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Dissertações |
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Yhasmin Martins de Oliveira
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Novas Tecnologias de Defesa Cibernética na Proteção da Propriedade Intelectual
sob uma Visão Jurídica
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Orientador : LEILA MARIA DA JUDA BIJOS
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MEMBROS DA BANCA :
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ALECSANDRA OLIVEIRA DE SOUZA
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DANILO PORFÍRIO DE CASTRO VIEIRA
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LEILA MARIA DA JUDA BIJOS
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MARIA HOSANA CONCEICAO
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Data: 15/02/2023
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O ciberespaço apresenta-se como uma plataforma sem fronteiras que permite a livre interação entre pessoas para os mais diversos fins. Através desta abertura surgem possíveis ataques de matriz tecnológica que colocam em risco pessoas físicas, instituições e suas respectivas produções intelectuais. Deste modo, para que se possa continuar a usufruir os benefícios que este espaço proporciona, impõe-se a necessidade de criar estruturas nacionais e internacionais, públicas e privadas, de monitorização e de prevenção de práticas que ameacem os direitos. A partir de uma análise acurada do impacto desse fenômeno na sociedade e de como este enfrentamento tem se dado no Brasil e no exterior, o presente trabalho caminhará no sentido de, a partir do levantamento e identificação dos dados referentes à proteção cibernética, conceber um modelo de manual capaz de contribuir para a disseminação de informação e orientação de ações adequadas para a salvaguarda das produções intelectuais concebidas pelos agentes da sociedade, um dos principais ativos ameaçados.
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Cyberspace presents itself as a plataform without borders that allows free interaction between people for the most diverse purposes. Through this opening, arise possible attacks of technological matrix that put at risk individuals, institutions and their respective intellectual productions. Thus, in order to continue to enjoy the benefits that this space provides, it is necessary to create national and international structures, public and private, for monitoring and preventing practices that threaten rights. From an accurate analysis of the impact of this phenomenon on society and how this confrontation has taken place in Brazil and abroad, this work will move towards, from the survey and identification of data relating to cyber protection, to design a manual model capable of contributing to the dissemination of information and guidance of appropriate actions for the safeguarding of intellectual productions conceived by the agents of society, one of the main threatened assets.
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Hugo Nakatani
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INOVAÇÃO NA EDUCAÇÃO PROFISSIONAL E TECNOLÓGICA DO SENAI: DESENVOLVIMENTO DO CICLO DA PRÁTICA PROFISSIONAL DO DOCENTE
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Orientador : SONIA MARISE SALLES CARVALHO
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MEMBROS DA BANCA :
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ANDREA CRISTINA FILATRO
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PAULA MEYER SOARES
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SONIA MARISE SALLES CARVALHO
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VALDESON AMARO LIMA
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Data: 28/02/2023
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Esta pesquisa tem como objetivo propor a qualificação da prática pedagógica de docentes na educação profissional, tendo como estudo de caso os docentes que atuam no Serviço Nacional de Aprendizagem Industrial (SENAI). Propôs-se ofertar um guia para orientar os docentes a desenvolver a educação empreendedora e inovar na sua prática pedagógica. A proposta metodológica aplicou a ferramenta Entrepreneurial Dynamic Learning (EDLE), que integra quatro elementos: educação empreendedora, aprendizagem ativa, design thinking e taxonomia de Bloom, associado ao ciclo da prática profissional com a finalidade de estimular a educação empreendedora. A pesquisa qualificou-se como qualitativa, com estudo de caso e a técnica de coleta de dados foi realizada por meio de pesquisa básica com o levantamento bibliográfico do estado arte sobre educação empreendedora e suas conexões. A pesquisa de campo ocorreu com a aplicação da ferramenta EDLE aos planos de ensino dos docentes envolvidos nessa pesquisa. O nível de complexidade é considerável médio à medida em que se faz necessário conectores-chaves proposta pela ferramenta EDLE ainda articulada aos componentes do ciclo da prática profissional estabelecidos nos cursos técnicos. A inovação acontece na articulação teórica e empírica entre esses dois conceitos. O impacto pretendido é alto no contexto do SENAI porque o currículo por competências já existente será complementado com práticas de educação empreendedora, essencial para desenvolver indivíduos aptos a lidar com as rápidas mudanças na sociedade.
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This research project aims to propose the qualification of the pedagogical practice of professors in professional education, having as a case study the professors who work in the National Service of Industrial Learning (SENAI). It is proposed to offer a pedagogical guide for teachers to develop entrepreneurial education and innovate their pedagogical practice. The methodological proposal is to apply the Entrepreneurial Dynamic Learning tool (EDLE), which integrates four elements: entrepreneurial education, active learning, design thinking and Bloom's taxonomy, associated with the cycle of professional practice in order to encourage entrepreneurial education. The research qualifies as qualitative, with a case study and the data collection technique will be carried out through basic research with a state-of-the-art bibliographic survey on entrepreneurial education and its connections. The field research took place with the application of the EDLE tool to the teaching plans of the professors involved in this research. The level of complexity is considerable medium as key connectors proposed by the EDLE tool still articulated to the components of the cycle of professional practice established in technical courses are needed. The innovation happens in the theoretical and empirical articulation between these two concepts. The intended impact is high in the context of SENAI because the existing competency-based curriculum will be complemented with entrepreneurial education practices, essential to develop individuals capable of dealing with rapid changes in society.
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Karla da Costa Cartaxo Melo de Oliveira
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Inovação no instrumento jurídico de Acordo de Parceria para desenvolvimento de cultivares: novas relações entre o setor público e o setor privado.
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Orientador : ADRIANA REGINA MARTIN
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MEMBROS DA BANCA :
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ADRIANA REGINA MARTIN
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PAULO GUSTAVO BARBONI DANTAS NASCIMENTO
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MARCIO PACHECO DA SILVA
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PAULO AFONSO GRANJEIRO
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Data: 01/03/2023
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O projeto propõe estratégias jurídicas, instrumentalizadas por meio de contrato, para estabelecimento de parcerias entre o setor público e o privado, com vistas no desenvolvimento de cultivares, com o estabelecimento de um modelo de negócio, voltado para sustentabilidade de cadeias produtivas, e com isso a garantia da perenidade da pesquisa voltada para agricultura brasileira. O intuito é viabilizar que setor público e privado possam caminhar juntos para suprir interesses mútuos, com isso, o setor público garante a continuidade de cadeias produtivas essenciais para a sociedade, ao passo que o setor privado se abastece de tecnologia necessária para própria sobrevivência do setor produtivo. O instrumento jurídico denominado Acordo de Parceria para produção e multiplicação de sementes irá legitimar o modelo de negócios e conferir segurança jurídica para as partes envolvidas. A parceria estabelecida por meio desse arranjo favorece não apenas o gigante do agronegócio, mas o pequeno produtor rural, que poderá se prover de cultivares de qualidade para o desempenho de suas atividades. Todos serão beneficiados, dos gigantes do agronegócio, até mesmo o pequeno produtor rural, as instituições de pesquisa, o mercado e a própria sociedade. Outro fator importante na relação que se pretende estabelecer com a celebração dessa parceria são questões de segurança alimentar, na medida que garante produção de alimentos para distribuição.
