|
Dissertações |
|
1
|
-
DANNA LUA IRIGARAY ARAUJO
-
Para um Astro
-
Orientador : KARINA E SILVA DIAS
-
MEMBROS DA BANCA :
-
KARINA E SILVA DIAS
-
GERALDO ORTHOF PEREIRA LIMA
-
LUISA DE ARAUJO GUNTHER
-
FLORENCE MARIE DRAVET
-
Data: 13/02/2023
-
-
Mostrar Resumo
-
Há 245 milhões de anos, por volta do período Permiano-Triássico, um corpo celeste de grandes proporções cai na Terra. O que resta dele? Seus fragmentos desaparecem como poeira, mas sua cicatriz no espaço se demora longamente entre rios, montanhas e cidades. A partir do encontro entre o astro e o chão e entre corpo e a cratera gerada, as qualidades cósmicas da paisagem podem ser percebidas, juntamente a uma possível escrita dos astros. A artistapesquisadora, então, se propõe a ocupar o lugar de detetive investigadora através da coleta das pistas dessa colisão, criando um dossiê que é composto por notas, fragmentos e relatos.
-
Mostrar Abstract
-
About 245 million years ago, around the Permian-Triassic period, a celestial body of large proportions fell to Earth. What remains of it? Its fragments disappeared like dust. But its scar in space lingers for a long time among rivers, mountains, and cities. From the meeting between the star and the ground and between the body and the crater it generated, the cosmic qualities of the landscape can be perceived along with a possible writing of the stars. The artist-researcher then proposes occupying the place of a detective investigator through the collection of clues from this collision by the creation a dossier composed of notes, fragments, and reports.
|
|
2
|
-
Felipe Ramon Moro Rodriguez
-
ESCRITA DO ESPÍRITO EM LIVRES ASSOCIAÇÕES INSPIRADAS POR CARL GUSTAV JUNG
-
Orientador : NIVALDA ASSUNCAO DE ARAUJO
-
MEMBROS DA BANCA :
-
NIVALDA ASSUNCAO DE ARAUJO
-
BIAGIO D ANGELO
-
LUISA DE ARAUJO GUNTHER
-
MARIA VIRGINIA GORDILHO MARTINS
-
Data: 28/03/2023
-
-
Mostrar Resumo
-
A presente pesquisa se propõe a investigar o conceito de livre associação em Carl Jung por meio de minha produção artística. Esta tem como disparador símbolos que possuem potencial para a livre associação, e que são pintados, gravados e instalados, gerando bandeiras, estandartes, pinturas e outros objetos, sempre com significado aberto. O objetivo desta pesquisa é investigar, teórica e poeticamente, as potencialidades de trabalhos artísticos de produção visual contemporânea em relação a diferentes significados suscitados no espectador ou participante. Para tanto, foi realizada análise de bibliografia relacionada à psicologia analítica, bem como de trabalhos artísticos que trazem a possibilidade de criação de novos significados. Além disso, desenvolvi uma produção artística que dialoga com estas questões. A produção visual ocorreu durante todo o percurso da pesquisa, influenciando o levantamento bibliográfico e visual, que, por sua vez, exerceu influências significativas na produção poética, em um processo de retroalimentação.
-
Mostrar Abstract
-
This research proposes to investigate the concept of free association in Carl Jung through my artistic production. This triggers symbols that have the potential for free association, and that are painted, engraved and installed, generating flags, banners, paintings and other objects, always with an open meaning. The objective of this research is to investigate, theoretically and poetically, the potentialities of artistic works of contemporary visual production in relation to different meanings raised in the spectator or participant. For that, an analysis of bibliography related to analytical psychology was carried out, as well as artistic works that bring the possibility of creating new meanings. In addition, I developed an artistic production that dialogues with these issues. The visual production took place throughout the course of the research, influencing the bibliographic and visual survey, which, in turn, exerted significant influences on poetic production, in a feedback process.
|
|
3
|
-
Diego Sousa Bresani
-
Retrato fotográfico como um teatro: peças-dissertação para uma dança na lama e para a casca do mestre morto
-
Orientador : DENISE CONCEICAO FERRAZ DE CAMARGO
-
MEMBROS DA BANCA :
-
ALEXANDRE ROMARIZ SEQUEIRA
-
CHRISTUS MENEZES DA NOBREGA
-
DENISE CONCEICAO FERRAZ DE CAMARGO
-
LUISA DE ARAUJO GUNTHER
-
Data: 25/04/2023
-
-
Mostrar Resumo
-
A presente pesquisa consiste em duas peças-dissertação escritas a partir de experiências reais vividas por Diego Bresani. As obras têm como objetivo investigar e analisar o fazer do retrato fotográfico quando ocorrido em situações radicais, considerando como ponto central de suas reflexões o retrato enquanto um acontecimento de múltiplas camadas, complexas relações que variam a depender da situação em que é realizado. Duas situações específicas foram abordadas nesta pesquisa. A primeira peça teatral, “Uma dança na lama”, versa sobre a experiência que o retratista viveu ao fazer retratos de políticos da extrema-direita brasileira contemporânea. A segunda peça teatral, “A casca do mestre morto”, consiste no relato do autor sobre a experiência de fotografar o velório de seu mestre e amigo diretor de teatro Hugo Rodas.
-
Mostrar Abstract
-
This research consists of two dissertation-pieces written from real experiences lived by Diego Bresani. The works aim to investigate and analyze the making of the photographic portrait when it occurs in radical situations, considering as a central point of their reflections the portrait as an event of multiple layers, complex relationships that vary depending on the situation in which it is performed. Two specific situations were developed in this research. The first theatrical piece, “A dance in the mud”, deals with the experience that the photographer lived in doing portraits of contemporary Brazilian Far-right politicians. The second play, “The bark of the dead master”, consists of the author's report on the experience of photographing the funeral of his master and friend, theater director Hugo Rodas.
|
|
4
|
-
Fernando Hisatoni Pericin
-
DENTRO, FORA, EM TORNO DO ARMÁRIO: UMA ARTE PARA VIVER, SOBREVIVER, EXISTIR E RESISTIR AO DESAPARECIMENTO
-
Orientador : DENISE CONCEICAO FERRAZ DE CAMARGO
-
MEMBROS DA BANCA :
-
CHRISTUS MENEZES DA NOBREGA
-
DENISE CONCEICAO FERRAZ DE CAMARGO
-
FERNANDO DO NASCIMENTO GONCALVES
-
SUZETE VENTURELLI
-
Data: 28/04/2023
-
-
Mostrar Resumo
-
Memórias, fotografias, vídeos, anotações sobre violência, dor, esperança, justiça e confusão são, ao mesmo tempo, materiais e resultados desta pesquisa artística, que tem seu recorte na luta contra a LGBTfobia. Procura-se tratar, especificamente, dos acontecimentos que rodeiam os dilemas do homem homossexual. São imagens, notícias, poesias e escritos dedicados a provocar uma reflexão sobre o que poderíamos considerar no termo “epistemologia do armário”: a violência contra a população LGBTQIA+ e suas lutas; esperanças e revolta; dores e curas. Ombreado com o ativismo e as diferentes proposições da arte contemporânea, este trabalho atravessa múltiplas linguagens e referências: cartazes, como os da Guerilla Girls; elementos textuais, como os de Jenny Holzer; releituras de bandeiras (im)possíveis, como as de Bruno Baptistelli; reconstruções textuais, como as de André Vargas; repetições imagéticas e lexicais, como as de tantos e tantas artistas; além de fotografias, narrações e vídeos. Ao decidir sair do armário ou permanecer dentro dele, é urgente não apenas batalhar pela própria existência e por condições de igualdade, como também sobreviver às violências, desejar viver em paz e resistir a ataques. A busca é por existir enquanto gente, aparecer enquanto pessoa, impedir o extermínio real, ou simbólico, promovido pela sociedade brasileira, a que mais mata homossexuais e transsexuais em todo o mundo.
-
Mostrar Abstract
-
Memories, photographs, videos, and notes about violence, pain, hope, justice, and confusion are the materials and outcomes of this artistic research, which focuses on the fight against LGBTQIA+ phobia. Specifically, it aims to address the events surrounding the dilemmas of gay men. These are images, news, poetry, and writings dedicated to provoking reflection on what could be considered the "epistemology of the closet": violence against the LGBTQIA+ community and their struggles; hopes and revolt; pain and healing. Informed by activism and the diverse propositions of contemporary art, this work traverses multiple languages and references: posters, such as those of the Guerrilla Girls; textual elements, like those of Jenny Holzer; reinterpretations of (im)possible flags, such as those of Bruno Baptistelli; textual reconstructions, like those of André Vargas; visual and lexical repetitions, like those of many artists; as well as photographs, narrations, and videos. When deciding to come out of the closet or stay within it, it is urgent not only to fight for one's existence and equality, but also to survive violence, desire to live in peace, and resist attacks. The search is for the existence as human beings, to appear as individuals, and to prevent the real or symbolic extermination promoted by Brazilian society, which has the highest rate of killings of homosexuals and transsexuals worldwide.
|
|
5
|
-
LYNN CARONE
-
LUGARES MÓVEIS: CartoGrafias de si e de mundos e a invenção de heterotopias
-
Orientador : SUZETE VENTURELLI
-
MEMBROS DA BANCA :
-
DENISE CONCEICAO FERRAZ DE CAMARGO
-
HUGO FERNANDO SALINAS FORTES JUNIOR
-
LUISA DE ARAUJO GUNTHER
-
SUZETE VENTURELLI
-
Data: 28/04/2023
-
-
Mostrar Resumo
-
Esta pesquisa teórico-prática investiga as especificidades dos lugares como agentes propulsores na realização de trabalhos e, em seus desdobramentos, os deslocamentos que ocorrem durante os processos artísticos, tanto por meio da tecnologia, quanto pelos aspectos discursivos e narrativos em ressignificações do ambiente e de quem os habita. Ao se estabelecer relações entre as grafias de si (subjetividade) e de mundos (“outres”), revelam-se estranhamentos, questionamentos de si e do que se vê, experimenta-se a alteridade e a possível construção de heterotopias ou lugares outros. Pretende-se abarcar como o trabalho poético, inserido num lugar específico, se articula e se define por meio de propriedades, como as de origem tecnológica, qualidades ou significados produzidos e relacionados entre um “objeto”, um “lugar” ou um “evento” e os deslocamentos que provoca. A metodologia engloba a apropriação do conceito de site specificity, em sua derivação Functional site, em um entrelaçamento com a cartografia e considerações poéticas do acaso, utilizados nas ações que partem das especificidades e dos contextos dos lugares por meio do uso de tecnologias digitais. As contribuições teóricas de Miwon Kwon, James Meyer, Gilles Deleuze, Félix Guattari e Michel Foucault, foram fundamentais na elaboração deste diálogo entre teoria e prática. A dissertação divide-se em quatro partes: a primeira apresenta uma breve contextualização histórica de site specificity e sua articulação metodológica com a cartografia. A segunda, aborda o site specificity como o lugar da subjetividade, a terceira, como espaço de invisibilidade, representadas por corpos políticos na videoarte documental Transvoar, na videoperformance São Muitas camadas e na videoarte O paraíso é para todos. Por fim, a quarta, o site specificitycomo diálogo com a natureza e ciclos de vida e morte por meio do vídeo e animação Samsara e as séries fotográficas Ofertório e Bicho corpo.
