|
Dissertações |
|
1
|
-
Michel de Oliveira Bandeira
-
Auditoria operacional como instrumento de accountability democrática: estudo de casos múltiplos na área da saúde.
-
Orientador : SUYLAN DE ALMEIDA MIDLEJ E SILVA
-
MEMBROS DA BANCA :
-
SUYLAN DE ALMEIDA MIDLEJ E SILVA
-
ADALMIR DE OLIVEIRA GOMES
-
JOAO MENDES DA ROCHA NETO
-
FERNANDO LUIZ ABRUCIO
-
Data: 11/07/2022
-
-
Mostrar Resumo
-
A reforma administrativa que buscou implantar a administração pública gerencial no Brasil, iniciada na década de 1990, trouxe desafios e causou profunda mudança na forma de atuação do Tribunal de Contras da União (TCU). O novo modelo, apesar de inacabado, demandava uma nova forma de accountability pública, o que levou o TCU aprofundar a realização de auditorias operacionais. A literatura que estuda auditoria operacional vincula esse tipo de fiscalização com a avaliação de desempenho, numa perspectiva de accountability de resultados. A presente pesquisa buscou verificar e descrever a relação entre auditoria operacional e accountability democrática. O embasamento teórico que sustenta a investigação examinou a relação entre auditoria operacional e o modelo gerencial da Nova Administração Pública, assim como o conceito, tipos e instrumentos de accountability pública, com ênfase para accountability democrática. Adotou-se como referência para accountability três de suas principais dimensões: transparência, prestação de contas e responsabilização. Trata-se de trabalho descritivo, que utilizou como estratégia o estudo de casos múltiplos sobre auditorias operacionais na área da saúde. Partiu-se de uma abordagem qualitativa, com utilização de pesquisa documental e entrevistas semiestruturadas, e as técnicas de síntese cruzadas de casos e análise de conteúdo para apuração dos dados. Os resultados da pesquisa evidenciaram que as auditorias operacionais estudadas divulgaram informações confiáveis, fidedignas, oportunas, mensuráveis e qualificadas sobre as ações do Poder Público (transparência ativa). Além disso, as fiscalizações conseguiram realizar a prestação de contas sobre diversos aspectos da política pública auditada, e possibilitaram o acionamento de instrumentos de responsabilização tanto política (ministérios) quanto da burocracia (órgãos e gestores). Conclui-se que as auditorias operacionais podem atuar como um instrumento à disposição do controle institucional realizado pelo TCU para exercer a fiscalização permanente da administração pública, funcionando como mecanismo de accountability democrática.
-
Mostrar Abstract
-
The administrative reform that sought to implement managerial public administration in Brazil, which began in the 1990s, brought challenges and caused a profound change in the way the Federal Court of Contras (TCU) works. The new model, despite being unfinished, demanded a new form of public accountability, which led the TCU to deepen its performance audits. The literature that studies performance audit links this type of inspection with performance evaluation, from a perspective of accountability for results. The present research sought to verify and describe the relationship between performance auditing and democratic accountability. The theoretical basis that supports the investigation examined the relationship between performance auditing and the management model of the New Public Administration, as well as the concept, types and instruments of public accountability, with emphasis on democratic accountability. Three of its main dimensions were adopted as a reference for accountability: transparency, accountability and accountability. This is a descriptive work, which used as a strategy the study of multiple cases on operational audits in the health area. It started with a qualitative approach, using documental research and semi-structured interviews, and the techniques of cross-case synthesis and content analysis for data collection. The research results showed that the operational audits studied disclosed reliable, reliable, timely, measurable and qualified information about the actions of the Government (active transparency). In addition, inspections were able to provide accountability on various aspects of the audited public policy, and enabled the activation of both political (ministry) and bureaucratic (agencies and managers) accountability instruments. It is concluded that operational audits can act as an instrument at the disposal of the institutional control carried out by the TCU to exercise the permanent inspection of the public administration, functioning as a mechanism of democratic accountability.
|
|
2
|
-
Renato Vieira Tormin
-
TELETRABALHO NO DEPARTAMENTO PENITENCIÁRIO NACIONAL E A PERCEPÇÃO DOS BUROCRATAS DE MÉDIO ESCALÃO
-
Orientador : CARLOS ANDRE DE MELO ALVES
-
MEMBROS DA BANCA :
-
CARLOS ANDRE DE MELO ALVES
-
CAIO CESAR DE MEDEIROS COSTA
-
TATIANE PASCHOAL
-
SANDRO TRESCASTRO BERGUE
-
Data: 21/07/2022
-
-
Mostrar Resumo
-
O objetivo geral desta pesquisa foi investigar a percepção dos burocratas de médio escalão – BME sobre o teletrabalho implantado no Departamento Penitenciário Nacional – Depen durante o período da pandemia decorrente da Covid-19. O referencial teórico abordou os BME, o teletrabalho (internacionalmente e no Brasil) e o teletrabalho no serviço público. Tratou-se de uma pesquisa descritiva e qualitativa, com abordagem transversal e empírica. A coleta de dados abrangeu levantamento documental e entrevistas obtidas até a saturação teórica com quinze BME selecionados aleatoriamente de acordo com o nível hierárquico e com a diretoria na qual atuavam. As entrevistas empregaram roteiro semiestruturado, utilizado após prévio teste piloto e respaldado no referencial teórico, especialmente em Aderaldo, Aderaldo e Lima (2017), em Filardi, Castro e Zanini (2020) e em Wang et al. (2021). Para as análises dos dados, empregaram-se análise documental, análise de conteúdo, complementados por nuvem de palavras e por mapas mentais. As análises basearam-se na fundamentação teórica, enfatizando conceito de teletrabalho, vantagens e desvantagens do teletrabalho, perspectivas a que tais vantagens e desvantagens foram vinculadas e manutenção do teletrabalho. Quanto aos resultados, em geral, o conceito de teletrabalho associou-se ao desempenho das atividades de maneira remota. Identificaram-se 22 vantagens e 12 desvantagens do teletrabalho. Dentre as vantagens, constam “diminuição de custos para a organização” e “aumento de produtividade”, e dentre as desvantagens, citam-se “dificuldade em supervisionar e coordenar o trabalho” e “isolamento profissional”. Quanto às perspectivas, identificaram-se a do “trabalhador”, a da “organização” e a da “sociedade”. Apesar de haver condicionantes, no geral, as evidências indicaram percepções favoráveis à manutenção do teletrabalho no Depen. Este trabalho traz contribuições sobre percepção do teletrabalho na ótica de BME e sobre manutenção do teletrabalho implantado durante pandemia por órgãos de segurança pública no País.
-
Mostrar Abstract
-
The general objective of this research was to investigate the perception of middle-level bureaucrats about telework implemented in the National Penitentiary Department during the period of the pandemic resulting from Covid-19. The theoretical framework addressed BME, telework (internationally and in Brazil) and telework in the public service. It was a descriptive and qualitative research, with a transversal and empirical approach. Data collection included documental surveys and interviews obtained until theoretical saturation with fifteen BME randomly selected according to the hierarchical level and the board in which they worked. The interviews used a semi-structured script, used after a previous pilot test and supported by the theoretical framework, especially in Aderaldo, Aderaldo and Lima (2017), in Filardi, Castro and Zanini (2020) and in Wang et al. (2021). For data analysis, document analysis and content analysis were used, complemented by word clouds and mental maps. The analyzes were based on the theoretical foundation, emphasizing the concept of telework, advantages and disadvantages of telework, perspectives to which such advantages and disadvantages were linked, and maintenance of telework. As for the results, in general, the concept of teleworking was associated with the performance of activities remotely. 22 advantages and 12 disadvantages of teleworking were identified. Among the advantages are “decreased costs for the organization” and “increased productivity”, and among the disadvantages are “difficulty in supervising and coordinating work” and “professional isolation”. As for the perspectives, those of the “worker”, the “organization” and the “society” were identified. Although there are constraints, in general the evidence indicated favorable perceptions for the maintenance of teleworking at Depen. This work brings contributions on the perception of telework from the perspective of BME, and on the maintenance of telework implemented during the pandemic by public security agencies in the country.
|
|
3
|
-
Ismara de Lima Roza Gomes
-
A INFLUÊNCIA DA OUVIDORIA PARA AS ATIVIDADES DE GESTÃO NA POLÍCIA RODOVIÁRIA FEDERAL
-
Orientador : CARLOS ANDRE DE MELO ALVES
-
MEMBROS DA BANCA :
-
ADALMIR DE OLIVEIRA GOMES
-
CAIO CESAR DE MEDEIROS COSTA
-
CARLOS ANDRE DE MELO ALVES
-
THIAGO GOMES NASCIMENTO
-
Data: 26/07/2022
-
-
Mostrar Resumo
-
A presente dissertação tem por objetivo geral investigar a influência da ouvidoria para as atividades de gestão na Polícia Rodoviária Federal - PRF. O estudo contempla revisão de literatura sobre ouvidorias, stakeholders e atividades de gestão, enfatizando os pré-requisitos para o exercício das atribuições da ouvidoria, as referidas atribuições (segmentadas em dimensões), o aprimoramento das atividades de gestão a partir das informações repassadas pela ouvidoria e o desempenho dessa ouvidoria com base nas percepções do cidadão sobre resolutividade de demandas e sobre satisfação no atendimento. Realizou-se um estudo descritivo, com abordagem qualitativa e quantitativa, segmentado em duas fases. A Fase 1 (qualitativa) contemplou a coleta de 14 entrevistas com a equipe da ouvidoria e com servidores selecionados das instâncias de gestão da PRF, complementada pela coleta de documentos. O tratamento dos dados da Fase 1 empregou análise documental e de conteúdo. A Fase 2 (predominantemente quantitativa) abrangeu a coleta de 2.029 registros de 2019 a 2021 no “Painel Resolveu?” da Controladoria-Geral da União - CGU, contendo percepções de cidadãos sobre o desempenho da ouvidoria da PRF quanto à resolutividade de demandas e quanto à satisfação no atendimento. O tratamento dos dados da Fase 2 empregou estatísticas descritiva e inferencial, incluindo testes qui-quadrado, análise de resíduos, complementada por análise de correspondência. Os principais resultados evidenciaram 4 categorias de pré-requisitos para o exercício das atribuições de ouvidoria, 6 categorias de atribuições da ouvidoria e 2 categorias de aprimoramento das atividades de gestão a partir de informações repassadas pela ouvidoria. Constatou-se que a ouvidoria da PRF influencia as atividades de gestão ao tratar as demandas dos cidadãos, atribuição delimitada na dimensão “funcional”. Quanto às percepções dos cidadãos sobre a resolutividade das demandas, não houve diferenças significativas de 2019 a 2021, mas em cada ano predominou a percepção de que a ouvidoria solucionou as demandas. A respeito da percepção do cidadão sobre satisfação no atendimento, constatou-se mudança entre os anos de 2019 e 2021, migrando de “muito insatisfeito” para “muito satisfeito”. Este estudo traz reflexões sobre a influência da ouvidoria para as atividades de gestão em órgão federal da área de segurança pública, sobre as pré-condições requeridas para fortalecer a autonomia de ouvidorias, sobre o aperfeiçoamento de suas atribuições, e pode contribuir para melhor entender o aprimoramento dos serviços públicos a partir das informações repassadas pelas ouvidorias em organizações públicas no Brasil.