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The project proposes innovation of legal strategies, implemented through contracts, to establish partnerships between the public and private sectors, with a view to the development of cultivars, with the establishment of a business model, aimed at the sustainability of production chains, and with that guaranteeing the continuity of research focused on Brazilian agriculture. The aim is to make it possible for the public and private sector to walk together to meet mutual interests, with this, the public sector guarantees the continuity of essential production chains for society, while the private sector supplies itself with the technology necessary for the sector's own survival. productive. The legal instrument called Partnership Agreement for the production and multiplication of seeds will legitimize the business model and provide legal certainty for the parties involved. The partnership established through this arrangement favors not only the agribusiness giant, but the small rural producer, who will be able to provide themselves with quality cultivars for the performance of their activities. Everyone will benefit, from the agribusiness giants, even small rural producers, research institutions, the market and society itself. Another important factor in the relationship that is intended to be established with the conclusion of this partnership are issues of food security, insofar as it guarantees the production of food for distribution.
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Yohanna Marêssa Alves Borges
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ESTUDO COMPARATIVO: ARBITRAGEM LUSO-BRASILEIRA DE CONFLITOS DE PROPRIEDADE INTELECTUAL
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Orientador : GRACE FERREIRA GHESTI
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MEMBROS DA BANCA :
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CRISTINE ELIZABETH ALVARENGA CARNEIRO
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GRACE FERREIRA GHESTI
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ROSINEI DE SOUSA OLIVEIRA
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TALITA SOUZA CARMO
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Data: 05/06/2023
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Brasil e Portugal são países que hoje possuem uma história compartilhada por mais de trezentos anos. A relação entre os países exprime proximidade de interesses morais, políticos, culturais, sociais e econômicos, além de laços de amizade, cooperação e consulta entre repúblicas. A arbitragem reduz o volume processual que permeia o Poder Judiciário, sendo uma técnica que leva em média seis meses de duração no Brasil e doze meses em Portugal. Quando as partes levam a demanda conflituosa ao método arbitral, é proferida decisão especializada e baseada nos interesses e necessidades de mercado, fator que acaba beneficiando a sociedade como um todo. Nos resultados do artigo verificou-se que no Brasil o problema de morosidade é mais agravado no comparativo com Portugal, mas ainda sim existe uma demora exacerbada na resolução de causas cíveis e comerciais judiciais em ambos países. No que se refere à celeridade verificou-se que em Portugal a arbitragem não tem grande diferença da justiça comum, pelo contrário, leva-se quase o dobro do tempo para resolução da disputa, ou seja, é uma desvantagem fazer a opção pelo procedimento arbitral na ocorrência de conflito envolvendo marcas. O único diferencial ficou a cargo dos custos financeiros mais baixos na arbitragem do que a disputa na justiça comum. No Brasil, somente o tempo para resolução do conflito é mais proveitoso que em Portugal. O trabalho concluiu pela necessidade de estímulo a arbitragem voltada para a propriedade intelectual e a especialização de profissionais na resolução de problemas que envolvem as marcas, devido a falta de incentivo e interação entre governo, academia e empresa. Em ambos sistemas jurídicos ainda não há intercomunicação direta entre a tríplice hélice, fator que dificultou a pesquisa de arcabouço para subsidiar o estudo. Sendo importante que os países busquem trabalhar com ações voltadas para valorização do conhecimento em propriedade intelectual, do desenvolvimento científico, da pesquisa e da inovação, conforme se verificou no caso da Kriltech, na Câmara de Comércio Brasil – Portugal e na Cooperação científica Brasil-União Europeia.
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Brazil and Portugal are countries that today have a shared history for more than three hundred years. The relationship between the countries expresses proximity of moral, political, cultural, social and economic interests, as well as friendship, cooperation and consultation ties between republics. With so much similarity between these countries, arbitration reduces the procedural volume that permeates the Judiciary, being a technique that takes an average of six months in Brazil and twelve months in Portugal.In this scenario, when the parties take the conflicting demand to the arbitration method, a specialized decision is made and based on the interests and needs of the market, a factor that ends up benefiting society as a whole.With arbitration, those people who really need protection for unavailable rights, that is, rights that are non-negotiable and can only be dealt with by the Judiciary, can use the service without having to wait for a long time or spend resources on attorney fees. The protection of trademarks necessarily requires that the Judiciary Power or the Arbitration Court act with agility and that they are always guided by the legislation in force. Brands are intangible assets of great importance to the entrepreneur, because, whether Portuguese or Brazilian, they are a business distinction tool and, consequently, are responsible for generating resources, and for the technological and marketing development of Brazil and Portugal. In this vein, the comparative study analyzed the laws and judicial, administrative and arbitration sentences, which have as their theme the violation of trademark rights, issued in both countries. These countries have some cultural similarities, starting with the language, but which also present differences that are reflected in the way in which the decision on improper use of the trademark is made. It was possible to detect that in both countries there is the phenomenon of the Judiciary Power crisis. In Brazil, the problem of delays is more aggravated than in Portugal, but there is still an exacerbated delay in the resolution of civil and commercial judicial cases in both countries. It is noteworthy that civil and commercial processes are the field where trademark conflicts are found. With regard to speed, it was found that arbitration in Portugal is not much different from ordinary justice, on the contrary, taking this into account, it is a disadvantage to opt for the arbitration procedure in the event of a conflict involving trademarks. This is because it takes almost twice as long to resolve the dispute. The only difference is the lower financial costs of arbitration than the dispute in ordinary justice.In Brazil, both costs and time for conflict resolution are more profitable than in Portugal. Another important point observed in both legal systems is the lack of incentive and interaction between government, academia and business. It was found that there is no intercommunication between the triple helix, a factor that made it difficult to research the framework to support the present study. It is necessary to encourage arbitration focused on intellectual property and help society with regard to the relieving of the Judiciary, in order to leave it free for those who need it. And, concomitantly in the specialization of professionals specialized in solving problems that the intangible active involvement called brand.
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Milva Pinheiro Capanema
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APLICAÇÃO DE INTELIGÊNCIA DE DADOS AO ATENDIMENTO ATIVO DO SEBRAE: UM RELATO DE EXPERIÊNCIA DO PROGRAMA SEBRAE NA SUA EMPRESA.
