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Dissertações |
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Gustavo Libório Rocha Lima
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Interações entre políticas monetária e macroprudencial: evidência de um modelo baseado em agentes
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Orientador : DANIEL OLIVEIRA CAJUEIRO
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MEMBROS DA BANCA :
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DANIEL OLIVEIRA CAJUEIRO
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JOSE GUILHERME DE LARA RESENDE
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GERVÁSIO FERREIRA DOS SANTOS
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REGIS AUGUSTO ELY
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Data: 10/02/2023
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Esta investigação visa investigar o comportamento dos agentes financeiros em um cenário complexo onde interagem e aprendem sobre o ambiente. Utilizando a abordagem bottom-up dos modelos baseados em agentes, simulamos uma situação em que bancos, depositantes, um banco central, empresas e uma câmara de compensação compõem um sistema financeiro artificial sob diferentes cenários relativos a instâncias de política monetária e macroprudencial. As principais conclusões são: relativamente ao mercado de crédito, (i) as políticas reforçam os efeitos uma da outra sobre a oferta de crédito quando ambas são restritivas. Relativamente ao comportamento de tomada de risco dos bancos, temos que (ii) a política monetária expansiva aumenta os empréstimos dos bancos e o risco da sua carteira. Finalmente, (iii) as instâncias restritivas em ambas as políticas, enquanto promovem mais capital e menos risco no balanço, são capazes de reduzir o risco em certa medida. Combinadas da forma correta, podem melhorar a estabilidade global do sistema.
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This research aims to investigate the behavior of financial agents in a complex setting where they interact and learn about the environment. Using the bottom-up approach of agent based models, we simulate a situation where banks, depositors, a central bank, firms and a clearing house compose an artificial financial system under different scenarios regarding monetary and macroprudential policy instances. The main conclusions are: concerning the credit market, (i) the policies reinforce each other's effects on credit supply when they are both restrictive. Regarding banks risk taking behavior, we have (ii) that expansive monetary policy increases banks' loans and their portfolio risk. Finally, (iii) restrictive instances in both policies, while promoting more capital and less risk in the balance sheet, meaning that are able to reduce risk to certain extent. Combined in the right way, the may improve overall stability.
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SAMUEL AGUIAR SIQUEIRA CECCON
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Gastos públicos produtivos e improdutivos: Evidências para um painel
de estados brasileiros
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Orientador : MARINA DELMONDES DE CARVALHO ROSSI
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MEMBROS DA BANCA :
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ANA CAROLINA PEREIRA ZOGHBI
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JOSÉ LUIZ ROSSI JÚNIOR
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MARINA DELMONDES DE CARVALHO ROSSI
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RAFAEL TERRA DE MENEZES
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Data: 17/02/2023
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O debate a respeito da importância do gasto público para o crescimento econômico é de extrema relevância, já que direciona o desenho de políticas públicas e consequentemente afeta o bemestar da população. O tema sempre gerou grande controvérsia, já que, além do crescimento econômico, o assunto como consequência envolve a solvência do setor público e a estabilidade da dívida pública, assim como outros temas macroeconômicos. A importância do assunto se faz presente em todos os níveis de governo, e ganha destaque ainda maior a nível estadual no caso do Brasil, já que é um país caracterizado pelo alto grau de descentralização fiscal, distribuindo grande poder de arrecadação e de gastos para os subnacionais, e que nos últimos anos se fez necessária a criação de instrumentos institucionais com o objetivo de recolocar os estados brasileiros em uma trajetória fiscal sustentável. Neste cenário, é esperado, juntamente com uma redução das despesas públicas, um melhor direcionamento para gastos que sejam de fato efetivos em contribuir para o crescimento econômico. Com esta conjuntura, o objetivo deste trabalho é analisar sob o arcabouço do modelo proposto por Devarajan, Swaroop e Zou (1996) quais despesas se mostraram produtivas - contribuíram para o crescimento econômico de longo prazo - e quais foram improdutivas. Para isso, é utilizado um painel de estados brasileiros entre 2013 e 2016 em que as variáveis regressoras são as frações destinadas a cada categoria ou função de gasto, e a variável regressando é uma média móvel das taxas de crescimento dos PIBs estaduais entre t+1 e t+4. Os resultados encontrados para a divisão de gastos entre despesas corrente e de capital confirmam os encontrados por Devarajan et al., isto é, uma relação positiva entre a fração de despesas correntes e o crescimento econômico, e também uma relação negativa com as despesas de capital. Quanto a divisão funcional, os resultados para o modelo linear indicam que o gasto com Segurança Pública apresenta efeito positivo e significativo. Já como extensão ao modelo original de Devarajan et al., examinou-se uma possível relação não linear dos gastos públicos e crescimento econômico, conforme proposto por Rocha e Giuberti (2007), e os resultados não evidenciam se há uma relação não linear entre os gastos públicos e o crescimento econômico.
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The debate about the relevance of public expenditure for economic growth is extremely relevant, as it directs public policies and consequently affects the lives of the population. It has always generated great controversy, because besides economic growth the subject involves the solvency of public sector and the stability of public debt, as well as other macroeconomic topics. The importance of the subject is present at all levels of government, and it gains even greater prominence at the state level in Brazil, since it is a country characterized by a high degree of fiscal decentralization, distributing great power to the subnational governments, furthermore in recent years it has become necessary to create institutional instruments with the aim of putting Brazilian states back on a sustainable fiscal path. In this context, it is expected, along with a reduction in expenditures, a better allocation for public expenditure that are in fact effective in contributing to economic growth. Therefore, the aim of this study is to analyze under the framework of the model proposed by Devarajan, Swaroop and Zou (1996) which expenses are productive - contributed to long-term economic growth - and which are unproductive. I use a panel data of Brazilian states between 2013 and 2016 in which the regressors consist of the proportions of each category and function of spending and the regressand is a moving average of growth rates between t+1 and t+4. The results for the division of expenditures in current and capital expenditures confirm those found by Devarajan et al., i.e., there’s a positive relationship between the fraction of current expenditures and economic growth, and also a negative relationship with capital expenditures. For the functional division of public expenses, the results for the linear model indicate that spending on Public Security has a positive and significant effect. As an extension to the original model proposed by Devarajan et al., a possible non-linear relationship between public expenditures and economic growth was examined, as proposed by Rocha and Giuberti (2007), and the results do not found evidence that there is a non-linear relationship between the public spending and economic growth.
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Alan Antunes Rosendo
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Partidos brasileiros refletem a opinião dos senadores?
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Orientador : DANIEL OLIVEIRA CAJUEIRO
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MEMBROS DA BANCA :
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MAISA KELY DE MELO
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BERNARDO PINHEIRO MACHADO MUELLER
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DANIEL OLIVEIRA CAJUEIRO
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JOSE GUILHERME DE LARA RESENDE
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Data: 24/02/2023
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Este trabalho tem como objetivo verificar se senadores de um mesmo partido possuem pontos de vista ideológicos semelhantes. Medimos os posicionamentos ideológicos dos senadores usando seus discursos e técnicas de processamento de linguagem natural. Construímos nosso método com base em três etapas. Primeiro, limpamos os discursos usando técnicas de pré-processamento de linguagem natural. Posteriormente, dividimos os senadores em grupos de acordo com a semelhança de seus discursos. Por último, comparamos a composição dos clusters formados endogenamente com a composição dos partidos. Nosso conjunto de dados de discursos vai da 51ª à 55ª legislatura do Senado brasileiro. Descobrimos que senadores do mesmo partido tendem a ter discursos semelhantes. Isso também ocorre entre partidos de mesma ideologia. Além disso, caracterizamos cada cluster com suas palavras mais relevantes. Este tipo de caracterização permite identificar a posição da parte como esquerda, centro ou direita.
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This work aims to verify whether senators from the same party have similar ideological points of view. We measure the senators’ ideological points using their speechs and natural language processing techniques. We build our method based on three steps. First, we clean the speechs using nature language pre-processing techniques. Second, we split the senators into clusters according to the similarity of their speeches. Third, we compare the composition of the endogenously formed clusters with the composition of the parties. Our dataset of speechs come from the 51th to the 55th Brazilian senate legislature. We find that senators from the same party tend to have similar speeches. This also occurs between parties of the same ideology. Furthermore, we characterize each cluster with its most relevant words. This kind of characterization allows the identification of the position of the party as left, center or right..
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Tales Lins Costa
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Indústria de Transformação Brasileira: uma análise da dinâmica setorial entre 2010 e 2020.
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Orientador : MILENE TAKASAGO
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MEMBROS DA BANCA :
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LUIZ CARLOS DE SANTANA RIBEIRO
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MILENE TAKASAGO
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RICARDO SILVA AZEVEDO ARAUJO
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ROBERTO DE GOES ELLERY JUNIOR
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Data: 01/03/2023
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Esse trabalho de dissertação tem como objetivo analisar e discutir quais foram as mudanças que ocorreram na dinâmica da indústria de transformação do brasil entre os anos de 2010 e 2020. Como um setor chave da economia, buscou-se entender dentro dos autores da desindustrialização brasileira se o Brasil se enquadra nesse processo e se é homogêneo entres os setores, e quais seriam os melhores indicadores a serem utilizados. Entende-se que indicadores tradicionais de análise, como a relação VTI/VPBI podem ser viesados e não expressar o total movimento do setor. Sendo assim, nesse trabalho, buscou-se colaborar para o debate com formas alternativas ao tema da desindustrialização, contribuindo com a construção de indicadores a níveis setoriais. Dessa forma, como medida de análise de desempenho, será utilizado um novo indicador desempenho industrial relativo setorial, construído com um método de machine learning de Análise de Componentes Principais (ACP), verificando as mudanças na estrutura produtiva pelos diferentes níveis de intensidade tecnológica e identificando se há perda relativa de algum setor específico dentro da indústria da transformação. Além desse ferramental, será feita a leitura do instrumento do modelo de matriz-insumo produto (MIP), permitindo uma análise mais completa da dinâmica da indústria de transformação a partir da criação dos índices Rasmussen-Hirschman de encadeamento para frente e para trás e dos coeficientes de importações de insumos comercializáveis e da demanda final.
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This dissertation aims to analyze and discuss what were the changes that occurred in the dynamics of the manufacturing industry in Brazil between the years 2010 and 2020. As a key sector of the economy, we sought to understand within the authors of Brazilian deindustrialization if Brazil fits into this process and whether it is homogeneous across sectors, and which would be the best indicators to be used. It is understood that traditional analysis indicators, such as the VTI/VPBI ratio, may be biased and not express the total movement of the sector. Therefore, in this work, an attempt was made to contribute to the debate with alternative forms to the theme of deindustrialization, contributing to the construction of indicators at sectoral levels. Thus, as a measure of performance analysis, a new industrial performance indicator relative to the sector will be used, built with a machine learning method of Principal Components Analysis (PCA), verifying the changes in the productive structure by the different levels of technological intensity and identifying whether there is a relative loss of any specific sector within the manufacturing industry. In addition to this tool, the instrument of the input-output Matrix product model (MIP) will be read, allowing a more complete analysis of the dynamics of the manufacturing industry from the creation of the Rasmussen-Hirschman indices of forward and backward chaining and the import coefficients of tradable inputs and final demand.
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LUCAS GABRIEL MARTINS DE OLIVEIRA
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Qual modelo prevê melhor? Comparando diferentes métodos de nowcasting do PIB usando dados Brasileiros.