-
Mostrar Abstract
-
This dissertation has the general objective of investigating the influence of the ombudsman on management activities of Federal Highway Police – ‘PRF’. The study includes a literature review on ombudsman, stakeholders and management activities, emphasizing the prerequisites for the exercise of ombudsman’s duties, the duties of the ombudsman (segmented into dimensions), the improvement of management activities based on the information passed on by the ombudsman and their performance based on the perceptions of the citizen about the problem-solving capacity of demands and on satisfaction in the service. A descriptive study was carried out, with a qualitative and quantitative approaches, segmented into two phases. Phase 1 (qualitative) included the collection of 14 interviews with the ombudsman team and with selected servers from the PRF management bodies, complemented by collection of documents. The processing of Phase 1 data employed document and contente analysis. Phase 2 (predominantly quantitative) covered the collection of 2,029 records from 2019 to 2021 in the 'Resolved? Panel' of the Office of the Comptroller General – ‘CGU’, containing citizen’s perceptions about the performance of the PRF ombudsman regarding the resolution of demands and satisfaction with service. The Phase 2 data treatment employed descriptive and inferential statistics, including chi-square tests, residual analysis, supplemented by correspondence analysis. The main results showed 4 categories of prerequisites for the exercise of ombudsman duties, 6 categories of ombudsman duties and 2 categories of improvement of management activities from information passed on by the ombudsman. It was found that the PRF ombudsman’s office influences management activities in the treatment of citizens' demands, an assignment delimited in the 'functional' dimension. Regarding the perceptions of citizens about the resolution of demands, there were no significant differences from 2019 to 2021, but each year the perception that the Ombudsman solved the demands prevailed. Regarding the perception of the citizen about satisfaction in the service, there was a change between the years 2019 and 2021, migrating from 'very unsatisfied' to 'very satisfied'. This study brings reflections on the influence of the ombudsman for management activities in federal public security agency, on the preconditions required to strengthen the autonomy of ombudsmen, on the improvement of ombudsman attributions, and can contribute to better understand the improvement of public services from the information passed on by ombudsmen in public organizations in Brazil.
|
|
4
|
-
Thiago Cecilio Ribeiro
-
Estrutura da Rede e Desempenho - um estudo na Polícia Rodoviária Federal
-
Orientador : DANIEL PIRES VIEIRA
-
MEMBROS DA BANCA :
-
DANIEL PIRES VIEIRA
-
CAIO CESAR DE MEDEIROS COSTA
-
CLEIDSON NOGUEIRA DIAS
-
JANAINA MACKE
-
Data: 29/07/2022
-
-
Mostrar Resumo
-
A atuação policial exige que seus servidores atuem em grupo e com trocas constantes de informações e conhecimentos o que propicia a formação de redes de relacionamentos funcionais. O entendimento da estrutura dessas redes ainda é pouco explorado tanto pelos órgãos de segurança pública como pela academia. Assim, o presente estudo tem como objetivo avaliar qual a estrutura das redes de policiais operacionais da Polícia Rodoviária Federal (PRF) produz um desempenho mais elevado na apreensão de drogas com a utilização de conhecimentos de inteligência. Como amostra desse estudo foram avaliadas a estrutura de 32 delegacias da Polícia Rodoviária Federal e sua construção foi com a utilização dos dados secundários obtidos através dos boletins de ocorrência. Para a avaliação do desempenho foram construídos indicadores que avaliam tanto a utilização dos conhecimentos de inteligência como a participação dos policiais na apreensão de drogas dentro de sua delegacia. As análises foram realizadas com a construção das redes e suas métricas, análise de cluster, regressão linear múltipla e ANOVA. Os resultados apontam que a estrutura de redes hierárquicas propicia um maior desempenho das informações de inteligência na apreensão de drogas. No entanto ao avaliar as estruturas relacionais dos atores, utilizando-se os valores de centralidades de grau, intermediação e proximidade e grau de Hub, constatou-se que possuem uma menor influência que os aspectos estruturais. Além dos dados relacionais o tempo de serviço também não demonstrou interferência no desempenho que visa a apreensão de drogas
-
Mostrar Abstract
-
Police action requires that its officers work in groups and with constant exchange of information and knowledge, which promotes the formation of networks of formal relationships. The understanding of the structure of these networks is still poorly explored by law enforcement agencies and academics. Thus, the present study aims to evaluate which structure of the operational police networks of the Federal Road Police (PRF) produces a higher performance in drug seizure with the use of intelligence knowledge. As a sample of this study, the structure of 32 Federal Highway Police stations was evaluated and its construction was based on the use of secondary data obtained through the police reports. For the evaluation of performance, indicators were constructed that evaluate both the use of intelligence knowledge and the participation of police officers in the seizure of drugs within their police station. The analyzes were performed with the construction of networks and their metrics, cluster analysis, multiple linear regression and ANOVA. The results indicate that the structure of hierarchical networks provides a better performance of intelligence information in drug seizure. However, when evaluating the relational structures of the actors, using the values of degree centrality, betweeness and closeness and Hub degree, it was found that they have a lesser influence than the structural aspects. In addition to the relational data, the length of service also showed no interference in the performance aimed at drug seizure
|
|
5
|
-
Roseli Gurgel do Amaral Motti
-
COMUNICAÇÃO DIALÓGICA EM MÍDIA SOCIAL INTERNA: UM ESTUDO NA POLÍCIA RODOVIÁRIA FEDERAL
-
Orientador : MARINA FIGUEIREDO MOREIRA
-
MEMBROS DA BANCA :
-
MARINA FIGUEIREDO MOREIRA
-
CAIO CESAR DE MEDEIROS COSTA
-
SUYLAN DE ALMEIDA MIDLEJ E SILVA
-
MARGARIDA MARIA KROHLING KUNSCH
-
Data: 11/08/2022
-
-
Mostrar Resumo
-
O estudo desenvolvido se propôs a investigar se ferramentas tecnológicas de comunicação interna, especialmente Mídias Sociais Internas, poderiam contribuir para processos comunicativos mais dialógicos no âmbito da Polícia Rodoviária Federal. Analisar se a comunicação interna se propõem ao diálogo franco e disponível para todos. Para tanto, foram realizadas pesquisas de campo com a finalidade de coletar evidências para compor a estrutura qualitativa de análise. Foram utilizadas estratégias de coleta por meio de entrevistas em profundidade, realizadas com o público formado por gestores estratégicos; e, ainda, survey com aplicação de formulário de pesquisa on line para os demais servidores. Ao todo foram 10 (dez) entrevistados e 83 (oitenta e três) respondentes que explanaram suas percepções sobre em que medida a comunicação interna na PRF, com a utilização de mídias sociais internas, consegue ser dialógica. As evidências coletadas foram analisadas conforme referencial teórico sobre comunicação interna, comunicação dialógica e mídia social interna. Resultados apontam que a comunicação interna na PRF, com utilização de mídias sociais internas, não se encontrava, no período delimitado da pesquisa, efetivamente dialógica nas perspectivas top down e buttom up. Porém, foi possível identificar a existência de processo comunicativo dialógico na perspectiva horizontal e a intenção institucional em proporcionar uma melhor comunicação interna, não apenas no aspecto dialógico, mas também no fluxo comunicativo como um todo.
-
Mostrar Abstract
-
The study developed aimed to investigate whether technological tools for internal communication, especially Internal Social Media, could enhance the communicative processes within the Federal Highway Police. Analyze whether internal communication provides an open dialogue and is available to all. Thereafter, field research was carried out in order to collect evidence to compose the qualitative analytical structure. Collection strategies consisted of in-depth interviews, with the public composed by strategic managers; and also, an online survey through the application of a form for the other servers. In all, there were 10 (ten) and 83 (eighty-three) respondents who explained their perceptions about the extent to which internal communication in the PRF, with the use of internal social media, can be dialogic. The evidence collected was analyzed according to the theoretical framework on internal communication, dialogic communication and internal social media. Results indicate that internal communication in the PRF, using internal social media, was not, in the delimited period of the research, effectively dialogic in the top down and bottom up perspectives. However, it was possible to identify the existence of a dialogic communicative process in the horizontal perspective and the institutional intention to provide better internal communication, not only in the dialogic aspect, but also in the communicative flow as a whole.
|
|
6
|
-
WALDO JOSÉ CARAM ROHLFS
-
BARREIRAS E INDUTORES À INOVAÇÃO NA SEGURANÇA PÚBLICA: O CASO DA POLÍCIA RODOVIÁRIA FEDERAL
-
Orientador : MARINA FIGUEIREDO MOREIRA
-
MEMBROS DA BANCA :
-
ADALMIR DE OLIVEIRA GOMES
-
CAIO CESAR DE MEDEIROS COSTA
-
MARINA FIGUEIREDO MOREIRA
-
PAULO RICARDO DA COSTA REIS
-
Data: 11/08/2022
-
-
Mostrar Resumo
-
Esta pesquisa destinou-se a identificar e compreender os elementos indutores e as barreiras presentes nos processos de inovação e mudança organizacional em serviços de segurança pública, tendo como lócus empírico a Polícia Rodoviária Federal. Para atingir tal objetivo, buscou-se (i) identificar e descrever as barreiras aos processos de inovação em serviços originados na PRF; (ii) identificar e descrever os elementos indutores aos processos de inovação em serviços originados na PRF; e (iii) Identificar e descrever as barreiras aos processos de inovação descontinuados na PRF. A pesquisa caracteriza-se como exploratório-descritiva, com abordagem qualitativa e foi realizada em duas etapas de coleta de evidências, utilizando-se de fontes secundárias e fontes de evidências primárias. Na primeira etapa é realizada análise documental onde são descritas as inovações em serviços originadas na PRF, chanceladas por especialistas como inovações. Na segunda etapa são realizadas entrevistas semiestruturadas com atores organizacionais envolvidos em processos de inovações e mudanças. Os resultados indicam forte presença dos indutores internos (i) liderança; (ii) empreendedorismo; e (iii) recursos intangíveis. Dentre os indutores externos, destacam-se o (i) ambiente político; e os (ii) avanços tecnológicos. A principal barreira relaciona-se às questões organizacionais, donde destacam-se (i) a resistência ou falta de apoio de atores organizacionais; (ii) a falta de habilidade, conhecimento e experiências; e (iii) ineficácia na gestão do processo de inovação. Finalmente, também é identificada importante barreira decorrente de falha nos processos de comunicação para envolver os servidores com os processos de inovação.