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Orientador : TALITA SOUZA CARMO
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MEMBROS DA BANCA :
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GRACE FERREIRA GHESTI
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JOSE MENDES DE OLIVEIRA JUNIOR
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PAULO GUSTAVO BARBONI DANTAS NASCIMENTO
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TALITA SOUZA CARMO
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TECIA VIEIRA CARVALHO
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Data: 16/06/2023
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O Sebrae tem em sua história uma vasta experiência na atuação com agentes profissionais a serviço do Sebrae, que atuam de forma ativa na busca de clientes para identificação de desafios e conversão para estratégias de relacionamento do Sebrae. O trabalho desses agentes sempre permaneceu pautado pela busca de empresas no modelo de varredura, ou seja, o agente vai para um local onde existem várias empresas e as visita sem qualquer informação prévia sobre elas. Assim, o objetivo deste trabalho foi associar inovação ao conjunto de estratégias utilizadas pelos agentes, por meio da introdução da inteligência de dados para seleção eficaz de empresas a serem visitadas por eles e posterior inserção de clientes em programas de relacionamento. A metodologia usada na pesquisa tratou de investigação bibliográfica associada à análise de bases de dados disponíveis que permitiram como resultado, a proposição de um manual de melhorias de produtividade no projeto "SEBRAE na sua Empresa", tendo como fundamento a introdução da inteligência de dados para seleção mais eficaz de empresas a serem visitadas. A confecção do Manual surge como uma ferramenta necessária para embasar a atuação de todas as UFs ativas no Projeto Sebrae na sua Empresa, que poderão utilizar-se da metodologia proposta de uso da inteligência de dados para otimização de resultados, em especial dos processos que envolvem a atuação de agentes.
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Sebrae has in its history a vast experience in working with agents-professionals at the service of Sebrae who act actively in the search for clients to identify challenges and conversion to Sebrae's relationship strategies. The work of these agents has always remained guided by the search for companies in the scanning model, that is, the agent goes to a place where there are several companies and visits them without any prior information about them. Like this, the objective of this work is to associate innovation with the set of strategies used by agents, through the introduction of data intelligence for effective selection of companies to be visited by these agents and subsequent insertion of clients in relationship programs. The methodology used in the research deals with the bibliographical investigation associated with the analysis of available databases that allow as a result the proposition of a manual of productivity improvements in the project "SEBRAE na sua Empresa", based on the introduction of data intelligence for selection most effective list of companies to visit. With the preparation of the Manual, we have the necessary tool to support the performance of all active UFs in the Sebrae Project in Your Company, which will be able to use the proposed methodology of using data intelligence to optimize results, especially those of processes involving the actions of agents.
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Márcia Soares da Cunha
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TRATAMENTO DE DADOS PESSOAIS PELAS ICTs PÚBLICAS: UM GUIA DE BOAS PRÁTICAS PARA INOVAR PROCESSOS DE NEGÓCIO À LUZ DA LGPD
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Orientador : PATRICIA REGINA SOBRAL BRAGA
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MEMBROS DA BANCA :
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CRISTINE ELIZABETH ALVARENGA CARNEIRO
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MARCIO LIMA DA SILVA
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PATRICIA REGINA SOBRAL BRAGA
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TALITA SOUZA CARMO
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Data: 21/06/2023
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Os avanços tecnológicos vivenciados nas últimas décadas reduziram fronteiras e tornaram cada vez mais acessível a troca de informações em ambientes digitais, ensejando problemas relacionados ao tratamento de dados pessoais e, consequentemente, riscos de invasão da privacidade de seus titulares. Por este motivo, em todo mundo, cada vez mais legislações procuram garantir a privacidade de titulares de dados pessoais. No Brasil, a Lei Geral de Proteção de Dados Pessoais (LGPD) entrou em vigor em setembro de 2020, implicando que processos sejam revistos e adequados, visando preservar os direitos fundamentais de liberdade e privacidade e o livre desenvolvimento da personalidade da pessoa natural. No caso dos órgãos públicos e dos órgãos de pesquisa, em particular, a LGPD estabeleceu condições específicas para que o tratamento de dados pessoais possa ser realizado. Assim, todos os processos de negócio que tratam dados pessoias devem estar alinhados com os princípios e bases legais estabelecidos pela LGPD. E, no caso de órgãos públicos, devem estar aderentes à finalidade pública que o órgão desempenha. No caso de realização de estudos por órgãos de pesquisa, os dados devem ser preferencialmente anonimizados por ocasião da divulgação de resultados. Assim, o processo de conformidade com a LGPD não é uma tarefa trivial e deve ser realizado no órgão como um todo. Neste sentido, o presente trabalho teve por objetivo: identificar as melhores práticas que facilitem a adequação dos processos de negócio que envolvam o tratamento de dados pessoais no âmbito das ICTs públicas. Para tanto, o trabalho foi desenvolvido por meio de quatro etapas metodológicas que permitiram sistematizar o referencial teórico adequado ao seu desenvolvimento. Na primeira etapa foi realizada a revisão bibliográfica com o intuito de obter os resultados e respostas acerca da problematização apresentada neste trabalho. Na segunda, foi realizada uma análise descritiva funcional, a partir dos dados coletados, objetivando operacionalizar as descrições e explicações sobre as informações obtidas, de modo a proporcionar a validação das hipóteses levantadas. Na terceira, foram identificadas as boas práticas previstas na norma NBR/ISO 27701:2019 e nos normativos da Autoridade Nacional de Proteção de Dados, em especial no campo da pesquisa e desenvolvimento. E na quarta etapa, foram elaborados dois produtos tecnológicos: um artigo e um guia de boas práticas para o tratamento de dados pessoais pelas ICTs públicas. O resultado constatou que todos os órgãos devem adequar seus processos de negócio que tratam dados pessoais à LGPD, além disto, os órgãos públicos possuem obrigações específicas e as ICTs públicas, enquanto órgãos de pesquisa, devem observar requisitos específicos para obter a conformidade legal quando da realização de estudos que envolvam dados pessoais. Concluiu-se que o profissional ou equipe destinada a promover a conformidade com a LGPD, na ICT pública, necessitará de esforço adicional para acompanhar a evolução do tema, enquanto orienta a adoção de práticas para a conformidade com esta legislação, sendo o guia, elaborado como produto tecnológico deste trabalho, a consolidação das informações oriundas da identificação, análise e das melhores práticas formuladas pela ABNT, ANPD e Ministério da Gestão e da Inovação em Serviços Públicos em prol do incremento do nível de maturidade dos órgãos públicos quanto à proteção de dados pessoais e ao respeito dos direitos de seus titulares, podendo contribuir como um instrumento para que as ICTs públicas conduzam seu processo de conformidade de forma mais dinâmica e efetiva.