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Orientador : MARINA DELMONDES DE CARVALHO ROSSI
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MEMBROS DA BANCA :
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ANA CAROLINA PEREIRA ZOGHBI
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DANIEL OLIVEIRA CAJUEIRO
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JOSÉ LUIZ ROSSI JÚNIOR
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MARINA DELMONDES DE CARVALHO ROSSI
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Data: 03/03/2023
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Este trabalho tem o objetivo principal de levantar ferramentas quantitativas para a montagem de um algoritmo de nowcasting do PIB em tempo real para os pa´ıses do Cone Sul. Neste trabalho, pesquisamos a literatura desde o primeiro trabalho de estimativa dos ciclos econˆomicos e documentamos a evolu¸c˜ao desta literatura at´e `a inser¸c˜ao de m´etodos de aprendizagem de m´aquinas utilizados contemporaneamente. Al´em disso, realizamos exerc´ıcios com uma base de dados brasileira atualizada, estimamos v´arios modelos candidatos para o Nowcasting, implementando a divis˜ao de modelos cl´assicos e modelos de aprendizagem de m´aquinas. Finalmente, usamos o teste Diebold Mariano para avaliar as previs˜oes de todos os modelos em rela¸c˜ao a um modelo ingˆenuo e demonstrar que uma combina¸c˜ao de modelos de aprendizagem de m´aquina baseados na distˆancia das previs˜oes `a m´edia das expectativas FOCUS derrota as expectativas de mercado plenamente informadas do inqu´erito FOCUS, enquanto o mesmo n˜ao ´e poss´ıvel para os modelos cl´assicos de nowcasting.
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This work has the primary objective of raising quantitative tools for assembling a scalable real-time GDP tracking for the Southern Cone countries, Nowcasting. In this work, we survey the literature since the first work on estimating business cycles and document the evolution of this literature until the insertion of machine learning methods used contemporaneously. Additionally, we perform exercises with an updated Brazilian database, estimate several candidate models for GDP nowcasting, implementing the division of classical models and machine learning models. Finally, we use the Diebold Mariano test to evaluate the forecasts of all models against a naive model and demonstrate that a combination of machine learning models based on the distance of forecasts to the average FOCUS expectations defeats the fully informed market expectations of the FOCUS survey, while the same is not possible for classical nowcasting models.
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DANIEL SOARES FOGO
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Serviços e Terciarização: uma avaliação do papel dos Serviços no Brasil na década de 2010 a partir de uma Análise de Decomposição Estrutural
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Orientador : MILENE TAKASAGO
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MEMBROS DA BANCA :
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MILENE TAKASAGO
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RAFAEL DE ACYPRESTE MONTEIRO ROCHA
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RICARDO SILVA AZEVEDO ARAUJO
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ROBERTO DE GOES ELLERY JUNIOR
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Data: 27/03/2023
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O estudo utiliza métodos de Decomposição Estrutural do Emprego e Decomposição Estrutural do Valor Bruto da Produção, com dados de Matrizes Insumo-Produto estimadas para o Brasil e desagregadas em 67 setores, para investigar o processo de terciarização brasileiro na década de 2010. O estudo conclui que há indícios de que as ocupações geradas no terciário estiveram ligadas a posições de baixa produtividade em alguns setores. Ademais, o estudo conclui que "Serviços de Informação"ganhou relevância na estrutura produtiva brasileira.
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Mostrar Abstract
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This study investigates, through a Structural Decomposition of Employment and Total Output, with estimated and disaggregated in 67 sectors Input-Output Matrices for the brazilian economy, the process of tertiarization in the 2010s. The study concludes that there are signs which point out to the the fact that jobs created in the tertiary sector are linked to low productivity of labour. Furthermore, the study concludes that "Informational Services" gained importance in the productive structure.
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LUCAS SANTOS E SILVA
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Dois estudos em Teoria dos Leilões: Licitações e Desenho de um Mecanismo Competitivo para acesso ao Sistema Interligado Nacional (SIN)
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Orientador : MAURICIO SOARES BUGARIN
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MEMBROS DA BANCA :
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JOSE GUILHERME DE LARA RESENDE
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MAURICIO SOARES BUGARIN
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THIAGO GUILHERME FERREIRA PRADO
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VANDER MENDES LUCAS
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Data: 19/04/2023
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Esta dissertação é composta por dois trabalhos distintos relacionados à Teoria dos Leilões. O primeiro trabalho apresenta, sob uma ótica de licitações, os principais modelos e resultados obtidos a partir da teoria dos leilões. Ainda que a teoria das licitações seja, fundamentalmente, uma releitura da teoria tradicional dos leilões, com a existência de uma equivalência estratégica entre os equilíbrios obtidos em cada uma delas, usualmente o tratamento para licitações não costuma ser abordado de maneira particularizada na literatura de referência. Ao oferecer os resultados para licitações de forma direta e detalhada, tornando-os assim, acessíveis ao público interessado, a contribuição dessa primeira parte da dissertação possui, portanto, um caráter mais didático. O segundo trabalho foi motivado por transformações em curso no setor elétrico brasileiro, no qual se estabeleceu um quadro de grande competição pela capacidade de transporte do Sistema Interligado Nacional (SIN), caracterizando-a como um recurso escasso e tornando inadequado o critério de fila utilizado para alocação das margens remanescentes. De forma a acomodar a nova realidade do setor, em que a adoção de um mecanismo competitivo para contratação da margem de escoamento se torna fundamental, desenvolveu-se uma proposta para a concessão de acesso ao sistema de transmissão baseada na utilização de leilões. Ainda que esse tipo de solução tenha sido abordado conceitualmente em algumas sugestões ou diagnósticos anteriores, este trabalho inova ao apresentar, para além de uma proposição inicial, uma solução completa e devidamente fundamentada na teoria dos leilões. Como principal resultado, ao final propõe-se a implementação de um novo procedimento, denominado Leilão de Margem de Escoamento, baseado em um formato aberto ascendente, com todos os anos do horizonte de referência do Plano de Ampliações e Reforços (PAR) sendo disponibilizados sequencialmente e com os participantes podendo concorrer em qualquer barramento preferencial de sua escolha.
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This master’s thesis is composed of two different works related to Auction Theory. The first work presents, from a procurement auctions perspective, the main models and results of auction theory. Although procurement auction theory is, fundamentally, a reinterpretation of the traditional auction theory, with the existence of a strategic equivalence between the equilibrium obtained in each of them, usually the treatment of procurement processes is not directly approached in the reference literature. By offering the results for procurement auctions in a direct and detailed way, thus making them accessible to the interested public, the contribution of this first part has, therefore, a more didactic goal. The second work was motivated by ongoing transformations in the Brazilian Power Sector, in which a scenario of great competition for the transport capacity of the National Interconnected System (SIN) was established, characterizing it as a scarce resource and making the queue criterion used inadequate for allocating the remaining margins. To accommodate the new reality of the sector, in which the adoption of a competitive mechanism for contracting the flow margin becomes primordial, a proposal was developed for granting access to the transmission system based on the use of auctions. Although this type of solution has been conceptually approached in some previous works or diagnoses, this work innovates by presenting, in addition to an initial proposition, a complete solution, fully grounded in the auction theory. As the main result, in the end, it is proposed the implementation of a new procedure, called Flow Margin Auction, based
on an open ascending format, with all the years in the reference horizon of the Extensions and Reinforcements Plan (PAR) being made available sequentially and with participants being able to compete on any preferred bus of their choice.
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LEVI RABÊLO DE MACÊDO
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Corrupção e Desonestidade Acadêmica: Uma Análise a Nível de Indivíduo para o Brasil
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Orientador : PAULO ROBERTO AMORIM LOUREIRO
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MEMBROS DA BANCA :
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GEOVANA LORENA BERTUSSI
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PAULO ROBERTO AMORIM LOUREIRO
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ROBERTO DE GOES ELLERY JUNIOR
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TITO BELCHIOR SILVA MOREIRA
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Data: 24/04/2023
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Este trabalho examina a continuidade da desonestidade entre o ambiente acadêmico universitário e aquele oportuno à corrupção. A principal hipótese a ser testada é a maior propensão à corrupção daqueles indivíduos academicamente desonestos. A base de dados possui 1213 respostas, onde buscou-se mensurar a “corruptibilidade” e a desonestidade acadêmica através da apresentação de cenários e afirmações, e o uso de uma escala de concordância em relação a essas últimas. Utilizando modelos lineares e não lineares, os resultados obtidos apontam para uma relação positiva, direta e estatisticamente significante entre a desonestidade acadêmica e o nível de “corruptibilidade” do indivíduo e a sua probabilidade de executar um ato corrupto.
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Mostrar Abstract
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This study examines the continuity of dishonesty between the university academic environment and that conducive to corruption. The main hypothesis to be tested is the greater propensity for corruption of academically dishonest individuals. The database has 1213 responses, which sought to measure “corruptibility” and academic dishonesty through the presentation of scenarios and statements, and the use of an agreement scale in relation to the latter. Using linear and non-linear models, the results obtained point to a positive, direct and statistically significant relationship between academic dishonesty and the level of “corruptibility” of the individual and his probability of performing a corrupt act.
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Clara Teixeira de Carvalho Bevilaqua
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Avaliação do impacto da Intervenção Federal no Rio de Janeiro sobre a taxa de homicídios por cem mil habitantes
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Orientador : RAFAEL TERRA DE MENEZES
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MEMBROS DA BANCA :
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ANA CAROLINA PEREIRA ZOGHBI
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DEBORAH OLIVEIRA MARTINS DOS REIS
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FÁBIO ÁVILA DE CASTRO
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RAFAEL TERRA DE MENEZES
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Data: 27/04/2023
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Devido à grave crise de segurança pública enfrentada pelo Rio de Janeiro em 2018, foi decretada Intervenção Federal no estado como uma medida enérgica a fim de pôr termo à situação de calamidade. As providências adotadas para o enfrentamento da crise incluíram a aquisição de equipamentos, pagamento de dívidas e de despesas correntes, além da realização de operações policiais. Foram idealizados diversos objetivos, dentre eles a redução dos níveis de criminalidade. Dessa maneira, o objetivo do presente trabalho é avaliar o impacto da Intervenção Federal sobre a taxa de homicídios por cem mil habitantes no Rio de Janeiro. Para isso, foram construídos controles sintéticos para o estado, a capital e o município fluminenses a fim de estimar o comportamento da taxa de homicídios que seria observada caso o ente não tivesse recebido o tratamento. Durante o período pós-intervenção foi verificada consistente queda dos homicídios tanto para o Rio de Janeiro real quanto para o sintético. Entretanto, ao se comparar as médias das taxas de homicídios entre tratado e controle, não foi verificada diferença estatisticamente significante nos três níveis investigados.
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Due to a severe public security crisis faced by Rio de Janeiro in 2018, a Federal Intervention was decreed at the state as a harsh mesure in order to face the calamity situation. The actions implemented to face the crisis included equipment acquire, debts and current expenses payments, besides police operations. There were a few aims planned, such as criminality levels reduction. Thus, this work aims to evalue the impact Federal Intervention on Rio de Janeiro’s homicide rate per one hundred thousand inhabitants. For that, there were built synthetic controls for the state, the capital and the municipality of Rio de Janeiro in order to estimate the homicide rate behaviour that would have been observed in absence of the treatment. During the post intervention time period, there was a significant drop in the homicide rate for real Rio de Janeiro and the synthetic one. However, in comparing the means of the homicide rates between treated and control, it was not verified significant statistical difference for the three analysed levels.
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João Isidio Freitas Martins
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Avaliação dos efeitos da adoção do Programa de Apoio à Gestão dos Fiscos do Brasil (Profisco) por Diff-in-Diff Sintético para intervenções escalonadas.
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Orientador : VICTOR GOMES E SILVA
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MEMBROS DA BANCA :
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GRACIELA APARECIDA PROFETA
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ROBERTO DE GOES ELLERY JUNIOR
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Thiago Luis dos Santos Pinto
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VICTOR GOMES E SILVA
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Data: 14/06/2023
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Este trabalho analisa o impacto sobre a arrecadação de Imposto sobre Circulação de Mercadorias e Serviços (ICMS) nos estados com a adoção ao Projeto de Modernização da Gestão Fiscal dos Estados (PROFISCO I), financiado pelo Banco Interamericano de Desenvolvimento. Implantado de forma escalonada nas unidades federativas desde 2009, o PROFISCO I alcançou 23 das 27 unidades federativas, promovendo a digitalização documentos fiscais e melhorando o processamento e a análise de dados fiscais pelas administrações tributárias. Usando de uma versão adaptada do estimador de diferenças-emdiferenças sintético (Synthetic Difference-in-Differences - SDID) (ARKHANGELSKY et al., 2021), estimou-se os impactos de cada adoção do programa, bem como a forma como estes impactos se distribuíram no tempo. Os testes foram realizados considerando a agregação mensal e anual dos dados. Em regra, os resultados não apresentaram um padrão, oscilando de incompreensível entre valores positivos e negativos. Além disso, pouquíssimos resultados se apresentaram precisos do ponto de vista estatístico. A exceção se dá pela inserção de variáveis exógenas nos modelos de SDID nos dados de frequência anual, situação em que os efeitos são positivos e significantes. Não é evidente, portanto, que a adoção ao programa implique em uma melhora da arrecadação em qualquer tempo.