-
Mostrar Abstract
-
This theoretical-practical research investigates the specificities of places as propelling agents in the realization of works and - in their unfolding - the displacements that occur during the artistic processes, both through technology and through discursive and narrative aspects in reinterpretations of the environment and of those who inhabit them. By establishing relations between the graphication (spelling) of the self-subjectivity) and of worlds (‘otherx’), estrangement, questioning of the self and of what is seen are revealed; alterity is experienced and the construction of heterotopies and places other becomes possible. It is intended to cover how the poetic work, inserted in a specific place, is articulated and defined through its properties, such as those of technological origin, qualities or meanings produced and related between an “object”, a “place” or an “event” and the resulting displacements. The methodology engulfs the appropriation of the concept of site specificity, in the derivative functional site, in an interweaving with Cartography and poetic considerations of chance, used in actions that depart from the specificities and contexts of places through the use of digital technologies. The theoretical contributions of Miwon Kwon, James Meyer, Gilles Deleuze, Félix Guattari and Michel Foucault were fundamental in the elaboration of this dialogue between theory and practice. The dissertation is divided into four parts: the first presents a brief historical context of site specificity and its methodological articulation with Cartography. The second addresses site specificity as the place of subjectivity, while the third is as a space of invisibility, represented by political bodies in the documentary video art Tran-flying, the video-performance There are many layers and the video art piece The Paradise is for everyone. At last, in the fourth part, site specificity is placed in dialogue with nature and the cycles of life and death through the video and animation Samsara and the photographical series Offertory and Body animal.
|
|
6
|
-
Rodrigo Xavier Lara
-
ESPELHOS: (Auto)biografia fílmica de adolescentes privados de liberdade
-
Orientador : LUIZ CARLOS PINHEIRO FERREIRA
-
MEMBROS DA BANCA :
-
LUIZ CARLOS PINHEIRO FERREIRA
-
CAYO VINICIUS HONORATO DA SILVA
-
ROSANA ANDREA COSTA DE CASTRO
-
LUTIERE DALLA VALLE
-
Data: 28/04/2023
-
-
Mostrar Resumo
-
A atuação pedagógica no sistema socioeducativo para o ensino nas medidas de internação, apesar de estar garantida pela lei, enfrenta desafios para promover reflexões significativas nos adolescentes para o retorno ao convívio social e a não reincidências no cometimento de novos atos infracionais. O texto apresentado da pesquisa de Mestrado intitulada: “Espelhos: (Auto)biografia fílmica de adolescentes privados de liberdade”, propõe uma abordagem por meio das narrativas de vida, considerando-a como um possível caminho na tentativa de contribuir para ressocialização, ou seja, a volta ao convívio familiar e social dos adolescentes em conflito com a lei. Neste contexto, pretende-se avaliar as possíveis contribuições da proposta metodológica intitulada projeto Espelhos vinculada e remodelada como prática da (auto)biografia fílmica na construção de um lugar de fala dos jovens com restrição de liberdade; da mesma forma, conjecturar como subsidiou a construção de projetos de vida; e quais reflexões sobre autoimagem foram construídas neste processo.
-
Mostrar Abstract
-
The pedagogical performance in the socio-educational system for teaching in internment measures, despite being guaranteed by the law, faces challenges to promote significant reflections in adolescents for the return to social life and the non-recurrence in the commission of new infractions. The presented text of the master's research entitled: "Mirrors: Filmic (Self)biography of adolescents deprived of liberty", proposes an approach through life narratives, considering it as a possible way in an attempt to contribute to the resocialization, that is, the return to family and social life of adolescents in conflict with the law. In this context, we intend to evaluate the possible contributions of the methodological proposal entitled “Mirrors Project”, linked and remodeled as a practice of filmic (self)biography in the construction of a place of speech for young people with restricted freedom; likewise, conjecture how it subsidized the construction of life projects; and which reflections on self-image were built in this process.
|
|
7
|
-
LAURA TEÓFILO GONZALEZ
-
Agências formadas no acolhimento de crianças em deslocamento territorial forçado.
-
Orientador : CAYO VINICIUS HONORATO DA SILVA
-
MEMBROS DA BANCA :
-
CAYO VINICIUS HONORATO DA SILVA
-
LUIZ CARLOS PINHEIRO FERREIRA
-
MARIA DEL ROSARIO TATIANA FERNANDEZ MENDEZ
-
SUMAYA MATTAR
-
Data: 22/05/2023
-
-
Mostrar Resumo
-
Nesta pesquisa, foram investigadas as agências formadas no acolhimento das crianças moradoras da Ocupação do CCBB, localizada em Brasília, Distrito Federal, quando essas crianças foram forçadas ao deslocamento territorial causado por ação de despejo realizada pelo Governo do Distrito Federal durante a pandemia do vírus da Covid-19. Foi realizada prática de pesquisa etnografia, de maneira qualitativa e rizomática, com crianças e adultos na Ocupação do CCBB ao longo de um ano em campo de pesquisa. A investigação justifica o estudo da Arte, da Educação não formal e do Ativismo político como possíveis agências para o acolhimento das crianças. A prática de pesquisa em campo foi intermediada pelo papel de educadora social e ativista na Escola do Cerrado (E.C. ou escolinha do cerrado), coletivo e Associação criados dentro da Ocupação do CCBB pelas crianças, suas famílias e ativistas sociais. A pesquisa tem como objetivo questionar se a experiência na Ocupação do CCBB, com a Escola do Cerrado e, principalmente, com as crianças vinculadas a essas situações pode apresentar maneiras de planejar/sistematizar propostas educativas para atuar no acolhimento emergencial dessas e de outras crianças em situações análogas quando seus territórios comuns estiverem sob ameaça ou conflito e buscar por suportes para problemas reais quando se tratando da falta de moradia e do deslocamento forçado.
-
Mostrar Abstract
-
In this research, the agencies formed in the refuge of children living in the CCBB Occupation, located in Brasília, Federal District, were investigated when this children were forced to the territorial displacement, caused by the eviction action carried out by the Government of the Federal District during the Covid-19 virus pandemic. Ethnography research practices were carried out, in a qualitative and rhizomatic manner, with children and adults in the CCBB Occupation over a year in the research field. The investigation justifies the study of Art, Non-formal Education and Political Activism as possible agencies for the refuge of children. The practice of field research was intermediated by the role of social educator and activist at the Escola do Cerrado (E.C. or escolinha do cerrado), a collective and Association created within the CCBB Occupation by children, their families and social activists. The research aims to question whether the experience in the Occupation of the CCBB, with the Escola do Cerrado and, mainly, with the children linked to these situations can present ways of planning/systematizing educational proposals to act in the emergency refuge of these and other children in analogous situations when their common territories are under threat or conflict and seek support for real problems when dealing with homelessness and forced displacement.
|
|
8
|
-
CAIO SATO SCHWANTES
-
Mecânicas da Imaginação Aplicada: ensaios sobre a ficcionalização do Real
-
Orientador : LUISA DE ARAUJO GUNTHER
-
MEMBROS DA BANCA :
-
LUISA DE ARAUJO GUNTHER
-
GERALDO ORTHOF PEREIRA LIMA
-
KARINA E SILVA DIAS
-
RENATA AZEVEDO REQUIÃO
-
Data: 25/05/2023
-
-
Mostrar Resumo
-
A investigação aqui empreendida busca catalogar formas de ficcionalização do mundo e aglutina elas sob a nomenclatura de Mecânicas da Imaginação Aplicada - uma forma de tentar compreender o funcionamento das ficções. O trabalho se divide em dois regimes: o diurno e o noturno. No regime diurno, a partir do Real, da Percepção e da Linguagem - compreendidos aqui como campos de articulação dessas ficções - são identificados cinco campos pelos quais essas ficções atuam: a ficção; a mentira; o fantástico; o absurdo; a especulação. Por fim são descritos e propostos formas artísticas especificas de manifestação das Mecânicas da Imaginação Aplicada. No regime noturno, as Mecânicas, guiadas pelo devaneio, navegam pelos temas de Sombras, Sonho, Destino, Morte, Delírio, Devaneio e Desejo.
-
Mostrar Abstract
-
The present investigation seeks to catalog forms of fictionalization of the world and agglutinates them under the nomenclature of Mechanics of Applied Imagination - an attempt to understand how fictions work. The work is divided into two regimes: diurnal and nocturnal. In the diurnal regime, starting from the Real, Perception and Language - understood here as areas of articulation of these fictions - five fields are identified through which these fictions act: fiction; lie; fantasy; the absurd; and speculation. Finally, specific artistic forms of manifestation of the Mechanics of Applied Imagination are described and proposed. In the nocturnal regime, the Mechanics, guided by divagation, navigate through the themes of Shadows, Dream, Fate, Death, Delirium, Reverie and Desire
|
|
9
|
-
ABEL TEIXEIRA ESCOVEDO
-
Artes do Fazer: Retratos Cotidianos Sob a Sucata na Vizinhança da UnB
-
Orientador : CAYO VINICIUS HONORATO DA SILVA
-
MEMBROS DA BANCA :
-
CAYO VINICIUS HONORATO DA SILVA
-
LUIZ CARLOS PINHEIRO FERREIRA
-
CRISTINA PATRIOTA DE MOURA
-
LUTIERE DALLA VALLE
-
Data: 29/05/2023
-
-
Mostrar Resumo
-
Esta pesquisa aborda as representações cotidianas produzidas por moradores de rua que habitam na vizinhança da Universidade de Brasília. Ancorado na pesquisa antropológica e na investigação baseada em artes, problematizo as imagens como constituintes de relatos e sua relação com a aprendizagem de táticas cotidianas. Para isso analiso as fotografias tiradas pelos participantes da pesquisa, junto a cadernos e desenhos de campo feitos por mim, através de diagramas texto-visuais que proponho como ferramenta de análise da produção de relatos cotidianos dos participantes e dos processos de linguagem e aprendizagem ocorridos no exercício com a fotografia e imagem.