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The technological advances experienced in recent decades have reduced borders and made the exchange of information in digital environments increasingly accessible, giving rise to problems related to the processing of personal data and, consequently, risks of invading the privacy of their holders. For this reason, worldwide, more and more legislation seeks to guarantee the privacy of holders of personal data. In Brazil, the General Law for the Protection of Personal Data (LGPD) came into force in September 2020, implying that processes are reviewed and adapted, aiming to preserve the fundamental rights of freedom and privacy and the free development of the personality of the natural person. In the case of public bodies and research bodies, in particular, the LGPD has established specific conditions for the processing of personal data to be carried out. Thus, all business processes that handle personal data must be in line with the principles and legal bases established by the LGPD. And, in the case of public bodies, they must adhere to the public purpose that the body performs. In the case of studies carried out by research bodies, the data should preferably be anonymized when the results are published. Thus, the LGPD compliance process is not a trivial task and must be carried out in the body as a whole. In this sense, the present work aimed to: identify the best practices that facilitate the adequacy of business processes involving the processing of personal data within the scope of public ICTs. To this end, the work was developed through four methodological steps that allowed systematizing the appropriate theoretical framework for its development. In the first step, a bibliographic review was carried out in order to obtain the results and answers about the problematization presented in this work. In the second, a functional descriptive analysis was carried out, from the collected data, aiming to operationalize the descriptions and explanations about the information obtained, in order to provide the validation of the raised hypotheses. In the third, the good practices provided for in the NBR/ISO 27701:2019 standard and in the regulations of the National Data Protection Authority were identified, especially in the field of research and development. And in the fourth step, two technological products were prepared: an article and a guide to good practices for the processing of personal data by public ICTs. The result found that all bodies must adapt their business processes that handle personal data to the LGPD, but public bodies have specific obligations and public ICTs, as research bodies, must observe specific requirements to obtain legal compliance when carrying out studies involving personal data. It was concluded that the professional or team destined to promote compliance with the LGPD, in public ICT, will need additional effort to follow the evolution of the theme, while guiding the adoption of practices for compliance with this legislation, being the guide, elaborated as a technological product of this work, the consolidation of information arising from the identification, analysis and best practices formulated by ABNT, ANPD and the Ministry of Management and Innovation in Public Services in favor of increasing the level of maturity of public bodies in terms of data protection and respect for the rights of their holders, and may contribute as an instrument for public ICTs to conduct their compliance process more dynamically and effectively.
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Naiara Creão da Costa
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As Alianças Estratégicas para a EMBRAPA nos Ambientes de Inovação do Agronegócio: um olhar sobre a Amazônia.
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Orientador : TALITA SOUZA CARMO
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MEMBROS DA BANCA :
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TALITA SOUZA CARMO
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ADRIANA REGINA MARTIN
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SONIA MARISE SALLES CARVALHO
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CLEIDSON NOGUEIRA DIAS
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TECIA VIEIRA CARVALHO
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Data: 23/06/2023
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O Ministério da Ciência, Tecnologia e Inovação (MCTI) elaborou um Plano de Ação para a Promoção da Inovação Tecnológica (Plano de Inovação 2018-2022), que definiu um conjunto de ações prioritárias e metas para o Sistema Nacional de Ciência, Tecnologia e Inovação (SNCTI). Assim, o MCTI identificou a necessidade de estimular o desenvolvimento da Pesquisa, Desenvolvimento e Inovação (PD & I) nas empresas brasileiras de capital privado e a necessidade de captação de recursos nos entes públicos. A Empresa Brasileira de Pesquisa Agropecuária (Embrapa), vinculada ao Ministério da Agricultura, Pecuária e Abastecimento (MAPA), pertencente ao SNCTI, estabeleceu novas diretrizes para execução dos seus macro programas, alinhando as atividades internas com o Plano de Inovação 2018-2022, paraestimular o aumento da PD&I nas empresas brasileiras, captar parceiros de negócios e recursos por meio da realização de alianças estratégicas com esses entes. Este trabalho buscou informações sobre os ambientes de inovação do Agronegócio, especialmente as startups, parques tecnológicos e programas de aceleração, localizados na Amazônia Legal, para identificar as características deles, com o objetivo de contribuir com a Área de Negócios e as Unidades Descentralizadas da Embrapa na formação de parcerias, de alianças estratégicas, para o desenvolvimento de projetos de pesquisa do portfólio Amazônia da Embrapa. Tratou-se de um estudo exploratório com a utilização de material bibliográfico, documental, exemplificações de experiências e relatos com a finalidade de captar parceiros para desenvolvimento de Projetos de Pesquisa Tipo III do portfólio Amazônia da Embrapa. Foi elaborado um relatório que trata dos ambientes de inovação nesta região e dos instrumentos que auxiliam a captação e formação de alianças estratégicas para a Embrapa.
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The Ministry of Science, Technology and Innovation (MCTI) prepared an Action Plan for the Promotion of Technological Innovation (Innovation Plan 2018-2022), which defined a set of priority actions and goals for the National System of Science, Technology and Innovation (SNCTI). Thus, the MCTI identified the need to encourage the development of Research, Development and Innovation (RD&I) in Brazilian private capital companies and the need to raise funds from public entities. The Brazilian Agricultural Research Corporation (Embrapa), linked to the Ministry of Agriculture, Livestock and Supply (MAPA), belonging to the SNCTI, established new guidelines for the execution of its macro programs, aligning internal activities with the 2018-2022 Innovation Plan, to stimulate the increase of RD&I in Brazilian companies, attract business partners and resources through the creation of strategic alliances with these entities. This work sought information about the innovation environments of Agribusiness, especially startups, technology parks and acceleration programs, located in the Legal Amazon, to identify their characteristics, with the objective of contributing to the Business Area and the Decentralized Units of Embrapa in the formation of partnerships, of strategic alliances, for the development of research projects in Embrapa's Amazon portfolio. It was an exploratory study with the use of bibliographic and documental material, examples of experiences and reports with the purpose of attracting partners for the development of Research Projects Type III of Embrapa's Amazon portfolio. A report was prepared that deals with the innovation environments in this region and the instruments that help attract and form strategic alliances for Embrapa. The motivation for preparing this report was to demonstrate the potential, obstacles and opportunities for business and strategic alliances for the development of projects in the Legal Amazon region.
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Ana Carolina de Andrade Lima Orlandi
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Roadmap de tecnologias fermentativas: perspectivas na gestão da qualidade de produtos fermentados
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Orientador : GRACE FERREIRA GHESTI
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MEMBROS DA BANCA :
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AMANDA FELIPE REITENBACH
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CRISTINE ELIZABETH ALVARENGA CARNEIRO
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GRACE FERREIRA GHESTI
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PAULO ANSELMO ZIANI SUAREZ
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Data: 27/06/2023
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Segundo a legislação brasileira, segurança alimentar é a garantia do acesso regular e permanente a alimentos seguros, nutritivos e em quantidade suficiente para satisfazer as necessidades nutricionais e preferências alimentares, sem comprometer o acesso a outras necessidades essenciais (BRASIL, 2006). Para exercer esse direito, é necessário que os alimentos disponibilizados para a sociedade sigam todos esses requisitos, ou seja, que sejam livres de riscos químicos, físicos e biológicos (WALLS et al., 2019).
Os produtos fermentados têm se popularizado cada vez mais como opções saudáveis para alimentação (Bruno et al., 2022) em decorrência das propriedades probióticas, antioxidantes e antiinflamatórias. Essas são características providas pelo metabolismo dos microrganismos fermentadores, cujas enzimas, presentes nesse sistema biológico, convertem um substrato em um produto que pode ou não ser de interesse biológico para o corpo humano.