-
Mostrar Abstract
-
This research aimed to identify and understand the drivers and barriers present in the processes of innovation and organizational change in public security services, having the Federal Highway Police (PRF) as an empirical locus. To reach this objective, we look for (i) identify and describe the barriers to innovation processes in services originated in the PRF; (ii) identify and describe the drivers innovation processes in services originated in the PRF; and (iii) Identify and describe barriers to discontinued innovation processes in the PRF. The research is characterized as exploratory-descriptive, with a qualitative approach and was carried out in two stages of evidence collection, using secondary sources and primary evidence sources. In the first stage, a document analysis is carried out, where the innovations in services originated in the PRF, approved by experts as innovations, are described. In the second stage, semi-structured interviews are carried out with organizational actors involved in innovation and change processes. The results indicate a strong presence of internal drivers (i) leadership; (ii) entrepreneurship; and (iii) intangible resources. Among the external drivers, the main ones identified were (i) political environment; and (ii) technological advances. The main barrier is related to organizational issues, which include (i) resistance or lack of support from organizational actors; (ii) lack of skill, knowledge and experience; and (iii) ineffectiveness in managing the innovation process. Finally, an important barrier resulting from failure in communication processes to involve servers with innovation processes is also identified
|
|
7
|
-
Ericson Rodrigues da Costa
-
COMPLEXIDADE INSTITUCIONAL NO INSTITUTO FEDERAL DE EDUCAÇÃO, CIÊNCIA E TECNOLOGIA DO ACRE DURANTE A PANDEMIA DA COVID-19
-
Orientador : MARINA FIGUEIREDO MOREIRA
-
MEMBROS DA BANCA :
-
ADALMIR DE OLIVEIRA GOMES
-
CLEIDSON NOGUEIRA DIAS
-
JEFFERSON MARLON MONTICELLI
-
MARINA FIGUEIREDO MOREIRA
-
Data: 12/08/2022
-
-
Mostrar Resumo
-
A sociedade é construída por meio de lógicas institucionais, que consistem em padrões históricos socialmente construídos a partir de símbolos e práticas materiais, suposições, valores, crenças e regras a partir das quais os indivíduos e organizações inserem uma rede de significações para satisfazerem sua realidade social (Thornton et al., 2015). Embora interdependentes, essas lógicas se contradizem e muitas vezes são conflitantes, fenômenos conhecidos por complexidade institucional (GREENWOOD et al., 2011). Assim, o presente estudo objetivou descrever a complexidade institucional no enfrentamento à pandemia da Covid-19, no Instituto Federal De Educação, Ciência e Tecnologia Do Acre – Ifac. Foram coletados os Planos de Gestão do Ifac e realizadas entrevistas semiestruturadas com grupos da comunidade acadêmica, para identificar as ações de enfretamento à pandemia e as complexidades institucionais geradas por estas. Como estratégias de análise, optou-se por mapeamento visual combinado ao agrupamento temporal, método de classificação hierárquica descendente – CHD e análise de similitude. Como principais resultados, destacam-se a identificação de cinco classes nos discursos: Pandemia, Gestão, Remoto, Pluralismo Social e Ensino; a evidência de associação de todos os fatores (incerteza técnicocientífica, falha na liderança e pluralismo social) à complexidade institucional; e a demonstração da influência de instituições que exercem dominação no campo sobre as demais que compõem o ambiente.
-
Mostrar Abstract
-
The society is constructed from portions of institutional logical materials, which nterdepen historical patterns constructed from symbols and practices, values, beliefs and practices from the concepts of methods embedded in a network consisting of definitions of meanings for their social reality (Thornton et al., 2015). Although nterdependente, these logics contradict each other and are often conflicting, phenom known for institutional complexity (GREENWOOD et al., 2011). Thus, the present study aimed at institutional complexity coping with the Covid-19 pandemic, at the Federal Institute of Education, Science and Technology of Acre - IFAC. The Ifac Management Plans were collected and semistructured interviews were carried out with groups from the academic community, to identify the actions to face the pandemic and the institutional complexities generated by them. As analysis strategies, we opted for visual mapping combined with temporal grouping, descending hierarchical classification method - CHD and similarity analysis. As main results, we highlight the identification of five classes in the speeches: Pandemic, Management, Remote, Social Pluralism and Teaching; the indication of the association of all factors (technical-scientific uncertainty, leadership failure and social pluralism) to institutional complexity; and the demonstration of the influence of institutions that exert too much influence on the environment
|
|
8
|
-
Raimara Neves de Souza
-
Características da Tarefa na Percepção dos Teletrabalhadores da Área de Tecnologia da Informação e Comunicação do Instituto Federal do Acre e da Universidade Federal do Acre
-
Orientador : CARLOS ANDRE DE MELO ALVES
-
MEMBROS DA BANCA :
-
CARLOS ANDRE DE MELO ALVES
-
FRANCISCO ANTONIO COELHO JUNIOR
-
SUYLAN DE ALMEIDA MIDLEJ E SILVA
-
ROSALVO ERMES STREIT
-
Data: 23/08/2022
-
-
Mostrar Resumo
-
O objetivo geral deste trabalho foi descrever as percepções sobre as ‘Características da Tarefa’ dos teletrabalhadores da área de Tecnologia da Informação e Comunicação - TIC do Instituto Federal do Acre - IFAC e da Universidade Federal do Acre - UFAC. O referencial teórico contemplou teletrabalho com foco no setor público, desenho do trabalho e, de forma mais específica, as ‘Características da Tarefa’. Efetuou-se uma pesquisa descritiva com abordagem predominantemente quantitativa. Aplicaram-se questionários a uma amostra de 41 técnicos administrativos em educação da área de TIC, sendo 22 deles do IFAC e os 19 restantes da UFAC. De forma complementar, efetuou-se a coleta de documentos a respeito das áreas de TIC. A operacionalização das ‘Características da Tarefa’ considerou 24 subcategorias agrupadas em 6 categorias (1. ‘Autonomia na Planificação do Trabalho’, 2. ‘Autonomia de Decisão e Realização’, 3. ‘Variedade de Tarefa’, 4. ‘Significado da Tarefa’, 5. ‘Identificação da Tarefa’ e 6. ‘Feedback do Trabalho’) e foi baseada no Work Design Questionnaire – WDQ, proposto por Morgeson e Humprey (2006) e validado para o Brasil por Borges-Andrade (2019). O tratamento dos dados empregou as estatísticas descritiva e inferencial não paramétrica, com uso de análise de resíduos, sendo complementado por análise documental. Os principais resultados indicaram, no geral, 57,72% de percepções concordantes. Essas percepções diferenciaram-se para cinco categorias, destacando-se a percepção ‘concordo totalmente’ para a categoria ‘Variedade da Tarefa’. Constataram-se diferenças entre as percepções sobre subcategorias associadas a quatro categorias. Em adição, houve diferenças entre as percepções de teletrabalhadores da área de TIC do IFAC e da UFAC sobre a categoria ‘Autonomia de Decisão e Realização’ e sobre duas subcategorias associadas a essa categoria. Esta pesquisa contribui para o estudo das características da tarefa de teletrabalhadores da área de TIC durante o contexto pandêmico, traz reflexões para gestores a respeito das categorias e subcategorias associadas a características da tarefa, na percepção de teletrabalhadores dessa área, bem como evidencia a possibilidade de aplicação do WDQ a trabalhadores da área de TIC atuantes em instituições públicas de ensino superior no País
-
Mostrar Abstract
-
The main objective of this work was to describe the perceptions about the 'Task Characteristics' of teleworkers in the Information and Communication Technology area- ICT at the Federal Institute of Acre - IFAC and the Federal University of Acre - UFAC. The theoretical reference included teleworking with a focus on the public sector, work design and, more specifically, the 'Task Characteristics'. A descriptive research was carried out with a predominantly quantitative approach. Questionnaires were applied to a sample of 41 administrative technicians in education in the ICT area, 22 of them from IFAC and the remaining 19 from UFAC. Complementarily, documents were collected on the ICT areas. The operationalization of the characteristics of the task considered 24 subcategories grouped into 6 categories (1. Autonomy in work planning, 2. Autonomy of Decision and Realization, 3. Task Variety, 4. Task Meaning, 5. Task Identification and 6. Work Feedback) and was based on the Work Design Questionnaire – WDQ, proposed by Morgeson and Humprey (2006) and validated for Brazil by Borges-Andrade (2019). The data treatment used descriptive and non-parametric inferential statistics, using residual analysis, complemented by document analysis. The main results indicated, in general, 57.72% of concordant perceptions. These perceptions differed for five categories, with the 'I totally agree' perception standing out for the category 'Task Variety'.There were differences between the perceptions on subcategories associated with four categories. In addition, there were differences between the perceptions of teleworkers from the ICT area of IFAC and UFAC on the category 'Decision and Realization Autonomy' and on two subcategories associated with this category. This research contributes to the study of the characteristics of the task of teleworkers in the ICT area during the pandemic context, brings reflections to managers regarding the categories and subcategories associated with the characteristics of the task, in the perception of teleworkers in this area, as well as evidences the possibility of application of the WDQ to ICT workers working in public higher education institutions in the country.