-
Mostrar Abstract
-
This research takes on everyday representations made by homeless people that live in Universidade de Brasília’s neighbourhood. Anchored in anthropological research and in investigation based in arts I question images as part of the formation of an account and its relation with everyday life tactics. For these purposes I analyze photos taken by the investigation participants together with own notebook, field drawings through diagrams proposed as tools of analisis and production of everyday accounts from the participants and learning and lenguage processes that occurred in the exercise with photography and image.
|
|
10
|
-
ADRIEL DALMOLIN ZORTÉA
-
Questões warburguianas colocadas à plástica de Adriana Varejão
-
Orientador : VERA MARISA PUGLIESE DE CASTRO
-
MEMBROS DA BANCA :
-
DANIELA QUEIRÓZ CAMPOS
-
BIAGIO D ANGELO
-
EMERSON DIONISIO GOMES DE OLIVEIRA
-
VERA MARISA PUGLIESE DE CASTRO
-
Data: 13/07/2023
-
-
Mostrar Resumo
-
A presente Dissertação de Mestrado objetiva interrogar a plástica de Adriana Varejão (1964) a partir de questões teóricas abertas pela noção de Pathosformel, cunhada pelo teórico e historiador da arte judeu-alemão Aby Warburg (1866-1929), e, também, em seus desdobramentos pensados pelo filósofo e historiador da arte francês Georges DidiHuberman (1953). Frente a impossibilidade de debruçar-se sobre a extensa produção da artista e, ao ponderar acerca de presumíveis lacunas, bem como questionar elementos estruturantes de obra e fortuna crítica, a pesquisa detém-se, especificamente, na relação que ela articula entre questões da arte contemporânea e o que os críticos vincularam ao Barroco no Brasil, avançando a hipótese de diálogo entre a referida plástica e as Pathosformeln. Nesse sentido, ao respeitar o primado warburguiano da imagem para conduzir as investigações do historiador da arte e estruturar-se mediante uma lógica associativa entre imagens, o trabalho busca refletir, a partir da problematização de determinados nexos de sua poética, sem obliterar a remissão da artista à densidade do Barroco e à azulejaria portuguesa, primeiramente, sobre a polaridade ethos/pathos na série Azulejões (2000-), bem como, em seguida, investiga relações entre a Pathosformel da destruição e a série Línguas e Cortes (1998-), ou ainda arrefecimento das Pathosformeln face às recentes Ruínas de Carne (2021-2022).
-
Mostrar Abstract
-
This Master's Dissertation aims to interrogate Adriana Varejão's art (1964) from theoretical questions opened by the notion of Pathosformel, created by the GermanJewish theorist and art historian Aby Warburg (1866-1929), and also in his developments thought by the french philosopher and art historian Georges Didi-Huberman (1953). Faced with the impossibility of delving into the artist's extensive production and, when pondering about presumed gaps, as well as questioning structuring elements of the work and critical fortune, the research focuses specifically on the relationship she articulates between issues of art contemporary art and what the critics linked to the Baroque in Brazil, advancing the hypothesis of a dialogue between the referred plastic art and the Pathosformeln. In this sense, by respecting the warburgian primacy of the image to conduct the art historian's investigations and structuring itself through an associative logic between images, the work seeks to reflect, from the problematization of certain nexuses of his poetics, without obliterating the remission of the artist to the density of the Baroque and portuguese tiles, firstly, on the ethos/pathos polarity in the series Azulejões (2000-), as well as, then, it investigates relations between the Pathosformel of destruction and the series Línguas e Cortes (1998-), or the cooling of the Pathosformeln compared to the recent Ruínas de Carne (2021-2022).
|
|
11
|
-
Ana Paula Barbosa Ferreira Ottoni
-
"Como arquitetar memórias na mudança: a história de uma inútil tentativa de edificação em plena queda.”
-
Orientador : DENISE CONCEICAO FERRAZ DE CAMARGO
-
MEMBROS DA BANCA :
-
EDSON RODRIGUES MACALINI
-
DENISE CONCEICAO FERRAZ DE CAMARGO
-
KARINA E SILVA DIAS
-
LUIZ CARLOS PINHEIRO FERREIRA
-
Data: 27/10/2023
-
-
Mostrar Resumo
-
Este trabalho relata a pesquisa artística que tem como objeto a tentativa de criação de memórias, a partir da experiência de instabilidade que a artista vivenciou em virtude de constantes mudanças de moradas em sua vida. Discutem-se os meios pelos quais as imagens e/ou o fazer artístico podem favorecer a produção de uma memória autobiográfica, derivada da sensação de queda do corpo. A queda, aqui, é entendida como consequência da instabilidade e, ao mesmo tempo, lugar de percurso imagético, no qual serão investigados os entrecruzamentos e as possibilidades poéticas do imaginário, memória e deslocamento.
-
Mostrar Abstract
-
This work reports on artistic research that has as its object the attempt to create memories, based on the artist's experience of instability due to the constant changes of address in her life. It discusses the ways in which images and/or artmaking can favor the production of an autobiographical memory, derived from the sensation of the body falling. Here, the fall is understood because of instability and at the same time a place for an imaginary journey, in which the intersections and poetic possibilities of the imaginary, memory and displacement will be investigated.
|
|
12
|
-
Gustavo Azevedo da Silva Santos
-
Ceilândia e as invasões urbanas
-
Orientador : LUISA DE ARAUJO GUNTHER
-
MEMBROS DA BANCA :
-
LUISA DE ARAUJO GUNTHER
-
CHRISTUS MENEZES DA NOBREGA
-
KARINA E SILVA DIAS
-
GABRIEL TEIXEIRA RAMOS
-
Data: 27/10/2023
-
-
Mostrar Resumo
-
A missão de construir Brasília incentivou a migração de milhares de trabalhadores, principalmente de origem nordestina. Embora estivessem construindo a nova capital do Brasil, que deveria ser de todos os brasileiros, os operários foram impedidos de habitá-la. Ceilândia, cidade mais populosa do Distrito Federal, nasce de uma Campanha de Erradicação de Invasões, em 1971, que removeu mais de 80 mil moradores. Este trabalho propõe invasões urbanas para traçar novas narrativas e promover a (re)ocupação desses territórios. Arte sobre direito à cidade, vigilância e mobilidade urbana.
-
Mostrar Abstract
-
The mission to build Brasília encouraged the migration of thousands of workers, mainly from the brazilian Northeast. Although they were building the new capital of Brazil, which should belong to all Brazilians, the workers were prevented from inhabiting it. Ceilândia, the most populous city in the Federal District, was born from a Campaign to Eradicate Invasions, in 1971, which removed more than 80,000 inhabitants. This paper proposes urban invasions in order to outline new narratives and promote the (re)occupation of these territories. Art about the right to the city, surveillance and urban mobility.
|
|
13
|
-
Felipe Matheus Pires da Conceição
-
Na noite que ronda, deslocar-se na penumbra
-
Orientador : KARINA E SILVA DIAS
-
MEMBROS DA BANCA :
-
DENISE CONCEICAO FERRAZ DE CAMARGO
-
FABRICIA CABRAL DE LIRA JORDAO
-
GERALDO ORTHOF PEREIRA LIMA
-
KARINA E SILVA DIAS
-
Data: 31/10/2023
-
-
Mostrar Resumo
-
Congregando relatos de viagem, textos-enquanto-se-caminha, diários, fotografias, desenhos e mapas, ‘Na noite que ronda, deslocar-se na penumbra’ é constituído pela reiterada prática do atravessamento de um espaço específico na cidade de Goiânia, inscrito nos setores Jaó, Santa Genoveva e Jardim Guanabara, desde o notadamente lúgubre período da Pandemia de COVID-19. A pesquisa se desenvolve, assim, através do gesto poético do caminhar, um método que permite a investigação das variadas camadas dessa espacialidade, que foi extraída de sua pretensa banalidade. Examina-se, nesse sentido, a paisagem, as histórias urbanísticas destes e outros sítios, as memórias do artista, suscitadas durante a experiência com o trajeto, e os eventos cotidianos, perscrutando sobre as formas de se caminhar na noite - e também nos dias - em face a um panorama de instabilidades políticas, sociais, intersubjetivas e familiares, e diante da persistente ameaça antidemocrática, que parece estar vinculada a um passado recente.
-
Mostrar Abstract
-
Compiling travelogs, while-walking-texts, diaries, photographs, drawings and maps, ‘In the night that encloses, to walk in the penumbra’ is constituted by the repeated practice of crossing a specific space in the city of Goiânia, inscribed in the Jaó, Santa Genoveva and Jardim Guanabara sectors, since the notably gloomy period of the COVID-19 Pandemic. The research is developed, therefore, through the poetic gesture of walking, a method that allows the investigation of the various layers of this spatiality, which was extracted from its supposed banality. In this sense, the landscape, the urban histories of these and other sites, the artist’s memories, raised during the experience with the path, and everyday events are examined, scrutinizing the ways of walking at night - and also in the days - faced with a panorama of political, social, intersubjective and family instabilities and the persistent anti-democratic threat, which seems to be linked to a recent past.
|
|
14
|
-
Auber Silvino Bettinelli
-
Processos de criação de jogos em contexto de arte: Mediação como campo de experimentos
-
Orientador : CHRISTUS MENEZES DA NOBREGA
-
MEMBROS DA BANCA :
-
CECILIA ALMEIDA SALLES
-
CHRISTUS MENEZES DA NOBREGA
-
DENISE CONCEICAO FERRAZ DE CAMARGO
-
THERESE HOFMANN GATTI RODRIGUES DA COSTA
-
Data: 24/11/2023
-
-
Mostrar Resumo
-
A partir de análise crítica de minha prática em arte-educação e de referências teóricas, proponho a organização de um método que orienta a criação de jogos (não eletrônicos), intitulado “Manual Z - mapa para criar jogos em contexto de arte”. O termo jogos em contextos de arte é utilizado para delinear jogos e dispositivos poéticos lúdicos concebidos dentro de ações de mediação cultural, em instituições de arte e cultura. São projetos que buscam se relacionar com públicos diversos, desenvolvidos por equipes multidisciplinares de artistas educadores. O manual é dividido em cinco módulos de criação que interagem entre si durante a criação de uma proposição poética lúdica. Esta organização emerge de minhas observações dos processos criativos do coletivo de artistas educadores Zebra5 Jogo e Arte, do qual sou integrante. Criado em 2008, o grupo explora o jogo como dispositivo para propor experiências participativas em arte. A pesquisa utiliza, como exemplos, jogos criados pelo coletivo com a minha participação, situando como os módulos de criação, integram de modos distintos, cada um dos processos criativos.