O crescimento dos mercados de cerveja, kombucha e hidromel tem sido notório. Produtores que começam a se avetuntar em escalas menores traçam objetivos e metas de expansão do negócio para, então, serem inseridos como players relevantes no mercado. É fato que muitos não têm o conhecimento técnico e científico prévio sobre a produção com microrganismos fermentadores, fazendo com que esse ramo seja caracterizado por experimentações e que o controle de qualidade seja estritamente sensorial, também por questões financeiras. Porém, convivem com a problemática de padronização dos produtos, aspecto relevante quando se trata de reprodutibilidade e de fidelização de clientes, que cultivam expectativas a respeito dos produtos.
O papel da Levare Bioprocessos, microempresa da qual a mestranda participa desde a fase de projeto é prestar auxílio para os produtores artesanais de alimentos e bebidas resultantes de fermentações. Atualmente, a empresa se porta como consultoria, de forma a realizar visitas técnicas aos locais de produção para diagnótico e solução de problemas, assim fornecendo as melhores orientações para a formalização do negócio. Dessa forma, a equipe de consultores atua para garantir que o dono do negócio fornecerá um produto seguro para o consumo humano, de acordo com a legislação vigente. Entretanto, a proposta de consultoria da empresa não se encontra em um patamar escalável, obstáculo que foi constatado para o crescimento da empresa.
Com isso, houve a decisão pelo corpo responsável da Levare Bioprocessos de investir tempo e capacidades para desenvolver um produto cuja solução tecnológica inovadora seja voltada para as necessidades observadas do mercado de atuação da empresa. Por isso, fizeram-se necessários o estudo e reconhecimento do mercado atual de tecnologias de controle de qualidade de produções artesanais de fermentação, de forma a construir um roadmap que levará às tendências desse mercado. O resultado deste estudo funcionará como um alvo a ser buscado pela equipe de consultores a fim de que uma vertente de startup seja iniciada.
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Mostrar Abstract
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According to Brazilian legislation, food security is the guarantee of regular and permanent access to safe, nutritious
food in sufficient quantity to satisfy nutritional needs and food preferences, without compromising access to other
essential needs (BRASIL, 2006). To exercise this right, it is necessary that the food made available to society follows
all these requirements, that is, that it is free from chemical, physical and biological risks (WALLS et al., 2019).
Fermented products have become increasingly popular as healthy food options (Bruno et al., 2022) due to their probiotic,
antioxidant and anti-inflammatory properties. These are characteristics provided by the metabolism of fermenting
microorganisms, whose enzymes, present in this biological system, convert a substrate into a product that may or may
not be of biological interest to the human body. The growth of beer, kombucha and mead markets has been remarkable.
Producers that start to venture into smaller scales set goals and business expansion goals to then be inserted as
relevant players in the market. It is a fact that many do not have prior technical and scientific knowledge about
production with fermenting microorganisms, causing this branch to be characterized by experimentation and that
quality control is strictly sensorial, also for financial reasons. However, they coexist with the problem of product
standardization, a relevant aspect when it comes to reproducibility and customer loyalty, who cultivate expectations
about the products.
The role of Levare Bioprocessos, a micro-enterprise in which the master's student participates since the project
phase, is to provide assistance to artisanal producers of food and beverages resulting from fermentation. Currently,
the company acts as a consultant, in order to carry out technical visits to the production sites for diagnosis and
problem solving, thus providing the best guidelines for the formalization of the business. In this way, the team of
consultants works to ensure that the business owner will provide a safe product for human consumption, in
accordance with current legislation. However, the company's consulting proposal is not at a scalable level, an
obstacle that was observed for the company's growth. With that, there was a decision by the responsible body of
Levare Bioprocessos to invest time and skills to develop a product whose innovative technological solution is
focused on the observed needs of the company's market. Therefore, it was necessary to study and recognize the
current market for quality control technologies for artisanal fermentation productions, in order to build a roadmap
that will lead to trends in this market. The result of this study will act as a target to be sought by the team of
consultants in order to start a startup strand.
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Luciana Castro Tenório
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ANÁLISE DO POTENCIAL DE INDICAÇÃO GEOGRÁFICA DA RENDA RENASCENÇA DO MUNICÍPIO DE PESQUEIRA/PE
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Orientador : TANIA CRISTINA DA SILVA CRUZ
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MEMBROS DA BANCA :
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TANIA CRISTINA DA SILVA CRUZ
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SONIA MARISE SALLES CARVALHO
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MONICA CIBELE AMANCIO
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ROSANA ZAU MAFRA
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Data: 31/07/2023
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Mostrar Resumo
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A Indicação Geográfica visa proteger determinado produto ou serviço conhecido pelo local de seu centro de extração ou produção e/ou pelo meio geográfico (fatores naturais e humanos), de forma a agregar valor ao produto no mercado de consumo, e, consequentemente, promover o desenvolvimento territorial.
O objetivo geral deste trabalho será a analise da viabilidade de alteração da área e do nome geográfico do registro da Indicação Geográfica do Cariri Paraibano para que seja reconhecida a renda renascença produzida no município de Pesqueira, no estado de Pernambuco, como Indicação Geográfica de Procedência. Os objetivos específicos são: a) mapear a história e identificar a reputação da renda renascença de Pesqueira;
b) avaliar o processo de confecção da renda renascença, a qualidade, tipicidade e a tradição e os tipos de pontos usados no bordado que são em comum com a renda produzida na Indicação de Procedência do Cariri Paraibano; e c) apontar ferramentas que contribuirão para o desenvolvimento territorial do município mediante o reconhecimento de sua área como Indicação Geográfica.
O referencial teórico é embasado no sistema de proteção da propriedade intelectual mediante a apresentação de conceitos básicos relacionados à propriedade industrial; definição e especies de Indicação Geográfica; avaliação da possibilidade de alteração da área e do nome geográfico da Indicação Geográfica de Procedência da renda renascença do Cariri Paraibado, bem como apresentação de ferramentas para o desenvolvimento do município de Pesqueira com o reconhecimento da Indicação Geográfica.
A metodologia usada à efetivação do objeto do trabalho é a pesquisa descritiva e aplicada, com abordagem metodológica qualitativa e fenemonológica mediante o procedimento de pesquisa bibliográfica, documental, levantamento de dados e pesquisa de campo. O resultado deste trabalho é um estudo conclusivo quanto à possibilidade de reconhecimento da Indicação Geográfica da renda confeccionada em Pesqueira. Como entregáveis ao mestrado PROFNIT será um relatório técnico conclusivo com a análise da potencialidade de reconhecimento da Indicação de Procedência da renda renascença de Pesqueira/PE, por meio da alteração do registro da Indicação Geográfica de Procedência da renda renascença do Cariri Paraíbano e as ferramentas que promoverão o desenvolvimento territorial do município de Pesqueira/PE.