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This paper analyses the effect of the adoption of the Fiscal Administration Modernization on brazilian states (PROFISCO I), financed by the Inter-American Development Bank (IDB), on the Tax on the Circulation of Goods and Services (ICMS) collection. Implemented in stages in the federative units since 2009, PROFISCO I reached 23 of the 27 federal unities, promoting the scanning of tax documents and improving the fiscal data processing and analysis by tax administrations. Using an adapted version of the Synthetic Difference-in-Differences (SDID) estimator (ARKHANGELSKY et al., 2021), the impacts of each adoption of the program were estimated, as well as the way in which these impacts were distributed over time. The tests were performed considering monthly and yearly data aggregation. In general, the estimation results did not have a specific pattern. In addition, very few of these results had statistical significance. The exception is the insertion of exogenous variables in the SDID models in the annual frequency data, a situation in which the effects are positive and significant. It is not evident, therefore, that adoption of the program does necessarily imply an improvement in collection at any time.
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LUIS FELIPE DE OLIVEIRA SILVA ARAÚJO
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O desenho das Regras Fiscais e seus Efeitos: Uma Análise Empírica de 1996 a 2020
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Orientador : MARINA DELMONDES DE CARVALHO ROSSI
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MEMBROS DA BANCA :
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ANA CAROLINA PEREIRA ZOGHBI
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DANIEL OLIVEIRA CAJUEIRO
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JOSÉ LUIZ ROSSI JÚNIOR
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MARINA DELMONDES DE CARVALHO ROSSI
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Data: 29/06/2023
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Este estudo investigou os efeitos das principais categorias de regras fiscais (dívida, receita, despesa e resultados) nos agregados econômicos que cada uma busca controlar. Utilizando um conjunto de dados abrangendo 180 países no período de 1996 a 2020, foi analisado a influência do design dessas regras, levando em consideração características importantes descritas na literatura. Para mensurar o impacto dessas regras, utilizamos o método de momentos generalizados (GMM). Os resultados foram que o efeito permaneceu significativo com sinal negativo para a variável dívida após o tratamento da endogeneidade, enquanto para as demais categorias, os resultados não se mostraram estatisticamente significativos, corroborando os achados presentes na literatura.
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Mostrar Abstract
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This study investigated the effects of the main categories of fiscal rules (debt, revenue, expenditure, and outcomes) on the economic aggregates that each one aims to control. Using a dataset covering 180 countries from 1996 to 2020, we analyzed the influence of the design of these rules, taking into account important characteristics described in the literature. To measure the impact of these rules, we employed the Generalized Method of Moments (GMM). The results indicated that the effect remained significant with a negative sign for the debt variable after addressing endogeneity concerns, while for the other categories, the results were not statistically significant, thus corroborating the findings in the literature.
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Ramiro Jose Cohen Kichik
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Análise do debate do uso de regras versus discricionariedade da política monetária e sobre o papel do Banco Central: Experiências do Brasil e da Argentina no período 1990-2018
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Orientador : MAURO BOIANOVSKY
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MEMBROS DA BANCA :
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MAURO BOIANOVSKY
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ADRIANA MOREIRA AMADO
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TOMAS RODRIGUEZ MARTINEZ
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JOSE ANGELO COSTA DO AMOR DIVINO
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Data: 07/07/2023
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O debate sobre a melhor maneira de conduzir a política monetária é de grande relevância na América Latina, onde as altas taxas de inflação têm sido um problema recorrente em diversos países. Este artigo tem como objetivo compreender as principais visões dessa discussão, com ênfase no papel que o Banco Central tem que cumprir de acordo com diferentes correntes de pensamento econômico. Inicialmente, será feita uma breve revisão acerca das origens e dos principais pontos do debate regras versus discricionariedade na condução da política monetária. Em seguida, apresentar-se-á, de forma sucinta, as diferentes teorias econômicas da inflação. Posteriormente, será analisado o papel que desempenham as autoridades monetárias na construção da credibilidade da política monetária, dando ênfase aos regimes de taxa de câmbio fixa e cláusulas de escape, ao conceito de independência do Banco Central, ao regime de metas de inflação e à importância da transparência e da comunicação eficaz. Por fim, realizar-se-á uma análise do desempenho da Argentina e do Brasil em relação às diferentes políticas monetárias adotadas no período de 1990 a 2018. Esse estudo permitirá avaliar como as escolhas de política monetária impactaram o controle da inflação e os resultados econômicos desses países ao longo do tempo. Com isso, busca-se contribuir para uma compreensão mais aprofundada do debate sobre política monetária na América Latina, fornecendo insights sobre as melhores práticas e as lições aprendidas com as experiências passadas.
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Mostrar Abstract
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The debate on the best way to conduct monetary policy is of great relevance in Latin America, where high inflation rates have been a recurring problem in several countries. This article aims to understand the main views of this debate, with an emphasis on the role that the Central Bank must fulfill according to different economic schools of thought. Initially, we will provide a brief review of the origins and key points of the rules versus discretion debate in monetary policy. Subsequently, we will succinctly present the different economic theories of inflation. Furthermore, we will analyze the role played by monetary autorities in building credibility, discussing fixed exchange rate regimes and escape clauses, as well as the concept of Central Bank independence, inflation targeting regimes, and the importance of transparency and effective communication. Finally, we will analyze the performance of Argentina and Brazil in relation to the different monetary policies adopted between 1990 and 2018. This study will allow us to evaluate how monetary policy choices have impacted inflation control and the economic outcomes of these countries over time. In doing so, we aim to contribute to a deeper understanding of the monetary policy debate in Latin America, providing insights on best practices and lessons learned from past experiences.
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João Pedro Heringer Machado
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Ensaios Críticos sobre a Modern Money Theory
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Orientador : JOSE LUIS DA COSTA OREIRO
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MEMBROS DA BANCA :
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JOSE LUIS DA COSTA OREIRO
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JALES DANTAS DA COSTA
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MANOEL CARLOS DE CASTRO PIRES
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LUCIANO DIAS DE CARVALHO
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Data: 13/09/2023
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O objetivo desta dissertação é oferecer críticas a duas afirmações centrais da Modern Money Theory (MMT). Primeiro, que a tributação é suficiente para que o setor privado aceite usar a moeda que o Estado deseja emitir e, segundo, que um Estado que possui soberania sobre a própria moeda não enfrenta restrições financeiras. O primeiro capítulo apresenta a MMT, com seus elementos de influência e contribuições originais. O segundo capítulo critica a primeira afirmação a partir da teoria monetária pós-keynesiana ao mostrar que a tese da MMT não é suficiente quando se consideram as características de uma economia moderna que se organiza por meio de mercados e os agentes precisam lidar com a incerteza que permeia várias decisões importantes. Além disso, a dolarização de alguns países Latino-Americanos é apresentada como contraexemplo a essa tese da MMT. O último capítulo demonstra que, mesmo com soberania sobre a própria moeda, o limite para o gasto que um Estado pode realizar é dependente de qual o tipo de relação vigente entre o Tesouro e o Banco Central, com a afirmação da MMT sendo válida somente para o caso em que o Tesouro adquire títulos públicos diretamente em um mercado primário.
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The aim of this dissertation is to offer some critiques to two fundamental propositions of Modern Money Theory (MMT). Firstly, that the State can assure that the private sector uses the money issued by the government by taxation alone and, secondly, a State that has monetary sovereignty faces no financial constraints, that are not self imposed, to spend. The first chapter presents MMT, with its original influences and new ideas. The second chapter presents some critiques to the first proposition using post-keynesian monetary theory by showing the MMT thesis is insufficient when some of the characteristics of a modern capitalist economy are taken into consideration, that is, production is organized by markets and agents take important decisions while coping with fundamental uncertainty. Beyond that, currency substitution in some Latin-American countries serves as a counterexample to the MMT thesis. The last chapter shows that, even with monetary sovereignty, the government can be financially constrained depending on wether or not Treasury can sell its bonds directilly to the Central Bank.
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Johnny William Monteiro
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Cinco Fatos sobre o Declínio do Dinamismo Empresarial no Brasil
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Orientador : ANA CAROLINA PEREIRA ZOGHBI
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MEMBROS DA BANCA :
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GUILHERME STRIFEZZI LEAL
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ANA CAROLINA PEREIRA ZOGHBI
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DEBORAH OLIVEIRA MARTINS DOS REIS
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TOMAS RODRIGUEZ MARTINEZ
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Data: 16/10/2023
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Nas últimas duas décadas, o dinamismo empresarial, o empreendedorismo e a fluidez no mercado de trabalho têm diminuído substancialmente nos países desenvolvidos. Esse fenômeno tem consequências profundas para o crescimento da produtividade, para o crescimento salarial e para a criação de empregos. No entanto, há uma escassez de trabalhos analisando esses fatores para países em desenvolvimento. Utilizando dados combinados de empresas e empregados fornecidos pela RAIS (Relação Anual de Informações Sociais), este artigo explora a evolução do dinamismo empresarial no Brasil. Os resultados mostram que, assim como nos países desenvolvidos, o Brasil também tem apresentado queda no dinamismo empresarial, com redução na criação de novas empresas, na participação e no \textit{employment share} de empresas jovens e na realocação de empregos. Por outro lado, diferentemente do observado em países desenvolvidos, observa-se redução na concentração de mercado de
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In the last two decades, business Dynamics, entrepreneurship, and fluidity in the labor market have substantially decreased in developed countries. This phenomenon has profound consequences for productivity growth, wage growth, and job creation. However, there is a lack of studies analyzing these factors for developing countries. Using combined data from companies and employees provided by RAIS (Annual Social Information Report), this article explores the evolution of business dynamism in Brazil. The results show that, similar to developed countries, Brazil has also seen a decline in business dynamism, with a reduction in the creation of new companies, participation and employment share of young companies, and job reallocation. On the other hand, unlike what is observed in developed countries, there is a decrease in labor market concentration.
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Luiz Guilherme de Oliveira Hass
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Testando a Teoria da Pecking Order para companhias abertas brasileiras
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Orientador : ROGERIO MAZALI
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MEMBROS DA BANCA :
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DANIEL OLIVEIRA CAJUEIRO
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JOSE GUILHERME DE LARA RESENDE
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JOSÉ LUIZ ROSSI JÚNIOR
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ROGERIO MAZALI
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Data: 06/12/2023
Ata de defesa assinada:
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Um campo importante da literatura de finanças trata da estrutura de capital das empresas. Uma das principais teorias desta linha de pesquisa é a Teoria da Pecking Order. Ela estabelece uma hierarquia de preferência das empresas entre as possíveis fontes de financiamento das suas atividades. De acordo com a teoria, as empresas preferem se financiar com recursos próprios, seguido de emissão de dívida e, por último, através de emissão de ações. O objetivo do trabalho é analisar empiricamente a Teoria da Pecking Order para as empresas brasileiras de capital aberto listadas na B3, a principal bolsa de valores brasileira, entre os anos de 1995 e 2022. A teoria foi analisada para diferentes tamanhos de empresas e características distintas, como a participação no Novo Mercado da B3, a listagem de ADRs e a participação estatal como principal acionista.
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An important area of finance literature deals with the capital structure of companies. One of the main theories in this line of research is the Pecking Order Theory. It establishes a hierarchy of preference for companies among the possible sources of funding for their activities. According to the theory, companies prefer to finance themselves with their own resources, followed by issuing debt and, lastly, by issuing shares. The aim of this paper is to empirically analyze the Pecking Order Theory for brazilian publicly traded companies listed on B3, the main brazilian stock exchange, between 1995 and 2022. The theory was analyzed for different company sizes and different characteristics, such as participation in B3's Novo Mercado, listing of ADRs and state participation as the main shareholder.
