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Dissertações |
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WILLIAM DE JESUS TEIXEIRA
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O CARTESIANISMONA TEORIA DA PERCEPÇÃODE LEIBNIZ
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Orientador : FABIO MASCARENHAS NOLASCO
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MEMBROS DA BANCA :
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FABIO MASCARENHAS NOLASCO
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ERICKA MARIE ITOKAZU
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CELI HIRATA
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PEDRO FALCÃO PRICLADNITZKY
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Data: 27/03/2023
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O objetivo dessadissertação é discutir o ‘cartesianismo’ de Leibniz, isto é, sua condição de filósofo pertencente à tradição cartesiana. Esse problema é oriundo da constatação que, embora usualmente considerado um cartesiano, Leibniz criticou e rejeitou praticamente todaa filosofia produzida por Descartes. Nesse sentido, meu desiderato nessa pesquisa foi procurar algum aspecto da filosofia leibniziana no qual houvesse evidências de que ele estivesse desenvolvendo seu pensamento a partir de reflexões já elaboradas de alguma maneira por Descartes. As evidências que poderiam aproximar o pensamento de Leibniz daquele de Descartes julgo tê-las encontrado nas temáticas relacionadas à teoria da percepção. Por isso, com o propósito de tentar tornar manifesta essa suposta proximidade de ambos autores no âmbito da teoria da percepção, discuto nesse trabalho questões relacionadas à rejeição da teoria escolástica das espécies intencionais pelos dois filósofos, assim como a adesão dos mesmos aos princípios mecanicistas com o intuito deconceber uma nova teoria acerca do processo perceptivo, tanto aquele que ocorre de forma consciente, quanto aquele que seria inconsciente. Por fim, concluo sugerindo que Descartes preparou e Leibniz desenvolveu um certo tipo de doutrina ‘ocasionalista’ que permitiria justificar como a interação entre o mundo material-corpóreo e o mundo mental, exigida para o processamento da percepção sensível, poderia ocorrer.
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This dissertation aims at discussing Leibniz’ ‘Cartesianism’, that is, his belongingto the Cartesian tradition.This problem emerges from the fact that, althoughusually viewed as a Cartesian philosopher, Leibniz has criticized and rejected almost the totality of Descartes’ philosophy. This being said, the focus of this research isto find out some aspectsof Leibniz’ philosophy in which there is evidence that he is developing his thought under the influence of Descartes.I think the evidence l am looking for can be found in their theory of perception. For this reason, I will deal in this work withquestions related to Leibniz’ and Descartes’ rejection of the Scholastic theory of intentional species; I will also deal with Leibniz’ and Descartes’ acceptance of the mechanical philosophy in order to put forward a new theory for explaining sensible perception, both conscious and unconscious. Finally, I conclude by suggesting that Descartes has prepared and Leibniz has taken it up and developed a kind of ‘occasionalist’ theory that will allow both of them to justify how the interaction between body and mind in sensory perception may occur.
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Mateus de Carvalho Maia
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Sistemas Formais como Formalizações de Conceitos: Da Desinterpretação aos Resultados Limitativos
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Orientador : RODRIGO DE ALVARENGA FREIRE
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MEMBROS DA BANCA :
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RODRIGO DE ALVARENGA FREIRE
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ALEXANDRE FERNANDES BATISTA COSTA LEITE
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ALFREDO ROQUE DE OLIVEIRA FREIRE FILHO
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EDGAR LUIS BEZERRA DE ALMEIDA
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Data: 30/03/2023
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Os avanços da lógica moderna, emparte atribuídos ao filósofo alemão Gottlob Frege, nos permitiram o pleno desenvolvimento da noção intuitiva de axiomática clássica para os rigorosose precisosobjetos teóricos que são os sistemas formais axiomáticos. A evolução técnica destas construções, entretanto, afastou de seus elementosbásicos, tais como a sua própria linguagem,a fundamentação metafísica que garantiria a passagem donívelsintático para onívelsemântico. De todo modo, os Teoremas da Incompletude de Gödel nos sugerem que existe um âmbito da noção de verdade que escapa e, portanto, que não pode ser capturado apenas pelo aparato formal das teorias axiomáticas. Tal coisa é um indicativo de que os sistemas formais podem ser vistos como formalizações de conceitos, e que este âmbito de significado deve desempenhar um papel importante para a fundamentação destes objetos. Deste modo,opresentetrabalhotemcomomotivação a investigação acercad este desencontro entre a camada de significado e a camada sintática dos sistemas formais. É trivial a constatação de que os sistemas formais são relevantes e indispensáveis para inúmeras áreas da ciência moderna, como a matemática e acomputação, por exemplo; sendo assim, torna-se pertinente o estudo que tem como foco entender melhora natureza destasconstruções, para além do seu uso instrumental e sintático.
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The advances of modern logic, in part attributed to the German philosopher Gottlob Frege, allowed us to fully develop the intuitive notion of classical axiomatic into the rough and precise theoretical objects that are the formal axiomatic systems. However,the technical evolution of these constructions moved away from their basic elements, suchas theirown language,the metaphysicalgroundingthatwould guarantee the passage from the syntactic to the semantic.Nevertheless, Gödel's Incompleteness Theoremssuggest that there is a scope of the notion of truth that escapes and,hence, that cannot be captured only by the formal apparatus of axiomatic theories.Thisis an indication that formal systems can be seen as formalizations of concepts, and that this scope of meaning must play an important role in the foundation of these objects.Therefore,the present work is motivated by the investigation about this mismatch between the layer of meaning and the syntactic layer of formal systems. It is impossible to denythe importance and relevance of formal systems to a lot of areas, such as mathematics and computing, for instance; thus, it is, indeed, necessary the study that aims to understandbetterthe nature of these objects, going beyond of its instrumental and syntactic use.
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Bianca de Oliveira Corrêa
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XENOS: Sobre Alien[ações]
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Orientador : HILAN NISSIOR BENSUSAN
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MEMBROS DA BANCA :
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Alice de Barros Gabriel
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HILAN NISSIOR BENSUSAN
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MARIA CECILIA PEDREIRA DE ALMEIDA
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WANDERSON FLOR DO NASCIMENTO
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Data: 17/04/2023
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A presente dissertação traz um panorama geral sobre a questão de“xenos”e sua relação com ficçãoerealidade. Xenos, no grego antigo, significa“estranho”,“estrangeiro”e, contemporaneamente, assume também o significado de “alienígena”. Assim, procura-se, por meio desta escrita, apresentar diversas compreensões e usos para“xenos”. O texto utiliza análises doxenos/estrangeiro a partir de considerações de autores e coletivos que tratam do tema especificamente. Além de teorias das ciências humanas, busca como fonte narrativas, com destaque para a produção de autoras negras. Mais adiante, busca-se entender a potência da ficção e dexenostrabalhados em conjunto.O texto apresenta uma estrutura que brinca com a não-linearidade espaço-temporal, com a narração em primeira pessoa, e utilização da linguagem neutra em alguns momentos. O objetivo não é esgotar o tema central, e sim, apresentar passagens específicas que formam uma escrita/bricolagem capaz de mostrar uma forma de entender comoxenosse apresenta em nossa sociedade.
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This dissertation provides an overview of the issue of “xenos” and its relationship with fiction and reality. Xenos, in ancient Greek, means “stranger”, “foreigner” and, contemporaneously, also assumes the meaning of “alien”. Thus, through this writing, we seek to present different understandings and uses for “xenos”. The text uses different analysis ofxenos/foreigner from authors and collectives that deal specifically with the theme. In addition to using theories from the human sciences, it seeks narrative as a source, emphasizing the production of black female authors. Later, we seek to unravel the power of fiction andxenostogether. The text uses a structure that plays with space-time non-linearity, with first-person narration, and that utilizes neutral language at times. The final objective is not to exhaust the main heme, but to present specific passages that form a writing/bricolage capable of showing one way of understanding howxenospresents itself in our society.