|
|
9
|
-
RODRIGO EDUARDO SCHNEIDER
-
ANÁLISE DE ANTECEDENTES INTRAORGANIZACIONAIS DE CAPACIDADE ABSORTIVA EM UMA INSTITUIÇÃO DE SEGURANÇA PÚBLICA
-
Orientador : CLEIDSON NOGUEIRA DIAS
-
MEMBROS DA BANCA :
-
ANTONIO ISIDRO DA SILVA FILHO
-
CLEIDSON NOGUEIRA DIAS
-
DUSAN SCHREIBER
-
PEDRO CARLOS RESENDE JUNIOR
-
Data: 26/08/2022
-
-
Mostrar Resumo
-
Os desafios enfrentados pela sociedade no tocante ao enfrentamento à criminalidade remetem aos órgãos de segurança pública a necessidade constante de reconhecerem o valor de novos conhecimentos a fim de se estruturarem em prol de maior efetividade de suas ações. Nesse sentido, a Polícia Rodoviária Federal (PRF) atua no combate à criminalidade por meio de grupos especializados que se articulam internamente e com outras instituições para intercambiar conhecimentos e aplicá-los em projetos e ações operacionais e de capacitação (Portaria nº 32/DIROP/PRF, 2020). A aquisição de novos conhecimentos, sua assimilação, transformação e aplicação a partir de rotinas e processos de aprendizagem organizacionais, também compreendida como capacidade absortiva (CA), é um conceito que surgiu na década de 1990 com os estudos seminais de Cohen & Levinthal (1990) e que possui influência sobre o desempenho das organizações, seja no setor privado ou no setor público. Nesse contexto, essa pesquisa adotou a noção de CA e de suas configurações, considerando o contexto dos grupos especializados no combate à criminalidade da PRF. Assim, o objetivo desta pesquisa é compreender a influência das interações entre antecedentes intraorganizacionais sobre a CA de uma instituição de segurança pública. Ao atentar para os crescentes debates acerca do construto CA no setor privado e para as escassas pesquisas no setor público, esse estudo se justifica ao identificar, descrever e verificar a influência dos antecedentes internos da CA e de processos associados à apropriação de conhecimento em ambiente tão dinâmico e distinto como o de um órgão de segurança pública, agregando valor de originalidade de forma desafiadora para avanço de estudos sobre essa temática. Sua importância ainda se justifica pela propositura de um instrumento de avaliação de CA no setor público, aplicável em áreas onde antecedentes intraorganizacionais configuram um aspecto de grande relevância para a gestão, cuja CA é influenciada pelo conhecimento prévio presente nas organizações, que envolve também os gestores e servidores. Esse estudo foi estruturado metodologicamente por duas etapas, sendo uma de natureza quantitativa e outra qualitativa. Os dados coletados por meio de questionário estruturado e de entrevistas aplicados a policiais dos grupos especializados no combate à criminalidade e a gestores da PRF foram analisados por meio da triangulação entre regressão linear múltipla, modelagem de equações estruturais e análise de conteúdo. Os principais resultados permitiram identificar e descrever como antecedentes da CA são mobilizados internamente em um órgão de segurança pública, similares aos descritos pela literatura em contextos distintos, demonstrando ainda, estatisticamente, que a cultura, os incentivos e a aprendizagem organizacionais são fundamentais para a CA dos grupos analisados, além da cooperação interna entre os grupos especializados e demais setores da PRF. Seja por meio das implicações gerenciais ou acadêmicas, esse estudo auxilia, portanto, na ampliação das pesquisas com CA em organizações do setor público, fomentando um caminho para novas discussões acerca dessa temática.
-
Mostrar Abstract
-
The challenges faced by society in relation to the confrontation of crime lead public security bodies to the constant need to recognize the value of new knowledge in order to structure themselves for greater effectiveness of their actions. In this sense, the Federal Highway Police (FHP) acts to combat crime through specialized groups that articulate internally and with other institutions to interchange knowledge and apply them to projects and operational and training actions (Portaria nº 32/DIROP/ PRF, 2020). The acquisition of new knowledge, assimilation, transformation and application from organizational learning routines and processes, also understood as an absorptive capacity (AC), is a concept that emerged in the 1990s with the seminal studies of Cohen & Levinthal (1990) and which has influence on the performance of organizations, either in the private sector or in the public sector. In this context, this research adopted the notion of AC and its configurations, considering the context of specialized crime-fighting groups of the FHP. Thus, the aim of this research is to understand the influence of interactions between intraorganizational antecedents on the AC of a public security institution. By paying attention to the growing debates about the AC construct in the private sector and for the scarce research in the public sector, this study is justified by identifying, describing and verifying the influence of internal AC background and processes associated with the appropriation of knowledge, in the environment as dynamic and distinct as that of a public security institution, adding originality value in a challenging way to advance studies on this theme. Its importance is still justified by the proposal of an instrument for the evaluation of AC in the public sector, applicable in areas where intraorganizational antecedents constitute an aspect of great relevance for management, whose AC is influenced by the previous knowledge present in organizations, which also involves managers and servers. This study was structured methodologically by two steps, one of a quantitative and one qualitative nature. The data collected through structured questionnaire and interviews applied to police from groups specializing in the fight against crime and the PRF managers were analyzed through the triangulation between multiple linear regression, structural equations modeling and content analysis. The main results allowed us to identify and describe as antecedents of AC are mobilized internally in a public security institution, similar to those described by the literature in different contexts, also demonstrating, statistically, that culture, incentives and organizational learning are fundamental to AC of the groups analyzed, in addition to internal cooperation between specialized groups and other sectors of the FHP. Whether through management or academic implications, this study therefore helps in expanding research with AC in public sector organizations, fostering a path to new discussions about this theme.
|
|
10
|
-
Wesley Rodrigo Couto Lira
-
INOVAÇÃO NO SETOR PÚBLICO: PERCEPÇÕES SOBRE OS RESULTADOS NO PROCESSO DE COMPRAS PÚBLICAS NO GOVERNO BRASILEIRO
-
Orientador : PEDRO CARLOS RESENDE JUNIOR
-
MEMBROS DA BANCA :
-
JOAO SOUZA NETO
-
PEDRO CARLOS RESENDE JUNIOR
-
PLINIO RAFAEL REIS MONTEIRO
-
SUYLAN DE ALMEIDA MIDLEJ E SILVA
-
Data: 30/08/2022
-
-
Mostrar Resumo
-
Compreender e implementar inovações, especialmente no contexto do setor público, cria oportunidades de melhora da gestão das aquisições para o alcance da excelência das compras públicas em relação ao atendimento à população, bem como aos fornecedores de bens e serviços. O objetivo da presente pesquisa consiste em analisar os resultados das inovações no processo de compras públicas no âmbito do Governo brasileiro. A partir da literatura que discute a inovação no setor público proposta pelos autores Bloch et al. (2009), Bloch (2011) e De Vries et al. (2016), foi realizada análise de conteúdo proveniente de entrevistas realizadas com gestores e usuários da inovação, que revelou a oportunidade de caracterizar as inovações desenvolvidas pelo Ministério da Economia no processo de compras públicas; identificar barreiras e facilitadores à inovação, permitindo uma melhor compreensão da cadeia de valor da inovação, perpassando atores, práticas e evidências de como as organizações públicas e os serviços públicos podem ser transformados na área de compras públicas. Ademais, foi criado um banco de indicadores de inovação no processo de compras governamentais, a fim de viabilizar a mensuração do desempenho da inovação no contexto do Ministério da Economia
-
Mostrar Abstract
-
Understanding and implementing innovations, especially in the context of the public sector, creates opportunities to improve procurement management to achieve excellence in public procurement in terms of serving the population, as well as suppliers of goods and services. The objective of this research is to analyze the results of innovations in the public procurement process within the Brazilian government. Based on the literature that discusses innovation in the public sector proposed by the authors Bloch et al. (2009), Bloch (2011) and De Vries et al. (2016), a content analysis was carried out from interviews with managers and users of innovation, which revealed the opportunity to characterize the innovations developed by the Ministry of Economy in the public procurement process; identify barriers and facilitators to innovation, allowing a better understanding of the innovation value chain, passing through actors, practices and evidence of how public organizations and public services can be transformed in the area of public procurement. Furthermore, a bank of innovation indicators was created in the government procurement process, in order to enable the measurement of innovation performance in the context of the Ministry of Economy.
|
|
11
|
-
Anderson Farias
-
COMISSÕES DISCIPLINARES DA POLÍCIA RODOVIÁRIA FEDERAL: UMA ANÁLISE SOB O ENFOQUE DA GESTÃO DE RISCOS
-
Orientador : ARNALDO MAUERBERG JUNIOR
-
MEMBROS DA BANCA :
-
ARNALDO MAUERBERG JUNIOR
-
CAIO CESAR DE MEDEIROS COSTA
-
CARLOS ANDRE DE MELO ALVES
-
EDUARDO JOSÉ GRIN
-
Data: 30/08/2022
-
-
Mostrar Resumo
-
A pesquisa analisa como os riscos influenciam a atuação das comissões disciplinares da Polícia Rodoviária Federal (PRF). O estudo de caso é identificado como qualitativo, de natureza exploratória. Foram apresentados conceitos relativos à gestão pública, controle disciplinar, poder sancionatório da Administração Pública, corregedorias, comissões disciplinares, risco e gestão de risco, fundamentos e modelos internacionais de gestão de riscos, com ênfase nos modelos Enterprise Risk Management proposto pelo Committee of Sponsoring Organizations of the Treadway Commission – COSO, ERM, no modelo proposto pela International Organization for Standardization – ISO, 31000:2018, no TheOrange Book e em normativos federais. A coleta de evidências foi realizada em documentos e em entrevistas semiestruturadas, os quais foram analisados utilizando-se a técnica de análise de conteúdo com o apoio do programa Iramuteq. A fim de identificar os riscos que influenciam na atuação das comissões disciplinares, bem como realizar a sua análise e sua avaliação, foi utilizado o processo de avaliação de riscos presente no modelo NBR ISO 31000:2018. Ao todo, foram descritos e hierarquizados 16 riscos. Os resultados sugerem que os riscos para as comissões disciplinares possuem diferentes impactos no processamento disciplinar e, consequentemente, na conclusão do processo administrativo disciplinar. Este estudo apresenta proposta de intervenção para o diagnóstico realizado. Em adição, traz reflexões relacionadas à aplicação de modelos de gestão de riscos nas organizações públicas, refletindo especificamente sobre como a gestão de riscos pode colaborar para o alcance dos objetivos institucionais da Corregedoria da PRF.
-
Mostrar Abstract
-
The research analyzes how risks influence the performance of Federal Highway Police (PRF) disciplinary committees. The case study is qualitative, exploratory. Concepts related to public management, disciplinary control, sanctioning power of the public administration, internal affairs, disciplinary committees, risk and risk management, fundamentals and international risk management models were presented, with emphasis on the Enterprise Risk Management models proposed by the Committee of Sponsoring Organizations of the Treadway Commission – COSO, ERM, in the model proposed by the International Organization for Standardization – ISO, 31000:2018, in The Orange Book and in federal laws. The collection of evidence was carried out in documents and in semi-structured interviews, which were analyzed using the technique of content analysis with the support of the Iramuteq program. To identify the risks that influence the performance of disciplinary committees, as well as carry out their analysis and assessment, was used the risk assessment process present in the NBR ISO 31000:2018. Altogether, 16 risks were described and ranked. The results suggest that the risks for disciplinary committees have different impacts on disciplinary processing and, consequently, on the conclusion of the disciplinary administrative process. This study presents an intervention proposal for the organizational diagnosis performed. In addition, it brings reflections related to the application of risk management models in public organizations, specifically reflecting on how risk management can collaborate to achieve the institutional objectives of the PRF Internal Affairs.