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Elvis Sikora
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Uma análise baseada em agentes de esquemas commit & reveal para mitigar blockchain extractable value
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Orientador : DANIEL OLIVEIRA CAJUEIRO
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MEMBROS DA BANCA :
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DANIEL OLIVEIRA CAJUEIRO
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JOSE GUILHERME DE LARA RESENDE
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MARINA DELMONDES DE CARVALHO ROSSI
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SAULO BENCHIMOL BASTOS
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Data: 19/12/2023
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A ordem das transações dentro dos blocos em Ethereum afeta os resultados de contratos inteligentes, como decentralized exchanges, oferecendo assim oportunidades para atores malintencionados lucrarem às custas dos usuários. Esses ataques contribuem para aumentar os custos, reduzir o rendimento das transações legítimas, e potencialmente ameaçam a segurança da camada de consenso. Por essas razões, inúmeras estratégias têm sido propostas para combatê-los, incluindo mecanismos de confirmação e revelação on-chain. Essas abordagens separam o envio da transação e finalização em blocos distintos enquanto oculta detalhes cruciais da transação durante o envio inicial, tornando os ataques mais difíceis. Expandindo estudos anteriores que investigam antecipação de ordem em finanças descentralizadas com modelos baseados em agentes, esta dissertação visa quantificar o impacto dos atrasos inerentes aos mecanismos de confirmação e revelação na precisão do preço e na potencial perda de lucro para os usuários devido a ataques de reordenação que permanecem viável apesar dessas contramedidas
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The order of transactions within blocks in Ethereum affect the results of smart contracts such as decentralized exchanges, thereby providing opportunities for malicious actors to profit at the users’ expense. These attacks contribute to increased costs, reduced legitimate transaction throughput, and potentially threaten consensus-layer security. For those reasons, numerous strategies have been proposed to counteract them, including on-chain commit & reveal mechanisms. These approaches separate transaction submission and finalization into distinct blocks while concealing crucial transaction details during the initial submission, making attacks more difficult. Expanding upon previous agent-based studies of frontrunning in decentralized finance, this dissertation aims to quantify the impact of delays inherent in commit & reveal mechanisms on price accuracy and the potential profit loss for traders due to reordering attacks that remain feasible despite these countermeasures.
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João Vitor Roque Murta
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“Modelos para Previsão de Arrecadação de ICMS em Minas Gerais Utilizando Redes Neurais LSTM”
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Orientador : DANIEL OLIVEIRA CAJUEIRO
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MEMBROS DA BANCA :
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DANIEL OLIVEIRA CAJUEIRO
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JOSÉ LUIZ ROSSI JÚNIOR
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MARINA DELMONDES DE CARVALHO ROSSI
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ROBERTO DE GOES ELLERY JUNIOR
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Data: 19/12/2023
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Esta dissertação investiga a utilização de modelos avançados para previsão da arrecadação de ICMS no estado de Minas Gerais, empregando Redes Neurais de Longa Memória Recorrente (LSTM). O estudo propõe uma abordagem inovadora na análise de dados tributários, destacando a capacidade das LSTMs em capturar e aprender padrões temporais complexos. O conjunto de dados inclui informações históricas de arrecadação, e variáveis econômicas relevantes. A metodologia envolve treinamento e validação dos modelos com base nesses dados, resultando em um aprimoramento das técnicas de previsão tributária. Os resultados destacam a eficácia das LSTMs na antecipação da arrecadação de ICMS, proporcionando informações valiosas para aprimorar a eficiência da gestão fiscal.
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This dissertation investigates the use of advanced models for forecasting ICMS revenue in Minas Gerais, employing Long Short-Term Memory Recurrent Neural Networks (LSTMs). The study proposes an innovative approach in tax data analysis, highlighting the ability of LSTMs to capture and learn complex temporal patterns. The dataset includes historical revenue information, and other relevant economic variables. The methodology involves training and validating the models based on this data, resulting in an enhancement of tax forecasting techniques. The results demonstrate the effectiveness of LSTMs in anticipating ICMS revenue, providing valuable insights for more efficient fiscal management.
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Teses |
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Daniel Carvalho Cunha
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Essays on fiscal policy and public debt
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Orientador : MARINA DELMONDES DE CARVALHO ROSSI
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MEMBROS DA BANCA :
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MARINA DELMONDES DE CARVALHO ROSSI
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JOSE GUILHERME DE LARA RESENDE
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TOMAS RODRIGUEZ MARTINEZ
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FABIAN BORNHORST
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JOSÉ LUIZ ROSSI JÚNIOR
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Data: 13/02/2023
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Sobre a política fiscal, estimamos o multiplicador do PIB e do emprego subnacional das transferências federais de renda do Brasil em 2020 para famílias vulneráveis. Usando regressões de mínimos quadrados em dois estágios, estimamos um multiplicador de emprego formal e, em seguida, aplicamos uma transformação analítica para recuperar um multiplicador de PIB na faixa de 0,5-1,5. O limite inferior deste intervalo encontra-se abaixo da maioria das estimativas da literatura, o que pode resultar dos constrangimentos excecionais impostos pela pandemia às cadeias de abastecimento e consumo. No entanto, mesmo usando o limite inferior de nossa faixa, isso implica que as transferências de renda desempenharam um papel importante no apoio ao emprego e ao PIB. Sobre a dívida pública, estudamos o papel desempenhado pelos títulos soberanos indexados à inflação (ILBs) e pelos títulos ambientais, sustentáveis e de governança (ESG). Sobre ILBs, mostramos formalmente que os prêmios de prazo dos títulos do governo medem o quanto um observador externo não pode aprender sobre os fundamentos dos preços e a demanda por títulos públicos será maior se os agentes esperarem que os prêmios de prazo se contraiam ao longo do tempo e/ou da variação de os prêmios de prazo são baixos. É importante ressaltar que demonstramos analiticamente que a demanda por títulos prefixados é positivamente impactada pela demanda/informação de títulos indexados à inflação. Usando uma abordagem de diferença em diferenças, estimamos empiricamente o impacto da criação de um mercado soberano de títulos vinculados à inflação (ILB), descobrindo que a abertura leva a uma melhoria significativa em diferentes métricas de prêmios de prazo para econonomias emergentes. Sobre títulos ESG soberanos, exploramos uma base de dados granular do BID cobrindo 625 emissões de títulos ESG corporativos e soberanos na região da América Latina e Caribe (LAC) pendentes em mercados offshore para investigar como uma emissão de títulos ESG soberanos pode impulsionar o ESG corporativo mercado de títulos. Usando uma abordagem de diferenças em diferenças, estimamos empiricamente o impacto de emissores soberanos explorando o mercado externo de dívida ESG, descobrindo que isso leva a um aumento de aproximadamente 50% no volume de emissões de títulos corporativos e um aumento de 25% no número de Emissões de títulos corporativos ESG no mercado externo após dois anos. Sobre os mecanismos, argumentamos que a construção de um mercado ESG soberano fornece uma referência que aprimora o processo de descoberta de preço das emissões de títulos corporativos.
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On the fiscal policy, we estimate the subnational employment and GDP multiplier of Brazil's 2020 federal cash transfers to vulnerable households. Using two-stage least squares regressions we estimate a formal employment multiplier and then apply an analytical transformation to recover an implied GDP multiplier in the range of 0.5-1.5. The lower bound of this range lies below most estimates in the literature, which may result from the exceptional constraints imposed by the pandemic on supply chains and consumption. Nevertheless, even using the lower end of our range implies that federal cash transfers played an important role in supporting employment and GDP. On public debt, we study role play by sovereign Inflation Linked Bonds (ILBs) and Environmental, Sustainable, and Governance (ESG) bonds. About ILBs, we formally show that government bonds’ term premia measures how much an external observer cannot learn about fundamentals from prices and the demand for public bonds will be higher if agents expect that the term premia will contract over timer and/or the variation of the term premia is low. Importantly, we analytically demonstrate that the demand for fixed rate bonds is positively impacted by the demand/ information of inflation linked bonds. Using a difference-indifferences approach, we empirically estimate the impact of the creation of a sovereign Inflation-Linked Bond (ILB) market finding that the opening leads to a significant improvement across different term premia metrics for EMs, but it is not significant for AEs. About sovereign ESG bonds, we explore a granular data base from the IDB covering 625 corporate and sovereign ESG bond issuances in the Latin America & the Caribbean region (LAC) outstanding in offshore markets to investigate how a sovereign ESG bond issuance can boost the corporate ESG bond market. Using a difference-in-differences approach, we empirically estimate the impact of sovereign issuers tapping into the external ESG debt market finding that it roughly leads to a 50 percent increase in the volume of corporate bond issuances, and 25 percent increase in the number of ESG corporate bond issuances in the external market after two years. On the mechanisms, we argue that building a sovereign ESG market provides a benchmark enhancing the price discovery process of corporate bond issuances
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LUDMILA LUISA TAVARES E AZEVEDO
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O ESTADO SOBRE A MESA: INSEGURANÇA ALIMENTAR NO BRASIL E EM PAÍSES DA AMÉRICA LATINA NO PERÍODO RECENTE
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Orientador : MARIA DE LOURDES ROLLEMBERG MOLLO
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MEMBROS DA BANCA :
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ADRIANA MOREIRA AMADO
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ANA ROSA RIBEIRO DE MENDONÇA SARTI
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DANIELA FREDDO
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MARIA DE LOURDES ROLLEMBERG MOLLO
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Niemeyer Almeida Filho
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Data: 24/03/2023
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A questão de que se ocupa o presente estudo reside em identificar qual o papel do Estado para mitigar o problema da insegurança alimentar, tanto em períodos regulares como em situações críticas. Assim, o objetivo geral desta tese é entender como as políticas de insegurança alimentar estão condicionadas pelas políticas de Estado e regulação em países da América Latina. Analisaremos especialmente o caso brasileiro, avançando a análise para o período da pandemia. Para tanto, delimitaremos dentro do campo macroeconômico como as principais correntes de pensamento compreendem o papel do Estado e do mercado; como são determinados o emprego e a renda em uma economia de mercado; e como interpretam o problema da segurança alimentar.
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This study analyzes the role of the State and its responsibility on the issue of food insecurity, both in regular periods and in critical situations. Thus, the general objective of this thesis is to understand how food insecurity policies are conditioned by State policies and regulation in Latin American countries. We will especially analyze the Brazilian case, advancing the analysis to the period of the pandemic. For this purpose, this case study will delimit, within the macroeconomic field, how the main lines of thought understand the role of the State and the market; how employment and income are determined in an Economy and how the problem of food insecurity is faced.