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Vitor Biral Bazucco
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A QUESTÃO DA INTENCIONALIDADE DE BRENTANO A JEAN HÉRING: um estudo sobre a natureza e o objeto da experiência religiosa
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Orientador : FEDERICO BOCCACCINI
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MEMBROS DA BANCA :
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AGNALDO CUOCO PORTUGAL
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ANDRE LECLERC
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FEDERICO BOCCACCINI
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MÁRIO A. GONZÁLEZ PORTA
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Data: 22/06/2023
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O presente trabalho tem como proposta examinar a ligação histórica e o percurso da fenomenologia desde Brentano e Husserl até a filosofia de Jean Héring, assim como, compreender a influência da nascente fenomenologia emr elação à experiência religiosa, mais especificamente a natureza e o objeto dos fenômenos mentais envolvidos nessa experiência.Tal exame constitui-se numa investigação acerca do conceito de intencionalidade enquanto fio condutor que tece o pensar filosófico desses autores. Esse conceito foi reintroduzido por Franz Brentano na fundamentação da sua psicologia enquanto ciência, proposta que foi oriunda do afastamento da filosofia kantiana e do positivismo. A epistemologia advinda dessa fundamentação torna-se os princípios da fenomenologia do século XX. Nessa esteira do pensar filosófico, Jean Héring (1890- 1966), aluno de Husserl em Göttingen, aplicou os princípios e conceitos da fenomenologia em sua análise sobre a experiência religiosa afim de distinguir e de limitar o campo da filosofia religiosa em vista de fundamentá-la enquanto um conhecimento não menos importante frente aqueles influenciados pelo positivismo,pelo psicologismo. Consequentemente, ele se propôs a descrever e elucidar a natureza e o objeto da esfera religiosa como uma experiências uigeneris ao apresentar os critérios e a autenticidade dessa experiência devido à ajuda da fenomenologia.
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This work proposes to examine the historical connection and the path of phenomenology from Brentano and Husserl to the philosophy of Jean Héring, as well as to understand the influence of nascent phenomenology in relation to religious experience, more specifically the nature and object of phenomena mental involved in this experience. This examination constitutes an investigation about the concept of intentionality as the guiding thread that weaves the philosophical thinking of these authors. This concept was reintroduced by Franz Brentano in the foundation of his psychology as a science, a proposal that arose from the departure from Kantian philosophy and positivism. The epistemology arising from this foundation becomes the principles of twentieth-century phenomenology. In this wake of philosophical thinking, Jean Héring (1890-1966), a tudent of Husserl in Göttingen, applied the principles and concepts of phenomenology in his analysis of religious experience in order to distinguish and delimit the field of religious philosophy in view of fundamentally it as a no less important knowledge compared to those influenced by positivism, by psychologism. Consequently, he set out to describe and elucidate the nature and object of the religious sphere as a sui generis experience by presenting the criteria and authenticity of that experience due to the help of phenomenology.
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Jefferson de Souza
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AS LÓGICAS DA JUSTIFICAÇÃO E O PROBLEMA DO REGRESSO.
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Orientador : ALEXANDRE FERNANDES BATISTA COSTA LEITE
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MEMBROS DA BANCA :
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ALEXANDRE FERNANDES BATISTA COSTA LEITE
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RODRIGO DE ALVARENGA FREIRE
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ÍTALA MARIA LOFFREDO D''OTTAVIANO
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EDGAR LUIS BEZERRA DE ALMEIDA
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Data: 23/06/2023
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A justificação é uma condição necessária para o conhecimento. Se o objetivo é garantir que sabemos que φ, o nosso sucesso depende então da posse de justificações de que φ. Para tanto, podemos oferecer um argumento com premissas ψ1,...,ψn e conclusão φ. Esta razão que oferecemos para φ, presumivelmente, só é boa se pudermos obter garantias da verdade das próprias premissas ψ1,...,ψn. Se continuarmos da mesma forma, sempre oferecendo um novo argumento com novas premissas, então teremos uma regressão infinita, e aparentemente nunca conseguiremos obter algo que seja de fato uma garantia última de que φ. Estamos diante de um velho e conhecido obstáculo para a obtenção de todo tipo de conhecimento, o problema do regresso epistemológico. Nem todas as regressões infinitas são problemáticas, mas as regressões de justificação são. Por quê? O que torna as regressões epistêmicas viciosas em vez de benignas? Esta dissertação analisa respostas coletadas da literatura. Buscamos também oferecer uma contribuição à discussão, utilizando as lógicas da justificação na construção de um argumento segundo o qual as regressões epistêmicas são viciosas porque são incompletas.
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Justification is a necessary condition for knowledge. If the aim is to guarantee that we know that φ, our success depends on justifications that φ. For this purpose, we can offer an argument with premises ψ1,...,ψn and conclusion φ. Presumably, this reason we offer for φ is good only if we can obtain guarantees of the truth of the premises ψ1,...,ψn themselves. If we continue in the same way, always offering a new argument with new premises, then we will have an infinite regress, and apparently we will never be able to obtain something that is indeed an ultimate guarantee that φ. We face an old and well-known obstacle to obtain all kinds of knowledge, the epistemological regress problem. Not all infinite regresses are problematic, but justification regresses are. Why? What makes epistemic regresses vicious rather than benign? This master’s thesis studies answers collected from the literature. Furthermore, using logics of justification, it is argued that epistemic regresses are vicious because they are incomplete.
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Vítor Rodovalho Amaral
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A PESSOA HUMANA E SUA FORMAÇÃO: UM ESTUDO A PARTIR DA OBRA “A ESTRUTURA DA PESSOA HUMANA” DE EDITH STEIN
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Orientador : FEDERICO BOCCACCINI
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MEMBROS DA BANCA :
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EVANDRO OLIVEIRA DE BRITO
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FEDERICO BOCCACCINI
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MARCIO GIMENES DE PAULA
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MARCOS AURELIO FERNANDES
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Data: 29/06/2023
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A obra “A estrutura da pessoa humana” de Edith Stein tem por objetivo central a fundamentação da pedagogia a partir de uma antropologia filosófica. É por essa razão que a presente dissertação inicia-se com a questão “O que é o homem?” e em seguida avança para “Como devemos formálo?”. Em verdade, essa última questão não pode ser respondida sem a primeira. Guiada pelo método fenomenológico e pela filosofia tomista, Stein descreve a pessoa humana como uma unidade de corpo, alma e espírito. Ao investigarmos cada uma dessas dimensões, compreenderemos a especificidade da pessoa humana e de sua formação com relação aos demais “reinos do ser” – corporal, vegetal, animal e puramente espiritual. Por fim, verificaremos a necessidade de considerar, em nossa investigação antropológica, a dimensão social da pessoa humana, bem como a de acolher a revelação cristã como um necessário complemento e guia para a antropologia e para a pedagogia. Com efeito, para Stein, ambas dependem de uma fonte sobrenatural de conhecimentos, sem a qual não é possível compreender a origem primeira, a essência profunda e a missão última da pessoa humana.
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The Edith Stein’s work “The structure of the human person” aims to ground the pedagogy on an anthropological philosophy. This is why this dissertation begins with the question “What is the man?” and then advances to “How we must form him?”. Actually, this last question cannot be answered without the first. Guided by the phenomenological method and the thomistic philosophy, Stein describes the human person as a unity of body, soul and spirit. As we investigate each one of these dimensions, we will understand the specificity of the human person and the specificity of his formation in relation to the others “realms of being” – material, vegetable, animal and purely spiritual. Finally, we will also verify the necessity to consider, in our anthropological investigation, the social dimension of the human person, as well as to welcome the christian revelation as a necessary complement and guide for anthropology and for pedagogy. Indeed, for Stein, both depend on a supernatural source of knowledges, without which it is not possible to understand the first origin, the profound essence and the ultimate mission of the human person.