-
Mostrar Abstract
-
From a critical analysis of my practice in art education and theoretical references, I propose the organization of a method that guides the creation of games (non-electronic), titled "Z Manual - a map for creating games in the context of art". The term "games in the context of art" is used to delineate playful poetic games and devices conceived within cultural mediation actions in art and culture institutions. These are projects that seek to relate to diverse audiences, developed by multidisciplinary teams of artist-educators. The manual is divided into five creation modules that interact with each other during the creation of a playful poetic proposition. This organization emerges from my observations of the creative processes of the artist-educator collective Zebra5 Jogo e Arte, of which I am a member. Created in 2008, the group explores games as a device to propose participatory experiences in art. The research uses, as examples, games created by the collective with my participation, situating how the creation modules integrate each of the creative processes in distinct ways.
|
|
15
|
-
Ana Beatriz Marques Penna
-
Aqui caberia um museu: uma análise sobre as itinerâncias na exposição "Esto no es un museo/Isto não é um museu"
-
Orientador : CAYO VINICIUS HONORATO DA SILVA
-
MEMBROS DA BANCA :
-
CAYO VINICIUS HONORATO DA SILVA
-
EMERSON DIONISIO GOMES DE OLIVEIRA
-
LUIZ CARLOS PINHEIRO FERREIRA
-
LUCIANA GRUPPELLI LOPONTE
-
Data: 28/11/2023
-
-
Mostrar Resumo
-
Esta dissertação propõe uma análise dos casos de museus de arte itinerantes vinculados à exposição “Esto no es un museo/ Isto não é um museu”, elaborada a partir de três camadas de investigação: uma primeira dedicada especificamente ao ato expositivo, amparada por estudos sobre o caminhar como prática estética (Careri, 2013), a crítica institucional (Fraser, 2008) e os modelos de exibição articulados pela Museologia Póscrítica (Dewdney; Dibosa; Walsh, 2013); uma segunda que busca mapear as dinâmicas de públicos, a partir das formulações de Warner (2016), dos Estudos de Públicos e da ideia de “museu distribuído” de Dewdney, Dibosa e Walsh (2013); e uma terceira que se volta exclusivamente à mediação cultural, à luz de Larrosa (2017), Hoff (2014) e Hoff e Honorato (2018), além de pesquisas do campo da itinerância, como Xavier (2012) e Gonzalez (2022). Com curadoria de Martí Peran, a exposição que delimita a amostra de casos investigados nesta pesquisa foi realizada no Centro Cultural São Paulo (CCSP) em 2015, e pode representar um dos maiores esforços de catalogação de artefatos móveis concebidos como instrumentos alternativos à instituição artística. Desse modo, a pesquisa pretende contribuir com análises significativas e potencialmente mais amplas do fenômeno da itinerância no contexto das artes visuais, com interesse nos gestos de instituir e mediar dos artefatos móveis, que acenam para uma possível democracia cultural.
-
Mostrar Abstract
-
This dissertation proposes an analysis of cases of itinerant art museums associated with the exhibition 'Esto no es un museo/ Isto não é um museu.' This analysis is constructed through three layers of investigation: the first layer is specifically dedicated to the exhibition act, drawing upon studies of walking as an aesthetic practice (Careri, 2013), institutional critique (Fraser, 2008), and exhibition models articulated by Post-critical Museology (Dewdney; Dibosa; Walsh, 2013). The second layer seeks to map audience dynamics, drawing from Warner's formulations (2016), Audience Studies, and the concept of a 'distributed museum' by Dewdney, Dibosa, and Walsh (2013). The third layer focuses exclusively on cultural mediation, informed by the work of Larrosa (2017), Hoff (2014), and Hoff and Honorato (2018), as well as research in the field of itinerancy, such as Xavier (2012) and Gonzalez (2022). Curated by Martí Peran, the exhibition that defines the sample of cases investigated in this research was held at the Centro Cultural São Paulo (CCSP) in 2015. This exhibition may represent one of the most significant efforts in cataloging mobile artifacts conceived as alternative instruments to the art institution. Consequently, this research aims to contribute to meaningful and potentially broader analyses of itinerancy in the context of visual arts, with a focus on the acts of instituting and mediating in mobile artifacts, which hint at a potential cultural democracy.
|
|
16
|
-
Shirley Fiuza Dias
-
A NARRATIVA COMO FAROL: educação sob a perspectiva decolonial, antirracista e intercultural em trajetórias de professores de artes na SEDF
-
Orientador : LUIZ CARLOS PINHEIRO FERREIRA
-
MEMBROS DA BANCA :
-
LUIZ CARLOS PINHEIRO FERREIRA
-
CAYO VINICIUS HONORATO DA SILVA
-
EMERSON DIONISIO GOMES DE OLIVEIRA
-
MARIA EMILIA SARDELICH
-
Data: 15/12/2023
-
-
Mostrar Resumo
-
Esta pesquisa objetiva pensar a partir da escrita narrativa e (auto)biográfica, aspectos vinculados com a minha trajetória de formação acadêmica, considerando em particular o exercício docente no contexto da Educação em Artes Visuais. O campo da pesquisa narrativa e (auto)biográfica foi utilizado como um meio, um método, um farol para elucidar questões surgidas tanto na minha prática docente como também pela narrativa de outros docentes colaboradores. Tais experiências foram vinculadas com registros de memórias perpassadas por diferentes espaços pedagógicos, vivenciados em diferentes segmentos de escolarização da educação básica e ancoradas no compromisso antirracista ao projetar estudos sobre o Afrofuturismo. Desse modo, a narrativa docente, vinculada com os aspectos das histórias de vida e com o exercício docente, propiciou um olhar atento sobre o campo das relações étnico-raciais alicerçadas na aplicação da Lei 10.639/03 e 11.645/08. Assim, a pesquisa possibilitou conjecturar em como e de que modo o ensino de artes visuais dialoga com práticas e estéticas decoloniais, bem como o enfrentamento antirracista, sobretudo a partir das reflexões surgidas no decorrer das entrevistas narrativas em seus contextos escolares.
-
Mostrar Abstract
-
This research aims to think through narrative and (auto)biographical writing, aspects linked to my academic training trajectory, considering in particular the teaching practice in the context of Education in Visual Arts. The field of narrative and (auto)biographical research was used as a means, a method, a beacon to elucidate issues that arose both in my teaching practice and also through the narratives of other collaborating teachers. Such experiences were linked to records of memories permeated by different pedagogical spaces, experienced in different segments of basic education, together with training processes. They solidified in searches anchored in the anti-racist commitment when designing studies on Afrofuturism. In this way, the teaching narrative, linked to aspects of life stories and teaching practice, provided an attentive look at the field of ethnic-racial relations based on the application of Law 10,639/03 and 11,645/08. Thus, the research made it possible to conjecture how and in what way the teaching of visual arts dialogues with decolonial practices and aesthetics, as well as anti-racist confrontation, especially based on the reflections that emerged during the narrative interviews, in their school contexts.
|
|
17
|
-
Wesley de Souza Pereira Lopes
-
PROGRAMA DE AVALIAÇÃO SERIADA NO DISTRITO FEDERAL: AUTONOMIA PEDAGÓGICA, PRÁTICA PEDAGÓGICA E EU, PROFESSOR DE ARTES VISUAIS NA EDUCAÇÃO BÁSICA
-
Orientador : THERESE HOFMANN GATTI RODRIGUES DA COSTA
-
MEMBROS DA BANCA :
-
THERESE HOFMANN GATTI RODRIGUES DA COSTA
-
LUIZ CARLOS PINHEIRO FERREIRA
-
MARIA DEL ROSARIO TATIANA FERNANDEZ MENDEZ
-
ANA LUIZA RUSCHEL NUNES
-
Data: 18/12/2023
-
-
Mostrar Resumo
-
O Programa de Avaliação Seriada da Universidade de Brasília (PAS-UnB) implantado em 1996 está presente no cotidiano de muitos alunos e professores do Ensino Médio na região do Distrito Federal. A presente dissertação de Mestrado caminha com a pesquisa narrativa de caráter autobiográfico que articula e costura um estudo teóricoreflexivo sobre as reverberações que o PAS-UnB causa no trabalho docente. Há uma análise do percurso pessoal e dos desdobramentos das escolhas nessa caminhada. Enxergando minha jornada como professor, como um ser em constante processo de aprendizagem neste trabalho docente, estudo as proposições de Tardif (2001, 2014) a respeito dos saberes docentes e o conceito de trabalho docente conforme delineado por Tardif e Lessard (2014). Busco suscitar as especificidades dos saberes e dos fazeres próprios dos professores de artes visuais. É fundamental conhecer como se deu o processo de construção e consolidação do Programa de Avaliação Seriada aplicado na Região do Distrito Federal. Pretende-se com esta pesquisa conhecer o estado da arte do PAS-UnB, conectando-o à episódios da vivência como discente e na prática como docente atravessado pelo PAS-UnB. Interligado aos trechos narrativos temos como orientação nesse texto os conceitos de autonomia docente de Contreras (2012), professor reflexivo de Schön (2001), perpassando em sua complexidade a Educação Libertadora de Freire (2021) e a construção identitária do professor como sujeito histórico-cultural, baseado em Vygotsky (2003, 2005). A expectativa é a de motivar discussões sobre tais questões, para que elas suscitem o debate sobre como podemos focar a prática pedagógica para o programa de avaliação seriada aplicada no Distrito Federal respeitando a autonomia pedagógica do professor de artes visuais, provocando um olhar atencioso sobre os meandros do fazer pedagógico dessa categoria.