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Matheus José Silva de Souza
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Reconhecendo o Comportamento Econômico
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Orientador : DANIEL OLIVEIRA CAJUEIRO
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MEMBROS DA BANCA :
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DANIEL OLIVEIRA CAJUEIRO
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GIL RIELLA
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JOSE GUILHERME DE LARA RESENDE
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MATHEUS SCHMELING COSTA
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MILENE TAKASAGO
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Data: 30/03/2023
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Este trabalho contempla três capítulos independentes cujo objetivo é contribuir para a compreensão do comportamento humano em termos da preferência revelada. O primeiro capítulo contempla uma revisão de literatura acerca do progresso da modelagem teórica em economia à medida que os modelos são testados em conjunturas do mundo real, focando no relacionamento que nasce entre os modelos teóricos e as ferramentas experimentais, mais precisamente as ferramentas econométricas e de aprendizado de máquina (AM), que devem ser vistas precisamente como ferramentas para economia e não como o objetivo final, como preceitua a Lei de Goodhart. Este capítulo, portanto, serve cini um trabalho que pretende cobrir desde as raízes da modelagem econômica e fornecer uma atualização a novos pesquisados na área sobre as mais recentes ferramentas aplicadas a estudos baseados em dados. O segundo capítulo propõe uma forma de usar algoritmos de AM para avaliar modelos econômicos quando confrontados com dados, usando as medidas de restrição e completeza, que estão relacionadas à habilidade de um modelo de explicar os dados com base ou no seu potencial de detectar estrutura ou por conta da sua flexibilidade em acomodar muitos conjuntos de dados. Uma das principais conclusões é de que redes neurais artificiais (RNA), em particular o perceptron multi-camadas (PMC), ainda que treinado com uma quantidade pequena e balanceada de dados, mostra-se uma alternativa promissora para identificar estruturas comportamentais nos dados, tendo em vista uma seleção de modelos econômicos. Além disso, é obtido que impor o axioma da reflexividade aos dados desempenha um papel crucial para identificar a estrutura de comprtamento subjacente e que a completeza pode ser usada para construir uma ponte entre um modelo determinístico e outro estocástico, permitindo avaliar o potencial conjunto dos dois modelos de entender tanto as preferências por de trás dos dados, quanto justificar a incerteza dos dados. O último capítuloi modela como os agentes atualizam suas crenças a respeito das probabilidades dos eventos, representadas por uma regra de escolha aleatória (REA) com Utilidade Esperada Finita e Aleatória (UEFA), a medida que novas informações se tornam conhecidas. Apresentase, também, que a Consistência Aleatória é uma condição necessária e suficiente para que uma REA seja considerada uma atualização de outra após o agente tomador de decisões aprender novas informações, o que resulta numa contração ou expansão do seu espaço de estados subjetivo. Também é apresentado a questão da representação de contingências invisíveis quando se fala em uma extensão de trabalhos anteriores, que corresponde à caracterização a direção oposta, isto é, quando os estados subjetivos de uma representação UEFA de uma REA está contido no espaço de estados subjetivo de uma representação de uma preferência sobre menus. Por fim, discute-se as condições sob as quais uma coleção de REA representa uma partição de uma REA mais ampla de uma preferência sobre menus.
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This work comprises three independent chapters that aims to contribute to the understanding of human behavior in terms of revealed preference. The first chapter covers a literature review on economics theoretical modeling progress as models are tested on real world environments, focusing on the relationships that arise between theoretical models and experimental tools, namely econometrics and machine learning (ML), which ultimately should be seen as tools for economics and not the actual target, as stated by Goodhart’s law. This chapter, then, serves as a work to guide one on the discovering of the roots of economic modeling and gives an up-to-date on the most recent tools applied to data-driven studies. The second chapter propose a meaningful way to use ML algorithms to evaluate economic models on data, using restrictiveness and completeness measures, related to the ability of a model to explain data due to its potential on identifying structure or due to its looseness to be compatible with many data sets. We find out that artificial neural networks (ANN), in particular multi-layer perceptron (MLP), even trained with a small balanced data set, seems to be a promising way to point out behavior structure of data under the light of a selected range of economic models. Furthermore, we find out that imposing reflexiveness axiom to data plays an important role when one is willing to identify the its underlying structure and completeness measure can be used to bridge deterministic and stochastic models, enabling to evaluate the joint potential of two of these models to understand underlying preferences and uncertainty of data together. The last chapter models how agents update their prior beliefs, represented by a Random Choice Rule (RCR) with a Finite Random Expected Utility (FREU) representation, as new information becomes known. It also shows that Random Consistency is a necessary and sufficient condition for a RCR to be an update of another after the Decision Maker learns new information and it may contract or expand her subjective state spaces. We also address the matter of unforeseen contingencies representation, presenting an extension to previous works by characterizing its opposite direction, when the subjective states of the FREU representation of a Random Choice Rule is contained in the subjective state space of the representation of a Preference Over Menus. Finally, we also present a discussion on the conditions under which a collection of Random Choice Rules represent a partition of a broader Random Choice Rule of a Preference Over Menus.
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Denise Herminio Gontijo do Nascimento
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ORGANIZAÇÕES SOCIAIS E PRESTAÇÃO DE SERVIÇOS PÚBLICOS: Desenho de Incentivos para Qualidade e Eficiência do Gasto Público.
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Orientador : MAURICIO SOARES BUGARIN
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MEMBROS DA BANCA :
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FERNANDO BOARATO MENEGUIN
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FERNANDO SERTA MERESSI
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MAURICIO SOARES BUGARIN
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RAFAEL TERRA DE MENEZES
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VANDER MENDES LUCAS
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Data: 19/04/2023
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A tese trata das Organizações Sociais (OSs) na prestação de serviços públicos e tem por objetivo construir, à luz da teria dos jogos, desenho adequado à prestação eficiente de serviços de qualidade por OSs, analisando os incentivos existentes nesse modelo de parceria no Brasil. Considerando a importância do papel das OSs na prestação de serviços públicos no país, bem como que a oferta de serviços públicos adequados via organizações do Terceiro Setor passa pela implantação de um modelo de prestação de serviços profissionais e de qualidade e, considerando ainda, que mais de vinte anos após a instituição das OSs no país, não há modelo cristalizado de implementação dessa forma de parceria, cabe empreender a revisão dos atuais incentivos nessa relação em prol de um modelo que privilégio o alcance de resultados. Dessarte, o estudo se propõe a analisar os incentivos existentes nessa sistemática de prestação de serviços, identificando os compatíveis com as conjecturadas qualidade e economicidade e aqueles que possam ser caracterizados como adversos a esse fim, e a desenvolver e apresentar desenho de incentivos que descreva uma parceria de sucesso na consecução de serviços públicos, considerando a eficiência do gasto e a qualidade dos serviços, levando em conta as ferramentas da administração privada e a gestão por resultados. Para tanto, foram analisadas parcerias federais, estaduais e municipais, segundo experiências ditosas e desditosas e, com base nas informações apreendidas, construído modelo baseado na Teoria da Informação e dos Incentivos com vistas a precisar teoricamente os pontos fortes e as vulnerabilidades da parceria via OSs – modelo teórico corroborado segundo testes estatísticos da Lei de Benford –, seguido de apontamentos sobre o que pode ser feito, em termos de mudança no desenho do mecanismo atual que regula essa relação, a fim de garantir melhor aproveitamento das vantagens e redução das vulnerabilidades do modelo atual das OSs.
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The thesis deals with Social Organizations (SOs) in the provision of public services and aims to make, in the light of the theory of games, an adequate design for the efficient provision of quality services by SOs, analyzing the existing incentives in this partnership model in Brazil. Considering the relevance of the role of SOs in the provision of public services in the country, and that, more than twenty years after the institution of the OSs model, in the provision of public services in the country, there is no crystallized pattern of implementation of this form of partnership between the State and non-profit organizations, it is necessary to undertake a review of the current incentives included in this relationship in favor of a model that favors the quality of services and the achievement of results. Thus, the present study proposes to analyze the existing incentives in this service provision system and to develop and present an incentive design that describes a successful partnership in the achievement of public services, considering the efficiency of expenditure and the quality of services. For this purpose, partnerships via state and municipal OSs were analyzed, according to fortunate and unfortunate experiences and, based on the information learned, a model was built based on the Theory of Information and Incentives with a view to theoretically specifying the strengths and vulnerabilities present in this format of partnership. A statistical study was also carried out, using the Newcomb-Benford Law, in order to test the reasonableness of the theoretical model developed. As a result of the work, regarding the possibilities of changes in the design of the mechanism that regulates this relationship, with a view to better taking advantage of the advantages and reducing the vulnerabilities of the partnership model via OSs, the following strategies stand out: changes that promote contracting with altruistic organizations; redefinition of granting subsidies and exemptions for non-profit institutions, linking them to the results delivered by the organization; institution of incentives to obtain resources via donations; changes that promote contracting with organizations that have expertise in carrying out the activity that is the object of the partnership; institution of awards granted by the government or by private institutions in partnership with the government, in recognition of the provision of excellent services; improvement of transparency rules; institution of an official and public website to record complaints of corruption and poor service provision, as well as to record praise for the work of Social Organizations that partner the State; constitution of central groups in governments, within the scope of each federal entity, specific to manage the State's partner OSs, which act as disseminators of good practices and ideas capable of generating social benefit; and inclusion of a device in the management contract that provides for a form of recognition, compensation or reimbursement of expenses incurred by OS, with own resources applied in activities directed to the object of the contract.
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Lucas Ferraz Vasconcelos
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Quatro ensaios sobre economia brasileira: SAM Vertical, distribuição, finanças e mudança climática
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Orientador : NELSON HENRIQUE BARBOSA FILHO
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MEMBROS DA BANCA :
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NELSON HENRIQUE BARBOSA FILHO
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ADRIANA MOREIRA AMADO
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MANOEL CARLOS DE CASTRO PIRES
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GABRIEL FERRAZ AIDAR
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CLAUDIO ROBERTO AMITRANO
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Data: 26/05/2023
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Este trabalho apresenta quatro artigos que abordam temas diversos. O primeiro aborda o histórico do Sistema de Contas Nacionais e da Matriz de Contabilidade Social (SAM), além de detalhar a construção das Matrizes de Contabilidade Social do Brasil entre 2000 e 2020. O segundo artigo investiga a relação entre distribuição pessoal da renda e desempenho econômico por meio de simulações de arranjos redistributivos sobre o PIB, com base na integração de dados entre a SAM Vertical e a Pesquisa de Orçamento Familiar (POF) 2017-2018. Os resultados indicam que alguns arranjos redistributivos podem impactar positivamente o crescimento do PIB, a depender das condições iniciais. O terceiro artigo analisa as características estruturais dos fluxos e estoques financeiros da economia brasileira entre 2010 e 2020, evidenciando a crescente importância dos ganhos e perdas de capital sobre o patrimônio financeiro dos atores econômicos. Por fim, o quarto artigo discute as emissões de gases de efeito estufa no setor elétrico e apresenta simulações das perspectivas futuras de redução de emissões, apontado um quadro desafiador para o cumprimento das metas de redução.
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This work presents four articles that address diverse topics. The first article discusses the history of the System of National Accounts and the Social Accounting Matrix (SAM), in addition to detailing the construction of the Social Accounting Matrices for Brazil between 2000 and 2020. The second article investigates the relationship between personal income distribution and economic performance through simulations of redistributive arrangements on GDP, based on the integration of data from the Vertical SAM and the 2017-2018 Household Budget Survey (POF). The results indicate that some redistributive arrangements can have a positive impact on GDP growth, depending on the initial conditions. The third article analyzes the structural characteristics of financial flows and stocks in the Brazilian economy between 2010 and 2020, highlighting the increasing importance of capital gain and loss on the financial wealth of economic agents. Finally, the fourth article discusses greenhouse gas emissions in the electricity sector and presents simulations of future perspectives for emissions reduction, pointing to a challenging scenario for meeting reduction targets.