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Silvia Dutra Badra
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O corpo da mulher negra no Brasil, uma possível leitura sobre a sombra que recorta nosso espelho: clínica psicanalítica como estratégia de crítica social e conquista para o reconhecimento
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Orientador : HERIVELTO PEREIRA DE SOUZA
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MEMBROS DA BANCA :
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CLARICE PIMENTEL PAULON
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HERIVELTO PEREIRA DE SOUZA
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MARIANA PIMENTEL FISCHER PACHECO
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PRISCILA ROSSINETTI RUFINONI
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Data: 04/07/2023
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O presente trabalho é produto de inquietações ressurgentes na clínica psicanalítica lacaniana e se propõe a pensar a psicanálise e sua prática desterritorializada do tradicional setting analítico. Consistiu em oferecer uma escuta qualificada para mulheres em situação de risco e vulnerabilidade social desde a pandemia, na periferia de Brasília. O objetivo foi propor um possível debate em que a psicanálise lacaniana, que faz a desambiguação entre Freud e Lacan e tem a linguagem e o significante como conceito constitutivo dos sujeitos, possa ser vista como uma prática que produz efeitos singulares que ecoam condizentes com a proposta de Honneth em seu livro Lutas por reconhecimento. Por meio de estudos de casos em que o desamparo, o sentimento de injustiça, o silêncio insidioso mantenedor de determinadas formas de violência, de abusos inerentes em estruturas sociais pautadas por afetos segregatórios com resquícios colonizadores se fizeram presentes, interroguei o corpo da mulher negra como signo que porta uma cadeia significante em sua herança histórica de racismo, sexismo e outras diversas formas de malogros cristalizados no interior da nossa sociedade perpetuados pela linguagem que nos circunda. Pesquisou-se, nos casos apresentados, de que forma o signo, o significante e os significados que compõem o caldo da linguagem são produtores de afetos circulantes e imprimem marcas na formação constitutiva do sujeito do inconsciente que está presente na modelagem dos laços políticos e jurídicos. Tentamos circunscrever, multidisciplinarmente, como a dinâmica da linguagem determina o lugar do corpo da mulher negra na sombra da polaridade do que se concebe o patriarcado da branquitude no Brasil. Abordamos o problema multidisciplinarmente entre a filosofia política, o contexto histórico do racismo no Brasil e aquilo que reverbera na clínica psicanalítica e o que, a partir dela, se desmembra no corpo social.
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The present work is the result of resurgent concerns in Lacanian psychoanalytic practice, aiming to contemplate psychoanalysis and its deterritorialized practice beyond the confines of the traditional analytic setting. The project entailed providing qualified listening to women in situations of risk and social vulnerability since the pandemic, in the outskirts of Brasília. The objective of this work was to propose a potential debate where Lacanian psychoanalysis, which disambiguates between Freud and Lacan and considers language and the signifier as constitutive concepts of subjects, can be viewed as a practice that yields unique effects resonating, to some extent, with Honneth's proposition in his book "Struggles for Recognition." Through case studies examining helplessness, the sense of injustice, and the insidious silence that perpetuates certain forms of violence and inherent abuses within social structures shaped by segregating affections with colonial remnants, I will scrutinize the body of the black woman as a sign carrying a signifying chain in her historical legacy of racism, sexism, and various other forms of failures solidified within our society and perpetuated by the language that surrounds us. It was assessed, in the presented cases, how the sign, the signifier, and the meanings comprising the fabric of language serve as generators of circulating affects and imprint marks on the constitutive formation of the unconscious subject, which is present in the shaping of political and legal bonds. In conclusion, within this work, I endeavor to multidisciplinarily delineate how the dynamics of language ascertain the position of the black woman's body in the shadow of the polarity of what is conceived as white patriarchy in Brazil. I approach this multidisciplinary issue encompassing political philosophy, the historical context of racism in Brazil, and the reverberations within psychoanalytic practice and its ramifications throughout society
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Matheus Pereira Dias
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UMA DESCRIÇÃO DA CONSCIÊNCIA INTENCIONAL E SUAS IMPLICAÇÕES PARA A PSICANÁLISE EXISTENCIAL
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Orientador : HERIVELTO PEREIRA DE SOUZA
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MEMBROS DA BANCA :
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DOUGLAS RODRIGUES BARROS
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HERIVELTO PEREIRA DE SOUZA
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MARCOS AURELIO FERNANDES
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RONALDO MANZI FILHO
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Data: 07/07/2023
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A Psicanálise Existencial é um dos últimos assuntos abordados na obra O Ser e O Nada (1943) do filósofo Jean-Paul Sartre. A despeito da nítida inspiração freudiana, Sartre irá propor uma interpretação das condutas humanas a partir de uma fundamentação ontofenomenológica do homem e do mundo. Este trabalho tratará de apresentar os laços estreitos entre o filósofo francês e o alemão Edmund Husserl (1859-1938), explicitando de que modo Sartre absorveu as ideias fenomenológicas e qual o alcance dessas ideias dentro de sua filosofia. Iremos expor as principais noções filosóficas do autor que sustentam sua proposta psicanalítica, fazendo algumas referências à psicanálise freudiana, mas no intuito de colocar em relevo a originalidade da noção sartriana de consciência construída ao longo de suas obras. Também faremos uma interlocução com Georges Politzer no intuito de encontrar semelhanças entre a proposta de Sartre e o movimento crítico feito pelo pensador em relação aos cânones teóricos do campo da psicologia. Dessa maneira, pretendemos localizar o filósofo existencialista ao lado daqueles intelectuais que tentaram reorientar os paradigmas das ciências humanas a partir do conjunto de obras existencialistas. Portanto, o intuito desta dissertação é perceber quais as implicações que a concepção sartriana de consciência pode ter no campo das ciências humanas e como o existencialismo sartriano pode ser útil na compreensão da sociedade e do humano contemporâneo
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Mostrar Abstract
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Existential Psychoanalysis is one of the last subjects addressed in the work Being and Nothingness (1943) by philosopher Jean-Paul Sartre. Despite the clear Freudian inspiration, Sartre will propose an interpretation of human behavior based on an ontophenomenological foundation of man and the world. This paper will try to present the close ties between the French philosopher and the German Edmund Husserl (1859- 1938), explaining how Sartre absorbed the phenomenological ideas and what is the scope of these ideas within his philosophy. We will expose the author's main philosophical notions that sustain his psychoanalytic proposal, making some references to Freudian psychoanalysis, but with the intention of highlighting the originality of Sartre's notion of consciousness built throughout his works. We will also establish an interlocution with Georges Politzer in order to find similarities between Sartre's proposal and the critical movement made by the thinker in relation to the theoretical canons of the field of psychology. In this way, we intend to locate the existentialist philosopher among those intellectuals who tried to reorient the paradigms of human sciences based on the existentialist works. Therefore, the purpose of this dissertation is to understand what implications the Sartrian conception of consciousness can have in the field of human sciences and how Sartrian existentialism can be useful in the understanding of society and contemporary human beings.
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Rebecca Reseck Wanderley Dias
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ENTRE ENCRUZILHADAS E URGÊNCIAS: PARA UMA GUINADA ESTÉTICA NA REPRESENTAÇÃO DO FEMININO
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Orientador : ANDRE LUIS MUNIZ GARCIA
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MEMBROS DA BANCA :
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ANDRE LUIS MUNIZ GARCIA
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PRISCILA ROSSINETTI RUFINONI
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WANDERSON FLOR DO NASCIMENTO
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CARLA MILANI DAMIAO
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Data: 06/10/2023
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Esta dissertação tem como objetivo investigar certa “abertura” que se impõe às ideias do cânone filosófico e que se traça a partir de tematizações da representação do feminino. Em específico, importa-nos observar o movimento de desestabilização empreendido pelos estudos acerca do feminino no que concerne aos princípios e justificativas presentes no cânone, marcadamente, no que se refere ao problema da representação. Para tanto, buscamos refletir junto a uma série de autorias organizadas em eixos temáticos. Esses eixos se apresentam conforme nosso itinerário de pesquisa se move em direção a certo momento limite, expresso pelos paradoxos que emergem do estrito compromisso ético que opera como fundamento dos modelos de representação do feminino. É justo a partir de tal paradoxo que o “momento limite” aponta para a necessidade de um novo modo de conceber o registro de discussão sobre a representação da mulher: o estético.
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This dissertation aims to investigate a certain “openness” that imposes itself on the ideas of the philosophical canon and that is traced from the thematizations concerning the representation of the feminine. Specifically, it is important for us to observe the movement of destabilization understood by studies about the feminine with regard to the principles and justifications present in the canon, markedly with regard to the problem of representation. Therefore, we seek to reflect along a series of authorships organized in thematic axes. Such axes are presented as our research script moves towards a certain limit moment, expressed by the paradoxes that emerge from the strict ethical commitment that operates as the foundation of models of representation of the feminine. It is precisely from this paradox that this “limiting moment” points to the need for a new way of expressing the record of the discussion about the representation of women, namely the aesthetic one.