-
Mostrar Abstract
-
The University of Brasília's Sequential Evaluation Program (PAS-UnB), implemented in 1996, is part of the daily lives of many high school students and teachers in the Federal District region. This Master's dissertation follows a narrative research approach with an autobiographical aspect that articulates and unites a theoretical-reflective study on the reverberations caused by PAS-UnB in teaching work. It involves an analysis of the personal journey and the consequences of choices made along this path. Viewing my journey as a teacher, as an individual in a constant learning process within this teaching role, I examine Tardif's propositions (2001, 2014) regarding teaching knowledge and the concept of teaching work as outlined by Tardif and Lessard (2014). I seek to highlight the specificities of knowledge and teachers' own work of the visual arts teachers. Understanding the process of constructing and consolidating the Sequential Evaluation Program applied in the Federal District is crucial. This research aims to explore the state of the art of PAS-UnB, connecting it with episodes from my experience as a student and in practice as a teacher influenced by PAS-UnB.Interwoven with narrative sections, this text is guided by the concepts of teaching autonomy by Contreras (2012), reflective teacher by Schön (2001), delving into the complexity of Liberating Education by Freire (2021), and the construction of the teacher's identity as a historical-cultural subject, based on Vygotsky (2003, 2005). The expectation is to stimulate discussions on these issues, in order to spark discussions on how we can focus pedagogical practice for the sequential evaluation program applied in the Federal District while respecting the pedagogical autonomy of visual arts teachers, prompting a careful look of the intricacies of the pedagogical work within this category.
|
|
18
|
-
Marina Maia Nobre de Figueiredo
-
Coisas paradas se mexem
-
Orientador : KARINA E SILVA DIAS
-
MEMBROS DA BANCA :
-
DENISE CONCEICAO FERRAZ DE CAMARGO
-
FLORENCE MARIE DRAVET
-
GERALDO ORTHOF PEREIRA LIMA
-
KARINA E SILVA DIAS
-
Data: 18/12/2023
-
-
Mostrar Resumo
-
Este ensaio surge da reflexão sobre uma viagem de Brasília a João Pessoa, realizada em 2021, explorando a experiência da estrada e seus diversos elementos. O foco recai sobre a perspectiva do motorista, que não apenas observa a velocidade na autoestrada, mas também adota uma visão periférica, procurando estender o olhar para apreender o que passa rapidamente. Através dessa nova ótica, as imagens se transformam, revelando a percepção de que tudo que parece imóvel na verdade está em constante movimento. O ensaio destaca as nuances das cores do verde que se desdobram ao longo do trajeto, enquanto também oferece vislumbres embaçados das comunidades à beira da estrada. Assim, ele se apresenta como um exercício de observação da paisagem de um ângulo diferente, observando a dinâmica dessas cenas que estão em constante transformação.
-
Mostrar Abstract
-
This essay arises from reflection on a trip from Brasília to João Pessoa, undertaken in 2021, exploring the experience of the road and its various elements. The focus lies on the driver's perspective, who not only observes the speed on the highway but also adopts a peripheral vision, seeking to extend their gaze to apprehend what passes by quickly. Through this new perspective, the images transform themselves, revealing the perception that everything that appears motionless is actually in constant motion. The essay highlights the nuances of the shades of green that unfold along the journey, while also offering blurred glimpses of the communities along the roadside. Thus, it presents itself as an exercise in observing the landscape from a different angle, observing the dynamics of these scenes that are constantly changing.
|
|
19
|
-
TAINA LUIZE MARTINS RAMOS
-
Tecendo Poéticas em Arte, Design de Moda e Tecnologia.
-
Orientador : SUZETE VENTURELLI
-
MEMBROS DA BANCA :
-
SUZETE VENTURELLI
-
ANTENOR FERREIRA CORREA
-
CARINA LUISA OCHI FLEXOR
-
MILTON TERUMITSU SOGABE
-
Data: 20/12/2023
-
-
Mostrar Resumo
-
A pesquisa de natureza prática-teórica busca explorar a interseção entre a arte, o design de moda e as tecnologias computacionais e eletrônicas, com o objetivo de aprofundar os estudos sobre o desenvolvimento de expressões poéticas computacionais e eletrônicas, tendo como suporte a materialidade têxtil. Por meio de uma abordagem transdisciplinar que incorpora a arte na criação da obra artística, o design no desenvolvimento de um produto de design conceitual, e a computação como ferramenta e materialidade para a construção de artefatos. Nesse sentido, a pesquisa espera contribuir com o desenvolvimento teórico e prático sobre criações poéticas eletrônicas têxteis no campo da arte e tecnologia, através através da exploração prática e conceitual dos processos inventivos no âmbito do design de moda e arte computacional.
-
Mostrar Abstract
-
This practical-theoretical research aims to explore the intersection of art, fashion design, and computational and electronic technologies, with the goal of deepening studies on the development of computational and electronic poetic expressions, supported by textile materiality. Through a transdisciplinary approach that incorporates art in the creation of artistic work, design in the development of a conceptual design product, and computation as a tool and materiality for artifact construction. In this sense, the research aims to contribute to the theoretical and practical development of electronic textile poetic creations in the field of art and technology, through the practical and conceptual exploration of inventive processes within the scope of fashion design and computational art.
|
|
|
Teses |
|
1
|
-
SAMIRA DA SILVEIRA RABELLO PEREIRA
-
Sobrevivência de uma imagem: o feminino da Vênus-Afrodite a Marina Abramovic
-
Orientador : BIAGIO D ANGELO
-
MEMBROS DA BANCA :
-
BIAGIO D ANGELO
-
DENISE CONCEICAO FERRAZ DE CAMARGO
-
FATIMA APARECIDA DOS SANTOS
-
RITA LENIRA BITTENCOURT
-
ILDNEY DE FATIMA SOUZA CAVALCANTI
-
Data: 29/03/2023
-
-
Mostrar Resumo
-
Esta tese analisa a sobrevivência da Vênus na temporalidade da arte contemporânea, refletindo sobre como Marina Abramovic responde a essa presença duradoura. Essas questões apontam para a presença de uma idealização do feminino, mas também contribuem para pensar sobre o papel da arte na formação do imaginário coletivo, dialogam com interrogações sobre a objetificação do sujeito e a colonização de seus corpos. A partir do conceito de sobrevivência (Nachleben), de Aby Warburg e sua análise, buscou-se traçar um diálogo para pensar as narrativas e seus efeitos na arte e na mentalidade social, e refletir sobre as representações na história da arte, buscando nas fórmulas do pathos (Pathosformel) na iconografia de Vênus. Para tal, apresenta-se um panorama histórico, para em seguida apresentar as análises textuais e visuais, buscando as intertextualidades. Norteia nosso estudo o problema de como esse passado habita as narrativas artísticas ao longo do tempo, e como Marina Abramovic interage com essas sobrevivências.
-
Mostrar Abstract
-
This thesis analyzes the survival of Venus in the temporality of contemporary art, reflecting on how Marina Abramovic responds to this enduring presence. These questions point to the presence of an idealization of the feminine, but also contribute to thinking about the role of art in the formation of the collective imagination, they dialogue with questions about the objectification of the subject and the colonization of their bodies. Based on the concept of survival (Nachleben), by Aby Warburg and his analysis, an attempt was made to draw a dialogue to think about narratives and their effects on art and social mentality, and to reflect on representations in the history of art, seeking in the formulas of pathos (Pathosformel) in the iconography of Venus. To this end, a historical overview is presented, to then present the textual and visual analyses, seeking intertextualities. Our study is guided by the problem of how this past inhabits artistic narratives over time, and how Marina Abramovic interacts with these survivals.
|
|
2
|
-
MONICA LUCIA MOLINA SALDARRIAGA
-
Contradiscursos do mito de identidade na obra da Libia Posada à luz da semiótica da cultura.
-
Orientador : MARCELO MARI
-
MEMBROS DA BANCA :
-
EMERSON DIONISIO GOMES DE OLIVEIRA
-
FATIMA APARECIDA DOS SANTOS
-
MARCELO MARI
-
MARCO ANTONIO PASQUALINI DE ANDRADE
-
RITA LUCIANA BERTI BREDARIOLLI
-
Data: 31/03/2023
-
-
Mostrar Resumo
-
Os imaginários e os elementos que definem a identidade dos grupos sociais são configurados a partir de estruturas simbólicas que são produtos da linguagem, que se difundem por meio de manifestações culturais, que funcionam como despóticos de memória coletiva na semiosfera. Esta pesquisa teve como objetivo analisar como a produção artística de Libia Posada contrasta com os discursos hegemônicos sobre a identidade colombiana, por meio da análise semiótica das obras “Evidencia Clínica (2007)” e “Signos Cardinales” (2008), gerando uma reflexão a partir do referencial teórico e a perspectiva metodológica proposta pela Semiótica da Cultura.
Como resultado, esta análise está estruturada em quatro componentes: o primeiro trará da motivação e o problema de pesquisa como uma introdução. A segunda evidencia as delimitações teóricas conceituais da tese em que se definem os conceitos de cultura, semiosfera, identidade e retrato, bem como a relação entre arte e medicina que caracteriza a produção do artista colombiana. No terceiro componente são trabalhadas as estruturas simbólicas que se entrelaçam e definem a poética do artista, e no último são apresentadas reflexões que mostram como as obras de Posada questionam os discursos que, sobre o tema do território, da identidade, a condição do humano, marcaram a história do povo colombiano. Esse processo de análise abre a possibilidade de pensar as obras como dispositivos de reconhecimento social daqueles que tem sido sistematicamente invisibilizados, negados e apagados da história social e política do país, por meio dos discursos que nascem na instituição e são naturalizados no cotidiano.