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The Geographical Indication aims to protect a certain product or service known by the location of its extraction or production center and/or by the geographic environment (natural and human factors), in order to add value to the product in the consumer market, and, consequently, promote the territorial development.
The general objective of this work will be to analyze the viability of changing the area and the geographical name of the Geographical Indication of Cariri Paraibano registration so that the renaissance lace produced in the municipality of Pesqueira, in the state of Pernambuco, is recognized as a Geographical Indication of Origin. The specific objectives are: a) to map the history and identify the reputation of Pesqueira's renaissance lacê;
b) evaluate the renaissance lace making process, the quality, typicality and tradition and the types of stitches used in embroidery that are in common with the lace produced in the Indication of Origin of Cariri Paraibano; and c) point out tools that will contribute to the territorial development of the municipality through the recognition of its area as a Geographical Indication.
The theoretical framework is based on the intellectual property protection system through the presentation of basic concepts related to industrial property; definition and species of Geographical Indication; evaluation of the possibility of changing the area and the geographical name of the Geographical Indication of Origin of the Renaissance lace from Cariri Paraibado, as well as the presentation of tools for the development of the municipality of Pesqueira with the recognition of the Geographical Indication.
The methodology used to carry out the object of the work is descriptive and applied research, with a qualitative and phenemonological methodological approach through the procedure of bibliographical and documental research, data collection and field research. The result of this work is a conclusive study regarding the possibility of recognition of the Geographical Indication of the lace made in Pesqueira. As deliverables to the PROFNIT master's degree will be a conclusive technical report with the analysis of the recognition potentiality of the Indication of Origin of the renascença lace from Pesqueira, PE, through the alteration of the registration of the Geographical Indication of Origin of the renascença lace from Cariri Paraíbano and the tools that will promote the territorial development of the municipality of Pesqueira, PE.
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SABRINA JULIANA TEIXEIRA MEDEIROS
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Estudo de caso do perfil dos egressos PROFNIT/UnB uma estratégia para estruturação de ambientes de inovação
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Orientador : TANIA CRISTINA DA SILVA CRUZ
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MEMBROS DA BANCA :
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GRACE FERREIRA GHESTI
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MUNIQUE GONCALVES GUIMARAES
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ROSANA ZAU MAFRA
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TANIA CRISTINA DA SILVA CRUZ
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Data: 29/08/2023
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Com o avanço da cultura de inovação no Brasil, cada vez mais ambientes de inovação precisam se capacitar para atender as demandas do mercado atual. Segundo dados da Pesquisa FORTEC de inovação ano base 2021, realizada pelo Fórum Nacional de Gestores de Inovação e Transferência de Tecnologia (FORTEC), as ICTs realizaram 2.328 pedidos de propriedade intelectual apenas em 2021. Nesse cenário, o FORTEC em parceria com outras instituições, propôs a criação do curso do Mestrado em Rede PROFNIT, uma estratégia para alavancar a qualificação dos agentes de inovação, gerar impactos positivos com a produção de trabalhos acadêmicos que servem de apoio na disseminação da cultura de inovação dentro e fora da universidade, proposição de políticas de inovação e atuar no atendimento das crescentes demandas, auxiliando no desenvolvimento tecnológico do país. O programa surgiu em um momento oportuno em que a inovação no Brasil alçava novos caminhos com a aprovação do Novo Marco Legal da Ciência, Tecnologia e Inovação em 2016. O presente estudo visa o apontamento de um breve histórico sobre a constituição de Núcleos de Inovação Tecnológica (NIT) a partir da Lei de Inovação nº 10.973/04, suas divisões regionais, nível de implementação e principais competências do NIT. Tem como objetivo identificar a contribuição do PROFNIT no aperfeiçoamento e qualificação da mão-de-obra de profissionais envolvidos na gestão da inovação em ambientes promotores de inovação. Para tal, foi realizada uma busca bibliográfica na legislação vigente e artigos sobre o tema, uma pesquisa exploratória através de um formulário eletrônico entre os egressos do ponto focal da Universidade de Brasília, um levantamento no portal do programa sobre a produção dos egressos do PROFNIT/UnB e por fim, foram elencados alguns indicadores de inovação disponibilizados através da Pesquisa FORTEC de Inovação e do Relatório FORMICT.
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With the advancement of the culture of innovation in Brazil, more and more innovation environments need to be trained to meet the demands of the current market. According to data from the FORTEC 2021 Base Year Innovation Survey, conducted by the National Forum of Innovation and Technology Transfer Managers (FORTEC), ICTs made 2,328 intellectual property applications in 2021 alone. In this scenario, FORTEC in partnership with other institutions, proposed the creation of the course of the Master in Network PROFNIT, a strategy to leverage the qualification of innovation agents, generate positive impacts with the production of academic works that serve as support in the dissemination of the culture of innovation inside and outside the university, proposing innovation policies and acting in meeting the growing demands, assisting in the technological development of the country. The program came at an opportune time when innovation in Brazil was breaking new ground with the approval of the New Legal Framework for Science, Technology and Innovation in 2016. This study aims to point out a brief history on the constitution of Technological Innovation Centers (NIT) from the Innovation Law No. 10,973/04, its regional divisions, level of implementation and main competencies of the NIT. It aims to identify the contribution of PROFNIT in the improvement and qualification of the workforce of professionals involved in innovation management in innovation promoting environments. To this end, a bibliographic search was carried out in the current legislation and articles on the subject, an exploratory research through an electronic form among the graduates of the focal point of the University of Brasilia, a survey on the program portal on the production of PROFNIT/UnB graduates and finally, some innovation indicators made available through the FORTEC Innovation Survey and the FORMICT Report were listed.
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ANA CLARA POVA MENDES
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Gestão de Pessoas em Núcleos de Inovação Tecnológica Públicos:
Proposição de melhores práticas para agregar e reter profissionais competentes.