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Daniela Pires de Mello e Faria
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Teleologia e antropocentrismo na filosofia da natureza de Aristóteles
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Orientador : GUY HAMELIN
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MEMBROS DA BANCA :
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GUY HAMELIN
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AGNALDO CUOCO PORTUGAL
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MARCOS AURELIO FERNANDES
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JORGE AUGUSTO DA SILVA SANTOS
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Data: 16/11/2023
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A noção de teleologia é central para o entendimento da filosofia da natureza de Aristóteles. Processos naturais são, para ele, orientados para um fim: eles têm sempre um em vista de que. A passagem da Política I 8 (1256b15-22) é frequentemente citada como indício de que a natureza desta orientação teleológica é antropocêntrica: o fim das plantas seria a alimentação dos animais e o fim dos animais não humanos seria a alimentação e os serviços que podem prover aos seres humanos. Procuro, nesta dissertação, mostrar que a noção de teleologia em Aristóteles é mais nuançada e sofisticada do que a leitura apressada desta passagem específica poderia indicar. Argumento que (i) a noção de causa deve ser entendida levando em conta não apenas o conceito moderno de causação, mas também seu contexto explicativo; e que (ii) a noção de fim ou causa em vista de que tem, para Aristóteles, duas acepções: a de objetivo e a de beneficiário.
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The concept of teleology is paramount to our understanding of Aristotle’s Natural Philosophy. For him, natural processes are end-oriented: they occur for the sake of some end. A passage in Politics I 8 (1256b15-22) is often referred to as evidence for the apparently anthropocentric nature of his teleological views: plants are for the sake of animal food and non-human animals are for the sake of human food and human conveniences. I tried to show that Aristotle’s notion of teleology is more nuanced and sophisticated than what a superficial reading of this passage may seem to support. I argued that (i) the notion of ‘cause’ must be understood not only within the modern framework of causation laws, but also within the broader context of explanations; and that (ii) for Aristotle, there are two kinds of ‘ends’ (or ‘that for the sake of which’): the end as an objective and the end as a beneficiary.
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YASMIN SANTOS ABDEL QADER
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Falar-mulher: fluir entre
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Orientador : HERIVELTO PEREIRA DE SOUZA
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MEMBROS DA BANCA :
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JULIANA DE MORAES MONTEIRO
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Alice de Barros Gabriel
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HERIVELTO PEREIRA DE SOUZA
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PRISCILA ROSSINETTI RUFINONI
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Data: 01/12/2023
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Este trabalho aborda a obra de três filósofas: Luce Irigaray, Adriana Cavarero e Elizabeth Grosz. O que as conecta nesta pesquisa, eu afirmaria, é a angústia referente a uma certa dificuldade de falar, enquanto mulheres. Irigaray ocupa um lugar central devido a hipótese de que seu método tem bastante a contribuir para nós mulheres a respeito de desenvolvermos nossa própria linguagem. Após me perguntar o que é falar?, alcanço um horizonte que considero potente para o feminismo que é a pergunta decorrente desta primeira: se nós, mulheres, nos deseducássemos em relação a esta linguagem na qual não nos sentimos representadas – uma linguagem que não criamos – e buscássemos falar a nosso próprio modo, como falaríamos? Quais vias de expressão, gestos, seriam, para nós, expressivos? Como o sexo feminino poderia advir à linguagem? Estas perguntas, para serem eficientes, devem alcançar o que profundamente constitui o ato de falar, ou até mesmo escrever: a relação entre a realidade, a materialidade, e sua representação. O que decorre disto é a necessidade de se perguntar quais são as implicações filosóficas da própria formulação da matéria, tal como ela é, tal como poderia ser. Quais são maneiras potentes de representar, que, como diria Irigaray, não congelem o fluxo discursivo, ou o movimento mesmo de falar? Esta pergunta me leva inclusive a me perguntar se falar necessariamente implica representar. Longe de responder estas perguntas, este trabalho se desenvolve como um ensaio, onde me deixo levar pelo fluxo da curiosidade, ou do espanto (thaumázein), diante do que é e poderia ser falar. O falar-mulher comparece aqui como contribuição metodológica para que as mulheres possam iniciar este movimento, ou como fagulha inspiradora que convoque a falar as leitoras que porventura possam se sentir sem voz, sem linguagem
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This work addresses the oeuvre of three philosophers: Luce Irigaray, Adriana Cavarero and Elizabeth Grosz. What connects them in this research, I would say, is the anguish related to a certain difficulty in speaking, as women. Irigaray occupies a central place due to the hypothesis that her method has a lot to contribute to us women in terms of developing our own language. After asking myself what it means to speak?, I reach a horizon that I consider powerful for feminism, which is the question arising from this first one: if we, women, were uneducated in relation to this language in which we do not feel represented – a language that we did not create – and we tried to speak in our own way, how would we speak? Which ways of expression, gestures, would be expressive for us? How could the female sex come to language? These questions, to be efficient, must reach what deeply constitutes the act of speaking, or even writing: the Universidade de Brasília Instituto de Ciências Humanas Programa de Pós-graduação em Filosofia relationship between reality, materiality, and its representation. What follows from this is the need to ask what are the philosophical implications of the very formulation of matter, as it is, as it could be. What are powerful ways of representing, which, as Irigaray would say, do not freeze the discursive flow, or the movement of speaking? This question even leads me to wonder whether speaking necessarily implies representing. Far from answering these questions, this work develops like an essay, where I let myself be carried away by the flow of curiosity, or astonishment (thaumázein), at what speaking is and could be. Parler-femme appears here as a methodological contribution so that women can start this movement, or as an inspiring spark that calls on women-readers who may feel without a voice, without language, to speak.
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WOLFGANG THEIS
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Reflexões sobre o conceito de realidade empírica na Crítica da Razão Pura de Immanuel Kant
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Orientador : ALEXANDRE HAHN
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MEMBROS DA BANCA :
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ALEXANDRE HAHN
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ERICK CALHEIROS DE LIMA
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FABIO MASCARENHAS NOLASCO
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ORLANDO BRUNO LINHARES
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Data: 20/12/2023
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A dissertação trata o conceito de realidade empírica acordo de Immanuel Kant. A primeira parte lida com o problema da definição da realidade, o que ela realmente é. Os filósofos dinamarquês-suíços Anton Hügli e Poul Lübcke propõem uma classificação livre da realidade sob vários aspectos diferentes e mostram como é difícil definir o que é a realidade de fato. Immanuel Kant ingressa no diálogo com cada uma de suas definições, pois ele tem vários comentários sobre o que Hügli e Lübcke têm a dizer sobre a realidade. A realidade empírica e objetiva é apresentada no próximo segmento, seguida pela apresentação dos conceitos de Realität e Wirklichkeit. Especialmente os dois são um pouco problemáticos do ponto de vista linguístico, pois em alemão são dois conceitos diferentes, mas em outros idiomas elas são traduzidas pela mesma palavra. Na seção sobre Idealismo Transcendental, são apresentados o espaço e o tempo e seu papel como formas de intuições puras, bem como sua parte importante como pré-condições para a realidade. A próxima parte trata o problema de realismo empírico, provavelmente a parte mais complicada da Critica da Razão Pura. Kant é conhecido por ter detectado sua própria forma de categorias, que diferem das desenvolvidas por Aristóteles. Enquanto as categorias de Aristóteles são uma forma de ser, as de Kant são necessárias para o modo de pensar e para a cognição. Mas as categorias não podem existir por si só para tornar a realidade reconhecível. Elas precisam ser esquematizadas e depois aplicadas no espaço e no tempo para proporcionar a cognição sobre o mundo (externo) e a realidade em que o sujeito vive. Isso é seguido pela pergunta sobre o que é o "real" e qual é o papel dos axiomas da intuição e da antecipação da percepção na resposta a essa pergunta.