-
Mostrar Abstract
-
The imaginaries and elements that define the identity of social groups are configured from symbolic structures that are products of language, which are disseminated through cultural manifestations, which function as collective memory devices within the semiosphere. This research aimed to analyze how the artistic production of Libia Posada contrasts with the hegemonic discourses on Colombian identity, through the semiotic analysis of the works “Evidencia Clínica (2007)” and “Signos Cardinales (2008)”, generating a reflection from the theoretical-methodological perspective proposed by the Semiotics of Culture. As a result, this analysis is structured into four components: the first deals with motivation and the research problem as an introduction. The second, evidence the conceptual theoretical delimitations of the thesis in which the concepts of culture, semiosphere, identity and portrait, are defined, as well as the relationship between art and medicine that is characteristic of the production of the Colombian artist. The symbolic structures that intertwin and define the artist´s poetics ate worked on in the third component, and in the last component reflection are presented that show how Posada´s works question, instigate and cast doubt on the discourses that, about territory, identity, the condition of human, have marked the history of the Colombian people. This process of analysis opens the possibility of thinking about the works as devices for the social recognition of those who have been systematically made invisible, denied, and erased from the social and political history of the country, through the discourses that are born in the institution and are naturalized in the everyday.
|
|
3
|
-
Luís Müller Posca
-
BOA VISTA IMAGINADA: representação da cidade pela arte e imagem mediada pelos olhares cidadãos
-
Orientador : BIAGIO D ANGELO
-
MEMBROS DA BANCA :
-
RITA APARECIDA DA CONCEIÇÃO RIBEIRO
-
KARINE DE MELLO FREIRE
-
BIAGIO D ANGELO
-
FATIMA APARECIDA DOS SANTOS
-
SUZETE VENTURELLI
-
Data: 25/04/2023
-
-
Mostrar Resumo
-
Nesta pesquisa, que tem como base a teoria dos Imaginários Urbanos, investigamos a percepção social de Boa Vista – RR por meio dos imaginários dos cidadãos dessa cidade. De caráter transdisciplinar, nosso estudo desenvolve-se através de uma abordagem qualiquantitativa, coletando percepções cidadãs através de um estruturado questionário base, cujas informações são organizadas em um banco de dados imaginados, para, posteriormente, quantificá-las em estatísticas e, por fim, interpretá-las qualitativamente através de imagens e obras que reflitam sobre a representação do imaginário dessa urbe. Esse processo investigativo parte de uma revisão teórica sobre o espaço urbano da Capital de Roraima, uma cidade planejada e que é constantemente marcada pelos trânsitos nacionais e internacionais, devido à sua condição de território fronteiriço, o que confere a Boa Vista processos constantes de alteração na paisagem e hibridação cultural em seu tecido urbano. Trata também do encontro com o Projeto Cidades Imaginadas, em especial, acerca da metodologia de trabalho com Imaginários Urbanos presentes nas obras de Silva (2001, 2006 e 2014) em diálogo com outras teorias e autores advindos da geografia, dos estudos sociais, psicanálise, outros, até chegar às adaptações metodológicas dessas teorias e os procedimentos adotados para alcançarmos os objetivos de nossa investigação. Como resultado, além das reflexões teóricas sobre Boa Vista e seus imaginários urbanos, a investigação foi aplicada com cidadãos boavistenses dentro de uma amostra de pesquisa, um banco com os dados imaginados foi criado, organizado e analisado de forma a enquadrar as percepções da coletividade cidadã de Boa Vista dentro da concepção triádica dos imaginários urbanos – Cidade, cidadãos e outridades (percepções dos outros). Ademais, estes dados enquadrados, também, foram revelados e interpretados por artistas e obras de artes visuais na exposição Retratos de Boa Vista imaginada (2023). Por fim, através deste percurso teórico, metodológico e artístico fomos capazes de evocar representações únicas da cidade de Boa Vista extraídas única e exclusivamente dos imaginários de sua coletividade cidadã.
-
Mostrar Abstract
-
In this research, which is based on the theory of Urban Imaginaries, we investigate the social perception of Boa Vista - RR through the imaginaries of it’s citizens. With a transdisciplinary character, our study is developed through a quali-quantitative approach, collecting citizen perceptions through a structured base questionnaire, whose information is organized in an imagined database, to later quantify them in statistics and, by finally, to interpret them qualitatively through images and works that reflect on the representation of the imaginary of this city. This investigative process starts from a theoretical review of the urban space of the Capital of Roraima, a planned city that is constantly marked by national and international traffic, due to its condition as a border territory, which gives Boa Vista constant processes of change in its landscape and cultural hybridization in its urban fabric. It also deals with the meeting with the Imagined cities project, in particular, about the methodology of working with Urban Imaginaries present in the works of Silva (2001, 2006 and 2014) in dialogue with other theories and authors coming from geography, social studies, psychoanalysis, others, until arriving at the methodological adaptations of these theories and the procedures adopted to reach the objectives of our investigation. As a result, in addition to the theoretical reflections on Boa Vista and its urban imaginaries, the investigation was applied with citizens from Boa Vista within a research sample, a bank with the imagined data was created, organized and analyzed in order to frame the perceptions of the citizen collectivity of Boa Vista within the triadic conception of urban imaginaries – City, citizens and others (perceptions of others). Moreover, these framed data were also revealed and interpreted by artists and works of visual arts in the exhibition “Retratos de Boa Vista Imaginada” (2023). Finally, through this theoretical, methodological and artistic journey, we were able to evoke unique representations of the city of Boa Vista, extracted solely and exclusively from the imaginary of its citizenry.
|
|
4
|
-
PAULO FERNANDO SANTOS NISIO
-
transanimação: A animação para além do espaço, tempo e movimento.
-
Orientador : SUZETE VENTURELLI
-
MEMBROS DA BANCA :
-
ANTENOR FERREIRA CORREA
-
DENISE CONCEICAO FERRAZ DE CAMARGO
-
MÔNICA BAPTISTA SAMPAIO TAVARES
-
SUZETE VENTURELLI
-
SÉRGIO NESTERIUK GALLO
-
Data: 26/04/2023
-
-
Mostrar Resumo
-
A presente tese apresenta um percurso sobre as transformações sofridas pela animação ao longo de sua história e sob a perspectiva dos espaços da animação e da memória relacionada a uma vida de convívio com a técnica. Busca comprovar a existência de um campo pertencente à animação e no qual, devido aos avanços tecnológicos, vai além da sua condição atual, ressignificando processos como o estado do espectador, intitulado de Transanimação. Denota a Transanimação como uma ferramenta expressiva, próxima de uma manifestação poética por meio de associações com teorias e obras e a partir de uma pesquisa que tem como pano de fundo, experiências pessoais relacionadas ao convívio e ao aprofundamento da técnica juntamente aos seus desdobramentos tecnológicos da animação interativa e, posteriormente, com o corpo humano. O embasamento se deu a partir de análises de teóricos como Walter Benjamin, Didi-Huberman, André Parente, Sérgio Nesteriuk, Alan Cholodenko, Lúcia Santaella, Donna Haraway e nas obras artísticas e literárias dos artistas Zaven Paré, e Suzete Venturelli, entre outros que se desenvolveram ao longo da pesquisa.
-
Mostrar Abstract
-
This thesis presents an overview of the transformations undergone by animation throughout its history and from the perspective of animation spaces and researcher's memories related to a lifetime of contact with the technique. It seeks to prove the existence of a field belonging to animation and in which, due to technological advances, goes beyond its current condition, giving new meaning to processes such as the state of the spectator, entitled Transanimation. It denotes Transanimation as an expressive tool, close to a poetic manifestation through associations with theories and works and from a research that has as a background, personal experiences related to the conviviality and the deepening of the technique together with its technological developments of the interactive animation and, later, with the human body. The basis was based on the analysis of theorists such as Walter Benjamin, DidiHuberman, André Parente, Sérgio Nesteriuk, Alan Cholodenko, Lúcia Santaella, Donna Haraway and on the artistic and literary works of the artists Zaven Paré, and Suzete Venturelli, among others who developed during the research.
|
|
5
|
-
Diana Patrícia Medina Pereira
-
Recordatório : Quando o encontro é marcado pela fotografia.
-
Orientador : VIRGINIA TIRADENTES SOUTO
-
MEMBROS DA BANCA :
-
VIRGINIA TIRADENTES SOUTO
-
ANTENOR FERREIRA CORREA
-
FATIMA APARECIDA DOS SANTOS
-
PAULO CARNEIRO DA CUNHA FILHO
-
CARLA LUZIA DE ABREU
-
Data: 08/05/2023
-
-
Mostrar Resumo
-
Esta pesquisa traz uma ação artística que propõe reflexões e críticas sobre a nossa transição de usos e costumes com a fotografia uma vez que ela passa de analógica para o digital. Recordatório é uma ação artística que cria um arquivo de imagens coletadas durante viagens ao interior do estado do Ceará. Diante do arquivo recolhido são pontuadas considerações sobre a utilização da fotografia analógica que é pensada na sua materialidade e como um elemento de afeto e reencontro familiar. Partindo das coletas já realizadas se propõe uma linha de pensamento que toma como método reflexivo uma abordagem fenomenológica onde a mulher-artista-pesquisadora parte dela mesma para ampliar considerações sobre as peças coletadas para o este arquivo híbrido. O método utilizado na coleta e na análise de dados foi o cartográfico, que demanda um alinhamento corporal e intelectual para todo o processo de construção da pesquisa, ou seja, uma ênfase maior no processo que no objetivo final. O Recordatório tem como principal objeto de pesquisa o arquivo fotográfico familiar impresso, analisando suas possibilidades de ressignificação no contexto social. Trata-se de uma investigação artística que relaciona a fotografia com a memória, com o arquivo, com o tempo e com a relação familiar. O objetivo geral desta pesquisa é pensar como a utilização dos acervos fotográficos familiares movimenta simbolismos e abre novos caminhos de requalificação e ressignificação destes na contemporaneidade, além de refletir sobre a valorização da memória e das identidades locais. Apresenta-se aqui uma obra em contínua construção, que aciona memórias, vivências passadas e lembranças íntimas dos encontros que compõem sua construção através da fotografia, desafiando a problemática atual de vivermos imersos numa abundância de imagens, onde se enfraquece o valor dado à fotografia impressa
-
Mostrar Abstract
-
Cette recherche apporte une action artistique qui propose des réflexions et des critiques sur notre transition d'usages et de coutumes avec la photographie une fois passée de l'analogique au numérique. Recordatório est une action artistique qui crée une archive d'images collectées lors de voyages à l'intérieur de l'état du Ceará. Au vu du dossier recueilli, des réflexions sont menées sur l'usage de la photographie analogique pensée dans sa matérialité et comme élément d'affection et de regroupement familial. Partant des collections déjà réalisées, une piste de réflexion est proposée qui adopte une approche phénoménologique comme méthode réflexive où la femme-artiste-chercheuse part d'elle-même pour élargir les réflexions sur les pièces collectées pour cette archive hybride. La méthode utilisée dans la collecte et l'analyse des données était cartographique, ce qui exige un alignement corporel et intellectuel pour l'ensemble du processus de construction de la recherche, c'est-à-dire une plus grande insistance sur le processus que sur l'objectif final. O Recordatório a pour principal objet de recherche les archives photographiques familiales imprimées, en analysant ses possibilités de re-signification dans le contexte social. C'est une enquête artistique qui relie la photographie à la mémoire, à l'archive, au temps et aux relations familiales. L'objectif général de cette recherche est de réfléchir à la façon dont l'utilisation des collections photographiques familiales peut déplacer symbolismes et ouvrir de nouvelles voies de requalification et de resignification de ceux-ci à l'époque contemporaine, en plus de réfléchir sur l'appréciation de la mémoire et des identités locales. Un travail en construction continue est présenté ici, qui déclenche des souvenirs, des expériences passées et des souvenirs intimes des rencontres qui composent sa construction à travers la photographie, défiant le problème actuel de vivre immergé dans une abondance d'images, où la valeur accordée à la photographie imprimée est affaibli.