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Orientador : CAMILA ALVES AREDA
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MEMBROS DA BANCA :
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ANTÔNIO DO SOCORRO FERREIRA PINHEIRO
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CAMILA ALVES AREDA
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FLÁVIA OLIVEIRA DO PRADO VICENTIN
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MARIA HOSANA CONCEICAO
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Data: 27/09/2023
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As atividades de proteção da propriedade intelectual, apoio e difusão do empreendedorismo e transferência de tecnologia ganharam destaque nos últimos anos devido ao rápido avanço das tecnologias e à possibilidade de geração de ganhos sociais, culturais e econômicos relevantes para os Países que possuem agentes e estruturas de inovação bem articulados. Nesse contexto, cresceram no Brasil nas últimas décadas, especialmente após o advento da Lei 10.973 de 2004, os Núcleos de Inovação Tecnológica (NITs), estruturas essenciais para promover a inovação no âmbito das Instituições Científica, Tecnológica e de Inovação (ICTs). Sob o ponto de vista da estruturação, sobretudo pela maioria ter constituição recente, os NITs de ICTs públicas possuem ainda barreiras a serem suplantadas para o pleno cumprimento do seu papel de promotor da inovação. As barreiras mais relevantes evidenciadas pela literatura estão ligadas a fatores organizacionais, especialmente aos processos de Gestão de Pessoas (GP). A escassez de capital humano capacitado, a presença de colaboradores sem vínculo permanente e a ausência de uma estrutura de carreiras criada por lei no âmbito da Administração Pública específica para que servidores da ICT atuem nas atividades finalísticas dos NITs estão entre os maiores obstáculos para que a instituição alcance os objetivos previstos na Lei de Inovação e na Política de Inovação Institucional. O objetivo da pesquisa foi apresentar melhores práticas adotadas em NITs de ICTs públicas das 5 regiões brasileiras (Norte, Sul, Sudeste, Centro-Oeste e Nordeste), comparando-as com os processos de gestão já relatados na literatura para superar os gargalos de GP existentes. A metodologia utilizada na pesquisa foi indutiva, descritiva, quali-quanti e conduzida por meio de estudos de 30 casos de NITs de ICTs públicas e de levantamento bibliográfico. O estudo evidenciou que a consolidação e disseminação de boas práticas entre as Instituições pode ser um meio eficaz para o que o NIT atue de modo mais alinhado ao que prevê a legislação de Ciência, Tecnologia e Inovação (CT&I) no atual cenário brasileiro.
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The activities of intellectual property protection, support and dissemination of entrepreneurship and technology transfer have gained prominence in recent years due to the rapid advancement of technologies and the possibility of generating relevant social, cultural and economic gains for countries that have agents and structures for innovation well articulated. In this context, have grown in Brazil in recent decades, especially after the advent of Law 10.973 of 2004, the Technology Transfer Officers (TTOs), essential structures to promote innovation within Scientific, Technological and Innovation Institutions (ICTs). From the point of view of structuring, especially because most of them are recently created, the TTOs of public ICTs still have barriers to be overcome in order to fully fulfill their role as promoters of innovation. The most relevant barriers evidenced by the literature are linked to organizational factors, especially to People Management (PM) processes. The scarcity of trained human capital, the presence of collaborators with no permanent bond and the absence of a career structure created by law within the Public Administration specifically for ICT servers to work in the TTOs core activities are among the greatest obstacles for the institution to achieve the objectives set forth in the Innovation Law and in the Institutional Innovation Policy. The objective of the research was to present best practices adopted in public TTOs in the five Brazilian regions (North, South, Southeast, Central-West and Northeast), comparing them with the management processes already reported in the literature to overcome PM bottlenecks. The methodology used in the research was inductive, descriptive, quali-quantitative and conducted through 30 case studies of public TTOs and bibliographic survey. The study showed that the consolidation and dissemination of good practices of PM among the institutions can be an effective means for the TTO to act in a way more aligned to what the Science, Technology and Innovation (CT&I) legislation foresees in the current Brazilian scenario.
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Priscila Lopes Cavichioli
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INOVAÇÃO NA FORMAÇÃO DE LIDERANÇAS DO PROGRAMA INOVA TALENTOS
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Orientador : ANDREIA ALVES COSTA LINDINGER
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MEMBROS DA BANCA :
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ANDREIA ALVES COSTA LINDINGER
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CAMILA ALVES AREDA
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CRISTINA MARIA SCHUCH
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CRISTINE ELIZABETH ALVARENGA CARNEIRO
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Data: 27/10/2023
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O Programa Inova Talentos, uma iniciativa do Instituto Euvaldo Lodi - IEL, é dedicado a capacitar e inserir pesquisadores e jovens talentos no mundo corporativo. O Programa tem sido muito exitoso no que diz respeito à inserção destes talentos no mercado. No entanto, o Programa ainda carece de um aprimoramento no aspecto de desenvolvimento de soft skills orientado para inovação destes profissionais. Por isso, este trabalho estudou fatores-chave relacionados ao desenvolvimento de competências para inovação, que impactam pesquisadores e jovens talentos da indústria no Brasil. Para o desenvolvimento desta pesquisa foi escolhida a Alemanha como referência em inovação e qualificação de profissionais para subsidiar e inspirar este estudo com experiências e melhores práticas que podem ser adaptadas para a realidade brasileira e implementadas no Programa Inova Talentos. Os resultados obtidos evidenciaram a relevância da educação para se desenvolver um conjunto diverso de competências para impulsionar a inovação nas organizações. Por meio de uma análise aprofundada dos cursos e das ementas das instituições de ensino alemãs, foi possível compreender que a formação de jovens talentos deve ser focada em um conjunto de habilidades específicas, que foram agrupadas em temas. Por fim, o trabalho se propôs a entregar um Guia Formativo levantando as principais competências e habilidades necessárias para o aprimoramento destes profissionais, especificamente os participantes do Programa Inova Talentos, contribuindo assim com as políticas públicas voltadas à inovação no Brasil e, consequentemente, para o aumento da competitividade e avanço econômico e social do país.
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The Inova Talentos Program, an Euvaldo Lodi Institute - IEL initiative, is dedicated to developing and inserting researchers and young talents into the corporate world. The Program has been very successful regarding the insertion of these talents in the market. However, the Program still lacks an improvement in the aspect of development of soft skills oriented towards the innovation of the professionals. Therefore, this research studied key factors related to the skills development of innovation, which impact researchers and young talents in the industry in Brazil. For the development of this research, Germany was chosen as a reference in innovation and professional qualification to subsidize and inspire this study with experiences and best practices that can be adapted to the Brazilian reality and implemented in the Inova Talentos Program. The results obtained highlighted the relevance of education to develop a diverse set of skills to drive innovation in organizations. Through an indepth analysis of the courses and syllabuses of German educational institutions, it was possible to understand that the training of young talents must be focused on a set of specific skills, which were grouped into themes. Finally, the research proposed to deliver a Development Guide raising the main skills and abilities necessary for the improvement of these professionals, specifically the participants of the Inova Talentos Program, thus contributing to public policies aimed at innovation in Brazil, consequently, to the increased competitiveness and economic and social advancement of the country.
