostrados, o que impossibilitou a confirmação da associação positiva conjecturada. Em adição, a observação dos efeitos do choque mostrou que os trabalhadores, as empresas terceirizadas prestadoras de parte do processo produtivo e as pequenas fábricas foram afetadas de modo particular. Especificamente no cluster de São João Batista, também ocorreu a emigração de trabalhadores qualificados, moldada pelos preços dos aluguéis de imóveis. Nos casos investigados, a reação envolveu medidas de contenção de gastos, a manutenção do status quo, a provisão de suporte e inovações incrementais. Essas inovações emergiram na busca tanto de diminuir os efeitos negativos quanto de recuperar a economia. Todavia, a resposta não foi simétrica nos casos investigados, o que indica a ocorrência de efeitos território e portfólio. Essas descobertas têm implicações teóricas. A tese mostra que a inovação não é um determinante suficiente da resiliência regional, mas que há indícios de um processo recursivo entre os fenômenos, que preocupa regiões de economias emergentes ou subdesenvolvidas. Quando ocorre um choque, a reação emerge de ações heterogêneas e de interações que contrastam com a divisão entre momentos de absorção e de resposta. Nesse contexto, a relação proposta é que a dimensão da adaptabilidade exerce influência na resistência e na recuperação, bem como molda a vulnerabilidade a eventos futuros. Ademais, os resultados desta tese fornecem orientações para a formulação de estratégias e políticas públicas, a fim de se obter regiões mais resilientes.
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Events causing negative economic effects, such as the 2008–2010 financial crisis, the Covid-19 pandemic, and the conflict in Ukraine, have impacted regional economies and sparked interest in both the antecedent conditions that enable the prediction of regional resilience and the mechanisms activated in response to a shock. In this context, this thesis assessed innovation, both beforehand and in reaction to a shock, in the process of regional resilience. A multi-method research was carried out to accomplish this objective, divided into four interdependent studies. Initially, a scope review went through the Scopus and Web of Science databases and analyzed 48 theoretical-empirical papers using the MaxQDA software and a multiple correspondence analysis supported by R Language packages. Later, a logistic regression verified the relationship between pre-shock innovation proxies and the regional resilience of the 101 most populous Brazilian municipalities regarding the effects of the Covid-19 pandemic. Ensuing investigations delved deeper into the mechanisms of reaction to the shock and the contributions of regional actors. The first study is a pilot carried out in the footwear industry cluster of São João Batista, Santa Catarina, with data collected through interviews with a semi-structured script and thematic analysis with thematic saturation. This exploratory-descriptive research has a structural role in the thesis, as it provides the basis for the analysis (sub)categories and conducts the number of participants in the next study. A multiple case study was then performed with the footwear industries of Franca, São Paulo state, and Campina Grande, Paraíba state. In addition to the interviews, this empirical research used secondary data. Furthermore, complementing the thematic analysis, a quantitative content analysis was conducted using the KH Coder software. Taken together, the findings show that there was a narrow view of innovation as a predictor of regional resilience or even a broad view regarding adaptive capacity. They also reveal that pre-shock levels of innovation did not increase the likelihood of resilience in the Brazilian municipalities analyzed, which did not allow the confirmation of the supposed positive association. In addition, a view into the effects of the shock showed that workers, outsourced companies providing parts of the production process and small factories were particularly affected. Specifically in the São João Batista cluster, it also occurred the emigration of skilled workers, informed by real estate rental prices. In the cases analyzed, the reaction included measures of cost containment, status quo preservation, support provision, and incremental innovations. These innovations emerged as an attempt to mitigate the negative effects and provoke economic recovery. However, the response was not symmetrical in the examined cases, demonstrating the occurrence of territory and portfolio effects. These findings have theoretical implications. The thesis shows that innovation is not a sufficient determinant factor of regional resilience, but there are signs of a recursive process between the phenomena, which is a cause of concern for regions in emerging or underdeveloped economies. When a shock happens, the reaction emerges from heterogeneous actions and interactions that oppose the division between moments of absorption and response. In this context, the association proposed is that the adaptability dimension influences resistance and recovery, as well as shapes vulnerability to future events. Moreover, the conclusions of this thesis provide guidelines for developing strategies and public policies to achieve more resilient regions.
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