|
|
12
|
-
Alexandre Lucio Amaro
-
GESTÃO ORÇAMENTÁRIA INTEGRADA AO PLANEJAMENTO ESTRATÉGICO DO INSTITUTO FEDERAL DO ACRE - IFAC
-
Orientador : JOAO MENDES DA ROCHA NETO
-
MEMBROS DA BANCA :
-
JOAO MENDES DA ROCHA NETO
-
CLEIDSON NOGUEIRA DIAS
-
DANIEL PIRES VIEIRA
-
CESAR GOMES DE FREITAS
-
Data: 30/08/2022
-
-
Mostrar Resumo
-
O presente estudo tem como objetivo verificar como funciona a integração entre a Gestão Orçamentária e o Planejamento Estratégico adotado pelo Instituto Federal do Acre (IFAC), pelo qual será analisada a situação orçamentária no período em 2018 a 2021, levantar as necessidades e as dificuldades encontradas pela gestão da instituição para a integração do orçamento junto ao planejamento estratégico institucional durante; conhecer os mecanismos que contribuem para a distribuição do orçamento discricionário relacionado à ensino, pesquisa e extensão direcionado aos objetivos do mapa estratégico da instituição e seus indicadores, de forma transparente e eficiente, colaborando com as funcionalidades das atividades fins dessa entidade educacional. Para isso, o objetivo geral desse trabalho é examinar como a redução orçamentária impacta na integração entre a estrutura orçamentária e o Planejamento Estratégico do IFAC. A partir deste ponto, foram criados quatro objetivos específicos nos quais são: levantar dados quanto à distribuição dos recursos com o diagnóstico da situação orçamentária do IFAC no período 2020 a 2021; Conhecer as práticas e ferramentas que os gestores utilizam para o gerenciamento do orçamento institucional integrado ao Planejamento Estratégico; Analisar, através de roteiro de entrevista, qual a percepção dos gestores da instituição quanto a importância da integração entre o orçamento e o Planejamento Estratégico; Identificar quais objetivos estratégicos que atuam no ensino, na pesquisa e na extensão, definidos no Planejamento Estratégico da instituição sofrem mais ou menos impactos com os cortes e/ou bloqueios orçamentários. Foram abordados os temas sobre o Institucionalismo, Neoinstituionalismo, Planejamento, Estratégia, Planejamento Estratégico, Orçamento Público e Governança. Trata-se de uma pesquisa aplicada e estudo de caso, sua abordagem tem característica de pesquisa qualitativa com tipologia de estudos exploratório-descritivos. Seus delineamentos são de pesquisa bibliográfica e pesquisa-ação no qual o pesquisador supões intervenção participativa. Foram coletados e analisado dados através de roteiros de entrevistas semi-estruturadas e análise documental da instituição sobre gestão orçamentária e planejamento estratégico. Foram destacados cinco
objetivos estratégicos da instituição que tem relação direta com ensino, pesquisa e extensão, nos quais foram analisados o desempenho de treze indicadores, sua relação com o orçamento da instituição, quais deles há integração com a gestão orçamentária e os impactos que estes indicadores sofrem com cortes orçamentários
-
Mostrar Abstract
-
The present study aims to verify how the integration between the Budget Management and Strategic Planning adopted by the Federal Institute of Acre (IFAC) works, through which the budget situation in the period from 2018 to 2021, will be analyzed, to raise the needs and difficulties encountered. for the management of the institution for the integration of the budget with the institutional strategic planning during; to know the mechanisms that contribute to the distribution of the discretionary budget related to teaching, research and extension directed to the objectives of the institution's strategic map for the year 2022, in a transparent and efficient way, collaborating with the functionalities of the activities of this educational entity. For this, the general objective of this work is to examine how the budget reduction impacts the integration between the budget structure and the Strategic Planning of IFAC. From this point, four specific objectives were created, which are: collecting data on the distribution of resources with the diagnosis of the IFAC budget situation in the period 2020 to 2021; Know the practices and tools that managers use to manage the institutional budget integrated with Strategic Planning; To analyze, through an interview script, the perception of the institution's managers regarding the importance of the integration between the budget and the Strategic Planning; Identify which strategic objectives that work in teaching, research and extension, defined in the institution's Strategic Planning, suffer more or less impact with budget cuts and/or blockages. Themes on Institutionalism, Neo-institutionalism, Planning, Strategy, Strategic Planning, Public Budget and Governance were addressed. It is an applied research and case study, its approach has the characteristic of qualitative research with a typology of exploratory-descriptive studies. Its outlines are bibliographic research and action research in which the researcher assumes participatory intervention. Data were collected and analyzed through semi-structured interviews and document analysis of the institution on budget management and strategic planning. Five strategic objectives of the institution that are directly related to teaching, research and extension were highlighted, in which the performance of thirteen indicators were analyzed, their
relationship with the institution's budget, which of them are integrated with budget the management and the impacts that these indicators suffer with budget cuts.
|
|
13
|
-
Susana Inês de Almeida e Silva
-
Política Nacional para Mulheres Presas: governança da rede de políticas públicas para sua implementação
-
Orientador : JOAO MENDES DA ROCHA NETO
-
MEMBROS DA BANCA :
-
CLEIDSON NOGUEIRA DIAS
-
JOAO MENDES DA ROCHA NETO
-
Renata Maria Dotta
-
SUYLAN DE ALMEIDA MIDLEJ E SILVA
-
Data: 31/08/2022
-
-
Mostrar Resumo
-
A presente pesquisa tem por objetivo geral da presente pesquisaaveriguar como tem se dado a cooperação interna do Departamento Penitenciário Nacional para a implementação e a governança da gestão da Política Nacional de Atenção às Mulheres Presas e Egressas do Sistema Prisional. O estudo possui abordagem qualitativa, de natureza aplicada, utilizando os construtos governança, redes de políticas públicas e capacidades organizacionais, com foco na implementação da política para mulheres presas e egressas do sistema prisional. A coleta de evidências foi feita pela aplicação de questionários e condução de entrevistas com servidores e gestores do Departamento Penitenciário Nacional. Para o tratamento dessas evidências foi feita a análise de conteúdo e nuvem de palavras, a partir das categorias engajamento e limitações, e de códigos relacionados ao conhecimento sobre a política pública, cooperação, coordenação de stakeholders e apoio institucional. A partir das categorias e dos códigos utilizados, foram identificados fatores que podem embaraçar a atuação dos setores do Depen para a implementação da PNAMPE, bem como foram levantadas possíveis situações e dinâmicas que podem proporcionar o maior engajamento dos atores da rede de colaboração dessa política. O conteúdo desta pesquisa traz ponderações sobre a condução transversal e horizontal de políticas públicas penitenciárias e a necessidade de provocação e definição de objetivos para a diminuição do viés de fragmentação dessas políticas nos diversos setores específicos, pela busca de resultados. O estudo apresenta contribuições para o estudo da governança e de redes de políticas públicas, considerando o processo interno de movimentação em organizações públicas.
-
Mostrar Abstract
-
The present research has the general objective of verifying how the internal cooperation of the National Penitentiary Department for the implementation and governance of the management of the National Policy for Attention to Women Prisoners and Egresses from the Prison System has taken place. The study has a qualitative approach, of an applied nature, using the governance constructs, public policy networks and organizational capacities, focusing on the implementation of the policy for women prisoners and those released from the prison system. Evidence was collected by applying questionnaires and conducting interviews with public servants and managers of the National Penitentiary Department. For the treatment of this evidence, content analysys and word cloud was performed, based on the categories engagement and limitations, and codes related to knowledge about public policy, cooperation, coordination of stakeholders and institutional support. From the categories and codes used, factors that can hinder the performance of Depen sectors for the implementation of PNAMPE were identified, as well as possible situations and dynamics that can provide greater engagement of the actors of the collaboration network of this policy. The content of this research brings considerations about the transversal and horizontal conduction of public prison policies and the need to provoke and define objectives to reduce the fragmentation bias of these policies in the various specific sectors, in the search for results. The study presents contributions to the study of governance and public policy networks, considering the internal process of movement in public organizations.
|
|
14
|
-
Tais Kuchnir
-
SUPERLOTAÇÃO OU DÉFICIT DE VAGAS NO SISTEMA PRISIONAL BRASILEIRO? UMA ANÁLISE DAS NARRATIVAS POR TRÁS DAS POLÍTICAS PENITENCIÁRIAS
-
Orientador : JOAO MENDES DA ROCHA NETO
-
MEMBROS DA BANCA :
-
CLEIDSON NOGUEIRA DIAS
-
JOAO MENDES DA ROCHA NETO
-
LUDMILA MENDONÇA LOPES RIBEIRO
-
MARINA FIGUEIREDO MOREIRA
-
Data: 06/09/2022
-
-
Mostrar Resumo
-
A superlotação prisional é um problema perverso reconhecido, há pelo menos, quatro décadas no Brasil. Esforços envidados pela administração pública para a minimização do referido problema, são observados. O Departamento Penitenciário Nacional (DEPEN) tem estabelecido políticas públicas que abordam este problema. No entanto, parece que o foco de atuação para dirigir o mesmo problema muda conforme há alternância dos grupos de interesse no poder. Todavia, não havia estudos que investigassem o porquê, aparentemente, ora o problema era a superlotação, então buscava-se ações que visassem diminuir o encarceramento, ora o problema era o déficit de vagas, portanto o enfoque era o aumento de vagas. Essa alternância parece ocorrer como efeito cascata da mudança dos líderes governamentais na presidência da república. Visto isso, foi utilizado o Narrative Policy Framework (NPF) para analisar as narrativas políticas sobre a superlotação prisional contidas nos relatórios de gestão anuais, no período de 2007 a 2021, abarcando os governos Lula, Dilma, Temer e Bolsonaro. Foi encontrado que o sistema de crença ideológico (liberal e conservador) explica em parte as diferenças entre as preferências políticas de geração de vagas e diminuição da taxa de encarceramento. Foi observado também que todos os grupos preferem utilizar estratégias narrativas que restringem o escopo do conflito, o que pode ter como motivo o não atingimento dos resultados (outcomes) propostos por ambas as políticas.