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Nayara Andressa Alves Borges
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EMPREENDEDORISMO E INOVAÇÃO: ESTRATÉGIAS DE ELABORAÇÃO DE UM GUIA DE MARKETING PERSONALIZADO
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Orientador : MONICA VALERO DA SILVA
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MEMBROS DA BANCA :
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KÁTIA BALDUÍNO DE SOUZA
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MONICA VALERO DA SILVA
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PAULO GUSTAVO BARBONI DANTAS NASCIMENTO
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VANESSA CRISTINA RESCIA
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Data: 20/12/2023
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O empreendedorismo está diretamente relacionado à inovação. Sem a inovação o empreendedor perde sua essência e habilidade criativa. A capacidade de conceber novas ideias e colocá-las em prática é a mola propulsora do mercado empreendedor. Ao criar uma empresa é necessário o desenvolvimento de um plano visando a organização do tempo, de investimentos e de ideias. O planejamento é a etapa mais importante da criação de uma empresa, pois objetiva evitar ou minimizar as possibilidades de imprevistos e danos financeiros que possam ocorrer. Elaborar um plano de negócio pode não ser uma tarefa fácil para o público geral que não pôde investir anos de estudos na área de administração e marketing. Nesse sentido, a temática do presente trabalho consiste na abordagem de meios para elaboração de um guia destinado ao desenvolvimento de parte do plano de negócios com foco no marketing tanto para NITs, quanto para empresas públicas e privadas, de modo que seja direcionado a ações voltadas para a inovação. A metodologia consiste na revisão de literatura com abordagem qualitativa de caráter exploratório. Nos resultados e discussões do presente estudo verificou-se que a elaboração e publicação do guia, significa o desenvolvimento de alternativas para que empreendedores, públicos ou privados, sejam capazes de desenvolver habilidades de planejamento e efetivação do plano de marketing de modo a agregar novas funcionalidades de captação de clientes ou usuários para aperfeiçoar o desenvolvimento da cadeia de mercado ou da política de inovação das ICTs. Ademais, o grande diferencial desta pesquisa ficou a cargo do uso da inteligência artificial como ferramenta de otimização do plano de marketing elaborado especificamente para a instituição que buscou o uso do guia.
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Entrepreneurship is directly related to innovation. Without innovation, the entrepreneur loses their essence and creative ability. The capability to conceive new ideas and put them into practice is the driving force of the entrepreneurial market. When creating a company, it is necessary to develop a plan that involves organizing time, investments and ideas. Planning is the most important stage in creating a company, as it aims to avoid or minimize the possibilities of unforeseen events and financial damages that may occur. Preparing a business plan may not be an easy task for the general public who have not been able to invest years of studies in the area of administration and marketing. In this sense, the theme of this work consists of approaching means for preparing a guide for the development of part of the business plan that is intended for marketing both for NITs and for public and private companies, so that it is directed to actions focused on innovation. The methodology consists of a literature review with a qualitative approach of an exploratory nature. In the results and discussions of the present study, it was found that the preparation and publication of the guide means the development of alternatives so that entrepreneurs, public or private, are able to develop planning skills and implement the marketing plan in order to add new functionalities attracting customers or users to improve the development of the market chain or ICT innovation policy. Furthermore, the great difference of this research was the use of artificial intelligence as a tool for optimizing the marketing plan created specifically for the institution that sought to use the guide.
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Emanuela Marcelina Dias da Silva
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VITRINE MEC DE TECNOLOGIAS: DESENVOLVIMENTO DE PLATAFORMA WEB PARA O APOIO AOS NÚCLEOS DE INOVAÇÃO TECNOLÓGICA DAS UNIVERSIDADES BRASILEIRAS
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Orientador : RAFAEL LEITE PINTO DE ANDRADE
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MEMBROS DA BANCA :
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VINICIUS FARIAS CAMPOS
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Denise Pires de Carvalho
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Gesil Sampaio Amarante Segundo
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RAFAEL LEITE PINTO DE ANDRADE
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Data: 22/12/2023
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A pesquisa examinou como as universidades puderam superar os desafios relacionados à Transferência de Tecnologia (TT) e melhorar a comercialização de seus ativos de propriedade intelectual. Foi proposto o desenvolvimento de uma iniciativa pioneira: a "Vitrine MEC de Tecnologias".
O projeto teve como objetivo criar uma plataforma web centralizada, administrada pelo Ministério da Educação, que visou reunir, catalogar e disponibilizar os ativos de propriedade intelectual criados pelas universidades brasileiras. A essência dessa iniciativa foi apoiar os Núcleos de Inovação Tecnológica (NITs) na eficiente difusão e comercialização de tecnologias, promovendo a colaboração entre a academia, a indústria e a sociedade.
A necessidade de um repositório centralizado foi enfatizada, destacando a dificuldade de acesso e disseminação de informações sobre patentes de invenção, modelos de utilidade, desenhos industriais, cultivares e programas de computador desenvolvidos nas universidades. A iniciativa provou ser fundamental para enfrentar a dispersão de dados e a complexidade de acesso a inovações e à propriedade intelectual. A "Vitrine MEC de Tecnologias" visou superar esses obstáculos, criando um ponto de acesso unificado para empresas, investidores e outros interessados.
O estudo descreveu o processo desde a concepção inicial até a operacionalização da plataforma, enfrentando e discutindo os desafios técnicos e estruturais, além de considerar o impacto significativo da plataforma nos processos de inovação e TT. Com a consecução dos objetivos propostos, a criação do portal foi um marco para a melhoria da comercialização de tecnologias educacionais e estimulou o desenvolvimento inovador no Brasil. A metodologia de pesquisa incluiu a elaboração e aprovação da proposta pela Secretaria de Educação Superior (SESu) do MEC, a definição de parâmetros funcionais, a programação do sistema e a coleta de dados.
É de se destacar que, das 203 universidades convidadas a compartilhar suas informações de propriedade intelectual, 68 responderam, resultando em um repositório de 4.156 ativos de PI disponíveis na plataforma. Desenvolvida em JavaScript, a plataforma não só atuou como uma vitrine para esses ativos, mas também se estabeleceu como um produto tecnológico inovador, compreendendo um programa de computador especializado e uma base de dados técnico-científica.
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The research examined how universities were able to overcome challenges related to Technology Transfer (TT) and improve the commercialization of their intellectual property assets. The development of a pioneering initiative was proposed: the "MEC Technologies Showcase". The project aimed to create a centralized web platform, managed by the Ministry of Education, which aimed to gather, catalog and make available intellectual property assets created by Brazilian universities. The essence of this initiative was to support the Technological Innovation Centers (NITs) in the efficient dissemination and commercialization of technologies, promoting collaboration between academia, industry and society. The need for a centralized repository was emphasized, highlighting the difficulty of accessing and disseminating information on invention patents, utility models, industrial designs, cultivars and computer programs developed at universities. The initiative proved to be fundamental in tackling data dispersion and the complexity of accessing innovations and intellectual property. The "MEC Technologies Showcase" aimed to overcome these obstacles, creating a unified access point for companies, investors and other interested parties. The study described the process from the initial conception to the operationalization of the platform, facing and discussing the technical and structural challenges, in addition to considering the significant impact of the platform on innovation and TT processes. With the achievement of the proposed objectives, the creation of the portal was a milestone for improving the commercialization of educational technologies and stimulated innovative development in Brazil. The research methodology included the preparation and approval of the proposal by the Secretariat of Higher Education (SESu) of the MEC, the definition of functional parameters, system programming and data collection. It is noteworthy that, of the 203 universities invited to share their intellectual property information, 68 responded, resulting in a repository of 4,156 IP assets available on the platform. Developed in JavaScript , the platform not only acted as a showcase for these assets, but also established itself as an innovative technological product, comprising a specialized computer program and a technical-scientific database.
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