|
|
6
|
-
Anna Cristina de Araújo Rodrigues
-
“Derrotando a hidra do tempo por um breve segundo”: O Registro Sociológico de Zofia Rydet
-
Orientador : BIAGIO D ANGELO
-
MEMBROS DA BANCA :
-
BIAGIO D ANGELO
-
MARIA DO ROSÁRIO SAMPAIO SOARES DE SOUSA LEITÃO LUPI BELLO
-
SUSANA MADEIRA DOBAL JORDAN
-
SUZETE VENTURELLI
-
WALTER ROMERO MENON JUNIOR
-
Data: 30/06/2023
-
-
Mostrar Resumo
-
A fotógrafa Zofia Rydet (1911-1997) produziu uma das mais destacadas obras da arte contemporânea e da história da fotografia polonesas: Zapis Socjologiczny 1978-1990 (Registro Sociológico 1978-1990). No Registro Sociológico, Rydet se dedica a fazer o registro fotográfico mais extenso possível da vida doméstica polonesa no período que coincide com o último terço da República Popular da Polônia (1944-1989). As fotografias de Rydet apresentadas nesta tese pertencem a esse arquivo, organizado segundo os ciclos da trajetória artística da fotógrafa. Na discussão da questão central da pesquisa, são utilizadas fotografias da série Ludzie we Wnętrzach (Pessoas no Interior): retratos de pessoas, dentro de suas casas, tendo ao seu redor um cenário repleto de objetos. Esta pesquisa interroga o entrelaçamento entre personagens e seus objetos, sempre presentes nas fotografias do Registro Sociológico, formando um todo indissociável para compor uma narrativa de um país – a Polônia –, num momento histórico específico, que vai do final dos anos 1960 até o começo dos anos 1990, período de gestação e realização do Registro Sociológico. Fotografia, arte e cultura visual e material; tempo, história e memória emergem ao longo das reflexões suscitadas por esta pesquisa, em que se adotou o método histórico, com apoio na fenomenologia e contribuições da filosofia, da antropologia e da sociologia. A tese se compõe de uma introdução, três capítulos e considerações finais. O capítulo 1 trata da fotografia como técnica de produção de imagem e de profissionais que utilizam essa técnica em seu cotidiano. O capítulo 2 aborda a trajetória pessoal e artística de Rydet no contexto cultural da Europa e da Polônia, em especial, na segunda metade do século XX. O capítulo 3 se dedica ao estudo do Registro Sociológico, considerando a inter-relação entre personagem e objeto, a realização do projeto, as vilas polonesas fotografadas, o método de trabalho da fotógrafa e a organização do acervo em arquivo. Para concluir, são apresentadas as considerações finais, seguidas das referências
-
Mostrar Abstract
-
The photographer Zofia Rydet (1911-1997) produced one of the most highlighted works of Polish contemporary art and photography history: Zapis Socjologiczny 1978- 1990 (Sociological Record 1978-1990). In Sociological Record, Ryder sets out to create the most comprehensive photographic register of Polish household life during the period that coincides with the last third of the Polish People’s Republic (1944- 1989). Rydet’s photographs presented in this thesis belong to that record, which is organised according to the cycles of the photographer’s artistic journey. In the discussion of the main research question, photographs from the Ludzie we Wnetrzach (People Indoors) are referenced: pictures of people inside their homes, surrounded by plenty of objects. This research investigates the links between people and their objects, which are always present in the photographs of the Sociological Record, therefore creating an inseparable whole in order to compose a narrative of a country - Poland -, during a specific moment in its history, which spans from the end of the 1960s until the beginning of the 1990s, during which the Sociological Record was conceived and actualized. Photography, art and visual and material culture; time, history and memory emerge throughout the reflections evoked by this research, which bases itself on the historical method, with support from phenomenology and contributions from philosophy, anthropology and sociology. This thesis comprises an introduction, three main chapters and final remarks. Chapter 1 approaches photography as a method for producing images, as well as professionals that employ its techniques in their daily work. Chapter 2 describes Rydet’s personal and professional journey in the context of Europe and Poland, especially during the second half of the 20th century. Chapter 3 is dedicated to studying the Sociological Record, considering the intertwining between character and object, the undertaking of the project, the Polish villages that were photographed, the photographer’s methods and the organization of the collection as an archive. We conclude by presenting the final remarks, followed by the references.
|
|
7
|
-
Iris Helena França de Araujo
-
Livro do Tombo ruinas, souvenires e outras histórias.
-
Orientador : GERALDO ORTHOF PEREIRA LIMA
-
MEMBROS DA BANCA :
-
GERALDO ORTHOF PEREIRA LIMA
-
EMERSON DIONISIO GOMES DE OLIVEIRA
-
KARINA E SILVA DIAS
-
AGNALDO ARICE CALDAS FARIAS
-
REGINA CÉLIA DE PAULA
-
Data: 30/06/2023
-
-
Mostrar Resumo
-
O livro de Tombo é uma ferramenta administrativa dos Museus onde se registra os bens culturais em função do seu valor histórico e cultural. Na tese utilizo o temo Tombo como um “livro” se constrói pelo vestígio, pela ruína, pelo fracasso e por dispositivos da memória como souvenires e monumentos.
-
Mostrar Abstract
-
The Tombo book is an administrative tool for Museums where cultural assets are registered according to their historical and cultural value. In the thesis I use the term Tombo as a “book” is built by the vestige, by the ruin, by the failure and by memory devices such as souvenirs and monuments.
|
|
8
|
-
GREGORIO SOARES RODRIGUES DE OLIVEIRA
-
Desenhário: a ciência inexata da linha (desenho vivo e outras coisas)
-
Orientador : CHRISTUS MENEZES DA NOBREGA
-
MEMBROS DA BANCA :
-
CHRISTUS MENEZES DA NOBREGA
-
DENISE CONCEICAO FERRAZ DE CAMARGO
-
ERNANI PINHEIRO CHAVES
-
FERNANDO RIBEIRO DE MORAES BARROS
-
LUIZ CLAUDIO MUBARAC
-
Data: 17/07/2023
-
-
Mostrar Resumo
-
Esta tese aborda as fricções teóricas entre ciência e pensamento poético no contexto das artes visuais. Ela defende o desenho como um conceito instrumental poético, político e pedagógico, associando-o à noção de sobrevivência. No entanto, busca distanciá-lo de suas determinações antropo- e logocêntricas, ou seja, de sua dependência da linguagem verbal, discursiva e exclusivamente humana. O autor apresenta uma série de ensaios imagéticos e textuais que exploram referências históricas, estéticas, filosóficas e científicas, bem como experiências pessoais em projetos, pesquisas e curadoria. O objetivo central é demonstrar como o desenho pode ser entendido como um instrumento aberto, prático e categoricamente heterogêneo que promove uma sobrevivência do conhecimento não determinante.
-
Mostrar Abstract
-
This thesis examines the theoretical frictions between science and poetic thinking within the context of visual arts. It argues for drawing as a poetic, political, and pedagogical instrumental concept, associating it with the notion of survival. However, it strives to distance drawing as much as possible from its anthropo- and logocentric determinations, that is, its reliance on verbal, discursive, and exclusively human language. The author presents a series of visual and textual essays that explore historical, aesthetic, philosophical, and scientific references, as well as personal experiences in art projects, research, and curatorial work. The central aim of this thesis is to demonstrate how drawing can be understood as an open, practical, and categorically heterogeneous instrument that cultivates a non-determining survival of knowledge.
|
|
9
|
-
Lucas Monteiro Regis Cunha
-
Codex Seraphinianus (1981), de Luigi Serafini: Uma Enciclopédia Visual
-
Orientador : BIAGIO D ANGELO
-
MEMBROS DA BANCA :
-
ANDREIA GUERINI
-
BIAGIO D ANGELO
-
MARCIA MARIA VALLE ARBEX
-
SIDNEY BARBOSA
-
SUZETE VENTURELLI
-
Data: 28/07/2023
-
-
Mostrar Resumo
-
O Codex Seraphinianus é uma obra paraliterária mundialmente reconhecida por sua natureza excêntrica, sui generis, que encadeia ilustrações e uma escrita ilegível, formando uma estrutura muito semelhante àquela notada em enciclopédias tradicionais. Neste objeto, examinamos a natureza intertextual e intericônica do Codex Seraphinianus a fim de embasar sua relevância como entidade fantástica e utópica que contraria visões reducionistas nas artes e que, ao mesmo tempo, dialoga com a filosofia e sobre as noções de conhecimento. O aporte teórico para esta pesquisa se firma em estudos sobre a cultura do saber, o processo lógico por trás da organização do conhecimento, a relação entre a imagem e a ciência como possibilitadora da construção e da transmissão do conhecimento, bem como a maneira que a ficção pode estabelecer seu microcosmo. Nota-se, enfim, que o Codex Seraphinianus estabelece sua própria cosmogonia alterando e reconstruindo o arcabouço pictórico de seu leitor, induzindo a interpretação da leitura de um mundo completo ao se apresentar como um objeto simbólico do projeto de emancipação do Iluminismo.
-
Mostrar Abstract
-
The Codex Seraphinianus is a world-renowned paraliterary work for its eccentric nature that links illustrations and illegible writing forming a structure very similar to that noted in traditional encyclopedias. In this object, we examine the intertextual and intericonical nature of Codex Seraphinianus in order to support its source as a fantastic and utopian entity that contradicts reductionist visions in the arts, and that at the same time dialogues with a philosophy and about the notions of knowledge. The theoretical support for this research is based on studies on the culture of the saber, the logical process behind the organization of knowledge, the relationship between image and science as an enabler of the construction and transmission of knowledge, and how fiction can establish its microcosm. Finally, it can be noted that the Codex Seraphinianus subjects its own cosmogony, altering and reconstructing the pictorial framework of its reader, and that it induces the interpretation of the reading of a world by presenting itself as a symbolic object of the emancipation of the Enlightenment
|
|
10
|
-
MAYA GONCALVES FERNANDES
-
Tornar visível o conteúdo interior: Kandinsky, um neoplatônico da Arte Moderna?