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The Master’s thesis treats Immanuel Kant's concept of empirical reality. The first part deals with the problem of defining reality, what it really is. The Danish-Swiss philosophers Anton Hügli and Poul Lübcke propose a classification of reality viewed from different aspects and show how difficult it is to define what reality actually is. Immanuel Kant dialogues with each of their definitions, as he has several comments on what Hügli and Lübcke have to say about reality. Empirical and objective reality is presented in the next segment, followed by the presentation of the concepts of Realität and Wirklichkeit. They are somewhat problematic from a linguistic point of view, as they are two different concepts in German, but in other languages they are translated by the same word. In the section on Transcendental Idealism, space and time and their role as
forms of pure intuitions are presented, as well as their important part as preconditions for reality. The next part deals with the problem of empirical realism, probably the most complicated part of the Critique of Pure Reason. Kant is known for having detected his own form of categories, which differ from those developed by Aristotle. While Aristotle's categories are a form of being, Kant's are necessary for thinking and cognition. But the categories cannot exist on their own to make reality recognisable. They need to be schematised and then applied in space and time to provide cognition about the (external) world and reality in which the subject lives. This is followed by the question of what the "real" is and what role the axioms of intuition and the anticipation of perception play in answering this question
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Gigliola Mendes
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Uma experiência italiana: da descoberta de um Gramsci visionário ao encontro com a política criada e protagonizada por mulheres
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Orientador : ALEX SANDRO CALHEIROS DE MOURA
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MEMBROS DA BANCA :
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ALEX SANDRO CALHEIROS DE MOURA
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ANA MARIA SAID
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CARLA MILANI DAMIAO
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GIUSEPPE COSPITO
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MARIA CECILIA PEDREIRA DE ALMEIDA
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PRISCILA ROSSINETTI RUFINONI
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Data: 16/01/2023
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O trabalho apresenta a relação de Gramsci com algumas das mulheres que passaram por sua vida e deixaram marcas em sua formação intelectual e moral e em sua práxis revolucionária; bem como em suas categorias, que puderam ser desenvolvidas e/ou aprofundadas em função dos frutos das relações com elas. A partir dessa perspectiva, mapeamos o movimento de construção de seu pensamento sobre as mulheres, capaz de antecipar, em certa medida, o percurso que o próprio movimento de mulheres tecerá para si, em especial na segunda metade do século XX. Propõe-se inicialmente uma reflexão sobre a formação juvenil de Antonio Gramsci na Sardenha e as razões de possuir referências femininas tão marcantes. Em seguida, explora-se a reflexão de Gramsci sobre a peça Casa de Bonecas de Ibsen, destacando-se seu interesse pela transformação moral e intelectual das mulheres. Ao colocar foco sobre as companheiras de militância (e também de afetos) de Gramsci, a investigação exibe relações mais horizontais entre o sardo e as mulheres, apresentando suas influências nas criações políticas e intelectuais do pensador, para enfim conectá-las com as três irmãs Schucht, as russas cujas histórias se entrelaçam com a dele, destacando a perspectiva do amor como potência criadora. Em linhas mais gerais, penso a dinâmica complexa da relação entre feminismo e marxismo nos séculos XIX e XX, para, em seguida, explorar a reflexão gramsciana sobre as mulheres em suas obras do cárcere, considerando que suas categorias subalternidade e hegemonia são caminhos fecundos e atuais para aproximar a obra do sardo com o feminismo. Em busca dessas ligações, investigo a importância da rebeldia para a luta política das mulheres, na Europa e, em particular, na Itália, a partir do século XIX, uma rebeldia que levou à construção das duas culturas políticas das mulheres italianas – o emancipacionismo e o neofeminismo. Conecto-as, por fim, ao feminismo da diferença italiano – em especial da Libreria delle Donne di Milano e da comunidade filosófica feminina Diotima, que trabalham a criação da diferença ou a efetivação do sentido livre da diferença – culminando na Carta delle Donne, um projeto coletivo de conciliação entre tais culturas.
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The thesis presents Gramsci's relationship with some of the women who passed through his life and left their marks on his intellectual and moral formation and on his revolutionary praxis; as well as in his categories, which could be developed and/or deepened according to the results of his relationships with them. From this perspective, we mapped the building of his thinking about women, believing it anticipated, to a certain extent, the path that the women's movement would weave for itself, especially in the second half of the 20th century. Initially, a reflection is proposed on Antonio Gramsci's youth formation in Sardinia and on the reasons for having such strong female references. Next, Gramsci's reflection on Ibsen's play A Doll's House is explored, highlighting his interest in the moral and intellectual transformation of women. By focusing Gramsci's militancy (and also affectionate) companions, the investigation displays more horizontal relationships between the Sardinian thinker and women, presenting their influences on his political and intellectual creations, to finally connect them with the three Schucht sisters, Russian women whose stories intertwine with his, highlighting the perspective of love as a creative power. In more general terms, I think about the complex dynamics of the relationship between feminism and Marxism in the 19th and 20th centuries, to then explore Gramsci's reflection on women in his prison works, considering that his subalternity and hegemony categories are fruitful and current ways to approximate the Sardinian's work to feminism. In search of these connections, I investigate the importance of rebellion for the political struggle of women, in Europe and particularly in Italy, from the 19th century onwards, a rebellion that led to the construction of two political cultures of Italian women – emancipationism and the neofeminism. Finally, I connect them to the Italian feminism of difference – in particular the Libreria delle Donne di Milano (Milan Women’s Bookshop) and the Diotima female philosophical community, which work on creating difference or building effectiveness to the free meaning of difference – culminating in the Carta delle Donne (Women’s Chart), a collective project of conciliation between such cultures.
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Marcio Silveira Conke
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AS RAÍZES FILOSÓFICAS DA EPÍSTOLA 7 DE SANTO AGOSTINHO
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Orientador : GUY HAMELIN
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MEMBROS DA BANCA :
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GUY HAMELIN
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AGNALDO CUOCO PORTUGAL
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MARCOS AURELIO FERNANDES
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CRISTIANE NEGREIROS ABBUD AYOUB
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JORGE AUGUSTO DA SILVA SANTOS
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Data: 10/02/2023
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Neste estudo, procuramos pelas principais fontes filosóficas que inspiram santo Agostinho (354-430) na sua Epístola 7. Redigida entre os anos de 388 e 391, ela pertence ao mesmo período intelectual que encontramos, por exemplo, em A música (387-391), O mestre (389) e A verdadeira religião (390/391). A Epístola 7 se destaca, no vasto corpus agostiniano, como um dos textos mais relevantes para o estudo do tema da memória, estudo que alcançará seu desenvolvimento mais completo no livro X das Confissões (397-401) e nos últimos livros de A Trindade (399-419). Questão das mais fundamentais do pensamento agostiniano, a memória implica muitas outras, como constatamos na Epístola 7. Entre algumas, encontramos: a reminiscência e a preexistência da alma, o tempo e a eternidade, a sensação e a iluminação divina e, principalmente, a imaginação (phantasia/imaginatio). No que tange às fontes, à medida que tais temas são apresentados na Epístola 7, procuramos encontrar, entender e comprovar suas influências filosóficas. Apenas a título de exemplo, Platão (427-347) está nominalmente presente na Epístola 7; Aristóteles (384-322) pode ser visto tanto em Nebrídio, o autor perspicaz das questões que suscitam a Epístola 7, quanto em Agostinho; os estoicos (do séc. III a.C. ao II d.C.), geralmente via Cícero (106-43), também aparecem na base de algumas distinções conceituais; e Plotino (205-270) e Porfírio (c. 232-305) são os nomes mais destacados entre as fontes filosóficas de Agostinho. Assim, se é significativo o trabalho com as fontes para melhor entendermos as questões expostas na Epístola 7, também é significativo, talvez até mais, percebermos o modo como Agostinho as retoma, porque, não raro, vale ressaltarmos, desde a Epístola 7, ele delas se serve com grande originalidade.