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Helder Lara Ferreira Filho
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Sustentabilidade da Dívida Pública, Regras Fiscais e Multiplicadores: Teoria, Experiência Internacional e o Caso Brasileiro
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Orientador : JOSE LUIS DA COSTA OREIRO
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MEMBROS DA BANCA :
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JESUS FERREIRO
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JOSE LUIS DA COSTA OREIRO
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LUÍS CARLOS GARCIA DE MAGALHÃES
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MANOEL CARLOS DE CASTRO PIRES
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ROBERTO DE GOES ELLERY JUNIOR
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Data: 07/06/2023
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A sustentabilidade fiscal brasileira tem sido questionada principalmente a partir de 2013 e depois de diversos choques recentes, como a recessão de 2014-2016 e a COVID-19 em 2020. Isso não obstante o arcabouço fiscal vigente nesse período, incluindo o teto de gastos. A sustentabilidade fiscal pode afetar o crescimento e a estabilidade da economia, principalmente por conta de convenções de agentes econômicos e da hierarquia de moedas. Sendo assim, os dois primeiros capítulos buscam verificar a sustentabilidade da dívida pública no Brasil. No primeiro capítulo, analisa-se a dinâmica da dívida brasileira com base nos seus fatores condicionantes até 2040, inclusive traçando cenários com base em diferentes hipóteses. Os componentes da variação da dívida “r-g” e resultado primário são bastante relevantes nessa dinâmica, mas os ajustes fluxo-estoque se mostraram cruciais nos últimos 15 anos, muitas vezes sendo o principal ou o segundo mais importante determinante da variação da dívida. Não se pode concluir que a dívida esteja em trajetória explosiva, mas, em cenários mais pessimistas, isso pode ocorrer. No segundo capítulo, após revisão de literatura sobre diferentes metodologias de análise de sustentabilidade da dívida, foram usadas três delas. A primeira é por meio da análise de estacionariedade da dívida pública. A segunda é por intermédio de uma análise de cointegração entre receitas e despesas para verificar se essas séries se movem conjuntamente. A terceira é baseada na estimação da função de reação fiscal brasileira. As medidas de dívida apresentaram estacionariedade. As séries de receita e de despesa não se mostraram cointegradas. A função de reação fiscal apresentou uma resposta significativa do resultado primário frente a elevações da dívida. De acordo com essas abordagens, excetuando-se a segunda que possui determinadas limitações, a dívida pública se mostra sustentável numa perspectiva geral. No entanto, a situação não é confortável, também porque a dívida do Brasil é maior do que as de outros países emergentes. A dívida poderia ser reduzida com um aumento no crescimento econômico, com um aumento das receitas, com uma redução das despesas, ou com uma combinação dessas opções, sendo que a redução dos juros pode auxiliar no processo. Sobre isso, um arcabouço fiscal robusto poderia favorecer as expectativas dos agentes econômicos acerca da sustentabilidade fiscal, o que tenderia a reduzir as taxas de juros. Além disso, esse arcabouço pode ser mais amigável ao crescimento, também beneficiando a sustentabilidade da dívida. No terceiro capítulo, faz-se uma análise da literatura sobre regras fiscais, averiguando a prática internacional. Verifica-se que o arcabouço fiscal do Brasil possui inconsistências. A regra de resultado primário produz, muitas vezes, uma política fiscal pró-cíclica e que penaliza gastos mais qualificados, prejudicando o crescimento econômico e a própria sustentabilidade fiscal. O teto de gastos se mostra inviável, a não ser que seja modificado o papel do Estado de acordo com a Constituição de 1988. Ademais, o teto induz práticas como renúncias tributárias para incentivar a economia, postergação de despesas e indicação cada vez mais de despesas fora do teto. O arcabouço fiscal se mostra também ineficaz quando estimamos a função de reação fiscal do país considerando uma variável sobre a força das regras fiscais no Brasil. O novo arcabouço proposto em 2023 pelo governo tem avanços, mas possui alguns problemas. Sugere-se a adoção de uma regra de resultado primário ajustada ao ciclo, com o abandono da regra de Ouro e do teto de gastos. A regra resolveria o caráter pró-cíclico da política fiscal e levaria em consideração os ciclos de commodities que afeta a economia brasileira. Outro ponto relevante na discussão de sustentabilidade fiscal é a composição dos ajustes fiscais e suas consequências sobre o crescimento econômico. Os multiplicadores fiscais poderiam fazer parte de uma estratégia de otimizar a política fiscal, favorecendo o crescimento e, por conseguinte, a própria sustentabilidade fiscal. Assim, o quarto capítulo, após revisão de literatura sobre multiplicadores fiscais no Brasil e no mundo, procura estimar o multiplicador do investimento público do Governo Central para o período entre 2008 e 2022. O método utilizado é o de projeções locais, o qual possui uma série de vantagens frente a outras alternativas, e não possui aplicação para o caso de investimentos no Brasil. Os resultados apontam para elevados multiplicadores, particularmente nos primeiros 10 a 18 meses após o choque no investimento público. Isso implica na necessidade da preservação e no incremento do investimento público no país, o que pode ter efeitos positivos sobre o crescimento econômico e sobre a trajetória sustentável dívida em proporção do PIB no país.
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Brazilian fiscal sustainability has been questioned mainly since 2013 and after several recent shocks, such as the 2014-2016 recession and COVID-19 in 2020. This is despite the fiscal framework in force in that period, including the spending cap. Fiscal sustainability can affect economy’s growth and stability, mainly due to economic agents’ conventions and the currencies’ hierarchy. Therefore, the first two chapters seek to verify the sustainability of Brazil’s public debt. In the first chapter, the debt dynamics of Brazil until 2040 is made based on its conditioning factors, including outlining scenarios based on different hypotheses. The components of debt variation “r-g” and the primary result are quite relevant in this dynamic, but the stock-flow adjustments have proved to be crucial in the last 15 years, often being the first or second most important determinant of debt variation. It cannot be concluded that debt is on an explosive trajectory, but, in more pessimistic scenarios, this could happen. In the second chapter, after reviewing the literature on different methodologies for analyzing debt sustainability, three of them were used. The first is through the stationarity analysis of the public debt. The second is through a cointegration analysis between revenues and expenses to verify whether these series move together. The third is based on estimating the Brazilian fiscal reaction function. The debt measures showed stationarity. The revenue and expenditure series were not shown to be cointegrated. The fiscal reaction function showed a significant response of the primary result to debt increases. According to these approaches, except for the second which has certain limitations, the public debt appears to be sustainable from a general perspective. However, the situation is not comfortable, also because Brazil's debt is higher than that of other emerging countries. Debt could be reduced with an increase in economic growth, with an increase in revenues, with a reduction in expenses, or with a combination of these options, and the reduction of interest rates can help in the process. In this regard, a robust fiscal framework could favor economic agents' expectations about fiscal sustainability, which would tend to reduce interest rates. Furthermore, this framework can be more growth-friendly, also benefiting debt sustainability. In the third chapter, an analysis of the literature on fiscal rules is carried out, investigating international practice. It appears that the fiscal framework in Brazil has inconsistencies. The primary result rule often produces a pro-cyclical fiscal policy that penalizes more qualified spending, harming economic growth and fiscal sustainability itself. The spending ceiling proves to be unfeasible, unless the role of the State in accordance with the 1988 Constitution is modified. Furthermore, the ceiling induces practices such as tax waivers to encourage the economy, postponement of expenses and increasingly out of cap expenses. The fiscal framework is also ineffective when we estimate the country's fiscal reaction function considering a variable on the strength of fiscal rules in Brazil. The new framework proposed in 2023 by the government makes progress, but has some problems. The adoption of a cycle-adjusted primary result rule is suggested, with the abandonment of the golden rule and the expenditure cap. The rule would resolve the pro-cyclical character of fiscal policy and would take into account the commodity cycles that affect the Brazilian economy. Another relevant point in the discussion of fiscal sustainability is the composition of fiscal adjustments and their consequences on economic growth. Fiscal multipliers could form part of a strategy to optimize fiscal policy, favoring growth and, therefore, fiscal sustainability itself. Thus, the fourth chapter, after reviewing the literature on fiscal multipliers in Brazil and in the world, seeks to estimate the multiplier of public investment by the Central Government for the period between 2008 and 2022. The method used is local projections, which has a series of advantages compared to other alternatives, and has no application for investments in Brazil. The results point to high multipliers, particularly in the first 10 to 18 months after the public investment shock. This implies the need to preserve and increase public investment in the country, which can have positive effects on economic growth and on the sustainable trajectory of debt as a proportion of GDP in the country.
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Leonardo Carvalho de Mello
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“ENSAIOS SOBRE OS EFEITOS DO ALINHAMENTO POLÍTICO PARA A REDISTRIBUIÇÃO DE RECURSOS INTERGOVERNAMENTAIS NO BRASIL – ANÁLISES COM REGRESSÃO DESCONTÍNUA”
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Orientador : MICHAEL CHRISTIAN LEHMANN
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MEMBROS DA BANCA :
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ANA CAROLINA PEREIRA ZOGHBI
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Bernardo Patta Schettini
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CARLOS RENATO DE MELO CASTRO
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MICHAEL CHRISTIAN LEHMANN
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RAFAEL TERRA DE MENEZES
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Data: 30/06/2023
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Este trabalho estuda como o alinhamento político-partidário entre o nível federal e o municipal de governo no Brasil interfere sobre a alocação de três mecanismos diferentes de distribuição de recursos: as transferências de Capital da União por meio de convênios, o Programa Minha Casa Minha Vida (PMCMV) e as Receitas por meio de Operações de créditos dos Municípios. Cada um dos mecanismos possui particularidades, em especial sobre o grau de discricionariedade do governo central para sua alocação, o que permite chegar a uma ampla visão sobre o efeito mencionado anteriormente. Este trabalho é motivado pela baixa efetividade do uso dos recursos públicos em atingir os resultados pretendidos na sua origem e o possível desalinhamento entre interesses públicos e partidários na gestão de recursos públicos. Além disso, busca aprofundar uma investigação, mais específica, sobre as mesmas transferências de Capital supracitadas no Brasil por Brollo e Nannicini (2012). O resultado aqui obtido, no período após 2012, de alocação mais concentrada em Municípios com maior competição eleitoral se aproxima do resultado previsto pelo modelo teórico de Lindbeck e Weibull (1987) e difere do estudo empírico mencionado. Isso instigou a explorar o efeito do alinhamento para outros mecanismos de distribuição. Adicionalmente, o trabalho inova ao explorar um dos maiores programas federais de subsídio público, voltado para a necessidade habitacional da população, o PMCMV, e ao utilizar o moderno método do Design de Regressão Descontínua (RDD, em inglês) para estudar o efeito do alinhamento político para as receitas municipais por meio de operações de crédito. Esse último objeto é avaliado no período entre 2009 e 2020, abrangendo parte do período pandêmico de COVID-19. Assim, capturou um afrouxamento dos normativos que regiam esse tipo de receita e foram obtidos resultados diferentes no biênio 2019-2020 em relação aos demais com uma tendência à alocação em localidades com maior competição eleitoral. O trabalho também encontra uma tendência a alocação para Municípios com maior competição eleitoral para o PMCMV e há indícios de efeito do ciclo eleitoral na contratação das habitações. Esperase que este trabalho possa auxiliar a sociedade a reduzir a assimetria entre os interesses públicos e político-partidários no que diz respeito à alocação de recursos público, especialmente, por meio do trabalho dos órgãos de controle que exercem influência sobre a alocação final via determinações e fiscalizações.
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This work studies how the political-partisan alignment between the federal and municipal levels of government in Brazil interferes with the allocation of three different mechanisms for the distribution of resources: federal infrastructure transfers, the “Programa Minha Casa Minha Vida” (PMCMV) and the Revenues through Credit Operations of the Municipalities. Each of the mechanisms has particularities, especially regarding the degree of discretion of the central government for its allocation, which allows reaching a broad view of the aforementioned effect. This work is motivated by the low effectiveness of the use of public resources in achieving the intended results in their origin and the possible misalignment between public and partisan interests in the management of public resources. In addition, it seeks to deepen a more circumscribed investigation on the same capital transfers mentioned above in Brazil by Brollo and Nannicini (2012). The result obtained here, in the period after 2012, of more concentrated allocation in Municipalities with greater electoral competition is close to the result predicted by the theoretical model of Lindbeck and Weibull (1987) and differs from the mentioned empirical study. This prompted exploring the alignment effect for other distribution mechanisms. Additionally, the work innovates by exploring one of the largest federal public subsidy programs, aimed at the housing needs of the population, the PMCMV, and by using the modern method of Regression Discontinuity Design (RDD) to study the effect of alignment policy for municipal revenues through credit operations. This last object is evaluated in the period between 2009 and 2020, covering part of the COVID-19 pandemic period. Thus, it captured a loosening of the norms that governed this type of revenue and different results were obtained in the 2019-2020 biennium in relation to the others with a tendency to allocation in locations with greater electoral competition. The work also finds a tendency to allocate PMCMV to Municipalities with greater electoral competition and there are indications of the effect of the electoral cycle on housing projects. It is hoped that this work can help society to reduce the asymmetry between public and party-political interests regarding the allocation of public resources, especially through the work of the control bodies that exert influence over the final allocation via determinations and inspections.