-
Orientador : VERA MARISA PUGLIESE DE CASTRO
-
MEMBROS DA BANCA :
-
DANIELA KERN
-
EMERSON DIONISIO GOMES DE OLIVEIRA
-
LUANA MARIBELE WEDEKIN
-
RICARDO NASCIMENTO FABBRINI
-
VERA MARISA PUGLIESE DE CASTRO
-
Data: 30/08/2023
-
-
Mostrar Resumo
-
A presente pesquisa analisa a relação entre espiritualidade e materialidade nas obras e na teoria de Wassily Kandinsky (1866-1944), a partir dos conceitos de mimesise abstração. Partindo da compreensão de que ambos os conceitos não são teorizados pela história da arte como universais, assume-se nesta investigação que, para o artista, esses conceitos relacionam-se com o que ele denomina como conteúdo interior, que seria expresso na matéria. Para tanto, transpor a metafísica que envolve esse conteúdo no âmbito do visível requer um diálogo incessante com a ambiguidade da matéria. Na baixa Antiguidade, o filósofo egípcio Plotino (203-270 d.C) adotou uma postura antiplatônica em relação à arte, enquanto Kandinsky, na primeira década do século XX, recorreu aos vestígios da arte bizantina e da arte dos povos originários russos para estabelecer uma sintaxe própria. Nessa investigação, evidenciam-se modos de compreensão da expressão teórica e artística de Kandinsky, considerando a metafísica de Plotino, analisando imagens para dar a perceber elementos diversos pertencentes aos processos de criação. Assim, embasa-se em tratados das Enéadas de Plotino, em obras textuais e visuais de Kandinsky, em textos que são utilizados como mediadores, como a Doutrina das cores [1810], de Johann Wolfgang von Goethe e com a fortuna crítica atual de ambos, Plotino e Kandinsky, que permeiam o tema da pesquisa. Procura-se estabelecer que existe um entendimento no qual a espiritualidade atua de modo intrínseco à produção artística e teórica de Kandinsky. Destarte, buscou-se, em três capítulos, esmiuçar a sintaxe formulada pelo artista, conjecturando possibilidades interpretativas para suas obras, com o intuito de borrar as oposições entre mimesis, abstração, espiritualidade e materialidade. Ao admitir o olhar deliberadamente espiritual sobre as associações plurais feitas por Kandinsky, será possível propor um olhar não Ocidental sobre as obras do artista russo e especular se o artista pode ser considerado um Neoplatônico da Arte Moderna.
-
Mostrar Abstract
-
The research sought to analyze the relation between spirituality and materiality in the works and the theory of Wassily Kandinsky (1866-1944), starting from the understanding of the concepts of mimesis and abstraction. This investigation assumes that these two concepts are not theorized by the history of art as universal and, for the artist, are related to the expression of his inner content in matter. To do so, transposing the metaphysics that involves this inner content into the realm of the visible requires an incessant dialog with the ambiguity of matter. In Late Antiquity, the egyptian philosopher Plotinus (203-270 AD) adopted an anti-Platonic stance on art, while Kandinsky, in the first decade of the 20th century, resorted to the traces of Byzantine art and the art of Russian native peoples to establish a syntax of his own. In this investigation, ways of understanding Kandinsky's theoretical and artistic expression are evidenced, considering Plotinus' metaphysics, analyzing images in order to perceive diverse elements belonging to the processes of creation. Thus, it is based on treatises from Plotinus' Enneads, on Kandinsky's textual and visual works, on texts which are used as mediators, such as Johann Wolfgang von Goethe's Doctrine of Colors [1810], and with the current critical fortune of both Plotinus and Kandinsky, which permeate the theme of the research. We seek to establish that there is an understanding in which spirituality acts in an intrinsic way in Kandinsky's artistic and theoretical production. Thus, in three chapters, we intend to scrutinize the syntax formulated by the artist, conjecturing interpretative possibilities for his works, in order to blur the oppositions between mimesis, abstraction, spirituality and materiality. By admitting the deliberately spiritual gaze on the plural associations made by Kandinsky, it will be possible to propose a non-Western look on the Russian artist's works and speculate whether the artist can be considered a Neoplatonist of Modern Art.
|
|
11
|
-
RODOLFO AUGUSTO MELO WARD DE OLIVEIRA
-
HUMANIDADES DIGITAIS: arte e tecnologia ancestral e contemporânea
-
Orientador : SUZETE VENTURELLI
-
MEMBROS DA BANCA :
-
SUZETE VENTURELLI
-
ANTENOR FERREIRA CORREA
-
GILBERTO DOS SANTOS PRADO
-
MILTON TERUMITSU SOGABE
-
MÔNICA BAPTISTA SAMPAIO TAVARES
-
Data: 01/12/2023
-
-
Mostrar Resumo
-
O mundo digital está cada vez mais hibridizado com o que ainda consideramos o mundo real, a ponto de se confundir, tornando a existência cada vez mais intangível e fugaz. Neste projeto, de cunho artístico experimental, estudamos e aplicamos técnicas e teorias ancestrais em conjunto com tecnologias contemporâneas. Por meio de uma densa discussão bibliográfica a respeito da atual era que vivemos, o Antropoceno buscamos criar links com a emergente disciplina Humanidades Digitais e os atuais movimentos sociais originados no ciberespaço. A evolução de objetos técnicos que foram transmutados em inteligência artificial contribuiu para a criação de novas realidades políticas, sociais, econômicas e artísticas. Por meio da criação artística com a técnica de impressão em clorofila e a tecnologia contemporânea de QR Code buscamos, a partir da perspectiva latino-americana, novos tipos de relação entre arte, tecnologia, inovação, sociedade e natureza que superem a atual polarização progresso versus preservação e tecnologia versus natureza. Queremos com esse projeto expandir o entendimento sobre como práticas e pensamentos artísticos podem gerar esse diálogo sustentável e inovador, a partir da perspectiva do Sul Global, mais especificamente latino-americana, promovendo reforma do pensamento sobre os tópicos mencionados.
-
Mostrar Abstract
-
The digital world is increasingly hybridized with what we still consider the real world, to the point of confusion, making existence increasingly intangible and fleeting. In this experimental artistic project, we study and apply ancient techniques and theories together with contemporary technologies. Through a dense bibliographical discussion about the current era we live in, the Anthropocene, we seek to create links with the emerging Digital Humanities discipline and current social movements originating in cyberspace. The evolution of technical objects that were transmuted into artificial intelligence contributed to the creation of new political, social, economic and artistic realities. Through artistic creation with the chlorophyll printing technique and contemporary QR Code technology, we seek, from a Latin American perspective, new 9 types of relationships between art, technology, innovation, society and nature that overcome the current polarization of progress versus preservation and technology versus nature. With this project, we want to expand the understanding of how artistic practices and thoughts can generate this sustainable and innovative dialogue, from the perspective of the Global South, more specifically Latin America, promoting thought reform on the topics mentioned.
|
|
12
|
-
ALINA D ALVA DUCHROW
-
Entre-Margens: O exílio como lugar de invenção
-
Orientador : GERALDO ORTHOF PEREIRA LIMA
-
MEMBROS DA BANCA :
-
DENISE CONCEICAO FERRAZ DE CAMARGO
-
GERALDO ORTHOF PEREIRA LIMA
-
KARINA E SILVA DIAS
-
MARIA IVONE DOS SANTOS
-
MURILO DOS SANTOS MOSCHETA
-
Data: 14/12/2023
-
-
Mostrar Resumo
-
“Entre-margens: O exílio como lugar de invenção” é uma investigação sobre uma produção poética realizada no exílio e na migração e a reflexão sobre a criação como trabalho daquilo que emerge das relações e acontecimentos durante o deslocamento. Tendo a experiência do exílio como potência de invenção e resistência, as múltiplas margens dessa travessia são as balizas com as quais a artista desenha seu mapa: O corpo errante que cartografa os novos territórios, incorporando a ideia de cartografia, proposta por Deleuze e Guattari, entre outros, como dispositivo, tanto teórico como processual. A Voz como inscrição encarnada no relato que busca narrar a experiência e contar outras histórias que vão além da narrativa hegemônica do mundo. O devir feiticeira, quando a artista põe em funcionamento o seu corpo sensível para abrir passagem para as forças e atuar no mundo e, por fim, a relação com a alteridade, a construção da identidade do outro como forma de se entender o próprio. Essas categorias se entrelaçam e se complementam na distância percorrida, o movimento é guiado pelo canto das sereias.
-
Mostrar Abstract
-
"In-between: Exile as a place of invention" is an investigation into a work of poetry carried out in exile and migration, it is a reflection on creation as the work of what emerges from relationships and events during displacement. Having the experience of exile as a power of invention and resistance, the multiple margins of this crossing are the beacons with which the artist draws her map: The wandering body that maps new territories, incorporating the idea of cartography, proposed by Deleuze and Guattari, among others, as a device, which is both theoretical and procedural. The Voice as an inscription embodied in the story that seeks to narrate the experience and tell other stories that go beyond the hegemonic narrative of the world. The act of becoming a sorceress, when the artist puts her sensitive body into operation to open up the forces and act in the world and, finally, the relationship with otherness, the construction of the other's identity as a way of understanding one's own. These categories intertwine and complement each other in the distance travelled, the movement is guided by the song of the sirens.
|
|
13
|
-
Rosa Dias Schramm
-
VOLUME: criação de espaço e outros voos
-
Orientador : GERALDO ORTHOF PEREIRA LIMA
-
MEMBROS DA BANCA :
-
SUZANE WEBER DA SILVA
-
FLORENCE MARIE DRAVET
-
GERALDO ORTHOF PEREIRA LIMA
-
KARINA E SILVA DIAS
-
NARA WALDEMAR KEISERMAN
-
Data: 15/12/2023
-
-
Mostrar Resumo
-
Sobre dança improvisação, experiência de movimento e ações realizadas com o ambiente a partir da noção de vertical gravitacional com o estudo da caminhada e das espirais.
-
Mostrar Abstract
-
About dance improvisation, movement experience and actions carried out with the environment based on the notion of gravitational vertical with the study of walking and spirals.
|
|