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In this study, we look for the main philosophical sources that inspire Saint Augustine (354-430) in his Letter 7. Written between the years 388 and 391, Letter 7 belongs to the same intellectual period that we find, for example, in De Musica (387-391), De Magistro (389) and De Vera Religione (390/391). Letter 7 stands out, in the vast Augustinian corpus, as one of the most relevant texts for the study of the issue of memory, a study that will reach its most complete development in book X of the Confessiones (397-401) and in the last books of De Trinitate (399-419). One of the most fundamental questions in Augustinian thought, memory implies many others, as we can see in Letter 7. Among other, we find: reminiscence and the preexistence of the soul, time and eternity, the sensation and divine illumination, and, mainly, imagination (phantasia/imaginatio). As far as sources are concerning, as these topics are presented in Letter 7, we seek to find, understand and demonstrate their main philosophical influences. For instance, Plato (427-347) is nominally present in Letter 7; Aristotle (384-322) can be seen both in Nebridius, the keen author of the questions that evoke Letter 7, and in Augustine; the Stoics (3rd century BC to 2nd century AD), usually via Cicero (106-43), also appear on the basis of some conceptual distinctions; and Plotinus (205-270) and Porphyry (c. 232-305) are the most prominent names among Augustine’s philosophical sources. Thus, if the work with the sources is significant to better understand the issues exposed in Letter 7, it is also significant, perhaps even more so, to perceive the way Augustine takes these sources as, not rarely, we point out, that since Letter 7 he uses them with great originality.
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Welinton Ricardo da Silveira Porto
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PESSOALIDADE E INCORPOREIDADE: a pessoa humana e a possibilidade de pessoas não corpóreas
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Orientador : AGNALDO CUOCO PORTUGAL
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MEMBROS DA BANCA :
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AGNALDO CUOCO PORTUGAL
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ANDRE LECLERC
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MARCOS AURELIO FERNANDES
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PEDRO MIGUEL GALVÃO LOURENÇO
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EVERALDO CESCON
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Data: 01/03/2023
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Trata-se de umainvestigação a respeito da pessoalidade, sobretudo da pessoa humana. A ideia defendida é a de que a pessoa humana éuma entidade singularem razão decertas estruturas e propriedades intrínsecas e relacionais, que sãoinerentes aos organismos humanos.Apresenta-seincialmenteum conceitoestipulativode pessoa, extensionalmente adequado e metafisicamente neutro, a fim de não obstruir a discussão ontológica posterior acerca da pessoalidade.A defesa dapessoalidade como um tipo ontológicoserá construída ao longo da tese, com o envolvimento da rejeição do reducionismo naturalista da pessoa humana a suas estruturas ou funcionalidade biofísicas(Capítulo I);epelo oferecimento do constitutivismo como alternativaviávelao reducionismo,malgrado as dificuldades advindas dessa empreitada (Capítulo II). A partir disso,buscar-se-á, no terceiro capítulo,uma fundamentação ou base metafísica para a pessoa humana, como uma estratégiasatisfatória para resolução de problemas queo reducionismo naturalista ou o constitutivismo não responderam adequadamente. Como encaminhamento finalda abordagem metafísica da pessoa,serãoapresentadasasteoriasde Richard Swinburne(a pessoa como substância mental pura)e de HenriqueVaz(a pessoa como umresultado dialético de estruturas e relações),oferecendo,consequentemente,duasconcepçõespossíveiserazoáveisda singularidade dapessoa humana.Propõe-se que, independentemente de a singularidade da pessoa humana fundamentar-seem umasubstância mental pura ou no processo dialético estrutural-relacional, ambas as alternativasnão podem renunciar àpossibilidadede pessoas incorpóreasexistirem, seja em razão da própria natureza metafísica da substância mental pura, ou pela natureza espiritual da pessoa humana.
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This dissertation is about personality, especially the human person. The argumentis that the human person is unique because of certain intrinsic and relational structures and properties, which are inherent to human organisms. Firstly, a stipulative concept of person is presented, extensionally adequate and metaphysically neutral, in order not to obstruct a later ontological discussion about personhood. The defense of the uniqueness of the human person will be built throughout the dissertation, involving the rejection of the naturalist reductionism of the human person to its structures orbiophysical functionality (Chapter I); and by offering Baker’s constitutionalism as a viable alternative to reductionism, despite the difficulties arising fromherendeavor (Chapter II). Secondly, wewill seek, in the third chapter, a foundation ormetaphysical basis for the human person, as a satisfactory strategy for solving problems that naturalistic reductionism or constitutionalism view did not respond to. Finally, it presents Richard Swinburne’s theory–the person as a pure mental substance–and HenriqueVaz’s account–the person as a dialectical result of structures and relationships– proposal consequently two possible conceptions and persons of the uniqueness of the human person. It is proposed that, regardless of the uniqueness of the human person being grounded in a pure mental substance or in the structural-relational dialectic process, both alternatives cannot renouncetothe idea of thepossibilityof incorporeal persons, either because of the very metaphysical nature of thepure mentalsubstance, or by the spiritual nature of the human person.
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Paulo Estevão Tavares Cavalcanti
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PERCEPÇÃO MÍSTICA E DIVERSIDADE RELIGIOSA: um Problema para a Epistemologia da Crença em Deus de William Alston
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Orientador : AGNALDO CUOCO PORTUGAL
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MEMBROS DA BANCA :
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AGNALDO CUOCO PORTUGAL
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ANDRE LECLERC
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MARCIANO ADILIO SPICA
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SERGIO RICARDO NEVES DE MIRANDA
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ÁLVARO MENDONÇA PIMENTEL
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Data: 21/06/2023
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William Alston1 defende a tese de que as experiências místicas reforçam a crença em Deus nas religiões teístas e que as crenças religiosas são formadas a partir de práticas doxásticas místicas, isto é, práticas formadoras de crenças religiosas, tais como a tradição, a leitura das escrituras, o testemunho de importantes protagonistas da história das religiões e relatos de experiências místicas de interação com Deus, entre outras práticas. Nesse sentido, a existência de religiões diversas, socialmente estabelecidas, com suas práticas doxásticas e crenças diversas colocam desafios para a ideia de uma realidade última e verdadeira, poque sempre se referem a características da entidade sagrada na forma como é descrita na tradição religiosa em que se insere o praticante.
Quando observamos no mundo uma pluralidade de religiões inseridas em contextos culturais e religiosos diversos, com caracterizações variadas de objetos de culto e adoração, a tese de Alston encontra um problema: como é possível que crenças religiosas formadas a partir de práticas doxásticas e conceitos da realidade última incompatíveis nas diversas comunidades religiosas socialmente estabelecidas sejam mantidas pelos seus respectivos crentes como prima facie justificadas, apesar de conflitantes com aquelas acreditadas pelos crentes das demais matizes religiosas; e mais, em que grau esse problema comprometeria a tese de que a crença religiosa encontra reforço na experiência mística. Alston enumera algumas soluções possíveis para o problema da diversidade religiosa, entre as quais destacamos:
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Manter uma atitude de conservadorismo epistêmico com relação às práticas formadores de crenças pelas diversas comunidades religiosas;
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Aceitar a hipótese de inspiração kantiana com conteúdo cultural proposta por (Hick, 2018);
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Aderir a hipótese radical naturalista
O objetivo da presente tese é analisar a relevância de cada uma das alternativas referidas por Alston para a lidar com o problema em questão.
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William Alston1 defends the idea that mystical experiences reinforce the belief in God in theistic religions and that religious beliefs are formed from mystical doxastic practices, that is, practices that form religious beliefs, such as tradition, the reading of scriptures, the testimony of important protagonists in the history of religions and accounts of mystical interaction experiences with God, among other practices. In this sense, the existence of diverse, socially established religions, with their doxastic practices and diverse beliefs pose challenges to the idea of an ultimate and true reality, since they always refer to characteristics of the sacred entity in the way it is described in the religious tradition in which the believer is inserted.
The existence in the world of a plurality of religions inserted in diverse cultural and religious contexts, with varied characterizations of objects of worship, poses a problem for Alston's thesis: how is it possible that religious beliefs formed from doxastic practices and concepts of ultimate reality incompatible in the various socially established religious communities are maintained by their respective believers as prima facie justified, although conflicting with those believed by believers of other religious hues; and further, to what degree this problem would compromise the thesis that religious belief finds reinforcement in mystical experience.
Alston lists some possible solutions to the problem of religious diversity, among which we highlight:
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Maintain the attitude of epistemic conservatism toward the belief-forming practices of the various religious communities.
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Accept the hypothesis of Kantian inspiration with cultural content proposed by (Hick, 2018).
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Adhering to the radical naturalistic hypothesis.
The objective of this thesis is to analyze the relevance of each of the alternatives referred by Alston to deal with the problem in question.