-
Mostrar Abstract
-
Prison overcrowding is a perverse problem recognized for at least four decades in Brazil. Efforts made by the public administration to minimize this problem are observed. The National Penitentiary Department (DEPEN) has established public policies that address this problem. However, it seems that the focus of action to address the same problem changes as the interest groups in power change. However, there weren't studies that investigated why, apparently, sometimes the problem was overcrowding, then actions were sought to reduce incarceration, sometimes the problem was the shortage of vacancies, so the focus was on increasing vacancies. This alternation seems to occur as a cascade effect of the change of government leaders in the presidency of the republic. Given this, the Narrative Policy Framework (NPF) was used to analyze the political narratives about prison overcrowding contained in the annual management reports, from 2007 to 2021, covering the Lula, Dilma, Temer and Bolsonaro governments. It was found that the ideological belief system (liberal and conservative) partly explains the differences between political preferences of vacancies creation and decrease in incarceration rate. It was also observed that all groups prefer to use narrative strategies that restrict the scope of the conflict, which may be due to the non-achievement of the outcomes proposed by both policies.
|
|
15
|
-
Jéssica Leal e Silva Macêdo
-
TRANSFERÊNCIAS FUNDO A FUNDO NO SISTEMA PENITENCIÁRIO BRASILEIRO: UMA ANÁLISE DA RACIONALIDADE NAS ESCOLHAS PÚBLICAS
-
Orientador : DIANA VAZ DE LIMA
-
MEMBROS DA BANCA :
-
ARNALDO MAUERBERG JUNIOR
-
DIANA VAZ DE LIMA
-
MARINA FIGUEIREDO MOREIRA
-
RICARDO CORREA GOMES
-
Data: 27/09/2022
-
-
Mostrar Resumo
-
A instituição do repasse financeiro Fundo a Fundo no sistema penitenciário brasileiro transferiu para os gestores de governos estaduais a faculdade de escolher a destinação do recurso recebido. Com isso, o financiamento dos programas de modernização e aprimoramento desse sistema passou a ser feito a partir das próprias experiências e influências desses gestores. Este estudo analisou a racionalidade das escolhas públicas dos gestores do sistema penitenciário nos Estados quando da alocação dos recursos recebidos do Fundo Penitenciário Nacional (Funpen), via Transferências Fundo a Fundo. Trata-se de uma pesquisa qualitativa, com a realização de oito entrevistas semiestruturadas com os burocratas de alto escalão da pasta penitenciária nos Estados. Para concretizar o estudo, optou-se por uma pesquisa de natureza aplicada, através de procedimentos técnicos de análise documental e aplicação de entrevistas. As evidências coletadas foram analisadas segundo o referencial teórico sobre Escolha Pública e Racionalidade Limitada por meio de análise de conteúdo e interpretação das falas. A análise evidenciou que os gestores locais são influenciados por inúmeros fatores sejam eles de ordem política ou cognitiva. Ademais, foi possível observar que os repasses Fundo a Fundo são uma importante fonte de financiamento para as políticas penitenciárias nos Estados. Adicionalmente, foram sugeridas estratégias para uma melhor governança do repasse, como por exemplo a definição de prioridades conforme um Plano Nacional de Desenvolvimento para o Sistema Penitenciário Nacional. Como contribuição para os estudos futuros, sugere-se a replicação da pesquisa com burocratas do Departamento Penitenciário Nacional (Depen), responsáveis pelos repasses financeiros aos demais entes federativos, e com os burocratas de médio escalão das Secretarias estaduais.
-
Mostrar Abstract
-
The institution of the Fund-to-Fund financial transfer in the Brazilian penitentiary system transferred to state government managers the power to choose the destination of the received resource. With this, the financing of the modernization and improvement programs of this system started to be made from the own experiences and influences of these managers. This study analyzed the rationality of public choices made by managers of the prison system in the states when allocating funds received from the National Penitentiary Fund (Funpen), via Fund-to-Fund Transfers. It is a qualitative research, with the accomplishment of eight semi-structured interviews with the high-ranking bureaucrats of the penitentiary portfolio in the States. To complete the study, an applied research was chosen, through technical procedures of document analysis and application of interviews. The evidence collected was analyzed according to the theoretical framework on Public Choice and Bounded Rationality through content analysis and speech interpretation. The analysis showed that local managers are influenced by numerous factors, whether political or cognitive. Furthermore, it was possible to observe that Fund-to-Fund transfers are an important source of funding for prison policies in the States. Additionally, strategies were suggested for better governance of the transfer, such as the definition of priorities according to a National Development Plan for the National Penitentiary System. As a contribution to future studies, we suggest replicating the research with bureaucrats from the National Penitentiary Department (Depen), responsible for transferring funds to other federative entities, and with middle-level bureaucrats from state Departments.
|
|
16
|
-
Priscilla Versiani Silva
-
Pandemia (COVID-19): Wicked Problem e eficiência dos municípios da região norte
-
Orientador : ARNALDO MAUERBERG JUNIOR
-
MEMBROS DA BANCA :
-
ARNALDO MAUERBERG JUNIOR
-
JOAO MENDES DA ROCHA NETO
-
PAULO RICARDO DA COSTA REIS
-
SUYLAN DE ALMEIDA MIDLEJ E SILVA
-
Data: 29/09/2022
-
-
Mostrar Resumo
-
A alocação eficiente dos recursos, frente a uma realidade de restrição orçamentária tem se revelado um desafio para muitos municípios. O presente estudo objetivou descortinar a eficiência relativa dos municípios da região norte no tratamento à COVID-19, concebida como um Wicked problem. A região norte foi eleita em virtude do desabastecimento crônico da rede que culminou nos episódios da falta de oxigênio na rede hospitalar. O escopo do estudo compreendeu um total de 450 (quatrocentos e cinquenta) municípios, sendo a pesquisa empírica alicerçada na metodologia de Análise Envoltória de Dados para conhecer os municípios mais eficientes relativamente a um conjunto de insumos (inputs) e produtos (outputs) selecionados. Os resultados evidenciaram que apenas 20 (vinte) municípios demonstraram ser relativamente eficiente, o que implica dizer que apenas esses mostraram uma taxa de eficiência igual a 100% ou nível máximo de eficiência relativa. Todos outros, apresentaram uma taxa de eficiência relativa inferior a esse valor, podendo 31 (trinta e um) municípios ser concebidos com de alto grau de eficiência, 117 (cento e dezessete) com bom grau de eficiência, 249 (duzentos e quarenta e nove) com médio grau de eficiência, 33 (trinta e três) com baixo grau de eficiência e nenhum município foi enquadrado como ineficiente. O estudo revelou ainda que não existiu relação direta entre quantidade de recursos e eficiência técnica relativa da saúde nos municípios com maior valor per capita; já com relação aos valores consolidados, parte dos municípios que apresentaram o maior montante se enquadraram no nível máximo de eficiência relativa, alto grau e bom grau; aspectos locacionais podem ter contribuído para o atingimento da eficiência e a questão populacional, inicialmente pode ter sido um dificultador quando se tratou de municípios de pequeno porte, contudo um maior detalhamento a respeito desse assunto ainda é necessário. Contribui-se com a agenda de pesquisa sobre a temática ao analisar a eficiência relativa frente o perfil dos municípios da região norte
-
Mostrar Abstract
-
The efficient allocation of resources, in the face of a reality of budget constraint, has proved to be a challenge for many municipalities. The present study aimed to reveal the relative efficiency of municipalities in the northern region in the treatment of COVID-19, conceived as a Wicked problem. The northern region was chosen due to the chronic shortage of the network that culminated in episodes of lack of oxygen in the hospital network. The scope of the study comprised a total of 450 (four hundred and fifty) municipalities, and the empirical research was based on the Data Envelopment Analysis methodology to know the most efficient municipalities in relation to a set of selected inputs (inputs) and products (outputs). The results showed that only 20 (twenty) municipalities proved to be relatively efficient, which implies that only these showed an efficiency rate equal to 100% or maximum level of relative efficiency. All others showed a relative efficiency rate lower than this value, with 31 (thirty-one) municipalities being designed with a high degree of efficiency, 117 (one hundred and seventeen) with a good degree of efficiency, 249 (two hundred and forty-nine ) with a medium degree of efficiency, 33 (thirty-three) with a low degree of efficiency and no municipality was classified as inefficient. The study also revealed that there was no direct relationship between the amount of resources and the relative technical efficiency of health in the municipalities with the highest per capita value; in relation to the consolidated values, part of the municipalities that presented the highest amount fell within the maximum level of relative efficiency, high degree and good degree; locational aspects may have contributed to the achievement of efficiency and the population issue, initially may have been a hindrance when it came to small municipalities, however, greater detail on this subject is still necessary. It contributes to the research agenda on the subject by analyzing the relative efficiency against the profile of municipalities in the northern region.
|
|
17
|
-
Juciane Prado Lourenço da Silva
-
A INTERSETORIALIDADE E A POLÍTICA PENITENCIÁRIA – Uma análise da Assistência Social no contexto do sistema prisional brasileiro
-
Orientador : SUYLAN DE ALMEIDA MIDLEJ E SILVA
-
MEMBROS DA BANCA :
-
CLEIDSON NOGUEIRA DIAS
-
FELIPE ATHAYDE LINS DE MELO
-
JOAO MENDES DA ROCHA NETO
-
SUYLAN DE ALMEIDA MIDLEJ E SILVA
-
Data: 05/10/2022
-
-
Mostrar Resumo
-
Esse estudo tem por objetivo investigar de que forma a política de assistência social está estabelecida para atender as pessoas privadas de liberdade no sistema prisional, a partir das experiências emplementadas nos estados do Maranhão, de Minas Gerais, de Santa Catarina, de Rondônia, do Rio de Janeiro, do Distrito Federal e do Sistema Penitenciário Federal (SPF), desde 2019. Para alcançar o objetivo foi realizada pesquisa documental e bibliográfica, que consolidou um levantamento dos marcos de insttiucionalização da política penitenciária e da política de assistência social e comparação dos parâmetros de institucionalização das políticas sociais voltadas às pessoas em privação de liberdade. A pesquisa ainda abarca a percepção dos servidores da execução penal dos estados avaliados sobre elementos que caracterizam a intersetorilidade no ciclo das políticas públicas, e, também identifica os limites e as possibilidades de indução e fomento da assistência social no sistema prisional. Para a pesquisa de percepção foram aplicados questionarios aos servidores que atuam no sistema prisional dos estados que compõe a amostra, com coleta de percepção de 125 servidores públicos, ocupantes de cargos em todos os níveis de burocracia. O estudo foi estruturado de maniera descritiva e exploratória, com aplicação de abordagem qualitativa, compklemenmtda por técnicas quantitativas, por meio das quais foram desenvolvidas estatísticas descritivas, análise comparativa e de correlação. Os resultados demonstram uma baixa intensidade da intersetorialidade entre os setores, com base em análises de compartilhamento das etapas do ciclo de políticas públicas, não se caracterizando nas tipologias dotadas por Cunnil-Grau. Porém, os dados obtidos apresentam fatores, como o planejamento e orçamento, como elementos significativos para promover a colaboração entre a política penitenciária e a política de assistência social, e, ainda, os desafios e as possbilidades para modificar o diagnóstico realizado, por meio da atuação coordenada do governo federal.