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JOÃO GABRIEL DE ARAUJO OLIVEIRA
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Essays on the Hicks-Sraffa Supermultiplier Considering Autonomous Export and the Labor Market
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Orientador : JOANILIO RODOLPHO TEIXEIRA
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MEMBROS DA BANCA :
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JOANILIO RODOLPHO TEIXEIRA
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JORGE ANTÔNIO DE THOMPSON RESENDE ARAUJO
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DANIELLE SANDI PINHEIRO
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CLAUDIO ROBERTO AMITRANO
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Geraldo Sandoval Góes
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Data: 04/08/2023
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A presente tese está dividida em quatro capítulos, sendo cada um deles independentes, mas que possuem objetivos em comum;são eles: analisar como foi formado o Supermultiplicador Sraffiano (SSM) e como este se comporta considerando as exportações como uma proposta alternativa ao consumo autônomo e incluindo o mercado de trabalho. O primeiro capítulo, busca apresentar o contexto histórico da formação do SSM e como têm sido tratado o debate nacional e internacional com respeito ao tema. Para isso, expôs-se que a teoria original foi baseada nos trabalhos de Sraffa e Garegnani; no entanto, só foi formalizada em meados dos anos de 1990. O modelo publicado, na época, propõe que o crescimento econômico deve, necessariamente, considerar que o consumo autônomo dos capitalistas é responsável pela determinação do avanço das economias. Contudo, essa proposta não satisfez a maioria os pensadores críticos do pós-Keynesianismo que, a partir do trabalho de Lavoie em 2015, têm gerado um extenso debate. As argumentações e réplicas visam verificar se, de fato, a teoria é eficiênciente ao considerar este componente autônomo como um garantidor do crescimento sustentável e da convergência da capacidade de utilização para seu nível normal. O segundo capítulo, propõe uma nova abordagem considerando dois diferentes componentes autônomos, as exportações e o consumo, gerando três diferentes casos: (I) quando o crescimento das exportações (𝑔𝑋) é igual ao crescimento do consumo autônomo (𝑔𝑍); (II) 𝑔𝑋 > 𝑔𝑍; e (III) 𝑔𝑋 < 𝑔𝑍. Através desse novo modelo, analisou-se as condições de estabilidade e a existência de uma bifurcação de Hopf para os três casos; contudo, apenas nos dois últimos é possível garantir a estabilidade e a bifurcação. Além disso, é provado através das simulações numéricas a robustez do modelo proposto no referido capítulo e, com o uso da abordagem computacional, pode-se garantir os resultados do ciclo endógeno. O terceiro, busca contribuir com a literatura propondo que a oferta de trabalho, no longo prazo, não necessariamente é perfeitamente elástica, de forma que, em um caso especial, ela pode ser perfeitamente inelástica. Essa hipótese gera uma significante diferença com abordagem tradicional pós-Keynesiana que, primordialmente, não considera que a oferta de trabalho pode ser limitada a valores menores que a plena capacidade de utilização dos fatores no longo prazo. Com isso, pode-se verificar como se dá o comportamento em ambos os lados, da produtividade e da demanda, sob a hipótese de trabalho restrito. Como resultado, essa modificação mostrou que, na forma original, o SSM não consegue sustentar crescimento sem gerar excesso de demanda e aumentar a escacez da mão-de-obra. O quarto capítulo vêm flexibilizar a hipótese do mercado de trabalho na versão original do modelo, mostrando como a elasticidade da oferta de mão de obra (e assim, não considerando nenhum dos casos v extremos acima), afeta a produtividade e a demanda agregada, impondo que a dinâmica da oferta da mão de obra é restritiva. Sendo assim, como pode-se verificar, apesar de independentes, todos os quatro capítulos versam sobre o mesmo tema e possuem o objetivo em comum
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The present Thesis is divided into four chapters, each of which are independent, but have common objectives; they are: to analyze how the Sraffian Supermultiplier (SSM) was formed and how it behaves considering exports as an alternative proposal to autonomous consumption and including the labor market. The first chapter seeks to present the historical context of the formation of the SSM and how the national and international debate on the subject has been treated. For this, it was exposed that the original theory was based on the work of Sraffa and Garegnani; however, it was only formalized in the mid-1990s. The model published at the time proposes that economic growth must necessarily consider that the autonomous consumption of capitalists is responsible for determining the progress of economies. However, this proposal did not satisfy all critical thinkers of post-Keynesianism who, from Lavoie's work in 2015, have generated an extensive debate. The arguments and replies aim to verify if, in fact, the theory is efficient in considering this autonomous component as a guarantor of sustainable growth and the convergence of the utilization capacity to its normal level. The second chapter proposes a new approach considering two different autonomous components, exports and consumption, generating three different cases: (I) when the growth of exports (𝑔𝑋) is equal to the growth of autonomous consumption (𝑔𝑋); (II) 𝑔𝑋 > 𝑔𝑍; and (III) 𝑔𝑋 < 𝑔𝑍. Through this new model, the stability conditions and the existence of a Hopf bifurcation were analyzed for the three cases; however, only in the last two is it possible to guarantee stability and bifurcation. Furthermore, the robustness of the model proposed in this chapter is proved through numerical simulations and, with the use of the computational approach, the results of the endogenous cycle can be guaranteed. The third chapter seeks to contribute to the literature by proposing that labor supply, in the long-run, is not necessarily perfectly elastic, so that, in a special case, it may be perfectly inelastic. This hypothesis generates a significant difference with the traditional postKeynesian approach that, primarily, does not consider that the labor supply can be limited to values lower than the full capacity of using the factors in the long term. With this, it is possible to verify how the behavior occurs on both sides, productivity and demand, under the hypothesis of restricted work. As a result, this modification showed that, in its original form, SSM cannot sustain growth without generating excess demand and increasing labor shortages. The fourth chapter makes the labor market hypothesis in the original version of the model more flexible, showing how the elasticity of labor supply (and thus, not considering any of the extreme cases above), affects productivity and aggregate demand, imposing whatever dynamics of labor supply is restrictive to the model. Thus, as can be seen, vii despite being independent, all four chapters deal with the same theme and have a common objective.
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Zenaide Rodrigues Ferreira
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Incorporando os efeitos do clima na medida de progresso técnico: uma análise para a agricultura brasileira.
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Orientador : MARCELO DE OLIVEIRA TORRES
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MEMBROS DA BANCA :
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CARLOS ANDRES CHARRIS VIZCAINO
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JORGE MADEIRA NOGUEIRA
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JOSE GARCIA GASQUES
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MARCELO DE OLIVEIRA TORRES
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PEDRO HENRIQUE ZUCHI DA CONCEICAO
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Data: 08/08/2023
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A presente tese tem como objetivo incoporar os efeitos de variações climáticas na medida de progresso técnico da agricultura brasileira. O progresso técnico é definido de forma residual e representa a parcela do crescimento do produto agropecuário que não é explicada pelo aumento da quantidade dos insumos empregados. Adicionar a dimensão climática nessa análise, amplia as potenciais fontes do crescimento da produção, permitindo a construção de uma medida de produtividade mais completa. Para isso, foi estimada, por meio de um painel de efeitos fixos, uma função de produção flexível translog para a agricultura brasileira, abrangendo os três últimos Censo Agropecuários dos anos de 1995, 2006 e 2017, e ajustada em nível de microrregão geográficas. O período analisado é relevante, pois é quando o Brasil se consolida como um player mundial na produção de alimentos, sendo o aumento da produtividade um fator determinante desse desempenho. A dimensão climática foi adicionada na forma de uma anomalia de clima, especificada por meio de um indicador de seca, expressando variações climáticas de curto prazo potencialmente relevantes para o produto da agropecuária brasileira no período analisado. O resultado da estimação da função de produção sem a variável de clima reportou uma média anual de progresso técnico igual a 1,4%, com elasticidades dos fatores de produção coerentes com a trajetória de crescimento da agricultura brasileira. A estimação da função de produção com a inclusão do indicador de seca teve efeito esperado, negativo, e estatisticamente significativos sobre o produto da agropecuária brasileira. As elasticidades dos fatores de produção permaneceram coerentes com a trajetória de crescimento do setor. No âmbito do progresso técnico, a medida fornecida com a estimação foi estatisticamente significativa e igual a 1,8%, um valor maior do que o obtido sem a inclusão da dimesão climática ao modelo. Isso mostra que os esforços para eliminar o resíduo não explicado pelo crescimento dos insumos são importantes para a obtenção de uma medida mais ajustada da mudança técnica, permitindo uma melhor compreensão dos determinantes do crescimento desse importante setor.
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This thesis aims to incorporate the effects of climate variations in the measure of technical progress in the Brazilian agriculture. Technical progress is represented as a residual and is interpreted as the portion of growth in agricultural output that is not explained by the increase in the quantity of inputs used. Adding the climate dimension to this analysis expands the sources of production growth and the development of a more complete measure of productivity. For this, a flexible translog production function was estimated, using a fixed effects panel techniques, for the Brazilian agriculture, at micro-region level, covering the last three Agricultural Censuses of the years 1995, 2006 and 2017. A period when Brazil consolidates its position as a world player in food production. The climate dimension was added in the form of a climate anomaly, specified by means of a drought indicator, expressing short-term climate variations relevant to the Brazilian agriculture. Results of estimating the production function without the climate variable show an annual average of technical progress equal to 1.4%, with elasticities of production factors consistent with the Brazilian agriculture growth trajectory. The estimation of the production function with the inclusion of the drought indicator had an expected negative and statistically significant effect on the Brazilian agricultural product. The elasticities of production factors remained consistent with the sector's growth trajectory. Technical progress accounted for climate increased to 1.8%. This evidence suggests that efforts to eliminate the residue not explained by growth in inputs are important for obtaining a more accurate measure of technical change, allowing a better understanding of the determinants of growth in this important sector.
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Carla Poliana Santos Ávila
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Estudo da Evolução do markup e da produtividade em mercados selecionados
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Orientador : VICTOR GOMES E SILVA
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MEMBROS DA BANCA :
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VICTOR GOMES E SILVA
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JOSE GUILHERME DE LARA RESENDE
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ROBERTO DE GOES ELLERY JUNIOR
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EDUARDO PONTUAL RIBEIRO
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EMANUEL AUGUSTO RODRIGUES ORNELAS
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Data: 10/08/2023
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A presente tese está dividida em três capítulos que possuem o objetivo em comum de estudar a evolução da produtividade e markup ao longo do tempo para setores selecionados, além de discutir os procedimentos para estimação de funções de produção. O capítulo inicial apresenta um resumo da literatura relativamente às metodologias de estimação de funções de produção e markups ao nível da firma. O segundo capítulo investiga a evolução da produtividade e dos markups das empresas norte americanas de transporte aéreo de passageiros no período 1995 a 2019. Os resultados indicam que a entrada das empresas Low Cost inicialmente aumentou o nível de competição do setor, com consequente redução nos markups no período 1996- 2008. A elevação nos preços dos combustíveis durante esse período também contribuiu para essa redução de markup, pois as empresas aéreas apresentam dificuldade em repassar aumentos nessa linha de custo aos preços das passagens. Posteriormente, no entanto, o setor passou por diversas fusões e aquisições, o que aparentemente reduziu o nível de competição, levando a um crescimento dos markups. Por último, o terceiro capítulo aborda a indústria de aço brasileira no período 1990-1998, período marcado por intensa reestruturação do setor. Nesse período, pode-se destacar a privatização das principais empresas siderúrgicas, a racionalização administrativa e, posterior consolidação societária, além do movimento de abertura comercial na primeira metade da década. Apesar dessas transformações, não foi observada uma evolução significativa da eficiência produtiva na siderurgia brasileira nesse período. Por outro lado, observou-se substancial redução na dispersão tanto das produtividades quanto nos markups, indicando uma melhoria da eficiência alocativa no setor. Assim, apesar do forte aumento da concentração de mercado ocorrido no período, foi observada uma redução do poder de mercado.