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Isabella Cohen Valeriano Oliveira Holanda
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Organisation der Erdbürger in und zu der Gattung als einem System, das kosmopolitisch verbunden ist: do conceito de homem como cidadão do mundo como fim terminal da moralidade
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Orientador : ALEXANDRE HAHN
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MEMBROS DA BANCA :
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ALEXANDRE HAHN
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ERICK CALHEIROS DE LIMA
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FABIO MASCARENHAS NOLASCO
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FÁBIO CÉSAR SCHERER
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JOSÉ HENRIQUE ALEXANDRE DE AZEVEDO
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Data: 03/08/2023
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A presente tese visa apresentar a finalidade terminal (Endzweck) da moralidade na filosofia prática de Immanuel Kant, a saber, o homem como cidadão do mundo (Mensch als Weltbürger). Para realizar tal intento, apresentamos a fundamentação da moralidade pela autonomia da vontade (Autonomie des Willens), bem como os seus paradigmas que não permitem rigorosamente uma “ação por dever” (GMS, AA 04, BA 8) apenas motivadas pelo sentimento de respeito e que tomam interesse inexorável a lei pura. Para resolver essa questão inicial, desenvolvemos no que consiste o suplemento a execução da moralidade como força para o arbítrio, a autocracia (Autocratie der Willkür). Todavia, a autocracia oferece apenas embate para com impulsos da sensibilidade, não constituindo um projeto para a possível realização da moralidade humana. Desta forma, nos amparamos na ética kantiana que visa cumprir o papel da promoção de deveres que visam a aplicação de deveres a priori para vontades patologicamente afetáveis que são autorizadas pelo princípio moral. Contudo, a ética não oferece uma solução capaz de impelir os seres humanos a agir apenas e em virtude do dever, i.e., esta necessita de componentes que permitam o desenvolvimento de elementos benéficos ao arbítrio dos seres humanos ao qual estes possam acolher máximas moralmente autorizadas. Pelas razões mencionadas, oferecemos a interpretação da antropologia moral como alternativa para a moralização humana através do estabelecimento de um caráter moral, o qual possa ser preenchido por interesses subjetivos, a saber, a educação, a religião, a literatura, a filosofia; e também objetivos, pela adequação do critério de universalização de máximas do imperativo categórico às ações. Tomando a antropologia moral como parâmetro para a efetiva realização da moral, nos deparamos com a pretensão cosmológica contida na obra Antropologia de um ponto de vista pragmático (1798) a de estabelecer o conhecimento pragmático relevante acerca do homem na condição cosmopolita de cidadão do mundo, i.e., como realização do fim terminal da razão prática. Com isso, essa tese visa mostrar as condições pelas quais não apenas o homem pode ser considerado um cidadão do mundo, na medida em que é um cidadão que faz uso cosmopolita da sua razão, mas também que a espécie humana coletivamente tem o dever de trabalhar para concretizar esse ideal cosmopolita.
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The present work aims to show the morality’s final purpose(Endzweck)atKant’s practical philosophy: man as theworld citizen(Menschals Weltbürger). Primarily,we’ll put on the spotlight the groundwork of themorality by the concept of autonomy of the will (Autonomie des Willens). This concepthas some paradigms whodoesn’t allow rigorously “an action by duty”, i.e., solelyby the feeling of respect who we must takean interest inthis law in herself. To solve thisinitialparadigm, we’ll develop what consists ofthe concept of autocracy of the agency (Autocratie der Willkür) who supply force to the agencyforthe actions based on the morality. Nevertheless, the concept of autocracy only offers a confrontationto the sensibility. In this sense, autocracy isn’t capable to offer a project for the realization ofhumanity’smoralityas action in fact. Thereby, we’ll put faith in the Kant’s ethics claims to promote authorized duties capable to applicatesthose apriori duties for pathological affectablehuman’sagencywhich are authorizedby the moral law. However, ethics doesn’t offer a capablesolution to impelsthe human beings to act and only and by virtue duty, i.e.,it needs that allow the development of beneficialelements to the agencyof human beingstowhich they can accept moralized authorized maxims. For those reasons, we are capableto offer the interpretationof moral anthropology as an alternative to human moralization through the establishmentof a moral characterwhich can be fulfilledby subjective interests, namely, education, literature, philosophy, andthose elements arealso objectives for adapting the universalizationof maxims of the categorical imperative criteato actions. Taking the moral anthropology as a parameter for the realization of morality, we are faced to the cosmological pretension containedin the Kant’s work Anthropology in Pragmatic point of view(1798) to establishwhat is relevant about the pragmatic knowledge of the man in the cosmopolitan condition, i.e., as the realization of the terminal end of the practical reason. With all those elements in mind, this works claims to show the conditions under which not only the man can be considered as a world’s citizen. In so far as, the manin the quality of world’s citizen he can makes a cosmopolitan use of his practical reason, but also the human species have the duty to work to realize this cosmopolitan ideal collectively.
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Jaime Moura Passos Filho
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O Direito dos Povos de John Rawls: tolerância, paz mundial e justiça global
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Orientador : MARIA CECILIA PEDREIRA DE ALMEIDA
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MEMBROS DA BANCA :
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MARIA CECILIA PEDREIRA DE ALMEIDA
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CLAUDIO ARAUJO REIS
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PABLO HOLMES CHAVES
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LUIZ FELIPE NETTO DE ANDRADE E SILVA SAHD
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LUIZ PAULO ROUANET
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Data: 14/09/2023
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No Direito dos Povos de John Rawls, a tolerância tem o importante papel de possibilitar as condições para a construção de uma ordem internacional estável e pacífica. Os povos liberais devem, com base nos princípios do Direito dos Povos, seguir uma política externa tolerante para com povos que se mostrem decentes. A tolerância liberal a esses povos se expressa, inicialmente, em uma perspectiva vertical e, depois, em uma perspectiva horizontal, isto é, como respeito entre povos que se reconhecem como iguais. O respeito aos direitos humanos urgentes é uma das exigências dos critérios de decência estabelecidos pelos povos liberais que se impõe a todas as sociedades, apontando os limites da tolerância liberal. Pelo compromisso com a tolerância que implica respeito à diversidade de povos, os povos liberais não devem impor sua concepção de justiça a outros povos, pois isso atenta contra a autonomia dos povos bem ordenados. Como consequência, o Direito dos Povos não acolhe princípios de distribuição global e propõe o dever de assistência com alvo e ponto de corte, afastando-se de uma concepção de justiça global. O dever de assistência é uma medida importante para o enfrentamento da pobreza nas sociedades sobrecarregadas. Entretanto, se considerada a existência de uma estrutura básica global, não se mostra suficiente para dispensar princípios de justiça global que promovam a distribuição de riquezas entre povos, pois tal estrutura gera interdependência econômica, debilitando o argumento rawlsiano da responsabilidade dos povos por suas escolhas. O Direito dos Povos completa a teoria da justiça de John Rawls desenvolvida nas obras Uma Teoria da Justiça e o Liberalismo Político, e estende à Sociedade dos Povos a concepção liberal de justiça formulada para sociedades domésticas liberais, mas tal extensão não implica a reprodução dos princípios dessa concepção de justiça em uma concepção de justiça global.
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In John Rawls’ Law of Peoples, tolerance has the important role of enabling the conditions for the construction of a stable and peaceful international order. Liberal peoples must, based on the principles of the Law of Peoples, follow a tolerant foreign policy towards peoples who demonstrate themselves to be decent. Liberal tolerance towards these peoples is expressed, initially, in a vertical perspective and, later, in a horizontal perspective, that is, as respect among peoples who recognize each other as equals. Respect for urgent human rights is one of the requirements of the criteria of decency established by liberal peoples that is imposed on all societies, pointing out the limits of liberal tolerance. Due to their commitment to tolerance, which implies respect for the diversity of peoples, liberal peoples should not impose their conception of justice on other peoples, as this undermines the autonomy of well-ordered peoples. As a consequence, the Law of Peoples does not accept principles of global distribution and proposes the duty of assistance with a target and cut-off point, moving away from a conception of global justice. The duty of assistance is an important measure for tackling poverty in burdened societies. However, if the existence of a basic global structure is considered, it is not sufficient to dispense with principles of global justice that promote the distribution of wealth among peoples, as such a structure generates economic interdependence, weakening the Rawlsian argument of peoples’ responsibility for their choices. The Law of Peoples completes John Rawls’ theory of justice developed in the works A Theory of Justice and Political Liberalism, and extends to the Society of Peoples the liberal conception of justice formulated for liberal domestic societies, but such an extension does not imply the reproduction of the principles of this conception of justice in a conception of global justice.