-
Mostrar Abstract
-
This study aims to investigate in what way the social assistance policy is established in order to attend people deprived of their liberty in the prison system, based on the experiences implemented in the states of Maranhão, Minas Gerais, Santa Catarina, Rondônia, Rio de Janeiro, of the Federal District and the Federal Penitentiary System (FPS), since 2019. In the light of this objective, a documental and bibliographic research was carried out to consolidate a survey of the institutionalization milestones for penitentiary policy and social assistance policy and to compare parameters of social policies institutionalization for people in deprivation of liberty. The research also covers the perception of civil servants for penal execution on the evaluated states concerning elements that describes the intersectoral approach in the cycle of public policies, and also identifies the limits and possibilities of inducing and promoting social assistance in the prison system. For the perception survey, questionnaires were applied to servers who work in the prison system of the states that are part of the sample, 125 civil servants working among all levels of burocracy were questioned about their perceptions. The study was structured in a descriptive and exploratory way, utilizing a qualitative approach, complemented by quantitative techniques, through which descriptive statistics, comparative and correlation analysis were developed. The results demonstrated a low intensity of intersectoriality between sectors and were based on the analysis of shared stages of public policy cycle, not being characterized in the typologies provided by Cunnil-Grau. However, the obtained data demonstrated factors, such as planning and budget, as significant elements to promote collaboration between the penitentiary policy and the social assistance policy, and also the challenges and possibilities to modify the diagnosis obtained, through coordinated performance of the Federal Government.
|
|
18
|
-
Sara Maria Baptista Reis
-
A RELAÇÃO ENTRE DROGAS E O SISTEMA PRISIONAL: Um olhar sob a perspectiva da Advocacy Coalition Framework
-
Orientador : JOAO MENDES DA ROCHA NETO
-
MEMBROS DA BANCA :
-
JOAO MENDES DA ROCHA NETO
-
MARINA FIGUEIREDO MOREIRA
-
SUELY MARA VAZ GUIMARÃES DE ARAÚJO
-
SUYLAN DE ALMEIDA MIDLEJ E SILVA
-
Data: 26/10/2022
-
-
Mostrar Resumo
-
Esta pesquisa parte da necessidade de se estudar políticas públicas de saúde no contexto peni-tenciário e tem como foco o usuário de drogas encarcerado. Para compreender os entraves en-contrados na formulação e implementação de políticas públicas que contemplem essa popula-ção, buscou-se analisar a relação entre drogas e prisão a partir do modelo proposto pela Advo-cacy Coalition Framework (ACF). Sob a perspectiva da ACF, o trabalho apresenta como prin-cipal objetivo identificar as coalizões presentes no subsistema delineado considerando os últi-mos 10 anos (2012 a 2022). Foi realizada a análise de conteúdo de documentos e pronuncia-mentos produzidos por atores do executivo, legislativo e judiciário bem como de membros da sociedade civil interessados pela temática. Além da identificação das coalizões, o trabalho pro-põe um sistema de crenças para cada uma delas, levando em conta os núcleos duro, político e aspectos instrumentais. Entre os resultados encontrados estão a presença de 5 coalizões de de-fesa no subsistema, que se constituem a partir de crenças próprias, que não são, necessaria-mente, antagônicas entre si. Além disso, demostraram que as coalizões que consideram as po-líticas de saúde aparecem com menos frequência e possuem menos atores engajados do que as coalizões que parte da lógica da segurança pública ou do aparato jurídico. Nesse sentido, os achados da pesquisa apontam para uma possível causa da dificuldade de implementar políticas públicas de saúde para usuários de drogas encarcerados pois comprovam a escassez e falta de robustez da coalizão que defende essa visão.
-
Mostrar Abstract
-
This research comes from the need to study public health policies in the prison system and to focus on incarcerated drug addicts. To understand the obstacles on the formulation and imple-mentation of public policies that cover this population, the relationship between drugs and prison was analyzed using the Advocacy Coalition Framework’s (ACF) model. Under ACF, this work sought to identify the coalitions of an outlined subsystem considering the past 10 years (2012 to 2022). Content analysis was carried on official documents and speeches made by actors on the executive, legislative and judicial branches as well as members of the civil society interested in the matter. Besides the identification of coalitions, this research also sug-gests a belief system for each one of them, considering their deep core, policy core and instru-mental aspects. Among the outcomes, 5 advocacy coalitions were identified in the subsystem formed by their beliefs system, which are not necessarily antagonistic amongst themselves. Furthermore, results showed coalitions that consider health policies appear less frequently and have fewer engaged actors than coalitions that come from the public security and juridic appa-ratus logic. In that regard, findings indicate a plausible reason for the difficulty to implement public health policies for drug incarcerated addicts, by showing the scarcity and lack of strength of the coalition that supports this vision.
|
|
19
|
-
Cíntia Rangel Assumpção
-
A ATUAÇÃO DA OUVIDORIA COMO FERRAMENTA DE APOIO À GOVERNANÇA PÚBLICA NO SISTEMA PRISIONAL
-
Orientador : ARNALDO MAUERBERG JUNIOR
-
MEMBROS DA BANCA :
-
ARNALDO MAUERBERG JUNIOR
-
JOAO MENDES DA ROCHA NETO
-
SUYLAN DE ALMEIDA MIDLEJ E SILVA
-
FERNANDO LUIZ ABRUCIO
-
Data: 27/10/2022
-
-
Mostrar Resumo
-
Esta pesquisa tem como propósito investigar se as Ouvidorias Penitenciárias dos estados do Paraná, São Paulo, Rio de Janeiro e Maranhão possuem as condições necessárias e são reconhecidas como instâncias democráticas de participação social. Por meio do acolhimento às manifestações da sociedade e das pessoas privadas de liberdade e colaborando para o aprimoramento da gestão e qualificação dos serviços penais. Para além da revisão da literatura, sobre a evolução conceitual de governança pública e sua relação com elementos teóricos que acompanham um levantamento histórico sobre a criação e funcionamento das ouvidorias penitenciárias, foram realizadas entrevistas semiestruturadas com gestores, ouvidores e representantes de conselhos da comunidade. As entrevistas buscaram identificar, no âmbito do sistema prisional, a existência de práticas que enfatizem a participação e controle social na administração pública, para a construção de indicadores institucionais, decorrentes da atuação das Ouvidorias. O estudo em questão apresenta uma abordagem qualitativa, de cunho explicativo, utilizando análise de conteúdo e triangulação para a validação dos achados. Embora consideradas pela maioria dos atores pesquisados um importante instrumento organizacional, os resultados obtidos revelam precariedades quanto à regulamentação normativa, descontinuidade em razão das alternâncias de gestão, ausência de autonomia administrativa e financeira e baixa validação quanto a atuação das ouvidorias por parte dos atores internos e externos entrevistados. Os dados apontam, ainda, que o processo de institucionalização de Ouvidorias no sistema prisional, tende a ser mais insulado, o que dificulta a inserção de novas vozes em seu processo político, tornando-o, normalmente, refratário às mudanças provenientes de demandas da sociedade civil e movimentos sociais. Em que pese o diagnóstico realizado, onde a maioria das hipóteses de pesquisa resultaram negativas, os dados permitem a verificação de fatores limitantes e, por conseguinte a identificação de ações e medidas que podem contribuir para a efetividade da atuação da Ouvidoria, como ferramenta de apoio à governança pública no sistema prisional.
-
Mostrar Abstract
-
This research aims to investigate whether the Penitentiary Ombudsman's Offices in the states of Paraná, São Paulo, Rio de Janeiro and Maranhão have the necessary conditions and are recognized as democratic instances of social participation, by welcoming the manifestations of society and people deprived of freedom and collaborating to improve the management and qualification of penal services. In addition to the literature review, on the conceptual evolution of public governance and its relationship with theoretical elements that accompany a historical survey on the creation and functioning of penitentiary ombudsmen, semi-structured interviews were carried out with managers, ombudsmen and representatives of community councils. The interviews sought to identify, within the prison system, the existence of practices that emphasize participation and social control in public administration, for the construction of institutional indicators, resulting from the work of the Ombudsman. The study in question presents a qualitative approach, with an explanatory nature, using content analysis and triangulation to validate the findings. Considered by most of the actors surveyed an important organizational instrument, the results obtained reveal precariousness in terms of normative regulation, discontinuity due to management alternations, lack of administrative and financial autonomy and low validation regarding the performance of the ombudsman by internal and external actors. interviewed. The data also point out that the process of institutionalization of Ombudsmen in the prison system tends to be more insulated, which makes it difficult to insert new voices into its political process, making it usually refractory to changes arising from society's demands. civil and social movements. Despite the diagnosis made, where most of the research hypotheses were negative, the data allow the verification of limiting factors and, therefore, the identification of actions and measures that can contribute to the effectiveness of the Ombudsman's performance, as a support tool to public governance in the prison system.
|
|
20
|
-
Madona Louize Gabry Taboas
-
AS ORGANIZAÇÕES CRIMINOSAS E SUA REDE DE RELACIONAMENTO: UM ESTUDO SOBRE OS PRESOS CUSTODIADOS NA PENITENCIÁRIA FEDERAL EM BRASÍLIA
-
Orientador : CLEIDSON NOGUEIRA DIAS
-
MEMBROS DA BANCA :
-
CLEIDSON NOGUEIRA DIAS
-
DANIEL PIRES VIEIRA
-
DAVID LEONARDO BOUCAS DA SILVA
-
LUDMILA MENDONÇA LOPES RIBEIRO
-
Data: 31/10/2022
-
-
Mostrar Resumo
-
No sistema penitenciário brasileiro observa-se a expansão das organizações criminosas no interior dos presídios, bem como a dificuldade de conseguir controlar o crescimento e o surgimento de novas organizações. Esse fato pode derivar-se da formação e desenvolvimento de redes de relacionamentos entres presos, notadamente, no contexto prisional. Assim, o presente estudo tem como objetivo compreender as redes de relações sociais dos presos na Penitenciária Federal em Brasília. Para isso, foram mapeadas as redes de relacionamento dos 29 presos por meio dos dados secundários registrados no sistema administrativo da penitenciária Federal, cujo mapeamento possibilitou descrevê-las por meio do método de análise de redes sociais (ARS), utilizando os softwares R e i2. Ademais, para avaliar a percepção dos servidores sobre a estrutura penitenciária e a interação dos presos foi utilizado um questionário, no qual o conteúdo texto foi tratado por meio do método de análise de conteúdo e com o uso do software Iramuteq. Então, os principais resultados evidenciam a incidência de seis clusters, sendo que dois deles são monopolizados pelos presos. Além disso, verifica-se que poucos presos possuem maior centralidade de grau e intermediação, fato que os colocam em um posicionamento estratégico na rede, porém, os tornam mais vulneráveis para serem detectados pelos órgãos de segurança. As contribuições metodológicas estão na estrutura de coleta e tratamento de dados deste estudo, que podem ser replicadas em cárceres de outras regiões e as teóricas contribuem para colmatar a lacuna nos estudos empíricos que tratam da estrutura de rede prisional, impactando na compreensão das relações sociais de presidiários e na tomada de decisão de gestores públicos. Finalmente, as contribuições desta pesquisa para a gestão atingem a definição de fatores que podem ter implicações no desenvolvimento de práticas na administração de penitenciárias, nas práticas de interações dos presos e no desenho de políticas e estratégias institucionais para presídios nas esferas federal e estadual
-
Mostrar Abstract
-
In the Brazilian penitentiary system, there is an expansion of criminal organizations inside prisons, as well as the difficulty of controlling the growth and emergence of new organizations. This fact can be derived from the formation and development of networks of relationships between prisoners, notably, in the prison context. Thus, the present study aims to understand the networks of social relationships of prisoners in the Federal Penitentiary in Brasília. For this, the relationship networks of the 29 prisoners were mapped through secondary data recorded in the administrative system of the Federal Penitentiary, whose mapping made it possible to describe them through the social network analysis method (ARS), using R and i2 software. Furthermore, to assess the perception of the servers about the penitentiary structure and the interaction of the prisoners, a questionnaire was used, in which the text content was treated through the content analysis method and with the use of the Iramuteq software. So, the main results show the incidence of six clusters, two of which are monopolized by prisoners. In addition, it appears that few prisoners have greater centrality of degree and intermediation, a fact that places them in a strategic position in the network, however, makes them more vulnerable to being detected by security agencies. The methodological contributions are in the structure of data collection and treatment of this study, which can be replicated in prisons in other regions and the theoretical contributions contribute to filling the gap in empirical studies that deal with the structure of the prison network, impacting on the understanding of the social relations of prisoners and in the decision-making of public managers. Finally, the contributions of this research to management reach the definition of factors that may have implications for the development of practices in the administration of penitentiaries, in the practices of inmate interactions and in the design of institutional policies and strategies for prisons at the federal and state levels
|
|
21
|
-
Ricardo van Tol
-
ACESSIBILIDADE DE PESSOAS COM DEFICIÊNCIA AOS SERVIÇOS PÚBLICOS NO BRASIL: UM ESTUDO DE CASO NA POLÍCIA RODOVIÁRIA FEDERAL
-
Orientador : DIANA VAZ DE LIMA
-
MEMBROS DA BANCA :
-
DIANA VAZ DE LIMA
-
JOAO MENDES DA ROCHA NETO
-
EVERTON LUIS PEREIRA
-
ANDRÉ CARLOS BUSANELLI DE AQUINO
-
Data: 15/12/2022
-
-
Mostrar Resumo
-
Este estudo tem como objetivo analisar como a acessibilidade das pessoas com deficiência aos serviços públicos tem sido promovida no Brasil, realizando estudo de caso a partir da experiência da Polícia Rodoviária Federal (PRF) cujos dados foram coletados mediante análise documental e de conteúdo de seus regimentos internos, carta de serviços e planos estratégicos, além de manifestações dos usuários junto à Ouvidoria do Órgão e demais canais de interação da PRF junto à sociedade. Os achados da pesquisa mostram que não há na PRF uma política de acessibilidade das pessoas com deficiência aos serviços públicos por ela prestados, nem no âmbito dos seus regimentos internos, cartas de serviços e planos estratégicos, nem em seus canais de interação junto à sociedade. Entre as recomendações apresentadas à luz da literatura sobre o tema como medida de inclusão social e anticapacitista no âmbito do órgão, estão a divulgação da Carta de Serviços da PRF em outros formatos (áudio, vídeo com janela em Libras, Braile etc.) e a disponibilização de canais comunicação alternativos para que os usuários dos serviços públicos da PRF realizem suas solicitações. Considerando que a Constituição Federal do Brasil assegura que, independentemente da condição física, o Poder Público deve cumprir o seu papel em prestar serviços a todos os usuários dos serviços públicos, recomenda-se que este estudo seja estendido a todos os órgãos da Administração Pública brasileira, visando efetivamente promover a acessibilidade das pessoas com deficiência aos serviços públicos no Brasil.