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The present thesis is divided into three chapters that have the common objective of studying the evolution of productivity and markups over time for selected industries, as well as discussing the procedures for the estimation of production functions. The initial chapter provides a literature review regarding the methodologies for estimating production functions and markups at the firm level. The second chapter investigates the evolution of productivity and markups of US passenger airlines from 1995 to 2019. The results indicate that the entry of Low-Cost carriers initially increased the level of competition in the sector, resulting in a reduction in markups during the period 1996-2008. The increase in fuel prices during this period also contributed to this reduction in markup, as airlines faced difficulties in passing cost increases to ticket prices. However, the sector later underwent several mergers and acquisitions, which apparently reduced the level of competition and led to an increase in markups. Lastly, the third chapter addresses the Brazilian steel industry during the period 1990-1998, a period marked by intense sector restructuring. During this period, noteworthy events include the privatization of major steel companies, administrative rationalization, subsequent corporate consolidation, and the movement towards trade liberalization in the first half of the decade. Despite these transformations, there was no significant improvement in productive efficiency in the Brazilian steel industry during this period. On the other hand, there was a substantial reduction in the dispersion of both productivity and markups, indicating an improvement in allocative efficiency within the sector. Thus, despite the significant increase in market concentration during the period, market power decreased.
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DAVID JOSÉ PEREIRA DECCACHE ALVES
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Programa de Garantia de Empregos no Brasil: diagnósticos, desenhos institucionais e impactos esperados
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Orientador : MARIA DE LOURDES ROLLEMBERG MOLLO
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MEMBROS DA BANCA :
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ANTONIO JOSÉ ALVES JÚNIOR
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ADRIANA MOREIRA AMADO
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CARMEM APARECIDA DO VALLE COSTA FEIJO
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DANIELA FREDDO
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MARIA DE LOURDES ROLLEMBERG MOLLO
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Data: 15/12/2023
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O presente trabalho discute a necessidade, viabilidade, desafios e desenhos institucionais possíveis para a implementação de um programa estatal que garanta a oferta de um emprego digno com salário e direitos correspondentes para todos os que necessitarem. Para tal, apresentou-se as origens e fundamentos teóricos deste tipo de proposta, que remonta à ideia original de Hyman Minsky de atuação do Estado como um empregador de última instância. Visando justificar a necessidade de um programa do tipo para o Brasil, bem como para adaptá-lo às especificidades do atual mundo do trabalho, foram apresentadas as necessárias alterações institucionais e legais necessárias para a sua implementação.
A pesquisa também responde aos mais comuns questionamentos e óbices aos programas de garantia de emprego, demonstrando a viabilidade fiscal do financiamento e os efeitos da proposta sobre as taxas de juros e de inflação, especialmente a partir das contribuições da Teoria Monetária Moderna.
Por fim, com o objetivo de estabelecer parâmetros para a introdução gradual do programa sem que ocorra um descolamento abrupto da demanda gerada pelo esquema de empregos da capacidade de oferta da economia, usamos o modelo Insumo-Produto para estimar cenários de implementação do programa em termos de efeito multiplicador empregos.
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The present work discusses the need, viability, challenges, and possible institutional designs for the implementation of a state program that guarantees the offer of a decent job with salary and corresponding rights for all those who need it. To this end, the origins and theoretical foundations of this type of proposal were presented, which goes back to Hyman Minsky's original idea of the State acting as an employer of last resort. Aiming to justify the need for such a program in Brazil, as well as to adapt it to the specificities of the current world of work, the necessary institutional and legal changes necessary for its implementation were presented.
The research also responds to the most common questions and obstacles to job guarantee programs, demonstrating the fiscal viability of the financing and the effects of the proposal on interest rates and inflation, especially from the contributions of Modern Monetary Theory.
Finally, to establish parameters for the gradual introduction of the program without an abrupt detachment of the demand generated by the employment scheme from the supply capacity of the economy, we used the Input-Output model to estimate program implementation scenarios in terms of the multiplier effect of income and jobs in the various sectors of the economy.
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Lorena Silva Brandão
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Complexidade econômica: uma análise de como as desigualdades se materializam no território
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Orientador : DANIELA FREDDO
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MEMBROS DA BANCA :
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ADRIANA MOREIRA AMADO
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DANIELA FREDDO
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GUILHERME SANTOS MELLO
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Julio Cesar da Cunha Lopes
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MARIA DE LOURDES ROLLEMBERG MOLLO
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Data: 18/12/2023
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Esta pesquisa tem como investigação norteadora o entendimento de como as desigualdades se materializam no território em termos de complexidade econômica. Além do foco na estrutura produtiva regional, busca-se compreender em que medida a complexidade econômica e seus transbordamentos espaciais têm impactos no crescimento do PIB per capita e no desenvolvimento socioeconômico das microrregiões brasileiras. A pesquisa se desenvolve utilizando o arcabouço teórico do estruturalismo e elementos da literatura de complexidade econômica, enfatizando pontos de convergência que contribuem para o entendimento do desenvolvimento regional. A partir de dados do mercado de trabalho formal, o Índice de Complexidade Econômica (ICE) proposto por Hidalgo e Hausmann (2009) é adaptado, visando capturar melhor a dinâmica interna da economia brasileira. Dessa forma, Índices de Complexidade Econômica Regional (ICE-r) são propostos e calculados, e estas medidas são utilizadas para mensurar a estrutura produtiva de entes subnacionais. O recorte temporal compreende os anos de 2007 a 2020 e as investigações empíricas abrangem as unidades da federação e as microrregiões brasileiras. Além do cômputo do ICE-r, esta tese inova ao testar a validade empírica deste indicador para as microrregiões brasileiras. Em adicional, contribui-se com a literatura de complexidade econômica ao considerar a dinâmica regional e espacial, por meio da análise empírica utilizando modelos econométricos espaciais com dados em painel. Os resultados indicam que complexidade econômica nos estados e nas microrregiões brasileiras não se altera de forma significativa no período entre 2007 a 2020, corroborando o entendimento de que mudanças estruturais acontecem no longo prazo. Por outro lado, a dimensão geográfica aponta a existência de desigualdades entre microrregiões e unidades da federação no Brasil que, em geral, não são amenizadas diante de ganhos em complexidade econômica. A análise espacial sugere que há evidências de autocorrelação espacial positiva para complexidade econômica, ou seja, a dinâmica do ICE-r em determinada microrregião não deve ser entendida como isolada no espaço. Por fim, a análise econométrica espacial mostra associação positiva da complexidade econômica com o crescimento do PIB per capita e indicadores de desenvolvimento socioeconômico.
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In this thesis, we try to understand how inequalities manifest themselves in the territory in terms of economic complexity. In addition to the focus on regional productive structure, we seek to understand to what extent economic complexity and its spatial spill-overs influence GDP per capita growth and socio-economic development in Brazilian microregions. The research is conducted using the theoretical framework of structuralism and elements from the literature on economic complexity, emphasizing points of convergence that contribute to understanding regional development. By using formal labor market data, the Economic Complexity Index (ECI) proposed by Hidalgo and Hausmann (2009) is adapted to better capture the internal dynamics of the Brazilian economy. Thus, Regional Economic Complexity Indices (ECI-r) are proposed and calculated, and they are used to measure the productive structure of subnational entities. The temporal scope encompasses the years 2007 to 2020, and the empirical investigations cover Brazilian states and microregions. In addition to computing ECI-r, we innovate in this thesis innovates by testing the empirical validity of this indicator for Brazilian microregions. Furthermore, it contributes to the literature on economic complexity by considering regional and spatial dynamics through empirical analysis using spatial econometric panel data models. The results indicate that economic complexity in Brazilian states and microregions does not change significantly in the period between 2007 and 2020, supporting the understanding that structural changes occur in the long term. On the other hand, the geographical dimension points to the existence of inequalities between Brazilian states and microregions, which are generally not mitigated by gains in economic complexity. Spatial analysis suggests evidence of positive spatial autocorrelation for economic complexity, meaning that the dynamics of ECI-r in a specific microregion should not be understood in isolation. Finally, spatial econometric analysis shows a positive association between economic complexity and GDP per capita growth and socio-economic development indicators.
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Clarissa Flávia Santos Araújo
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Os (des)usos do fundo público federal brasileiro, entre 2011 e 2022
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Orientador : JALES DANTAS DA COSTA
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MEMBROS DA BANCA :
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ADRIANA MOREIRA AMADO
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DANIELA FREDDO
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JALES DANTAS DA COSTA
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OSMAR GOMES DE ALENCAR JÚNIOR
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SAMUEL COSTA FILHO
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Data: 21/12/2023
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O objetivo geral desta pesquisa é analisar as implicações dos usos e desusos do fundo público federal nas classes e frações de classes no período 2011-2022, a partir da análise do orçamento executado e dos subsídios da União. Com relação aos procedimentos metodológicos adotados nesta tese, a pesquisa empírica tem um caráter quantitativo, de modo que se utilizou o método estatístico para analisar os dados coletados por meio de pesquisa documental na base de dados do Orçamento Geral da União (OGU), disponível na plataforma SIGA Brasil, e do Orçamento de Subsídios da União (OSU). Além disso, utilizou-se o método materialismo histórico e dialético na análise, uma vez que se buscou identificar quais interesses de classes e frações de classes são atendidos nos usos e desusos do fundo público federal entre 2011 a 2022. Os resultados da pesquisa empírica indicam que, o fundo público federal tem desempenhado um duplo papel, o de reproduzir a classe trabalhadora e o capital. No primeiro governo Dilma (2011-2014), os recursos destinados para os gastos sociais foram maiores do que as despesas com o serviço da dívida. No seu segundo governo (2015-2016), porém, a situação se inverteu devido ao ajuste fiscal. Durante o período do governo Temer (2016-2018), ocorre um endurecimento do ajuste fiscal, centrado na redução de gastos públicos, com exceção das despesas financeiras. No seu governo, a política fiscal foi viabilizada por meio da aprovação de diversas medidas de contenção de gastos sobre as fontes tributárias exclusivas de financiamento da seguridade social. No governo Bolsonaro (2019-2022), se por um lado, os gastos com assistência social aumentaram em função do pagamento do auxílio emergencial, por outro lado, o governo viabilizou a política de transferência de renda cortando recursos das áreas da educação e da saúde, apesar do cenário de pandemia. Além disso, durante o seu governo, o pagamento do serviço da dívida teve um crescimento recorde. Em relação à política de subsídios da União, entre 2011 e 2022, o maior uso foi para o gasto tributário, o que indica uma transferência de recursos extra orçamentários para as classes e frações de classes dominantes em detrimento de financiamento para políticas sociais em benefício da classe trabalhadora.
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The general objective of this research is to analyze the implications of the uses and disuses of the Brazilan federal public fund in classes and fractions of classes in the period 2011-2022, based on the analysis of the executed budget and Union subsidies. Regarding the methodological procedures adopted in this thesis, empirical research has a quantitative character, so the statistical method was used to analyze the data collected through documentary research in the database of the General Budget of the Union (OGU, available on the SIGA Brazil platform) and the Budget of Union Subsidies (OSU). Furthermore, the historical and dialectical materialism method was used in the analysis, as it sought to identify which interests of classes and fractions of classes are served in the uses and disuses of the federal public fund between 2011 and 2022. The results of the empirical research indicate that the federal public fund has played a double role, that of reproducing the working class and the capital. In the first Dilma’s government (2011-2014), resources allocated to social spending were greater than debt service expenses. In her second government (2015-2016), however, the situation was reversed due to fiscal adjustment. During the period of the Temer government (2016-2018), there was a tightening of fiscal adjustment, focused on reducing public spending, with the exception of financial expenses. During his government, fiscal policy was made possible through the approval of several cost containment measures on exclusive tax sources of social security financing. In the Bolsonaro government (2019-2022), in one hand spending on social assistance increased due to the payment of emergency aid, on the other hand the government made the income transfer policy viable by cutting resources from the areas such as education and health, despite the pandemic scenario. Furthermore, during his government, debt service payments saw record growth. In relation to the Union’s subsidy policy between 2011 and 2022, the greatest use was for tax expenditure, which indicates a transfer of extra-budgetary resources to the dominant classes and fractions of classes to the detriment of financing for social policies for the benefit of working class.
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