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Rafael Sousa Siqueira
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A NECESSIDADE DA LIBERDADE: O CONCEITO DE LIBERDADE COMO RECONHECIMENTO RECÍPROCO NA CIÊNCIA DA LÓGICA DE HEGEL
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Orientador : ERICK CALHEIROS DE LIMA
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MEMBROS DA BANCA :
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ERICK CALHEIROS DE LIMA
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ALEXANDRE HAHN
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FABIO MASCARENHAS NOLASCO
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Emmanuel Zenryo Chaves Nakamura
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LUIZ FERNANDO BARRERE MARTIN
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Data: 18/12/2023
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A presente tese busca compreender a filosofia de Hegel como uma crítica das insuficiências do conceito moderno de liberdade por meio de uma reconstrução da gênese lógica da Liberdade enquanto Conceito. Fomos guiados pela tese interpretativa segundo a qual Hegel elabora seu conceito especulativo de liberdade marcado pelo conflito, cujo contexto fundante foram as lutas de libertação que então ocorriam nas Américas. Nesse sentido, a Lógica da Essência forneceria uma teoria da passagem da necessidade para a liberdade como processo lógico, mas também prático-político: como reflexo ou expressão das lutas concretas pela liberdade. A passagem para a liberdade se dá, nesses termos, por meio da resolução de uma contradição que, no nível prático, se expressa na luta pelo poder entre duas totalidades. Pretendemos mostrar que, enquanto a necessidade absoluta é marcada por um modo assimétrico de relação, dependente, no qual um lado abarca o outro de modo violento e dominador; o conceito, por outro lado, possui a forma do reconhecimento recíproco, da liberdade. Nesse sentido, partimos de (1) uma leitura crítica de Hegel e o Haiti, de Susan Buck Morss, destacando a relação entre o conceito de liberdade formulado por Hegel e as lutas de libertação anticolonial na América Latina; em seguida buscamos (2) reconstruir o problema em torno da liberdade na filosofia moderna tal como foi primeiramente compreendida por Lukács em História e Consciência de Classe. Isso servirá como preâmbulo para um estudo de (3) como as “categorias de relação” que aparecem na Crítica da Razão Pura de Kant culminam na antinomia entre liberdade e necessidade, perpassando todo o sistema kantiano; Em seguida, finalmente, nos ocupamos (4) da formulação do conceito especulativo de liberdade de Hegel. Aqui, partimos da crítica desferida por Hegel contra Kant e examinamos como as categorias de modalidade e relação na Ciência da Lógica formulam a passagem da necessidade para a liberdade, como modo de relação do conceito e fundamento do Direito enquanto efetivação da liberdade. Por fim, retornaremos ao tema da relação entre a dialética e a luta anticolonial, buscando apontar algumas consequências do conceito de liberdade da Ciência da Lógica para a Filosofia do Direito nos termos de um direito interestatal.
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The present thesis seeks to understand Hegel's philosophy as a critique of the insufficiencies of the modern concept of freedom through a reconstruction of the logical genesis of Freedom as a Concept. We are guided by the interpretative thesis that Hegel elaborates his speculative concept of freedom marked by conflict, whose founding context was the liberation struggles that then occurred in the Americas. In this sense, the Logic of Essence would provide a theory of the passage from necessity to freedom as a logical but also practical-political process: as a reflection or expression of concrete struggles for Liberation (Befreiung). The passage to freedom is given, in these terms, by means of the resolution of a contradiction which, at the practical level, is expressed in the struggle for power between two totalities. We intend to show that while the absolute necessity is marked by an asymmetrical, mode of relationship, dependent, in which one side encompasses the other in a violent and dominant way; the concept, on the other hand, encompasses (übergreift) it in the form of reciprocal recognition, of freedom. In this sense, we starting from (1) a critical reading of Hegel and Haiti, by Susan Buck-Morss, highlighting the relationship between the concept of freedom formulated by Hegel and the anti-colonial liberation struggles in Latin America; we then seek (2) to reconstruct the problem around freedom in modern philosophy as it was first understood by Lukács in History and Class Consciousness. This will serve as a preamble to a study of (3) the “categories of relation” which appear in Kant's Critique of Pure Reason culminate in the antinomy between freedom and necessity, perfusing the entire Kantian system; then we finally occupy ourselves with (4) the formulation of Hegel's speculative concept of freedom. Here, we start from Hegel’s criticism against Kant and examine how the categories of modality and relation in the Science of Logic formulate the passage from necessity to freedom, as a mode of relation of the concept and foundation of right (Recht), as a actualization (Verwirklichung) of freedom. Finally, we will return to the theme of the relationship between dialectics and the anti-colonial struggle, seeking to point out some consequences of the concept of freedom of the Science of Logic for the Philosophy of Right in terms of an interstate law.
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Miguel Ivân Mendonça Carneiro
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AÇÃO POLÍTICA REAL NA FILOSOFIA DE ANTONIO GRAMSCI
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Orientador : ALEX SANDRO CALHEIROS DE MOURA
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MEMBROS DA BANCA :
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ALEX SANDRO CALHEIROS DE MOURA
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GILBERTO TEDEIA
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RODRIGO DUARTE FERNANDES DOS PASSOS
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SILVIO ROSA FILHO
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Data: 20/12/2023
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A presente Tese em Filosofia ocupou-se de investigar a ideia de ação política real e suas necessárias condições históricas para o agir político no pensamento filosófico de Antonio Gramsci, com a seguinte problemática: quais são as exigências filosóficas gramscianas da ação política real na filosofia da práxis? O objetivo principal foi mostrar que tais exigências já foram postas na história, cabendo à filosofia política assumir a tarefa educativa de formar nas massas a consciência de classe e prepará-las para superar o antagonismo burguesia x proletariado. Para atingir o objetivo proposto estruturou-se a Tese em três capítulos: 1) Ponto de partida: trajetória político-filosófica, para mostrar que desde a sua maturidade juvenil se apresentava reflexões acerca da filosofia da práxis; 2) Espontaneidade e direção consciente na política, espaço reservado para analisar três pontos fundantes no pensamento gramsciano: a ideia de que todos os homens são filósofos; que a direção consciente pode ser antecedida da espontaneidade; a tradutibilidade como tarefa sine qua non para a efetivação da ação política e concretização da filosofia da práxis. 3) Caminhos da política na formação do Estado novo, quando, então, fez-se um percurso entre a filosofia da práxis, o materialismo e as relações de força. Constatou-se, portanto, que a tão esperada revolução exige um longo e contínuo processo formativo das massas, cujas condições históricas já foram postas, restando, ao trabalhador, unir-se para formar uma nova hegemonia a seu favor, um novo Estado.
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The present doctoral Thesis in Philosophy endouvered the investigation of the idea of real political action and its necessary historical conditions for the political acting in Antonio Gramsci. The problematic present to the Thesis is: Which are the gramscian philosophical requirements for the real political action in the philosophy of praxis? The main objective was to show that those requirements allready have been given by history, leaving up to political philosophy taking over the educational task of formation in the masses of the class consciousness and therefore prepare them to overcame the antagonism burgoisie x proletariat. To come to that matter, the Thesis was structured in three chapters as follows. 1) Starting point: political and philosophical pathway, where to show that since his juvenil maturity the reflections about the philosphy of praxis are present. 2) Spontaneity and conscious direction in politics, space granted to anlyse three funding points of gramscian thought: the ideia that every human is a philosopher; that the conscious direction can be preceded by sponteneity; translatability as task sine qua non for the political action to be effective and for the philosophy of praxis to become concrete. 3) Political path to the formation of the New State, when the route is traced among the philosophy of praxis, materialism, and the relation of forces. It was verified, therefore, that the so long awaited revolution demands a long and continous formative process of the masses, whose historical conditions allready have been given by history, leaving up to the worker to unite in order to form a new hegemony in its favor, a new State.
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