-
Mostrar Abstract
-
This study aims to analyze how the accessibility of people with disabilities to public services has been promoted in Brazil, carrying out a case study based on the experience of the Federal Highway Police (PRF), whose data were collected through document analysis and the content of its regulations. services, service charter and strategic plans, as well as user manifestations to the Agency's Ombudsman and other PRF interaction channels with society. The research findings show that the PRF does not have a policy of accessibility for people with disabilities to the public services it needs, neither within the scope of its internal regulations, service charters and strategic plans, nor in its channels of interaction with society. Among the recommendations presented in the light of the literature on the subject as a measure of social inclusion and anti-disability within the body, are the dissemination of the PRF Service Charter in other formats (audio, video with subtitles in Libras, Braille etc.) and the provision of alternative communication channels for users of PRF public services to carry out their requests. Considering that the Federal Constitution of Brazil ensures that, regardless of physical condition, the Public Power must fulfill its role in providing services to all users of public services, it is recommended that this study be extended to all parts of the Brazilian Public Administration, aiming to effectively promote the accessibility of people with disabilities to public services in Brazil.
|
|
22
|
-
Eduardo Dias Leite Júnior
-
POLÍCIA CIVIL DO DISTRITO FEDERAL: GESTÃO DO CONHECIMENTO E O ENFRENTAMENTO À VIOLÊNCIA DOMÉSTICA CONTRA A MULHER E AO FEMINICÍDIO
-
Orientador : CAIO CESAR DE MEDEIROS COSTA
-
MEMBROS DA BANCA :
-
CAIO CESAR DE MEDEIROS COSTA
-
ARNALDO MAUERBERG JUNIOR
-
ALAN FERNANDES
-
ALEXANDRE PEREIRA DA ROCHA
-
Data: 21/12/2022
-
-
Mostrar Resumo
-
A violência doméstica e o feminicídio, são fenômenos complexos e estruturais na sociedade, causando diversos impactos na segurança pública e por isso, um importante desafio a ser enfrentado, em prol de sua prevenção e controle. Nesse tipo de violência, não há distinção de classe social ou formação cultural, religiosa e educacional, pois afeta a mulher tão somente pela sua condição feminina, configurando-se, inclusive, um problema de saúde pública. A administração pública, tem passado por avanços e transformações na busca por novos modelos de gestão para atingir seus objetivos e oferecer um atendimento mais efetivo a população. Nesse contexto a gestão do conhecimento (GC) surge como estratégia para alcance dos objetivos institucionais e melhoria da gestão organizacional, proporcionando mudanças em políticas públicas, processos e funções. Este estudo insere-se na área da gestão do conhecimento, cujo objetivo foi de avaliar o grau de maturidade gestão do conhecimento na Polícia Civil do Distrito Federal em relação ao enfrentamento da violência doméstica contra mulher. Os procedimentos metodológicos foram de abordagem quantitativa, com finalidade descritiva, cuja coleta de dados pauta-se em questionário adaptado, utilizado com o fim de mensurar o desenvolvimento do estágio de maturidade da gestão do conhecimento na PCDF e verificar a relação de influência dos critérios de gestão de conhecimento nessa instituição de segurança pública. Os dados coletados permitiram individualizar a intensidade das iniciativas da gestão do conhecimento perpetradas internamente na PCDF. Os resultados obtidos evidenciam que a organização, apesar de não possuir um programa estruturado de GC, ela está na fase introdutória do grau de maturidade de gestão do conhecimento de acordo com a classificação de Batista (2012). Além disso, identificou-se ainda que o critério “Pessoas” é o que apresentou menores pontuações nas delegacias investigadas, revelando que o investimento em gestão de pessoas, pode proporcionar melhores resultados na implementação de um plano de gestão do conhecimento na organização. Em relação aos resultados da regressão múltipla evidenciaram que as variáveis lideranças, processos e pessoas são as que influenciaram positivamente os resultados da GC. Essa avaliação pode contribuir para que os gestores reconheçam o conhecimento como um recurso essencial, e insiram a GC no planejamento estratégico da PCDF, com a implementação de ações para uma gestão do conhecimento mais efetiva, de forma a melhorar a gestão da organização e seus processos em geral, em benefício da sociedade e em particular da proteção das mulheres.
-
Mostrar Abstract
-
Domestic violence and feminicide are complex and structural phenomena in society, causing several impacts on public security and, therefore, an important challenge to be faced for its prevention and control. In this type of violence, there is no distinction of social class or cultural, religious or educational background, because it affects women only because of their feminine condition, even configuring a public health problem. Public administration has been going through advances and transformations in the search for new management models to achieve its goals and offer a more effective service to the population. In this context, knowledge management (KM) emerges as a strategy to reach institutional objectives and improve organizational management, providing changes in public policies, processes, and functions. This study is part of the knowledge management area, and its objective was to evaluate the degree of maturity of knowledge management in the Civilian Police of the Federal District in relation to the confrontation of domestic violence against women. The methodological procedures were of quantitative approach, with descriptive purpose, whose data collection is based on an adapted questionnaire, used to measure the development of the maturity stage of knowledge management in the PCDF (Civil Police of Federal District) and to verify the influence relationship of the knowledge management criteria in this public security institution. The data collected allowed us to individualize the intensity of knowledge management initiatives internally perpetrated at the PCDF. The results obtained evidence that the organization, despite not having a structured KM program, is in the introductory stage of the knowledge management maturity degree according to Batista's (2012) classification. Furthermore, it was also identified that the criterion "People" is the one that presented the lowest scores in the investigated police stations, revealing that investment in people management, can provide better results in the implementation of a knowledge management plan in the organization. The results of the multiple regression showed that the variables leadership, processes and people are the ones that positively influenced the results of KM. This evaluation can contribute for managers to recognize knowledge as an essential resource, and insert KM in the strategic planning of PCDF, with the implementation of actions for a more effective knowledge management, in order to improve the management of the organization and its processes in general, for the benefit of society and in particular for the protection of women.
|
|
23
|
-
Jorge André Francisco Cysneiros de Vasconcelos
-
TELETRABALHO E PRODUTIVIDADE EM UMA ORGANIZAÇÃO PÚBLICA: UMA ANÁLISE COM USO DE ESCORE DE PROPENSÃO EM MODELOS DE DIFERENÇAS DAS DIFERENÇAS
-
Orientador : CAIO CESAR DE MEDEIROS COSTA
-
MEMBROS DA BANCA :
-
ARNALDO MAUERBERG JUNIOR
-
CAIO CESAR DE MEDEIROS COSTA
-
FRANCISCO ANTONIO COELHO JUNIOR
-
SANDRO TRESCASTRO BERGUE
-
Data: 22/12/2022
-
-
Mostrar Resumo
-
O objetivo deste trabalho é analisar se o teletrabalho possui algum impacto sobre a produtividade dos servidores da área administrativa na Polícia Rodoviária Federal, nos anos de 2019 e 2020, principalmente após o início da crise sanitária criada pela COVID-19. O trabalho procurou avaliar o efeito quantitativo dessa relação, comparando os servidores com as características comuns (método de pareamento).A metodologia adotada combina pareamento via Propensity Score Matching (PSM) e estimativa pelo método de Diferenças em Diferenças (DID). Os resultados mostram que existe diferenciação estatisticamente relevante entre os servidores que estiveram em teletrabalho e a produtividade.
-
Mostrar Abstract
-
The objective of this work is to analyze whether telecommuting has any impact on the productivity of servers in the administrative area at the Federal Highway Police, in the years 2019 and 2020, especially after the onset of the health crisis created by COVID-19. The study sought to evaluate the quantitative effect of this relationship, comparing servers with common characteristics (pairing method).The adopted methodology combines matching via Propensity Score Matching (PSM) and estimation by the Differences-in-Differences (DID) method. The results show that there is a statistically significant difference between employees who have been telecommuting and productivity.
|
|